Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har UK äntligen fått ordning på det här med stödutbetalningarna till företag så att de i sin tur ska kunna betala ut de där 80% som lovat! Inom sex dagar ska de första företagen som sökt få sina pengar.
Det blir säkert lite pressat att få allt klart innan löningen nu i april men det lugnade nog många själar att få höra att det verkligen händer.

fy vad bekymmersamt hela läget
Helt OT, men jag protesterar mot otyget att använda Arbetsförmedlingens bokstavsförkortning som om det vore nån kvällstidning.

Arbetsförmedlingen i förkortning är AMS för min del ☺️

Reflektion i övrigt:
Ang den munskyddsrustade journalisten: Endera är det en slags markering känner jag, eller så är det en väldigt rädd journalist. Även dessa är ju individer ....
 
Ams.se = Arbetsförmedlingens hemsida 👍

Med vänlig hälsning, hon som arbetar med rekrytering .
Ja, tyvärr var af.se redan upptaget av IT-bolaget Ångpanneföreningen - så arbetsförmedlingen fick använda nåt annat. Om de ville synas på Internet.

(Ångpanneföreningen registrerade af.se redan 1994.11.18, och har mig veterligen inget intresse av att släppa den domänen för att klargöra en förkortningskonflikt på ett forum i utkanten på Internet.)
 
Senast ändrad:
@lil-sis @Jeffery ja precis, som sagt. Det var ett svar till @MiaMia . Så summa summarum ang diskussionen om lämpliga förkortningar : Oavsett vad man associerar förkortningar till hamnar man på sagda sida med just den förkortningen sen Dackefejden . Dvs - rätt logisk association gällande en förkortning för den som arbetar med branschen.
Om det nu spelar roll i diskussionen 😅
 
Senast ändrad:
Oerhört udda resonemang från en arbetsgivare . Har arbetsplatsen alltså inte tagit fram och tydliggjort en policy gällande Covid-19 för att skydda sina anställda och arbetsplatsen/företagets verksamhet ?

Vi kan inte tacka nej till möten så länge ingen har uppenbara symptom, så är det väl sagt.
Så idag har jag rest till en annan region och suttit inknölad med 8 andra personer i ett litet konferensrum halva dagen (avsett för kanske 6-8 personer så var definitivt inte luftigt). Ingen verkar särskilt brydd över det förutom jag så det börjar nästan bli så att jag funderar på om det är jag som fått något om bakfoten och misstolkar (övertolkar) all info från FHM.. Känner mig smått knäpp. Ingen hade ju några symptom så det kanske bara är jag som överreagerar.
Särskilt Coronanojjiga kan inte folk vara heller med tanke på hur mycket dom petar sig i ansiktet, drar fingrarna över läpparna och kliar näsan hela tiden.
 
Varför sitter de en kvinna längst frampå presskonferensen idag med ett munskydd som för det första inte täcker näsan och som hon för det andra drar ner så det bara täcker hakan när hon ska ställa frågor. Denna drar hon sen upp när hon pratat klart och den täcker inte näsan då heller.

Jag tyckte att de frågor pressen ställde idag var ovanligt korkade... och den obligatoriska frågan från utländsk press om varför Sverige har valt den strategin vi valt... *suck*

En av mannens kollegor använder munskydd hela sitt arbetspass (ej obligatoriskt där han jobbar, men inom sjukvård) För att sedan när passet är över, ta av sig munskyddet, vända det ut och in och snyta sig i det. Gissa om jag gapade när jag hörde det
 
@Sandros så väldigt udda och avvikande av din AG . Det måste vara rätt unikt .

Jag hade utifrån det extrema ifrågasatt den policyn. Det bryter ju mot allt i princip - inkl då basala direktiv att ha långt ifrån om man sitter tillsammans inomhus osv.

Det blir likaså väldigt märkligt att era externa kunder heller inte verkar ha direktiv eller policy som är i enighet med Folkhälsomyndigheten utan reser och sätter sig i konferens på andra ställen trångt osv ?
Är det ett mindre företag du är anställd hos ? Eller ett större? Vilka är kunderna/konferensgästerna som inte heller verkar ha direktiv från sin AG ?
 
Senast ändrad:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPk2pG/planerar-studentfirande-trots-forbudet-vi-ska-gora-kaos

https://www.expressen.se/kvallsposten/sofia-18-efter-beslutet-om-studenten-ingen-lyssnar/

Man undrar hur vissa tänker. Är inställt studentfirande det som varit drivande under sista året på gymnasiet så låter det lite underligt. Och det är väl ganska naturligt att det är myndigheterna som bestämmer om allmänna riktlinjer. Och att studenter, liksom alla andra medborgare, inte behöver tillfrågas och blir behandlade som små barn i just covid.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPk2pG/planerar-studentfirande-trots-forbudet-vi-ska-gora-kaos

https://www.expressen.se/kvallsposten/sofia-18-efter-beslutet-om-studenten-ingen-lyssnar/

Man undrar hur vissa tänker. Är inställt studentfirande det som varit drivande under sista året på gymnasiet så låter det lite underligt. Och det är väl ganska naturligt att det är myndigheterna som bestämmer om allmänna riktlinjer. Och att studenter, liksom alla andra medborgare, inte behöver tillfrågas och blir behandlade som små barn i just covid.

Jag skulle inte ta så himla allvarligt på det där, för det första så är det lite som att ringa banken man tänkt råna för att säga till dom att "plocka fram alla pengarna för jag kommer dit om tio minuter va!" och för det andra så blir nog deltagandet ungefär som "Storm Area 51" grejen, mycket snack och väldigt lite verkstad
 
@Sandros så väldigt udda och avvikande av din AG . Det måste vara rätt unikt .

Jag hade utifrån det extrema ifrågasatt den policyn. Det bryter ju mot allt i princip - inkl då basala direktiv att ha långt ifrån om man sitter tillsammans inomhus osv.

Det blir likaså väldigt märkligt att era externa kunder heller inte verkar ha direktiv eller policy som är i enighet med Folkhälsomyndigheten utan reser och sätter sig i konferens på andra ställen trångt osv ?
Är det ett mindre företag du är anställd hos ? Eller ett större? Vilka är kunderna/konferensgästerna som inte heller verkar ha direktiv från sin AG ?

Medelstort företag. Kunden i det här fallet en kommun.

Ett litet sidospår men. I början av den här pandemin var jag stolt över hur svenskarna verkade ta eget ansvar utan att någon behövde tvinga oss. Men jag börjar mer och mer tvivla, många verkar ha inställningen att man får göra lite som man vill så länge det inte är uttryckligen förbjudet och en del som inte ens verkar förstått vad det är dom inte bör göra (nöjesresor inom landet/till annan region t ex).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 671
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp