Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
10 borta på jobb (varav jag är en av dem, dock pga min pappas bortgång). Vi har ont om vikarier redan, en pooltjänst är ej tillsatt och personal får jobba som dårar. Arbetar på äldreboende. Det kan bli kaos om fler måste vara hemma.
 
Så skönt att det äntligen kom besked om undervisningen under dagen så att man vet vad man har att förhålla sig till. Skönt att äntligen kunna få ge lite klara(re) besked till studenterna angående vad som gäller för dem. Jag satt till halv tolv igår kväll för att svara på mejl och skriva instruktioner.
 
Det var 3% smittade i byn, och de sattes i karantän. Efter 10 dagar testades de igen, och då var endast 0,3% av dem smittade. Låter ju bra tycker jag! :) Eller vad menar du att artikeln menar som borde få oss att lycka till?

Jo, men det var väl på grund av intensiv testning och drastiska åtgärder som smittan kunde identifieras och stoppas. Alla med smittan samt personer de umgåtts med blev satta i karantän, efter det var det 6 smittade som hölls i karantän och viruset dog ut. Eller har jag missförstått? Är nog inte många land som har kapacitet eller resurser till att använda en sådan metod för att hindra smitta.
 
För att man tänker skit samma? Que sera sera

Jag tillhör ju riskgrupp flera gånger om, men beter mig ungefär som vanligt. Med undantag av att jag öppnar dörrar med höften och tvättar häderna med våtservetter i bilen när jag varit in någonstans.

Men så lever jag ett liv där jag inte har kroppskontakt med folk i vanliga fall heller. Kindpussas och kramas extremt sparsamt. Bor på landet utanför liten stad. I en region där vi knappt har några fall.

Det är bara avkomman som är aningen hysterisk över mitt beteende. Hen vill inte att jag lämnar gården. :rofl:

Det fetade... Jag tror att det här är kärnproblemet till varför så många (äldre) tar så lätt på viruset. Efter att man slutat med allmäntestningen har vi ingen aning om hur viruset spridit sig, vilket invaggar många i falsk trygghet att "här har vi ingen smitta". Men sanningen är ju att det kan vara hur mycket smitta som helst, bara mildare fall där sjukvården inte kontaktas.

Jag lever till vardags ett ganska isolerat liv, men kommer att minska på den knappa interaktionen ännu mer. Förhoppningsvis får jag börja jobba hemifrån fyra dagar/vecka från nästa vecka och jag kommer inte träffa de fåtal vänner jag har förrän allt lugnat ned sig.
 
Det var 3% smittade i byn, och de sattes i karantän. Efter 10 dagar testades de igen, och då var endast 0,3% av dem smittade. Låter ju bra tycker jag! :) Eller vad menar du att artikeln menar som borde få oss att lycka till?

Hälften av de smittade hade inte några symtom.
 
Det här är inte bara riktat till dig utan också en allmän reflektion.

Jag tror att ganska många äldre faktiskt inte är så bekymrade av flera skäl.
Dels har de flesta upplevt den här typen av hot (och värre!) tidigare och inte stängde man ned samhällen då.
Dels så tror jag också att när man är 80+ så har man nog förlikat sig med att det finns ett slut helt enkelt.

Vi i den här privilegierade delen av världen har en tendens att tro att vi kan lura döden och tittar vi på den raskt ökande medellivslängden så kan man ju förledas att tro att vi börjar närma oss men så är det ju inte.

Nej, inte vill jag att mina 80+-föräldrar ska dö och inte vill jag att min vän med SLE ska dö heller men de är alla vuxna människor med förståndet i behåll så jag känner att det är deras val att bestämma hur de vill leva sina liv.

Varför är det så mycket värre att dö av Coronavirus än att dö av cancer, influensa, trafikolyckor eller vadsomhelst?

Människor dör varje dag, det är liksom ett oundvikligt faktum.

Då tycker jag att det är många gånger värre att människor dör av saker vi orsakar själva, som krig tex.

Helt enig.

---inte till dig LenaH
Jag är visserligen inte äldre men jag förlikade mig med för länge sedan att mitt liv kommer med stor sannolikhet kommer att förkortas av min sjukdom och/eller medicinering. Naturligtvis vill jag inte dö snart men blir det så, så är det så. Jag tänker inte leva mitt liv hukande inför döden, jag tänker LEVA.

Jag är betydligt mer rädd för ogrundad panik och ett samhälle som till viss del raseras. Vi är inte utsatta för krig! Beter sig folk så här när det gäller en smitta vill jag inte veta hur de kommer att uppföra sig om vi blir anfallna. I krigstider är det förräderi att hålla på med hamstring och sälja på svarta marknaden. Något värt att tänka på...

Vi ska vara försiktiga och vara rädda om varandra. Inte i total panik rasera samhället.
 
Det fetade... Jag tror att det här är kärnproblemet till varför så många (äldre) tar så lätt på viruset. Efter att man slutat med allmäntestningen har vi ingen aning om hur viruset spridit sig, vilket invaggar många i falsk trygghet att "här har vi ingen smitta". Men sanningen är ju att det kan vara hur mycket smitta som helst, bara mildare fall där sjukvården inte kontaktas.

Jag lever till vardags ett ganska isolerat liv, men kommer att minska på den knappa interaktionen ännu mer. Förhoppningsvis får jag börja jobba hemifrån fyra dagar/vecka från nästa vecka och jag kommer inte träffa de fåtal vänner jag har förrän allt lugnat ned sig.

Jag håller faktiskt inte med dig där. Hade jag inte tvingat iväg min pappa för att vaccinera sig mot svininfluensan hade han inte gjort det. Han var gammal och sjuk, han tyckte nog mest det var ett besvär att få en spruta och att han hellre chansade. Han var liksom nästan klar med sitt liv. Sedan misstänker jag också att han gjorde det för att skydda mig :heart vi bodde ju i samma hus.
 
Jag håller faktiskt inte med dig där. Hade jag inte tvingat iväg min pappa för att vaccinera sig mot svininfluensan hade han inte gjort det. Han var gammal och sjuk, han tyckte nog mest det var ett besvär att få en spruta och att han hellre chansade. Han var liksom nästan klar med sitt liv. Sedan misstänker jag också att han gjorde det för att skydda mig :heart vi bodde ju i samma hus.

Det kan säkert vara olika bland olika äldre. Men de äldre jag har kontakt med använder just argumentet "det finns inte i vår stad" som förklaring till varför de går ut och handlar, går på vattengympa eller har symöte. Det var först när jag ingående förklarade hur man ändrat provtagningen som min mamma förstod allvaret tex. Hon är inte redo att dö, hon har precis hämtat sig från en livshotande sjukdom och vill uppleva barnbarnens student (dvs om typ 15 år), så hon vill inte få covid-19.

Men precis som alla andra är ju äldre en väldigt heterogen grupp och jag hoppas bara att de som väljer att leva livet som vanligt åtminstone är medvetna om riskerna.
 
Det kan säkert vara olika bland olika äldre. Men de äldre jag har kontakt med använder just argumentet "det finns inte i vår stad" som förklaring till varför de går ut och handlar, går på vattengympa eller har symöte. Det var först när jag ingående förklarade hur man ändrat provtagningen som min mamma förstod allvaret tex. Hon är inte redo att dö, hon har precis hämtat sig från en livshotande sjukdom och vill uppleva barnbarnens student (dvs om typ 15 år), så hon vill inte få covid-19.

Men precis som alla andra är ju äldre en väldigt heterogen grupp och jag hoppas bara att de som väljer att leva livet som vanligt åtminstone är medvetna om riskerna.

Aha, jag förstår. De äldre i min närhet är mer som pappa, de förstår allvaret men ja... de har varit med om så mycket att de inte tänker hetsa upp sig för något litet virus ;) men naturligtvis vidtar lämpliga åtgärder.
 
Sönernas skola stängde i går (gymnasium) och lärarna hade inte förberett ett dugg.
De sa åt eleverna att ta med sig alla böcker osv hem och så skulle de får hemuppgifter eventuellt, men de visste inte riktigt när och hur. Kommer bli en kamp att få den ena av dem att göra de han ska.
 
Det här är inte bara riktat till dig utan också en allmän reflektion.

Jag tror att ganska många äldre faktiskt inte är så bekymrade av flera skäl.
Dels har de flesta upplevt den här typen av hot (och värre!) tidigare och inte stängde man ned samhällen då.
Dels så tror jag också att när man är 80+ så har man nog förlikat sig med att det finns ett slut helt enkelt.

Vi i den här privilegierade delen av världen har en tendens att tro att vi kan lura döden och tittar vi på den raskt ökande medellivslängden så kan man ju förledas att tro att vi börjar närma oss men så är det ju inte.

Nej, inte vill jag att mina 80+-föräldrar ska dö och inte vill jag att min vän med SLE ska dö heller men de är alla vuxna människor med förståndet i behåll så jag känner att det är deras val att bestämma hur de vill leva sina liv.

Varför är det så mycket värre att dö av Coronavirus än att dö av cancer, influensa, trafikolyckor eller vadsomhelst?

Människor dör varje dag, det är liksom ett oundvikligt faktum.

Då tycker jag att det är många gånger värre att människor dör av saker vi orsakar själva, som krig tex.
Det handlar inte om att det är så farligt att dö i just Corona, det handlar om att sjukvårdsresurserna inte räcker till om för många blir sjuka och då kommer det bli svårt att att klara av att vårda alla som behöver det och då ökar dödstalen.
 
Så skönt att det äntligen kom besked om undervisningen under dagen så att man vet vad man har att förhålla sig till. Skönt att äntligen kunna få ge lite klara(re) besked till studenterna angående vad som gäller för dem. Jag satt till halv tolv igår kväll för att svara på mejl och skriva instruktioner.
Vi på naturbruk har en hel del huvudbry hur vi ska kunna ge framför allt treorna de praktiska moment som inte är gjorda. Svårt att mjölka kor på distans. :(
Detta gäller förstås alla praktiska program.
 
Aha, jag förstår. De äldre i min närhet är mer som pappa, de förstår allvaret men ja... de har varit med om så mycket att de inte tänker hetsa upp sig för något litet virus ;) men naturligtvis vidtar lämpliga åtgärder.
Fast så bökigt behöver det ju inte vara för alla?
Jag hetsar inte heller upp mig men ändå är jag lite mer restriktiv med att vara ute i samhället.
 
Det är inte bara äldre pensionärer som riskerar att bli riktigt sjuka av viruset, i Frankrike är mer än 50 % av dem som intensivvårdas under 60 år och liknande siffror rapporteras från andra länder.

https://thehill.com/changing-americ...88-more-than-half-of-french-icu-patients-with
Var har du fått det ifrån att ingen under 60 skulle behöva intensivvård då du uppenbarligen vill korrigera den uppgiften? De yngre har större chans att klara sig däremot.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 692
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp