Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Scenen:
Centralstationen, Stockholm. Regionaltåg mot Uppsala. Vagn näst längst fram. Tid: mellan 17:00-18:00 en vanlig arbetsonsdag. Rusningstrafik.

Ståplats, trängsel, elände?
Nej, skribenten plus en äldre tant med rullator.
 
Alltså, egentligen är det viktigaste inte att gömma sig från andra människor med "karantän", utan att inte sprida smittan, och för det är faktiskt renligheten ute i samhället det viktigaste. Man kan inte garantera att man inte sprider någon smitta såvida man inte isolerar sig i typ en och en halv månad; hela inkubationstiden och (förväntad) sjuktid + ca 9 dagar för att eventuella virus från en själv ska dö i hemmiljön. "Karantänerna" är ju bäst för att eliminera alla möjligheter att föra vidare smittan (framförallt de grejer som en gör omedvetet), men de blir ju helt verkningslösa om smittade personer drar med sig virus från hemmet när de blivit friska, det drar ju bara igång allt igen.

Så vitt jag kunnat förstå är viruset inkapslat i ett lipidhölje som gör att vanlig tvål kan förstöra viruset helt, och det är delvis lipidhöljet som gör det så smittsamt då kroppen inte direkt kan identifiera det som ett hot. Det betyder dock också att ännu levande, men "tvålskadade", virus inte utgör samma hot för kroppen. Det finns ju även tecken på att folk till viss del blir sjuka proportionellt med hur mycket virus de utsätts för, så även "slarvig" rengöring gör skillnad. Att hålla sig så ren som möjligt ute bland folk är det som i slutändan är det som avgör om viruset är här för att stanna eller dör ut.

Jag har varit sjuk med allergisymptom sen innan Italien-resenärerna kom hem pga någon överkänslighet jag har, men jag kan inte garantera att jag inte smittats under tiden. Samtidigt har jag behövt handla mat, toapapper (lyckligtvis innan folk länsade hyllorna :cautious:) och diverse mediciner och saker för att kunna kurera mina symptom. Vissa saker har jag behövt fylla på eller har tagit slut under tiden (har gått igenom 3 burkar honung t.ex.) och jag kan bara bära med mig så mycket per gång. Bor i lägenhet så jag måste ändå ut i gemensamma utrymmen om jag ska kunna tvätta eller slänga sopor. Dessutom rinner näsan på mig så fort jag går utanför dörren på vintern så jag kommer inte vara helt "symptomfri" förrän till sommaren.

1 gång i veckan rider jag (behöver det för både kropp och knopp) och passar på att handla på vägen hem, så min "interaktion med samhället" sker sällan och när det är lite folk i rörelse, och jag kan då relativt lätt eliminera 99% av virusets smittovägar genom att:

1) Vara så ren som möjligt (både kropp o kläder) när jag går ut, rena händer i rena handskar (så jag kan hålla på med mobilen med rena händer) och rengjord mobil, nycklar m.m., så att jag inte tar med mig ev. virus från min hemmiljö.

2) Håll folk på armlängds avstånd, undvika så mycket kontaktytor som möjligt, undviker ansiktet, har handsprit eller annat så jag kan göra rent händerna när jag måste ta på t.ex. pekskärmar, så jag varken tillför eller sprider virus från annat.

3) Gör rent allt igen när jag kommer hem så att jag tar med så lite som möjligt in. Tvättar främst det som rört vid kontaktytor och det jag kan behöva snart igen (så ev. virus inte hinner dö) och tvättar händerna i omgångar.

Jag kan förstå att man inte vill att folk ska tro att de kan göra som de vill bara de tvättar händerna ibland, men det går faktiskt att skydda både sig själv och andra utan att helt stänga ner sitt liv, och är vad folk måste göra om samhället ska kunna hålla igång under tiden.

Ja som sagt - tvätta händerna. Och låt bli att pilla i ansiktet.
 
Jag gjorde självskattningstestet, jag gillar att göra olika test på nätet!

I mitten av februari, så blev jag "förkyld", med hosta, extrem rethosta, och huvudvärk och täppt näsa, ingen feber. Jag har knappt känt mig sjuk på allvar.
Jag har dessutom en reumatisk sjukdom, och medicinerar med en medicin, som sätter ner immunförsvaret.
I samma veva som jag blev förkyld, så startade lamningen här, vilket innebär att jag "ligger och krälar på ströbädden" i det kalla fårhuset dagligen, nattligen och stundligen.

Tacka sjutton för att fortfarande har hosta, och känner mig trött, i synnerhet vid ansträngning.

Enligt testet så ska jag kontakta sjukvården, men si det tänker jag inte göra.
Jag blir alltid förkyld vid lamnigen, och blir nog bra när jag får sova ordentligt...
 
Väntar på svar från en jourcentral. Ska kanske få träffa en läkare. Pratade med 1177 och dom tyckte det var befogat. Får se vad jourcentralen anser och om jag behöver åka dit ikväll eller om det blir imorgon för något fel är det verkligen. Nervös inför samtalet med läkaren, blir alltid nervös av att prata med folk i vården av någon anledning. Dom är ju till för att hjälpa
 
Jourcentralen hade stängt pga för mycket patienter och att dom bara kan ha öppet för infektionspatienter vissa tider för att minska smittspridning. Fick rådet att ringa igen imorgon och försöka norpa åt mig en läkarkontakt alternativt åka upp akut.

Akut känns inte nödvändigt just nu så jag ringer imorgon även om sköterskan på jourcentralen lät antyda att det kommer bli svårt att få en tid för att sjukhuset här är fullt och dom har mängder av patienter. Men får som sagt ge det ett försök imorgon då sjuksköterskan på 1177 diskuterade mitt fall med några kollegor och dom kom fram till att jag behöver vård. Men att behöva vård och att den inte finns känns lite träligt.
 
OT. Men eftersom det just varit upp på tapeten här: varit och handlat (utan klocka) vad kan jag lära av det? Nästan inga människor på Willys (tydligen var toppen i torsdags) så inget problem att trängas och smitta. Inget petande i ansiktet. Såg inte mycket så vet inte om jag blev utfryst eller inte pga utseende. Jag måste dammsuga och moppa hemma, eftersom jag inte ens kände att jag behövde nysa. Ont i luftvägar och bröstet vilket jag öht aldrig haft (ingen hosta), vilket troligen är för att jag inte har någon kondis alls och fick en promenad på ett antal kilometer eftersom jag är lokalsinne dyslektiker och trots google maps och två snälla personer plötsligt hamnade i en träskmark. Och enligt google map så skulle det ta mig en dag och 16 timmar att komma till Willys (som enligt google maps när jag var hemma är en kilometer från där jag bor).

Har nu mat (och glass) så jag inte behöver gå ut mer den här månaden och inte heller bli en grönsak pga koma. Sur eftersom jag tvingades köpa ett 24 rullars paket av toapapper för 70 kr, vilket kommer räcka i ett halvår. Inga snabbmakaroner men högar av idealmakaroner så folk hamstrar med urskiljning.

Nu åter till karantän.
 
Här får man vänta en vecka på kassen så att onlinehandla går inte om en vill ha varorna inom ett par dagar. (I vanliga fall kan man hämta kassen inom ett dygn)
Det är fruktansvärt hårt tryck på livsmedelsbutikerna just nu pga det galna bunkrandet så de hinner inte med
Och förmodligen kort om personal då många är sjuka eller hemma med barn
De som jobbar lider snart av Coronautbrändhet :crazy:
 
Funderar lite på hur vi lyckades klara av svininfluensan utan att stänga med hela samhället. Den slog väl hårdare vill jag minnas och de avlidna var i alla åldrar. Fortfarande avlider folk, både unga och äldre, även om svininfluensan är under kontroll nu.

Beror det på att vi inte använde sociala medier lika frekvent då som nu? Eller att utbrottet kom 2009, efter det ekonomiska sammanbrottet 2008? Ingen regering hade kunnat införa restriktioner på det sätt som görs nu, då man förtvivlat försökte klara sig ur lågkonjunkturen. Nu har vi haft det bra ekonomiskt i många år, men även om det utlovas hjälp till krisande företag så finns inte oändligt med pengar.

Vad händer när nästa virus kommer? Ska hela världen stanna helt med några års mellanrum? Idag talade kungen till folket, man kunde tro att vi stod inför tredje världskriget. Jag tycker det känns aningen överspänt...
Istället för att stänga skolor m.m., så kanske vi borde släcka ner Facebook, Twitter, Instagram...

Alltså jag kommer ihåg Hongkonginfluensan...

Det var ingen nerstängning då.

Ingen nerstängning vid Asiaten heller.

Vi genomlider en masspsykos, mer än en en svår sjukdom.
 
Det är fruktansvärt hårt tryck på livsmedelsbutikerna just nu pga det galna bunkrandet så de hinner inte med
Och förmodligen kort om personal då många är sjuka eller hemma med barn
De som jobbar lider snart av Coronautbrändhet :crazy:
Ja fy sjutton, utskällda verkar de bli också :(
 
Det har ju varit tal om det i flera dagar? Tänkte att de iaf kunde börjat fundera lite. De har inte ens hört av sig till sonen idag öht,, han är ju glad, han tänker ju skollov. Nog tycker jag att de kunnat höra av sig o säga att de får vara lediga till på måndag ex, inte bara tyst.
Har de inga skolböcker att läsa i?
 
Det är fruktansvärt hårt tryck på livsmedelsbutikerna just nu pga det galna bunkrandet så de hinner inte med
Och förmodligen kort om personal då många är sjuka eller hemma med barn
De som jobbar lider snart av Coronautbrändhet :crazy:
Jag såg att Hemköp och apotea söker personal pga högt tryck.
 
Istället för att stänga skolor m.m., så kanske vi borde släcka ner Facebook, Twitter, Instagram...

Alltså jag kommer ihåg Hongkonginfluensan...

Det var ingen nerstängning då.

Ingen nerstängning vid Asiaten heller.

Vi genomlider en masspsykos, mer än en en svår sjukdom.


Nej, det borde vi nog inte göra. Som med allt annat finns det för och nackdelar men med sociala medier etc så är det många fördelar som väger tungt. Jätte mycket bra finns ju, möjligheten att kommunicera med nära och kära eller även främlingar även fast du är isolerad/i karantän, läxhjälp, mathandling utan att lämna huset, underhållning för barn som är hemma med föräldrar som jobbar på hemmakontor och mycket mer. Vi behöver Internet :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 489
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 690
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp