Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
En crazy tanke och säkert oetiskt och icke genomförbart men: Om man skulle medvetet smitta en grupp människor och sedan isolera dessa i sjukhus miljö till dess de är friska samt inte smittar längre. Hur många personer skulle man då behöva utsättas för detta för att uppnå en imunitet på samhällsnivå?
Flockimmunitet kräver att ca 60% är immuna. Sverige har väl 11 miljoner invånare, så 6-7 miljoner skulle behöva smittas och isoleras på sjukhus i så fall.
 
Jo, men jag vill förtydliga att det inte handlar om hur många som kommer dö, utan om att vården ska kunna ta hand om de som redan är sjuka i annat eller som blir sjuka under epidemin.

jo Inlägget jag svarade på handlade om just det, att många gamla kommer dö, precis som just coronan tar livet av äldre sjuka personer..
 
Det var just därför att absoluta tal avseende sådant som flockimmunitet eller dödstal, lätt blir missvisande, när vi lekmän försöker oss på att använda dessa, jag i ett tidigare inlägg skrev något om att "exakta siffror är inte intressanta just nu".

Dels därför att "vi" inte riktigt vet, dels därför att de som är experter och begriper sånt som flockimmunitet och kan göra kvalificerade riskbedömningar, behöver få göra sina beräkningar i lugn och ro.

Och dels för att vi inte ska skrämma varandra i onödan.
Jag har också skrivit något liknande, att räkna procent är meningslöst. Sen kan med sunt förnuft inse att ju fler dess bättre.
 
Ingen har påstått att Corona bara drabbar äldre, bara att de äldre har större risk att dö och ju äldre man är dess hårdare tycks folk bli drabbade (på gruppnivå).
Och så verkar fallet vara i new york oxå, där har man delat in under och över 65 Vilket ju kan bli lite missvisande och även där dör inte speciellt många tidigare friska yngre.
 
I New York (hela staten) ligger lika manga personer under 40 pa intensiv vard som aldre personer i samma sjukdom. Det drabbar inte bara aldre.
Det lilla jag uppfattat, så är underliggande sjukdomar, ett problem som gör att infektionen kan bli svårare.

USA (som nation) har väl rätt stora problem med mycket övervikt, och därmed sammanhängande diabetes typ 2, hjärt-kärlsjukdom, högt blodtryck, och andra tillstånd som är ett resultat av övervikt.

Dessutom så saknas till stora delar en allmän sjukvård, vilket resulterar i att många, i synnerhet "fattiga", inte har så bra hälsostatus som de skulle kunnat ha, givet sina eventuella tillstånd. Dåligt behandlad diabetes t.ex., ingen eller liten förebyggande/underhållande vård för hjärt-kärlsjukdom, eller lungproblem.

Logiskt sett, så borde en generellt sämre folkhälsa, göra att fler i befolkningen tillhör riskgrupper.

Unga överviktiga rökare med diabetes t.ex. passar kanske in där.

Det verkar t.ex. som om Italien, och de många dödsfallen där, passar in på en sådan profil, där demografin gör problemen svårare.
Med en av världens äldsta befolkningar, och många rökare...
 
Jag tänker att tvättning är ett effektivt medel mot sjukan. De som är på badhuset tvättar sig och många badar bastu. Dessutom är det nog rätt osannolikt att man simmar och badar bastu om man är krasslig. Plus att det finns klor även i luften.

Myndighetspersonerna i min kommun har gått ut med att simhallen är "säker". De är trovärdiga personer i vanliga fall.
Fast många simhallar har ju stängt...
 
Vården här vill att skidanläggningen ska stänga. Det är ju normalt sett kaos att försöka få vård under sportlov och påsk, så hur skulle det bli nu i påsk med corona också?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/kravet-fran-sjukvarden-skidanlaggningarna-maste-stanga
Hoppas de stänger, men vad oerhört märkligt det skulle kännas i påsk.

eftersom FHM gett uttryckta direktiv om att skidorter bör stänga och att även inhemska resor bör begränsas så blir det troligtvis så. Vilket för mig vore högst naturligt utifrån helheten to say the least.
 
eftersom FHM gett uttryckta direktiv om att skidorter bör stänga och att även inhemska resor bör begränsas så blir det troligtvis så. Vilket för mig vore högst naturligt utifrån helheten to say the least.
Har dom? Senaste jag läste var att de väntar på svar från Folkhälsomyndigheten ( https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/klarar-lanets-sjukvard-av-en-turistinvasion ). Alltså gällande skidanläggningarna, om resorna har jag läst men många kommer ju resa ändå så länge det är öppet.
 
I Bollnäs har de stängt VC för allt utom andningsbesvär och liknande. Förvånar inte ett dugg med tanke på att befolkningen i 'centrala' Bollnäs verkar mest bestå av folk som stapplar runt med rullatorer.
 
eftersom FHM gett uttryckta direktiv om att skidorter bör stänga och att även inhemska resor bör begränsas så blir det troligtvis så. Vilket för mig vore högst naturligt utifrån helheten to say the least.

Jag läste att de inte fattat sådana beslut utan tänker att människor avhåller sig även utan tvångsåtgärder nu när de lämnat en sådan rekommendation.
 
Har dom? Senaste jag läste var att de väntar på svar från Folkhälsomyndigheten ( https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/klarar-lanets-sjukvard-av-en-turistinvasion ). Alltså gällande skidanläggningarna, om resorna har jag läst men många kommer ju resa ändå så länge det är öppet.

+ @julgrisen Jag skrev att de avråder, men att beslut inte officiellt tagits, men att jag tror att det är logiskt att det beslutet kommer komma. Men jag ser att hur jag uttryckte det kan misstolkas. Skidorterna har ju heller inte mycket ekonomi i att hålla anläggningarna öppna i sig, det kommer kosta ännu mer när ingen åker.
 
Jag skrev att de avråder, men att beslut inte officiellt tagits, men att jag tror att det är logiskt att det beslutet kommer komma.
Jag tänkte på "eftersom FHM gett uttryckta direktiv om att skidorter bör stänga" för vad jag läst så är det just något sådant som efterfrågas, har inte hittat att FHM kommit med något sådant direktiv?
 
eftersom FHM gett uttryckta direktiv om att skidorter bör stänga och att även inhemska resor bör begränsas så blir det troligtvis så. Vilket för mig vore högst naturligt utifrån helheten to say the least.
Tycker i och med detta att det är konstigt att inte Ridsportförbundet skjuter upp allsvenskan för både ponny och häst. I helgen har zon polar sin första omgång i Högbo. Med ekipage från Kalix till Stockholm. Alla andra idrottsförbund ställer in ligor men inte ridsporten.
 
I Bollnäs har de stängt VC för allt utom andningsbesvär och liknande. Förvånar inte ett dugg med tanke på att befolkningen i 'centrala' Bollnäs verkar mest bestå av folk som stapplar runt med rullatorer.
Här är det så mycket regler nu om hur man ska göra när man behöver vård så jag orkar inte ens försöka. Ska väl försöka skriva ett meddelande iaf och fråga om jag ska avvakta eller om jag kan få hjälp. Problemet för mig är att jag redan avvaktat flera veckor pga sportlov.
 
Men det har han väl inte sagt för några dagar sen. I dag efter dag har han tjatat om att vi måste prioritera och skydda riskgrupper. För ca 14 dagar sedan fanns inget som tydde på allmän spridning, och då sa han det. Han är ingen pedagog, och ingen retoriker. Men lyssnar man på vad han säger så säger han ju precis som läget är, och ger råd utifrån det. Han sitter ju knappast själv och bedömer situationen utan han ständig kontakt med smittskydds och infektionsläkare runtom i Sverige.
För bara några dagar sedan hade vi ingen smittspridning i Sverige enligt Tegnell, nu verkar hans uppskattningar slagit över åt andra hållet.[/QUOTE]
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 067
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 403
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 259
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 687
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp