Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har också fått feber, tungt att andas och torrhosta. Är inte heller täppt i näsan. Får såklart bete mig som om det är corona, iom att man inte kan testa sig om det nu inte blir allvarligt nog att bli inlagd, för att inte riskera något, men det kan ju såklart vara något annat virus med.

Om man misstänker lunginflammation, när är det dags att höra av sig till sjukvården?
Direkt tycker jag, lunginflammation är ju steget värre 'än förkylningssymtom och ont i halsen och väl den största risken med Corona eller om man nu får lunginflammation av andra skäl. Det skadar inte att prata med vården så gör det.

Hade lunginflammation som barn och det var verkligen något som tog på mig, jag blev riktigt dålig så om jag misstänker att det är lunginflammation kommer jag ta kontakt med vården.

200 000 smittade i Sverige nu, enligt Johns Hopkins institute. Sa nyhetsuppläsaren på TV4. Sa han fel? :confused:
Statsepidemiolog Anders Tegnell inleder med en lägesanalys:

– Fler och fler länder får fall, och enstaka fall i länderna i Afrika, som är importfall från Europa.

Han nämner att över 200 000 personer har smittats i världen.

Jag har också fått feber, tungt att andas och torrhosta. Är inte heller täppt i näsan. Får såklart bete mig som om det är corona, iom att man inte kan testa sig om det nu inte blir allvarligt nog att bli inlagd, för att inte riskera något, men det kan ju såklart vara något annat virus med.

Om man misstänker lunginflammation, när är det dags att höra av sig till sjukvården?
Jag skulle säga att det är dags att höra av sig när man misstänker lunginflammation.

Hur menar du att jag har symptom på övre luftvägsinflammation? Jag har ju noll och inga problem med näsan/halsen eller dylikt.
Dina symptom har ju varit ont i halsen, tung andning/andfåddhet och din avföring (eventuellt), samt möjligen ont i kroppen/ryggen eller vad du skrev. Enligt dig själv alltså.
Några av symptomen på ÖLI kan vara strävhetskänsla i halsen, ont i halsen, andfåddhet, känsla av tryck över bröstet, den fysiska uthålligheten påverkas. ÖLI är inte bara snuva och snor. Vid lunginflammation också feber, värk i kroppen, trötthet m.m.

Edit: du har inte hosta eller feber, vilket är de absolut vanligaste symptomen vid corona. Du kan inte skriva "med 100% säkerhet" att du har corona, som du uttryckte det i ett inlägg.

Vad skulle det annars vara menar du?
Det är ju symptom på corona, inte förkylning.

Min partner pendlade mellan Uppsala och Stockholm varje dag, där känns det som att handsprit var alldeles ypperligt att använda eftersom det inte gick att använda tvål och vatten under resan.

Jag är ganska säker på att jag känner min kropp bättre än vad du gör. Jag har aldrig någonsin haft en förkylning där jag har mått i närheten av det jag gör nu. Jag får alltid extremt påverkade slemhinnor, extrem snormängd, AT som är under all kritik (ja jag kan ju inte ens stå upp någon längre period så...). Och det här är varenda gång. Jag har aldrig i mitt liv haft en sådan förkylning som andra verkar ha "Äh jag är bara lite förkyld" och springer runt som vanligt. Den absolut "bästa" förkylningen jag har haft var när jag kunde gå upprätt till toaletten, gå på toa och sedan gå nerför trappen utan att hela världen snurrade.

Tro mig, det här är inte en förkylning.
Coronavirus har du säkert haft förut, det är vanliga förkylningsvirus. Om du har covid-19 eller inte kommer ju sannolikt inte någon få reda på, och det spelar ju ingen roll. Det viktigaste är ju att du fortsätter agera så föredömligt som du gör och håller dig hemma tills du är frisk och lite till. Jag fattar inte varför någon ska ha den diskussionen med dig öht, det är ju precis som du gör som alla ska göra!

Dina symptom har ju varit ont i halsen, tung andning/andfåddhet och din avföring (eventuellt), samt möjligen ont i kroppen/ryggen eller vad du skrev. Enligt dig själv alltså.
Några av symptomen på ÖLI kan vara strävhetskänsla i halsen, ont i halsen, andfåddhet, känsla av tryck över bröstet, den fysiska uthålligheten påverkas. ÖLI är inte bara snuva och snor. Vid lunginflammation också feber, värk i kroppen, trötthet m.m.
Jag hade ont i halsen en dag, så den biten är borta för länge sedan. Sacroilitlederna var det som kom först, men det kan lika gärna vara att jag hade skrapat kobajs en vecka när jag är van att sitta still större delen av tiden.
Oavsett så är detta något som min kropp aldrig har stött på förut.

KL

Det är ju lite spännande ändå måste jag säga. Övriga som har misstänkt sjukdomen har fått "Åh, krya på dig". Vad får jag för respons?

Fascinerande jag ringde till Södersjukhuset för att försöka få tag på min diabetesläkare. För första gången så var det inte några samtal före var god dröj, utan en hel lite sak om du är orolig för corona ring 1177 och något mer om corona. Fråga lite nyfiket telefonisten när jag kom fram om de får många som ringer om corona, man hörde att han var lite trött när han sa ja. Sedan bad jag honom koppla mig diabetesmottagningen vilket han gjorde, och där har de också corona inspelat om man har frågor om det. Bara alla som ringer måste ta stora resurser från sjukvården.

Jag hade ont i halsen en dag, så den biten är borta för länge sedan. Sacroilitlederna var det som kom först, men det kan lika gärna vara att jag hade skrapat kobajs en vecka när jag är van att sitta still större delen av tiden.
Oavsett så är detta något som min kropp aldrig har stött på förut.

KL

Det är ju lite spännande ändå måste jag säga. Övriga som har misstänkt sjukdomen har fått "Åh, krya på dig". Vad får jag för respons?
Det står ingenstans att man måste ha ont i halsen under hela sjukdomsförloppet varken vad gäller covid eller andra virus utan det kan vara så som du och din sambo haft. Men de två absolut vanligaste symptomen är hosta och feber, och det är det väl några i tråden som har. Jag hoppas såklart att alla som är sjuka, oavsett i vad, blir bättre, men jag tror man ska vara försiktig i att tvärsäkert sätta diagnos på sig själv så som du gör.

Att folk berättar vad man hört och sett kommer du aldrig komma ifrån. Det är lite så mänskligheten överlevt, genom att skvallra 😄
Och i vanliga fall har folk gått till jobbet lite småkrassliga osv men idag ombeds man stanna hemma, tänk efter en gång till från vad det är du brukar göra. Det bör man även göra gällande vilken information man sprider. Idag är det läge att tänka efter en gång före på alla fronter, även "skvaller".

Det står ingenstans att man måste ha ont i halsen under hela sjukdomsförloppet varken vad gäller covid eller andra virus utan det kan vara så som du och din sambo haft. Men de två absolut vanligaste symptomen är hosta och feber, och det är det väl några i tråden som har. Jag hoppas såklart att alla som är sjuka, oavsett i vad, blir bättre, men jag tror man ska vara försiktig i att tvärsäkert sätta diagnos på sig själv så som du gör.

Det jag ser som problematiskt är att just nu lufta sina funderingar kring lunginflammation, lungskador och liknande på ett offentligt forum där du inte har en aning om vilka som läser. Även när man själv inte känner sig speciellt orolig bidrar det till en ackumulerad mängd "input" vilket i sig triggar oroskänslor i stort. Precis som att fler köper toapapper idag enbart för att det "finns längst fram i hjärnan" utan att man själv egentligen har någon oro kring just det. Jag är också hemma pga luftvägssymptom (har varit hemma i tre veckor, så det är högt troligt inte covid), och håller koll på utvecklingen i samhället men tänker ett extra varv på var jag diskuterar detta. I orostider är det bäst att hålla de rent spekulativa funderingarna privata.

Det andra är (som @VLMF skriver) risken att man tror att man redan haft viruset och därmed släpper försiktigheten som är till för att skydda hela samhället just nu. Utan formell diagnos: agera som om du inte haft det. Det gäller ju alla smittsamma risksjukdomar. Alltid.

Krya på dig!

(Och som en som åkt ambulas pga andningssvårigheter många gånger så kan jag säga att skillnaden i upplevelse mellan "orkar inte gå till badrummet utan flåspaus" och "akut fara" är väldigt stort, även om det känns skitjobbigt när man är där att allt utom halvsittande sängläge känns omöjligt.)

Men när skulle de ha hunnit förbereda det tänker du?
Det har ju varit tal om det i flera dagar? Tänkte att de iaf kunde börjat fundera lite. De har inte ens hört av sig till sonen idag öht,, han är ju glad, han tänker ju skollov. Nog tycker jag att de kunnat höra av sig o säga att de får vara lediga till på måndag ex, inte bara tyst.

Det har ju varit tal om det i flera dagar? Tänkte att de iaf kunde börjat fundera lite. De har inte ens hört av sig till sonen idag öht,, han är ju glad, han tänker ju skollov. Nog tycker jag att de kunnat höra av sig o säga att de får vara lediga till på måndag ex, inte bara tyst.
Kan inte ni höra av er till lärarna om vad som gäller nu?

Men det tar ju tid att lägga om undervisningen. Jag antar att lärarna också inväntar riktlinjer. Jag jobbar på universitetet och det var i fredags som man började misstänka att något skulle kunna hända. Sedan i fredags har jag jobbat närmare 50 timmar och då är ändå allt långt ifrån klart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 353
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 763
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 522
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 238
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad betyder smågnagande?
  • Täcke...