Covid-19 (SARS-CoV-2) del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi läser inlägget på olika sätt. Jag kan inte läsa att det söks alternativ till flockimmuniteten utan frågan är vad flockimmuniteten kommer kosta när man försöker uppnå den på det sätt som görs nu.
Det jag ser är att när vi väl uppnått flockimmuniet genom att stänga allt så kvittar det om Agda 86 överlevde epidemin för hon kommer dö av vanvård inom kort pga resursbrist och hennes barnbarn kommer få ett helvete för att hela samhället är slaget i spillror.

EDIT eller rent klarspråk. Vad skulle det kosta i människoliv att låta epidemin blåsa över utan andra åtgärder än tvätta händerna jämfört med vad det kommer kosta i liv av dagens strategi? (och nej jag vill inte att mina föräldrar ska dö i detta jag heller)
Det finns inte ett land i västvärlden som inte försöker stoppa spridningen på ett laid back sätt, så att det inte kostar samhället nånting.

Vad det skulle kosta i människoliv finns det en studie på av Imperaial Collage, London, som fick Donald Trump att sätta morgonkaffet i halsen, och sedan omedelbart svälja snacket om Democratic Hoax. Och Boris Johnsson gjorde nåt liknande i UK, och visade med tydlighet att hans plan B var panic.

Kommer inte ihåg siffrorna, men det var väl typ 2.2 milj döda i USA, 510.000 döda i augusti i UK och direktöversatt till Svenska förhållanden 78.000 döda i Do-Nothing-kolumnen.


https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
 
Finns väl få aktiviteter som är så tydligt avrekommenderade på både kriterierna icke-nödvändiga resor och undvika folkanhopningar. Men med tanke på rusningen av interna vinterturister som blev i Norge så kan man väl (tyvärr) inte lita på att det räcker med de mer allmänna pekpinnarna för att alla ska avstå genom egenansvar.

Håller med. Det känns verkligen som en no-brainer att avstå skidsemestern i påsk. Snacka om att annars liksom medvetet åka för att dunka huvudet i väggen en extra gång gällande risk. Även om afterski nu blir stängt, så vet vi att viruset gillar kallare klimat och det är trångt i liftarna osv.
 
Fråga om han tycker att sjukvårdens resurser ska räcka till de som behöver. Det finns ju även folk som behöver sjukvård av andra orsaker än covid-19. Ju fler som blir sjuka desto mer ansträngt blir det för vårdpersonalen.
Det kommer nog inte att fungera på min pappa tyvärr. Han är ju en av dom som behöver den sjukvården i vanliga fall 🤷
 
Såg en artikel idag där en bostadsförening med många seniorer hade tagit fram trädgårdsmöblerna tidigare för att de äldre ska kunna sitta utomhus med lämpligt avstånd och kunna få lite umgänge och slippa vara helt isolerade. Verkade vara väldigt uppskattat.
 
Jag lyssnade till presskonferensen med FHM idag och enligt deras chef kommer inte smittan som nu sprids i landet från de som åkte till Italien under sportlovet, varifrån den kommer sa han dock inte. Det verkar minst sagt underligt men så uppfattade jag honom i varje fall och han var tydlig på den punkten.

Vad menar du? Varför är det underligt?
 
Förstår inte riktigt varför just matbutikspersonal har panik över att varslas och avskedas? Om det är något människor trots allt behöver är det mat. Allt annat kan man klara sig utan, men utan mat överlever man inte. Är det något fundamentalt jag missat?
 
Stänger man allt, alltså försöker göra som Kina, så kommer man inte att nå flockimmunitet.

Konsekvensen av det, är att man måste ha stängda gränser, både ut och in, i mycket lång tid.

Har det demokratiska samfundet i Finland köpt den idén?

Eller är det mer odemokratiska krafter, som längtar efter "en stark ledare", som egentligen bestämmer hur det ska vara?
Nej. Detta görs för att skydda våra åldringar de ska INTE gå ut. Vi har smittspridning och vi kommer många bli smittade, vilket är helt okej och enligt planerna. Vad vi inte vill, med landets 400 intensivvårdsplatser, är att det sprids för fort.

Förskolor och förskoleklass är öppna, mataffärer och restauranger likaså. Smitta kommer spridas.
 
L
Nej. Detta görs för att skydda våra åldringar de ska INTE gå ut. Vi har smittspridning och vi kommer många bli smittade, vilket är helt okej och enligt planerna. Vad vi inte vill, med landets 400 intensivvårdsplatser, är att det sprids för fort.

Förskolor och förskoleklass är öppna, mataffärer och restauranger likaså. Smitta kommer spridas.
Låter bra!
 
Nu har FHM även adresserat skidorterna ytterligare gällande att om folk åker och utsätter sig för risken får de tex ta hand om sig själva att komma därifrån om de blir sjuka, och att After Ski med all sannolikhet blir förbjudet (stängt). Mer besked på måndag enl uppgift.
Jag tror ju att de som åker tåg hit och sen blir "lite förkylda" kommer sätta sig på sitt tåg hem igen när det är dax. Kanske inte alla men väldigt många. När folk har en bokad biljett och vill hem igen så kommer många strunta i smittspridning.

Stänga är ju enda sättet. Älskade att han sa att turister inte har nån gräddfil 😆, tycker hc här kan sätta upp ett sånt meddelande utanför :angel:.
 
Det finns inte ett land i västvärlden som inte försöker stoppa spridningen på ett laid back sätt, så att det inte kostar samhället nånting.

Vad det skulle kosta i människoliv finns det en studie på av Imperaial Collage, London, som fick Donald Trump att sätta morgonkaffet i halsen, och sedan omedelbart svälja snacket om Democratic Hoax. Och Boris Johnsson gjorde nåt liknande i UK, och visade med tydlighet att hans plan B var panic.

Kommer inte ihåg siffrorna, men det var väl typ 2.2 milj döda i USA, 510.000 döda i augusti i UK och direktöversatt till Svenska förhållanden 78.000 döda i Do-Nothing-kolumnen.


https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf
Det finns ju ett spann mellan att inget alls göra och att göra som man gör nu i stora delar av världen. På ekonomiekot nyss så sa "någon som kan" (minns inte titel eller namn) att det kan bli 600.000 arbetslösa inom några veckor. Vad kommer det kosta i förstörda liv och döda?
Jag tror det vi håller på med nu kommer resultera i en total katastrof som vi kommer se efterverkningar av i många decennier. Visst lidandet och döden blir svårare att räkna men blir den mindre?
 
Jag tror ju att de som åker tåg hit och sen blir "lite förkylda" kommer sätta sig på sitt tåg hem igen när det är dax. Kanske inte alla men väldigt många. När folk har en bokad biljett och vill hem igen så kommer många strunta i smittspridning.

Stänga är ju enda sättet. Älskade att han sa att turister inte har nån gräddfil 😆, tycker hc här kan sätta upp ett sånt meddelande utanför :angel:.

Med tanke på att så mycket annat stängs tycker jag det vore logiskt på ett sätt. Å andra sidan tror jag att regeringen tänker att det kommer ”självsanera sig” i om direktiv och restriktioner att de flesta faktiskt inte åker. Om några hundra personer är iväg och inte trängs blir det heller inga massinsjukningar precis som på vilket annat ställe som helst vilket ju är det man vill åt. Men som sagt tidigare - svårt att få någon ekonomi i det för anläggningarna.
 
Förstår inte riktigt varför just matbutikspersonal har panik över att varslas och avskedas? Om det är något människor trots allt behöver är det mat. Allt annat kan man klara sig utan, men utan mat överlever man inte. Är det något fundamentalt jag missat?

Att matbutiks personal är oroliga även de tycker inte jag är konstigt? Det är färre som går och handlar och man behöver inte 10 pers i butiken då som kan sitta i kassan tex. Många är dessutom inte fast anställda .
Utöver det är de ju väldigt utsatta för risken att smittas, så jag förstår att oron för dem blir stor rent över lag utifrån helhetsbilden.
 
Nej, men handskar ger ju en falsk trygghet. Vill de undvika smitta för sin egen och andras skull så hjälper ju spritning bättre än att ha samma handskar hela tiden.

nej de skyddar garanterat individen dvs personalen som annars skulle ta i både kunder och rullband och handtag och varor som alla kunder tar i hela tiden 8 + timmar i sträck varje minut. Handskarna är ett skydd för dem. Inte mot att smittan i sak inte kan spridas. Här har de flesta latex handskar nu - inte de vanliga tyghandskarna som annars brukas för att skydda händer mot vassa kartonger osv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 062
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
78 364
Senast: turbofling
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 243
Senast: Niyama
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
24 684
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp