Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det testas mindre, ja. Endast sjuksjukvårdspersonal och människor som behöver sjukhusvård testas. Övriga får vackert gissa sig fram och hålla sig hemma när de har symptom.

Men varför skulle man testa de som inte är allvarligt sjuka?
Ett test gör ingen skillnad för individen, stanna hemma tills du är symptomfri.
Testen kostar dessutom en del pengar, använd dem till de som behöver.
 
Blandar vi ihop färre och mindre?

antalet tester ska enligt upgift vara lika. Men man testar inte lika brett.

Jag kan tycka det är klokt. Är man krasslig men inte rejält sjuk kan man ta sitt ansvar och sätta sig i frivillig karantän. Ser inte vad ett test skulle göra för nytta.
Är man allvaligt sjuk kontaktar man vården.

Ja, är man sjuk liknande en normal förkylning som man kan sköta själv hemma är det ju inte så viktigt att veta om det är covid-19 eller en vanlig förkylning... man lär känna sig lika kass oavsett vad viruset heter och göra det man kan för att inte smitta andra.
 
Jag har inte påstått något sådant som du skriver. Läs gärna inläggen du citerar innan du svarar så behöver det inte bli så fel i dina inlägg.
Jag ser ett inlägg när du presenterar kända fenomen som en sensationell nyhet. Det är känt att att folk dör ur alla åldersgrupper utom under 10 år och att allvarligt sjuka ur alla åldersgrupper hamnar på sjukhuset och IVA. Det artikeln beskriver är egentligen att de över 60 är starkt överrepresenterade på IVA även om man vill få det att se ut som tvärt om.

Det är liksom en ickenyhet som slåss upp som om det vore en sensation och du hakar på. Jag kanske överreagerade men är ganska trött på alla som verkar vilja skapa sensationer.
 
Och då man testar mer riktat dvs där sannolikheten att få ett positivt svar är högre i kombination med fler tagna tester, enl FHMs hemsida, så borde ju konstaterade fall egentligen öka? Eller?

(Jag spekulerar här ur hur logik fungerar i mitt huvud. Om någon ser att jag gör en tankevurpa/har otur när jag tänker så korrigera gärna)
 
@LenaH Jag delar ditt resonemang. Samtidigt finns det inte resurser i sjukvården att ta hand om alla som blir sjuka "i onödan" eller vid fel tidpunkt dvs alla samtidigt. Det kommer innebära ett större lidande och en onödigt tidig död för många om så blir fallet. Klart vi alla ska dö någon gång, men det känns dumdristigt att inte följa de rekommendationer som finns. Ur ett folkhälsoperspektiv.

Dessutom är det mest frustrerande för mig att info inte går in. Att de tror att viruset inte finns "här" utan är ett bekymmer "i Stockholm".
 
Jag är glad att mina gamla föräldrar tryggt bor på ett seniorboende med all tänkbar hjälp och service (vårdcentral, frisör mm på plats). Vill de ha inhandlingshjälp så kan de ordna det - eller så får jag eller min bror fixa och ställa utanför porten så får en personal bära in. Vi får ha kontakt på telefon och mail tills vidare.

Jag själv är mest uttråkad och vill ha tillbaka vanliga tankar i huvudet som kattungar, hingsval och sånt. Självklart är jag oroad för ekonomin och hur detta ska slå i stort, men jag tror också att det kommer ge en omstart av samhället som kanske gör att vi gör andra klokare val och ändra vår livsstil till något sundare.
 
Hur står det egentligen till med läskunnigheten i Sverige? Det länkas till artiklar där man plockat ut delar som tolkats helt fel. Inte konstigt att det sprids rykten och osanningar när folk inte ens kan skilja på mindre och färre.
Ja det kan man fråga sig och hur det står till med hörförståelsen. Så mycket konstigheter som sprids baserat på fragmentariska delar av informationen eller missuppfattningar. Ibland känns det som folk skickar informationen genom sitt eget filter för att få den att stärka den egna åsikten och så ploppar det ut något som avsändaren av budskapet inte haft en tanke på.
 
Men varför skulle man testa de som inte är allvarligt sjuka?
Ett test gör ingen skillnad för individen, stanna hemma tills du är symptomfri.
Testen kostar dessutom en del pengar, använd dem till de som behöver.
Ja, är man sjuk liknande en normal förkylning som man kan sköta själv hemma är det ju inte så viktigt att veta om det är covid-19 eller en vanlig förkylning... man lär känna sig lika kass oavsett vad viruset heter och göra det man kan för att inte smitta andra.

Som svar på era inlägg så kan jag tala om att jag är typ 100% säker på att jag själv är smittad. Jag och sambon hade ont i halsen en (1) dag. Inte mkt, utan bara litegrann. Dagen efter så kändes det lite tungandat. Inte jobbigt på något sätt, men jag märkte att jag satt och suckade mer än vanligt och hade ett lätt tryck över bröstet. Jag är lika pigg som vanligt. Hostar inte, har inte feber. Ev något lös i magen (jag är hård i vanliga fall, och är nu "normal").

Men när jag igår gick en rask promenad med hundarna så upptäckte jag att jag inte kunde prata med sambon undertiden utan att dra efter andan med jämna mellanrum.(Det behövs annars ett hyfsat joggtempo för att det ska hända). Jag är alltså HELT symptomfri i övrigt. Någon som inte har för vana att gå raska promenader, eller träna på annat sätt skulle inte märka att de var sjuka alls. Min onda hals var i lördagskväll.

Jag är en potentiell stor smittspridare eftersom jag har så otroligt lindriga symptom att jag egentligen måste ge mig ut och motionera för att se om andningen är påverkad.

Att det inte är förkylning vet jag, för jag blir helt däckad av varenda förkylning.
Både jag och sambon har samma symptom, han var en dag före mig med sin onda hals.
Jag har, som tur är, hållt mig hemma. Men hur många andra hade gjort det när man inte känns sig sjuk överhuvudtaget?
Det blir väldigt många potentiella smittspridare som inte ens vet att de är sjuka om man inte testar allmänheten.

Och min nästa fråga; hur tusan ska jag veta när jag är frisk?!
Du kanske skulle kolla upp bättre innan du sprider infon om att det görs färre tester, att man lägger om vilka som testas innebär inte att det blir färre testade totalt.

Ja, helt rätt. Fel ordval av mig. Jag ber om ursäkt!

Men kontentan är fortfarande densamma. Man har ingen aning om hur många smittade vi har i samhället.
 
Som svar på era inlägg så kan jag tala om att jag är typ 100% säker på att jag själv är smittad. Jag och sambon hade ont i halsen en (1) dag. Inte mkt, utan bara litegrann. Dagen efter så kändes det lite tungandat. Inte jobbigt på något sätt, men jag märkte att jag satt och suckade mer än vanligt och hade ett lätt tryck över bröstet. Jag är lika pigg som vanligt. Hostar inte, har inte feber. Ev något lös i magen (jag är hård i vanliga fall, och är nu "normal").

Men när jag igår gick en rask promenad med hundarna så upptäckte jag att jag inte kunde prata med sambon undertiden utan att dra efter andan med jämna mellanrum.(Det behövs annars ett hyfsat joggtempo för att det ska hända). Jag är alltså HELT symptomfri i övrigt. Någon som inte har för vana att gå raska promenader, eller träna på annat sätt skulle inte märka att de var sjuka alls. Min onda hals var i lördagskväll.

Jag är en potentiell stor smittspridare eftersom jag har så otroligt lindriga symptom att jag egentligen måste ge mig ut och motionera för att se om andningen är påverkad.

Att det inte är förkylning vet jag, för jag blir helt däckad av varenda förkylning.
Både jag och sambon har samma symptom, han var en dag före mig med sin onda hals.
Jag har, som tur är, hållt mig hemma. Men hur många andra hade gjort det när man inte känns sig sjuk överhuvudtaget?
Det blir väldigt många potentiella smittspridare som inte ens vet att de är sjuka om man inte testar allmänheten.


Ja, helt rätt. Fel ordval av mig. Jag ber om ursäkt!

Men kontentan är fortfarande densamma. Man har ingen aning om hur många smittade vi har i samhället.

Ja, men om du ser till att inte smitta andra och inte behöver akutvård är det väl inte viktigt att veta exakt vilken sjukdom du har? Eller anser du det rimligt att i det här läget testa dig?
 
Ja, men om du ser till att inte smitta andra och inte behöver akutvård är det väl inte viktigt att veta exakt vilken sjukdom du har? Eller anser du det rimligt att i det här läget testa dig?
Nej inte för mig. Men poängen är att det lär finnas x antal personer som inte är som mig och ändå är ute och jobbar.

Och som sagt; hur ska jag veta när jag är frisk?
 
Jag ser ett inlägg när du presenterar kända fenomen som en sensationell nyhet. Det är känt att att folk dör ur alla åldersgrupper utom under 10 år och att allvarligt sjuka ur alla åldersgrupper hamnar på sjukhuset och IVA. Det artikeln beskriver är egentligen att de över 60 är starkt överrepresenterade på IVA även om man vill få det att se ut som tvärt om.

Det är liksom en ickenyhet som slåss upp som om det vore en sensation och du hakar på. Jag kanske överreagerade men är ganska trött på alla som verkar vilja skapa sensationer.
Jag har inte skrivit ett enda ord om att uppgifterna är nya eller presenterat det som en "sensationell nyhet". Du är bara ute efter att tjafsa, läs gärna moderatorns inlägg i tråden om detta, och jag kommer inte att lägga mer tid på att svara dig så länge du håller på så.
 
Jag har inte skrivit ett enda ord om att uppgifterna är nya eller presenterat det som en "sensationell nyhet". Du är bara ute efter att tjafsa, läs gärna moderatorns inlägg i tråden om detta, och jag kommer inte att lägga mer tid på att svara dig så länge du håller på så.
Ledsen, så uppfattar jag inte situationen. Jag såg ett inlägg som jag reagerade på och svarade på det, det är ett diskussionsforum och då får man vara beredd att folk faktiskt har åsikter både om hur man presenterar saker och vad man skriver om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 691
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp