Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har det getts ngn förklaring till varför 12 intensivvårdas i Norge trots inga underliggande sjukdomar? För det är ju ganska mga utav totalen om 34 st. Är det fler som röker i Norge?
Antagligen är flertalet av de 12 äldre personer.
Som alltså var riskgrupp även om de inte hade någon av de specifika risk-sjukdomarna. Sen behöver de inte ha varit direkt friska sedan innan även om de inte hade någon de uppräknade diagnostyperna.
 
Senast ändrad:
Det var lite skämtsamt menat :p

Men ja, annars tänker jag att många äldre har varit med om både det ena och det tredje. Betydligt värre saker medan många yngre inte varit det och då blir detta ännu större.
Plus att världen idag ser så annorlunda ut med hur snabbt saker sprids.
Precis, min farfar är född 1924 så han har ju levt i ransoneringstider under andra världskriget och allt annat det innebar och en massa andra stora händelser och kriser
 
Även om de äldre som envisas med att gå ut och leva som vanligt resonerar som så att de ska ändå dö så slukar ju varje enskilt fall enorma och onödiga resurser för andra, så även om man inte är orolig för egen del och tillhör riskgrupperna så borde man tänka på att andra kan behöva vården istället. :(
 
Alltså det här med att typ varenda butik skickar ut mail om hur de hanterar Corona.. Why?
Vem som helst fattar väl att de är extra noga nu, det känns väldigt onödigt att alla skickar massmail till sina medlemsregister..

Ren och skär självbevarelsedrift, företag vill visa att de tar det på allvar och när ett stort företag börjar måste alla andra följa efter annars får de en massa skit som inte "kommenterat situationen" eller "fortsatt som vanligt utan info".

Löjligt.
 
Även om de äldre som envisas med att gå ut och leva som vanligt resonerar som så att de ska ändå dö så slukar ju varje enskilt fall enorma och onödiga resurser för andra, så även om man inte är orolig för egen del och tillhör riskgrupperna så borde man tänka på att andra kan behöva vården istället. :(
Tror de är uppväxta med en annan attityd till epidemier och infektionssjukdomar också
Det var något som bara fanns och drabbades så drabbades man liksom. De har förmodligen upplevt att barn de kände blev livshotande sjuka i polio eller lunginflammation utan att det var någon samhällskris.
 
Alltså det här med att typ varenda butik skickar ut mail om hur de hanterar Corona.. Why?
Vem som helst fattar väl att de är extra noga nu, det känns väldigt onödigt att alla skickar massmail till sina medlemsregister..
Beror på internet fenomenet "syns inte, finns inte".
Om du specifikt inte skrivit något/ uppdaterat om ämnet, betyder det att du inte gör något och inte bryr dig. Hur många nya rutiner ni skapat kommer inte "internetfolket" tro dig. :meh:
 
Även om de äldre som envisas med att gå ut och leva som vanligt resonerar som så att de ska ändå dö så slukar ju varje enskilt fall enorma och onödiga resurser för andra, så även om man inte är orolig för egen del och tillhör riskgrupperna så borde man tänka på att andra kan behöva vården istället. :(

Den försökte jag med på mamma och hon höll med om att det var klokt att isolera sig i solidaritet till andra. Synd bara att hon har lite annorlunda tolkning än mig på vad isolera sig är. :crazy:
 
Vad jag förstått som kan ha varit uppe innan är att många äldre inte bryr sig så mycket som vi anhöriga eller som samhället som helhet. Att gå ut och gå är en sak, det är ju bra men min farfar t.ex. är 95 år, har bronkit, astma, slem i halsen, diabetes, gikt och pacemaker och hade en allvarlig lunginflammation i höstas. Han tog rullatorn och traskade ner till Lidl i tisdags fast han får hem mat från sina söner. Han sa att när man är så gammal som han är så är man ändå alltid sjuk och mår dåligt så något extra spelar ingen roll.

Känner ni igen det från anhöriga? Eller från er själva om ni är över dom där 70 åren eller är i riskgruppen?

Blir lite orolig när farfar traskar runt i affären så där men nu har alla i släkten pratat med honom om det och som pappa sa så lever ju inte farfar under en sten utan han kollar på nyheter och SVT forum och lyssnar på radio plus har papperstidning plus läser på internet så han vet själv vad som gäller och kan ta egna beslut och vi kan ju inte låsa in honom liksom.

En fundering som kanske är helt fel och därav min fråga är att om det är så att gamla är extra utsatta men fortsätter vistas i affärer och dylikt, är det inte en risk för yngre och friska att smittas av just äldre då eftersom det är större risk för äldre att bli sjuka? Eller är det inte procentuellt fler äldre med smittan än hos yngre utan bara graden av sjukdom?
Min pappa är i ett gäng riskgrupper, han vägrar inse att han inte ska handla själv. Jag, syrran och mamma (skilda sen många år) har ringt och bett honom stanna hemma. Funderar på att be mina övriga syskon ringa också (inte pappas barn). Vad kan man göra? Det är ju vuxna människor som måste ta eget ansvar.
 
Min pappa är i ett gäng riskgrupper, han vägrar inse att han inte ska handla själv. Jag, syrran och mamma (skilda sen många år) har ringt och bett honom stanna hemma. Funderar på att be mina övriga syskon ringa också (inte pappas barn). Vad kan man göra? Det är ju vuxna människor som måste ta eget ansvar.
Låsa in han i en källare? :D nej men det finns ju inte så mycket mer o göra än att prata med människan. Säga att man är bekymrad och att de riskerar att smittas och smitta andra. Att det är stor risk att de dör om de smittas. Mer än så går det inte o göra tyvärr.
 
Låsa in han i en källare? :D nej men det finns ju inte så mycket mer o göra än att prata med människan. Säga att man är bekymrad och att de riskerar att smittas och smitta andra. Att det är stor risk att de dör om de smittas. Mer än så går det inte o göra tyvärr.
Det har vi gjort, men han lyssnar inte. Jag tror att han köper stor risk att dö, då han har övervikt, hjärtsjukdom, haft stroke, är rökare och 65+.

Hans ursäkt: jag är inte över 70! :meh:
 
Min pappa är i ett gäng riskgrupper, han vägrar inse att han inte ska handla själv. Jag, syrran och mamma (skilda sen många år) har ringt och bett honom stanna hemma. Funderar på att be mina övriga syskon ringa också (inte pappas barn). Vad kan man göra? Det är ju vuxna människor som måste ta eget ansvar.

Vill inte en person lyssna på det utan går sin egen väg så finns det tyvärr inte så mycket att göra. Då hjälper det inte att fler tjatar oftast.
 
Det har vi gjort, men han lyssnar inte. Jag tror att han köper stor risk att dö, då han har övervikt, hjärtsjukdom, haft stroke, är rökare och 65+.

Hans ursäkt: jag är inte över 70! :meh:
Går ju inte att göra så mycket. Tyvärr.

Jag är plötsligt glad att min farmor typ aldrig lämnar sin lägenhet. Brukar oroa mig över att hon aldrig går ut men nu känns ju det tryggt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 379
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 246
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 685
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp