Det finns inte ett land i västvärlden som inte försöker stoppa spridningen på ett laid back sätt, så att det inte kostar samhället nånting.Vi läser inlägget på olika sätt. Jag kan inte läsa att det söks alternativ till flockimmuniteten utan frågan är vad flockimmuniteten kommer kosta när man försöker uppnå den på det sätt som görs nu.
Det jag ser är att när vi väl uppnått flockimmuniet genom att stänga allt så kvittar det om Agda 86 överlevde epidemin för hon kommer dö av vanvård inom kort pga resursbrist och hennes barnbarn kommer få ett helvete för att hela samhället är slaget i spillror.
EDIT eller rent klarspråk. Vad skulle det kosta i människoliv att låta epidemin blåsa över utan andra åtgärder än tvätta händerna jämfört med vad det kommer kosta i liv av dagens strategi? (och nej jag vill inte att mina föräldrar ska dö i detta jag heller)
Vad det skulle kosta i människoliv finns det en studie på av Imperaial Collage, London, som fick Donald Trump att sätta morgonkaffet i halsen, och sedan omedelbart svälja snacket om Democratic Hoax. Och Boris Johnsson gjorde nåt liknande i UK, och visade med tydlighet att hans plan B var panic.
Kommer inte ihåg siffrorna, men det var väl typ 2.2 milj döda i USA, 510.000 döda i augusti i UK och direktöversatt till Svenska förhållanden 78.000 döda i Do-Nothing-kolumnen.
https://www.imperial.ac.uk/media/im...-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf