Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu får du backa lite, vad är källan på att det inte är officiellt? Du kanske skulle kollat upp först innan du insinuerar någon för att mörka, undersökningen finns publicerad på FHMs sidor.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...v-forekomsten-av-covid-19-i-region-stockholm/

Nu har jag bara läst rubriken men...
Tegnel har dessutom redovisat undersökningen muntligt, jag tror det var förra veckan under en av presskonferenserna. Det lätt på honom som det var indikationer och inget annat då underlaget var för litet men de höll fortfarande på att bearbeta data. Jag har inte läst undersökningen själv än.
Jag menade absolut inget sånt, jag blev lite sur på Aftonbladet som satte sånt bakom en betalvägg när det är (borde, då jag inte har 100% koll och det kunde vara något inofficiellt som någon "källa" har sagt till AF innan undersökningen blev klar) officiellt. Dvs är öppet för allmänheten men AF satte bakom betalvägg och tar betalt för det när det är egentligen gratis allmän information.
Förklarade jag mig bättre nu? Jag blev lite pissig på AF och inte FHM alltså :)

Tillägg: Såg nu ditt andra inlägg, ursäkten accepterad :up: Och tack för länken, ska kolla in den!
 
Jag menade absolut inget sånt, jag blev lite sur på Aftonbladet som satte sånt bakom en betalvägg när det är (borde, då jag inte har 100% koll och det kunde vara något inofficiellt som någon "källa" har sagt till AF innan undersökningen blev klar) officiellt. Dvs är öppet för allmänheten men AF satte bakom betalvägg och tar betalt för det när det är egentligen gratis allmän information.
Förklarade jag mig bättre nu? Jag blev lite pissig på AF och inte FHM alltså :)
Se mitt svar till @lil-sis, jag har bett om ursäkt :)
 
Jag menade absolut inget sånt, jag blev lite sur på Aftonbladet som satte sånt bakom en betalvägg när det är (borde, då jag inte har 100% koll och det kunde vara något inofficiellt som någon "källa" har sagt till AF innan undersökningen blev klar) officiellt. Dvs är öppet för allmänheten men AF satte bakom betalvägg och tar betalt för det när det är egentligen gratis allmän information.
Förklarade jag mig bättre nu? Jag blev lite pissig på AF och inte FHM alltså :)

Tillägg: Såg nu ditt andra inlägg, ursäkten accepterad :up:
Angående låsta sidor, tidningar är affärsdrivande verksamheter så det är upp till dem om de vill ha betalt. Vissa är onekligen mer generösa på det planet.
 
Nu får du backa lite, vad är källan på att det inte är officiellt? Du kanske skulle kollat upp först innan du insinuerar någon för att mörka, undersökningen finns publicerad på FHMs sidor.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...v-forekomsten-av-covid-19-i-region-stockholm/

Nu har jag bara läst rubriken men...
Tegnel har dessutom redovisat undersökningen muntligt, jag tror det var förra veckan under en av presskonferenserna. Det lätt på honom som det var indikationer och inget annat då underlaget var för litet men de höll fortfarande på att bearbeta data. Jag har inte läst undersökningen själv än.
Kort sammanställt från länken ovan: "Totalt i undersökningen testades 2,5 procent av deltagarna positivt för viruset SARS-CoV-2. Samtliga dessa rapporterade någon form av symtom. Antalet positiva var i den här undersökningen för lågt för att beräkna någon statistisk säkerställd skillnad i symtom mellan deltagare som var positiva respektive negativa."
Inget säkert alltså. Men jag undrar fortfarande vad för annan symptom AF menade som var annorlunda från snuva etc som de verkade antyda till i sin rubrik till betalartikeln. Verkar inte stå något om det hos FHM.
 
Angående låsta sidor, tidningar är affärsdrivande verksamheter så det är upp till dem om de vill ha betalt. Vissa är onekligen mer generösa på det planet.
Absolut, jag brukar vanligen inte ha något emot det. Blev bara fundersam nu när det gäller något som corona, rubriken som sådan fick mig att tycka att det var ett litet steg för långt. Typ "ett nytt symptom som ingen har koll på!" Känns lite som allmänsnyttig information som borde vara tillgänglig gratis.

Om det nu finns något sånt, det stod ju inget på FHM länken jag fick av dig. Eller de kanske nämnde det på en presskonferens?
 
Absolut, jag brukar vanligen inte ha något emot det. Blev bara fundersam nu när det gäller något som corona, rubriken som sådan fick mig att tycka att det var ett litet steg för långt. Typ "ett nytt symptom som ingen har koll på!" Känns lite som allmänsnyttig information som borde vara tillgänglig gratis.

Fast all viktig information är tillgänglig gratis. Det är ju där AF med största sannolikheter har hittat den. Sen får ju AF ta betalt för det jobbet de gör d.v.s. letat upp informationen och skrivit ihop en artikel. Vill någon betala för det så får de göra det. Vill man inte betala för det så kan man leta upp informationen någon annanstans. Personligen föredrar jag att få den en rad andra källor än AF. T.ex. FHM eller vem det nu är som delar den.
 
Äh, det står inget nytt i artikeln. De vill bara tjäna pengar på folks nyfikenhet. Kvällspressen i ett nötskal, inget nytt under solen.

Folkhälsomyndigheten har testat 738 frivilliga personer i Stockholm för covid-19 och samtidigt frågat om deras symtom. Försökspersonerna var mellan 2 och 86 år.

Undersökningen visade att smak- och luktbortfall är det symtom som tydligast kan förknippas med coronaviruset, säger Karin Tegmark Wisell, som är ansvarig för testerna på Folkhälsomyndigheten, till SVT:

– Vi ser att de som har ett sämre luktsinne och smaksinne är starkt förknippade med covid-19, jämfört med de som inte har covid-19, säger hon.

Även diarré är ett symtom som kan förknippas med covid-19, skriver Folkhälsomyndigheten i studien.

18 av de testade hade sars-cov-2, det nya coronaviruset, i sina övre luftvägar. Av det drar Folkhälsomyndigheten slutsatsen att cirka 2,5 procent av stockholmarna var smittade med viruset vid den tidpunkten. Undersökningen utfördes i månadsskiftet mars-april.

Alla de som visade sig vara smittade hade också någon typ av symtom kopplade till covid-19. I den här undersökningen såg man alltså inga symtomfria smittade.

Tittar efter skillnader
Eftersom antalet smittade individer var så lågt kan Folkhälsomyndigheten inte bestämma någon statistisk skillnad mellan deltagarna som var smittade och de som inte var smittade.

Men man kan se att vissa symtom framträder tydligare i gruppen av viruspositiva individer.

För att hitta de mest typiska symtomen tittar man på skillnaden mellan hur ofta smittade och icke smittade upplever symtomen. Ju större skillnad, desto mer typiskt för sjukdomen kan symtomet anses vara. Bortfall av luktsinnet upplevdes till exempel av 36 procent av de smittade och av knappt tre procent av de icke-smittade.

Nu, den 21–24 april, görs en uppföljande studie då över 4 000 svenskar i hela landet ska testas. Då kommer man även att göra antikroppstester.

Den undersökningen omfattar betydligt fler deltagare och ger därmed större möjligheter att statistiskt säkerställa skillnader i symtom mellan smittade och icke smittade personer.

Fysiska besvär deltagarna upplevde under 24 timmar före provtagningen.
SYMTOMSMITTADEICKE SMITTADE
Snuva67,3 %31,7 %
Huvudvärk47,9 %23,9 %
Bortfall av luktsinnet36,1 %2,8 %
Hosta32,3 %20,4 %
Diarré30,0 %5,9 %
Muskelvärk23,7 %8,2 %
Stor trötthet, utmattning23,4 %13,0 %
Bortfall av smaksinnet21,2 %1,0 %
Illamående20,7 %6,6 %
Ledvärk12,5 %5,7 %
Vätskande / varande öga / ögon12,5 %7,9 %
Ont i magen / magknip10,7 %13,4 %
Ont i halsen10,3 %18,5 %
Feber7,8 %2,7 %
Frossa7,0 %3,6 %
Andfåddhet / andningssvårigheter6,5 %6,8 %
Ont i örat / öronen6,5 %4,7 %
Näsblod3,0%4,6 %
Hudutslag0 %6,3 %
Kräkningar0 %0,5 %
Fysiska besvär deltagarna upplevde under 2 veckor före provtagningen.
SYMTOMSMITTADEICKE SMITTADE
Huvudvärk73.0 %48,6 %
Snuva72,4 %43,0 %
Stor trötthet, utmattning58,1 %26,8 %
Ledvärk45,2 %12,4 %
Ont i halsen44,9 %34,8 %
Diarré42,1 %13,3 %
Feber40,5 %11,1 %
Hosta40,0 %30,4 %
Muskelvärk39,9 %15,9 %
Ont i magen / magknip36,8 %20,0 %
Bortfall av luktsinnet36,1 %3,5 %
Illamående31,2 %12,1 %
Bortfall av smaksinnet21,2 %2,8 %
Näsblod19,3 %7,6 %
Frossa18,4 %10,9 %
Andfåddhet / andningssvårigheter18,4 %11,9 %
Vätskande / varande öga / ögon12,5 %9,4 %
Ont örat / öronen11,1%8,6 %
Kräkningar4,6 %2,1 %
Hudutslag0 %8,4 %
▪ Resultatet baseras på de 689 deltagare som lämnade in godkända enkäter. 18 av dem var positiva för covid-19. Resultaten är viktade så att andelen motsvarar andelen man skulle få om man hade testat och frågat hela Stockholms population.

Källa: Folkhälsomyndigheten
 
Jag har ansökt om och fått pengar för karensavdraget. Gick hur smidigt som helst! Dock fick jag inga 540 kr utan 490kr. Jag antar att det har med skattesatsen att göra!
 
Fast all viktig information är tillgänglig gratis. Det är ju där AF med största sannolikheter har hittat den. Sen får ju AF ta betalt för det jobbet de gör d.v.s. letat upp informationen och skrivit ihop en artikel. Vill någon betala för det så får de göra det. Vill man inte betala för det så kan man leta upp informationen någon annanstans. Personligen föredrar jag att få den en rad andra källor än AF. T.ex. FHM eller vem det nu är som delar den.
Fast jag kollade ju på FHMs sida som @Lobelia länkade till, som jag antar att artikeln handlar om (jag vet inte det då artikeln är låst som sagt), och där stod det inget om särskilda symtom eller nytt symtom som man upptäckt att flera har än vad man trodde.
 
Fast jag kollade ju på FHMs sida som @Lobelia länkade till, som jag antar att artikeln handlar om (jag vet inte det då artikeln är låst som sagt), och där stod det inget om särskilda symtom eller nytt symtom som man upptäckt att flera har än vad man trodde.

Då kanske man ska ta AFs rubrik med en nypa salt...
 
Äh, det står inget nytt i artikeln. De vill bara tjäna pengar på folks nyfikenhet. Kvällspressen i ett nötskal, inget nytt under solen.
Tack! Precis vad jag undrade, jag undrade vad för symtom de menade som var "ny". Men smak- och luktsinnet alltså, då förstår jag. Intressant att se statistiken också bara för min nyfikenhets skull :)
 
Jag har ansökt om och fått pengar för karensavdraget. Gick hur smidigt som helst! Dock fick jag inga 540 kr utan 490kr. Jag antar att det har med skattesatsen att göra!
Så det gick fort för dig att skicka in ansökan? Jag försökte ju tre gånger häromdagen utan att lyckas ... :cautious: Får försöka igen imorgon!
 
Då kanske man ska ta AFs rubrik med en nypa salt...
Absolut, som sagt, blev lite sur på AF som antingen gjorde en höna av en fjäder eller hade allmänsnyttig information bakom en betalvägg. Svårt att veta vilket det är när man inte har tillgång till artikeln.

Men nu fick jag veta tack vare @ameo :up:
 
Varför sitter de en kvinna längst frampå presskonferensen idag med ett munskydd som för det första inte täcker näsan och som hon för det andra drar ner så det bara täcker hakan när hon ska ställa frågor. Denna drar hon sen upp när hon pratat klart och den täcker inte näsan då heller.

Jag tyckte att de frågor pressen ställde idag var ovanligt korkade... och den obligatoriska frågan från utländsk press om varför Sverige har valt den strategin vi valt... *suck*
 
Absolut, som sagt, blev lite sur på AF som antingen gjorde en höna av en fjäder eller hade allmänsnyttig information bakom en betalvägg. Svårt att veta vilket det är när man inte har tillgång till artikeln.

Men nu fick jag veta tack vare @ameo :up:

Jag tror att det är bra för ens egen mentala hälsas skull att man bara utgår från att AF har gjort en höna av en fjäder.
 
Varför sitter de en kvinna längst frampå presskonferensen idag med ett munskydd som för det första inte täcker näsan och som hon för det andra drar ner så det bara täcker hakan när hon ska ställa frågor. Denna drar hon sen upp när hon pratat klart och den täcker inte näsan då heller.

Jag tyckte att de frågor pressen ställde idag var ovanligt korkade... och den obligatoriska frågan från utländsk press om varför Sverige har valt den strategin vi valt... *suck*
Noterade henne också. Ett klockrent exempel på varför munskydd är verkningslöst.
 
Varför sitter de en kvinna längst frampå presskonferensen idag med ett munskydd som för det första inte täcker näsan och som hon för det andra drar ner så det bara täcker hakan när hon ska ställa frågor. Denna drar hon sen upp när hon pratat klart och den täcker inte näsan då heller.

Jag tyckte att de frågor pressen ställde idag var ovanligt korkade... och den obligatoriska frågan från utländsk press om varför Sverige har valt den strategin vi valt... *suck*
Och dessutom satt handen på hakan när munskyddet var neddraget alltså satte handen rakt på det använda munskyddet 🤦🏼‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 671
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Årets foderstater
  • Bildtråden
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp