Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du läser absolut så mycket du själv vill, men du kanske kan undvika att sprida allt du läser utifrån dina egna tolkningar, eftersom du ibland verkar tolka texten fel. Länka gärna direkt till studierna och artiklarna du refererar till så är det lättare att förstå helheten.
Det har jag gjort i typ 95% av fallen. Då är det ingen som svarar längre, så jag har svårt att tro att det skulle vara fel då, för då hade jag nog fått höra det.
 
Nej, jag känner inte dig utan läser det du skriver här och det är mycket tolkningar till det värsta, felaktiga tolkningar (tex detta med antalet testade alldeles precis) osv.
Ja, symtomen är diffusa. Håll dig hemma och sluta tro det värsta. Det som du beskriver om dig själv är oavsett inget sjukvården behöver belastas med just nu så varför snurra runt alla dessa "tänk om"-tankar?

90+ flikar säger ju en del... ;)
Gör det? För dig kanske, för mig är det onsdag. 90 flikar är ingen större ovanlighet. Alla är vi olika.

Vart har jag skrivit att jag tror det värsta? Snälla lägg inte saker i min mun som jag inte har påstått! Jag har ju för tusan precis skrivit att jag hellre har det här än en förkylning!
 
Men vad är då syftet med dina inlägg? Du verkar vara rädd för att du har lunginflammation och/eller skador på lungorna men finns ju inget att göra ändå i dagsläget? Ingen vet ju alls om du eller någon annan kommer få skador på lungorna vid lindriga symtom. Varför då riskera att skrämma upp andra?
Nej det är DIN tolkning av mina inlägg, inte något som jag har skrivit. Jag är inte ett dugg rädd för det i dagsläget. Min poäng var helt enkelt; Hur ska jag veta när jag inte smittar längre? Det är det enda.
 
Vad bra att du är hemma!
Vad jobbar du med?

Jag hoppas verkligen *peppar peppar* att jag inte kommer få några symtom. Jag jobbar på ett äldreboende och vi är ont om personal redan som det är. Att då få väldigt lätta symtom och vara tvungen att sitta hemma och rulla tummarna när jag vet att det skriks efter folk hade inte känts kul alls 😕.
Jag jobbar i livsmedelsbutik. På just min avdelning är det ingen panik för vår efterfrågan har gått ner iom detta, men vi har hjälpt till på andra avdelningar istället där det finns en ökad efterfrågan och personalbrist. Men jag vet också att i detta läge hjälper jag bäst till med att stanna hemma och isolera mig och därmed förhindra att sprida smittan mer bland kollegor och kunder. Förstår dock att i ert läge när det handlar om människor på ett annat sätt är det väldigt tungt att bli underbemannade, samtidigt extra viktigt att vara hemma med symptom iom riskgruppen ni arbetar med.
 
Nej det är DIN tolkning av mina inlägg, inte något som jag har skrivit. Jag är inte ett dugg rädd för det i dagsläget. Min poäng var helt enkelt; Hur ska jag veta när jag inte smittar längre? Det är det enda.
Fast vi verkar vara flera som tolkar det på samma sätt.

Är ju ingen som vet när man slutar smitta? Om inte ens läkarna m.m. vet lär ingen i denna tråden veta det heller. Rekommendationen är ju dock att hålla sig hemma så länge man känner sig dålig plus några dagar till.
 
Jag jobbar i livsmedelsbutik. På just min avdelning är det ingen panik för vår efterfrågan har gått ner iom detta, men vi har hjälpt till på andra avdelningar istället där det finns en ökad efterfrågan och personalbrist. Men jag vet också att i detta läge hjälper jag bäst till med att stanna hemma och isolera mig och därmed förhindra att sprida smittan mer bland kollegor och kunder. Förstår dock att i ert läge när det handlar om människor på ett annat sätt är det väldigt tungt att bli underbemannade, samtidigt extra viktigt att vara hemma med symptom iom riskgruppen ni arbetar med.

Okej! Ja då har ju du också ett viktigt yrke där du inte kan arbeta hemifrån. Jo, absolut! Jag tänker så även i vanliga fall och brukar muttra för mig själv när kollegor kommer till jobbet och snörvlar... man är inte duktig om man går till jobbet som sjuk, man gör bara tvärtom större skada om man smittar fler som måste va hemma sjuka sen...
Jag har tack och lov aldrig behövt sjukskriva mig tidigare iaf.
 
Fast vi verkar vara flera som tolkar det på samma sätt.

Är ju ingen som vet när man slutar smitta? Om inte ens läkarna m.m. vet lär ingen i denna tråden veta det heller. Rekommendationen är ju dock att hålla sig hemma så länge man känner sig dålig plus några dagar till.
Ja och jag vet inte varför.

Jag har ju verkligen skrivit att jag hellre har det här än förkylning, hur kan man tolka det som rädd? Du får jättegärna peka mer exakt på vad det är som gör att jag framstår som rädd. Om inte annat så att jag lär mig uttrycka mig bättre. För det här är uppenbarligen katastrofalt dåligt! :rofl: PM går oxå bra, öppen inbjudan till allihop! :D
 
Ja och jag vet inte varför.

Jag har ju verkligen skrivit att jag hellre har det här än förkylning, hur kan man tolka det som rädd? Du får jättegärna peka mer exakt på vad det är som gör att jag framstår som rädd. Om inte annat så att jag lär mig uttrycka mig bättre. För det här är uppenbarligen katastrofalt dåligt! :rofl: PM går oxå bra, öppen inbjudan till allihop! :D
Det som gör att du framstår som rädd enligt mig då. Är att du verkar anta det värsta. Som lunginflammation och lungskador trots dina milda symtom. Av min erfarenhet så brukar det vara just folk som är rädda eller hypokondriska som tror det värsta direkt. Är man inte rädd så antar man ju inte det värsta direkt?
 
Vi på naturbruk har en hel del huvudbry hur vi ska kunna ge framför allt treorna de praktiska moment som inte är gjorda. Svårt att mjölka kor på distans. :(
Detta gäller förstås alla praktiska program.
Sommarkurser för treorna. Undrar om det finns något sätt att tvinga lärare att undervisa på lovet om omständigheterna är extraordinära?
 
Gör det? För dig kanske, för mig är det onsdag. 90 flikar är ingen större ovanlighet. Alla är vi olika.

Vart har jag skrivit att jag tror det värsta? Snälla lägg inte saker i min mun som jag inte har påstått! Jag har ju för tusan precis skrivit att jag hellre har det här än en förkylning!
Som @Wonderwoman skrev, om du med dina mycket milda symtom oroar dig och går i tankar om att du kanske har/kommer att få lunginflammation och bestående lungskador, då uppfattar inte bara jag det som att du tror det värsta. Som ett nyligt exempel. Detta har du skrivit själv och inga ord jag lagt i din mun.
 
Det som gör att du framstår som rädd enligt mig då. Är att du verkar anta det värsta. Som lunginflammation och lungskador trots dina milda symtom. Av min erfarenhet så brukar det vara just folk som är rädda eller hypokondriska som tror det värsta direkt. Är man inte rädd så antar man ju inte det värsta direkt?
Hm, för mig har det varit självklart att skadorna inte skulle kunna vara värre än symptomen jag upplever vid sjukdomen. Vilket då alltså betyder att det handlar om väldigt, väldigt små skador, som i absolut värsta fall skulle kunna tränas upp eftersom min kondition inte direkt var på topp även innan sjukdomen.

Det ser jag som mitt absolut värsta scenario idag. Och det är inget jag är rädd för. Det är mer en fråga om hur länge jag ska sitta hemma och häcka, alltså omtanke om andra, inte oro för mig själv. Nu börjar ju dock allt stängas ner, så man kan ju typ inte göra något annat heller :rofl:

Bara för att jag säger skador så betyder ju inte det att jag menar allvarliga skador, eller att jag tror att jag kommer behöva gå med syrgas resten av livet (som ex).

Framgick det tydligare nu? Eller har ni några tankar/funderingar? Tips? :)
 
Blandar vi ihop färre och mindre?

antalet tester ska enligt upgift vara lika. Men man testar inte lika brett.

Jag kan tycka det är klokt. Är man krasslig men inte rejält sjuk kan man ta sitt ansvar och sätta sig i frivillig karantän. Ser inte vad ett test skulle göra för nytta.
Är man allvaligt sjuk kontaktar man vården.
Nyttan med allmänt testande är ju att det blir bättre koll på smittfrekvensen, så att det går att göra säkrare prognoser för vårdbehov om en, två tre och fyra veckor från nuläget.
 
Hm, för mig har det varit självklart att skadorna inte skulle kunna vara värre än symptomen jag upplever vid sjukdomen. Vilket då alltså betyder att det handlar om väldigt, väldigt små skador, som i absolut värsta fall skulle kunna tränas upp eftersom min kondition inte direkt var på topp även innan sjukdomen.

Det ser jag som mitt absolut värsta scenario idag. Och det är inget jag är rädd för. Det är mer en fråga om hur länge jag ska sitta hemma och häcka, alltså omtanke om andra, inte oro för mig själv. Nu börjar ju dock allt stängas ner, så man kan ju typ inte göra något annat heller :rofl:

Bara för att jag säger skador så betyder ju inte det att jag menar allvarliga skador, eller att jag tror att jag kommer behöva gå med syrgas resten av livet (som ex).

Framgick det tydligare nu? Eller har ni några tankar/funderingar? Tips? :)
Njae alltså det är ju ingen som kan säga något. Inte ens läkare. För man vet inte vilka som får skador eller hur illa de blir. Jag tror det gör mer skada än nytta att fråga om just skador och poängtera att även de med lindriga symtom kan få skador och inflammation. Finns flertal i tråden som är bekymrade och att då skriva om sånt som ingen kan svara på hjälper föga. Kan kanske göra fler bekymrade också. Tror jag då. När det finns mer klara besked kan man diskutera det men nu finns det ju inte. Är ju mest spekulationer.
 
Okej. Det vanligaste är nog att man känner sig sjuk när man har lunginflammation. Feber är vanligt.
Men det går ju aldrig att veta. Som flera andra skrivit så får man avvakta.
I nuläget ska du ju absolut isolera dig tills du är symptomfri, och skulle du mot förmodan fortsätta ha svårt med andningen när du anstränger dig så får du ta det då :)
Lunginflammation orsakad av mykoplasma ger normalt lindriga symptom, lite feber och mycket hosta och trötthet är vanliga symptom.
 
Njae alltså det är ju ingen som kan säga något. Inte ens läkare. För man vet inte vilka som får skador eller hur illa de blir. Jag tror det gör mer skada än nytta att fråga om just skador och poängtera att även de med lindriga symtom kan få skador och inflammation. Finns flertal i tråden som är bekymrade och att då skriva om sånt som ingen kan svara på hjälper föga. Kan kanske göra fler bekymrade också. Tror jag då. När det finns mer klara besked kan man diskutera det men nu finns det ju inte. Är ju mest spekulationer.
Nej jag har inte sagt att det finns någon med svar heller. Ordentligt svar gissar jag att vi inte kommer få än på flera år. Först när tillräckligt många har haft det, hunnit bli friska ett bra tag och när sjukvården har återhämtat sig och hunnit analysera alla data, då kan vi kanske få lite svar.

Men ja, du har rätt i att folk kan bli oroligare. Jag minskar på att dela med mig av infon jag läser så länge ingen postar rena felaktigheter :up:

KL
Visade sig att min granne har haft samma skit för typ 2 veckor sedan, med precis lika små och diffusa symptom. Så det verkar ju gå över fort iaf :p
 
Nej jag har inte sagt att det finns någon med svar heller. Ordentligt svar gissar jag att vi inte kommer få än på flera år. Först när tillräckligt många har haft det, hunnit bli friska ett bra tag och när sjukvården har återhämtat sig och hunnit analysera alla data, då kan vi kanske få lite svar.

Men ja, du har rätt i att folk kan bli oroligare. Jag minskar på att dela med mig av infon jag läser så länge ingen postar rena felaktigheter :up:

KL
Visade sig att min granne har haft samma skit för typ 2 veckor sedan, med precis lika små och diffusa symptom. Så det verkar ju gå över fort iaf :p
Ja om någon skriver felaktigheter särskilt om det är något som är helt uppåt väggarna är bra. Särskilt om det är sådant som kan skrämma folk. Folk är generellt tillräckligt rädda. De behöver se ljuset i tunneln nu istället :)

Skönt det iaf! Även om det är sjukt tråkigt att isolera sig är det ju trevligare att inte bli så värst sjuk.
 
I all vänlighet och omsorg om dig själv, avstå att läsa allt du läser. Du går ju i spinn och läser in domedagen i allt och mycket du tolkat är helt fel. Det hjälper ingen, inte minst dig själv. Stanna hemma, begränsa ditt läsande till det som krävs för hemtentan, käka ditt godis och chilla lite.
Och detta sägs helt i omsorg av dig och inte elakt menat på något sätt.
Typiskt att anta att alla som är bekymrade (oavsett anledning, ekonomisk, hälsomässig eller annan) är livrädda eller panikslagna.
Med tanke på hur många som trängs i affärerna varje dag så tror jag faktiskt inte speciellt många är så panikslagna som folk vill få det att låta.
Jag känner inte ens någon som är speciellt rädd, alla kah känner åker till jobbet 🐴/stallet/affären osv som vanligt.
Jag tror folk fattar att det här är ett relativt milt virus och inte någon luftburen aids. Kunde ju varit värre. Tex 30% dödlighet.
Det värsta med det här viruset utöver alla gamla och svaga som riskerar stryka med, är effekten på ekonomin anser jag.
Min pension sjönk med 200 000 på bara ett dygn, det är skrämmande 😑
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 074
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 495
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 262
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 690
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp