Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lista från Expressen om vilka som skall få barnomsorg:

Listan kommer från Länsstyrelsen i Stockholm. Barn med föräldrar inom dessa yrken ska ha rätt till omsorg även vid en skolstängning

Personal vid hamnar och flygplatser

Personal till storkök

Personal inom vård och omsorg

Larmcentralen

Kritisk personal inom finansiella sektorn

Begravningsverksamhet

Sanering

Personal till transporter av material

Krisledningspersonal

Kommunalteknisk försörjning

Bevakning

Stödfunktioner inom IT telefoni och HR

Dagligvaruhandel

Energibolag

Gränskontroll

Underrättelseverksamhet

Räddningstjänst

Barnomsorg

Rättsväsendet

Personal till kollektivtrafik

😱Alltså, varför inte veterinärer ????
Massor som fattas!

Framförallt inom "mat".

Att inte ha med veterinärer och matproduktion, tyder på att de inte orkat läsa utredningarna som finns hos MSB runt kritiska yrken, utan att några stycken satt sig ett konferensrum med ett gäng post-it lappar och "spånat".

Tror dom att hyllorna i affärerna kommer att fylla sig själva med varor som på ett magiskt sätt hamnar där? Eller att storköken kommer att få varor om ingen lastar, lagrar och kör dit varorna?
Inte de som kör ut varorna till butikerna, eller de som hanterar dagligvaror, kött, fisk grönt på diverse lagercentraler och packningscentraler, eller som kör varor till lagercentralerna finns med på listan.

Inte heller matproduktion???

Både de som jobbar vid det Stora Mejeriet, och Jästbolaget, för att nämna några viktiga mattillverkare i Stockholm, behöver väl barnomsorg.

Jästbolaget i Stockholm, är Sveriges enda producent av bagerijäst.

Och så bönder och grönsaksproducenter då. Dessa ska så och förbereda den mat som ska skördas längre i år. Då behövs även insatsvaror, reservdelar och reparationer.

Vägar, vatten och avlopp kan vi också glömma bort tydligen.
 
Utan internet hade jag inte kunnat jobba hemifrån, eller ens på jobb, en del av våra verktyg hostas och driftas i annat land . Vi är helt beroende av internet.

Chattar gör jag många gånger under dagen, bara för att jag använder ett chattprogram innebär det inte att folk svarar omedelbart. Det är mycket mindre beroende av omedelbar respons såsom telefon.


Edit: förlåt jag missade visst att du skilde FB och liknande och internet.
Ja, det är en oerhört viktig skillnad: Internet är en världsomspännande kommunkationsplattform, där man kan drifta olika applikationer.

Facebook är en av många applikationer...
 
Veterinärer är väl inte direkt nödvändiga för att upprätthålla viktiga samhällsfunktioner?
Jo, veterinärer är oerhört viktiga!

T.o.m. MSB förstår det.

Veterinärer är oerhört viktiga i matproduktionen.

Dels för att hålla Kor, Grisar, Får, Höns m.fl. friska och sunda medan djuren finns i primärproduktionen, men också för att fungera som besiktningsveterinärer i samband med slakt och vid annan kontroll av animalier till matproduktion.

Utan fungerande veterinärkår, ingen mjölk, inga ägg, inget kött.

Utan veterinärer, bryter vi mot djurskyddslagar, och måste stänga ner all slakt och en hel del av distributionen av animalier.

Husdjur som katt och hund?

Ska t.ex. ett påkört och skadat djur ligga och självdö, utan att det ens ska finnas hjälp med avlivning?
 
I går kväll var 30 inlagda för intensivvård i landet,
samtidigt som man i Stockholmstrakten räknar med att öka
antalet svårt sjuka patienter under de närmaste dagarna.

Text-tv, 108 och 115 (just nu)


Jag hävdar med emfas att det just nu är en rätt kass idé att göra icke nödvändiga resor över huvud taget, utom möjligtvis för skogslänen.
 
Massor som fattas!

Framförallt inom "mat".

Att inte ha med veterinärer och matproduktion, tyder på att de inte orkat läsa utredningarna som finns hos MSB runt kritiska yrken, utan att några stycken satt sig ett konferensrum med ett gäng post-it lappar och "spånat".

Tror dom att hyllorna i affärerna kommer att fylla sig själva med varor som på ett magiskt sätt hamnar där? Eller att storköken kommer att få varor om ingen lastar, lagrar och kör dit varorna?
Inte de som kör ut varorna till butikerna, eller de som hanterar dagligvaror, kött, fisk grönt på diverse lagercentraler och packningscentraler, eller som kör varor till lagercentralerna finns med på listan.

Inte heller matproduktion???

Både de som jobbar vid det Stora Mejeriet, och Jästbolaget, för att nämna några viktiga mattillverkare i Stockholm, behöver väl barnomsorg.

Jästbolaget i Stockholm, är Sveriges enda producent av bagerijäst.

Och så bönder och grönsaksproducenter då. Dessa ska så och förbereda den mat som ska skördas längre i år. Då behövs även insatsvaror, reservdelar och reparationer.

Vägar, vatten och avlopp kan vi också glömma bort tydligen.

Jag tänker att det är svårt att få med alla jobb på den där listan även om jag håller med om att väldigt mycket saknas. Många ser ju vikten av sina egna branscher som andra kanske inte ser. Jag kan till exempel tycka att socialtjänsten skulle behöva vara med eftersom vi är en lagstadgad verksamhet och det skulle bli kaos om vi försvann, tillexempel kring att människor inte skulle få försörjningsstöd men också att barn behöver kunna skyddas. Vi får väl hoppas att vi kan reda ut det tillsammans och att de som måste gå till jobbet kan få hjälp av den andra föräldern eller vänner och bekanta som kanske inte jobbar med lika samhällsviktiga saker.
 
Lista från Expressen om vilka som skall få barnomsorg:

Listan kommer från Länsstyrelsen i Stockholm. Barn med föräldrar inom dessa yrken ska ha rätt till omsorg även vid en skolstängning

Personal vid hamnar och flygplatser

Personal till storkök

Personal inom vård och omsorg

Larmcentralen

Kritisk personal inom finansiella sektorn

Begravningsverksamhet

Sanering

Personal till transporter av material

Krisledningspersonal

Kommunalteknisk försörjning

Bevakning

Stödfunktioner inom IT telefoni och HR

Dagligvaruhandel

Energibolag

Gränskontroll

Underrättelseverksamhet

Räddningstjänst

Barnomsorg

Rättsväsendet

Personal till kollektivtrafik

😱Alltså, varför inte veterinärer ????
Och det kommer bli JÄVLIGT mycket sopor som ligger överallt (om inte sopor räknas som material)
 
Jo, veterinärer är oerhört viktiga!

T.o.m. MSB förstår det.

Veterinärer är oerhört viktiga i matproduktionen.

Dels för att hålla Kor, Grisar, Får, Höns m.fl. friska och sunda medan djuren finns i primärproduktionen, men också för att fungera som besiktningsveterinärer i samband med slakt och vid annan kontroll av animalier till matproduktion.

Utan fungerande veterinärkår, ingen mjölk, inga ägg, inget kött.

Utan veterinärer, bryter vi mot djurskyddslagar, och måste stänga ner all slakt och en hel del av distributionen av animalier.

Husdjur som katt och hund?

Ska t.ex. ett påkört och skadat djur ligga och självdö, utan att det ens ska finnas hjälp med avlivning?
Viktiga, ja, men vi är inte beroende av kött för att överleva. Husdjur är definitivt inte viktiga ur samhällsperspektiv (även om de kan vara viktiga för individer, men nu tänker jag för att upprätthålla de absolut viktigaste samhällsfunktionerna).

Påkört vilt avlivas väl oftare av jägare än veterinärer, och även om det såklart är hemskt om de ska behöva självdö så är det ju rent krasst inget som påverkar samhället i den bemärkelsen.
 
Simbassssänger är bland de säkraste ställena du kan vara på. :) Kloret tar hand om virusen.
Det är orsaken till att ortens badhus håller öppet.
Och här i Tyskland var det med bland ställen som fick stänga bland dom första. Blir väldigt förvirrande när alla länder ser riskerna så olika. Här är alla skolor och dagis stängda också, i Sverige är de öppna.
 
Viktiga, ja, men vi är inte beroende av kött för att överleva. Husdjur är definitivt inte viktiga ur samhällsperspektiv (även om de kan vara viktiga för individer, men nu tänker jag för att upprätthålla de absolut viktigaste samhällsfunktionerna).

Påkört vilt avlivas väl oftare av jägare än veterinärer, och även om det såklart är hemskt om de ska behöva självdö så är det ju rent krasst inget som påverkar samhället i den bemärkelsen.

Det är inte bara kött, det är mjölkprodukter också. Plus att vi har djurskyddslagen, veterinär måste tillkallas om djur blir sjuka.

Vår inhemska matproduktion är verkligen något vi ska värna om i dessa tider. Vår självförsörjningsgrad är bedrövligt låg.

/geologen som har bakgrund inom jordbrukssektorn
 
Det bör givetvis inte vara den enda kommunikationskanalen men nog är det en relativt effektiv. 2019 använde 83 procent av internetanvändande svenskarna sociala medier totalt sett. Det dagliga användandet ligger på 65%. I och med att det är relativt prisvärt att sponsra inlägg på t.ex. Instagram (plus enkel distribuering) så är det inte konstigt att den utnyttjas.

(Förra året användes Instagram då och då av 61% av internetanvändande svenskarna, och dagligen av 40%).
Jag förstår att du tagit dina siffror från "Svenskarna och Internet".

Om man skärskådar statistiken där, så bör man använda sitt källkritiska filter också. Statistiken där presenteras på ett sådant sätt, så att det "ska" se ut som att det finns väldigt många användare, eftersom den undersökning är avsedd för att "sälja" in användning av mer och mer Internetbaserade applikationer, inkluderande sociala medier.

Den som använder Instagram en gång under ett år, därför att vederbörande blivit hänvisad dit för att titta på ett album med bilder, ingår givetvis i de 61 %. Den personen är egentligen inte en "användare".

Jag har ett konto på Facebook, därför att det finns en (särskild) grupp där, som jag ägnat tid åt att studera. För övrigt rör jag mig ytterst lite på Facebook.

Jag använder dock Bukefalos, som också räknas som ett "socialt media", så givetvis finns jag bland de 83%.

De 83% används sedan för att övertyga ledningen i diverse företag och organisationer, om att "man måste finnas på sociala media, "alla" är där", och så skapar man en självförstärkande effekt.
 
Senast ändrad:
Viktiga, ja, men vi är inte beroende av kött för att överleva. Husdjur är definitivt inte viktiga ur samhällsperspektiv (även om de kan vara viktiga för individer, men nu tänker jag för att upprätthålla de absolut viktigaste samhällsfunktionerna).

Påkört vilt avlivas väl oftare av jägare än veterinärer, och även om det såklart är hemskt om de ska behöva självdö så är det ju rent krasst inget som påverkar samhället i den bemärkelsen.
Men snälla, hur mycket motståndare man än händelsvis är till att äta kött, så ska väl ändå inte miljoner djur som finns inom primärproduktionen utsättas för lidande, sjukdomar död i brist på veterinärer?

Om samhället tar ett gemensamt beslut om att inga djur ska hållas i fångenskap, så gör man en ordnad avveckling att djuren, men man släpper dom inte i skogen bara, för att självdö.
 
Och det kommer bli JÄVLIGT mycket sopor som ligger överallt (om inte sopor räknas som material)
Med tanke att det enligt den listan inte behövs vatten eller avlopp heller, så ser jag koleraepidemin som snart förestående:

Sopberg på gatorna, fullt med råttor, inget vatten, inget avlopp!

Jippie!

Kanske de som jobbar på länsstyrelsen i Stockholm, borde läsa igenom samtliga dokument om krisförsörjning som finns på MSB:s hemsida, innan de går in i rummet med whyteboardtavlan och post-it lapparna...
 
Tänker dessutom strax öppna ett mousserande vin - jag har från champagne (men natur, inte champagne) och en torr tysk riesling
Jag förstår att du tagit dina siffror från "Svenskarna och Internet".

Om man skärskådar statistiken där, så bör man använda sitt källkritiska filter också. Statistiken där presenteras på ett sådant sätt, så att det "ska" se ut som att det finns väldigt många användare, eftersom den undersökning är avsedd för att "sälja" in användning av mer och mer Internetbaserade applikationer, inkluderande sociala medier.

Den som använder Instagram en gång under ett år, därför att vederbörande blivit hänvisad dit för att titta på ett album med bilder, ingår givetvis i de 61 %. Den personen är egentligen inte en "användare".

Jag har ett konto på Facebook, därför att det finns en (särskild) grupp där, som jag ägnat tid åt att studera. För övrigt rör mig ytterst lite på Facebook.

Jag använder dock Bukefalos, som också räknas som ett "socialt media", så givetvis finns jag bland de 83%.

De 83% används sedan för att övertyga ledningen i diverse företag och organisationer, om att "man måste finnas på sociala media, "alla" är där", och så skapar man en självförstärkande effekt.
Respondenterna eller deras föräldrar har också godkänt att delta i Svenskarna och internet - och det finns ett stigma kring att inte vara delaktig (för att inte tala om att inte kunna låta sina barn vara delaktiga!). Så informationsnörden ser brister och en risk för att digitalt utanförskap underrapporteras och förringas (på jobbet säger de att det "bara handlar om gamlingar"). Att det är ett bekymmer upptäcker man först i sådana här situationer.
 
Jag tänker att det är svårt att få med alla jobb på den där listan även om jag håller med om att väldigt mycket saknas. Många ser ju vikten av sina egna branscher som andra kanske inte ser. Jag kan till exempel tycka att socialtjänsten skulle behöva vara med eftersom vi är en lagstadgad verksamhet och det skulle bli kaos om vi försvann, tillexempel kring att människor inte skulle få försörjningsstöd men också att barn behöver kunna skyddas. Vi får väl hoppas att vi kan reda ut det tillsammans och att de som måste gå till jobbet kan få hjälp av den andra föräldern eller vänner och bekanta som kanske inte jobbar med lika samhällsviktiga saker.
I Örebro har det gjorts en riskanalys på kommunalnivå där socialtjänsten finns med som viktig verksamhet. Tex så är våra tre behandlingshem prioriterade. Det kan innebära att annan kommunal personal beordras dit om vi inte får ihop det. Exakt hur de löser bemanningen på försörjningsstöd och myndighet vet jag inte men att det är taget hänsyn till och löst vet jag. Sen kan det ju såklart bli så jäkla illa att inga planer i världen räcker men jag känner mig trygg i att det gjorts en översyn på ett gott sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 069
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 406
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 261
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 687
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp