Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skickade en hårddisk till min brorson tisdagen före påsk och han fick den i fredags. PostNord.
Om det var postens fel så borde företaget åtminstone ha skickat sakerna, nu står det bara att de inte har skickats.
Skickade ett mail iallafall så får vi se om de svarar :mad:
 
Fråga facket, verkar vara en onödig risk

Så länge kunden vill ha ett fysiskt möte och inte ordnar skype/teams så är min arbetsgivares inställning att då är det bara att vi ställer upp på det, och att det är upp till kunden att avgöra vad som är ett nödvändigt möte och inte. Vi ska inte börja ifrågasätta om dom följer riktlinjerna eller inte.
 
Så länge kunden vill ha ett fysiskt möte och inte ordnar skype/teams så är min arbetsgivares inställning att då är det bara att vi ställer upp på det, och att det är upp till kunden att avgöra vad som är ett nödvändigt möte och inte. Vi ska inte börja ifrågasätta om dom följer riktlinjerna eller inte.

Trist. Jag tänker att man kan föreslå andra lösningar utan att ifrågasätta i ett första skede. I ett andra kan man kompromissa, men då anpassa det fysiska mötet efter omständigheterna.

Ibland är det bra att jobba på stor koncern och bara hänvisa till Corporate policy. För mig vore det tjänstefel att tillåta ett sånt möte nu.
 
Jag skulle tro att blir det allra värst drar de nog helt enkelt tanden på akuten, men visst är det urbota dumt.

Fast det beror på varför du har tandvärk. Har du en stor inflammation/infektion pga bakterier, gamla matrester etc i tandköttet så kan det bli värre om man drar ut en tand. Det man måste göra är att bedöva, göra rent och antagligen spola, sedan penicillin och att läka ut. Efter det kan du dra ut tanden, när "köttet" är friskt. Annars är risken för komplikationer hög.
 
Fast det beror på varför du har tandvärk. Har du en stor inflammation/infektion pga bakterier, gamla matrester etc i tandköttet så kan det bli värre om man drar ut en tand. Det man måste göra är att bedöva, göra rent och antagligen spola, sedan penicillin och att läka ut. Efter det kan du dra ut tanden, när "köttet" är friskt. Annars är risken för komplikationer hög.

Det avgör säkert tandläkaren på plats. :) Jag tänkte mest att det knappast blir tal om rotfyllningar och liknande behandlingar utan att de löser det mest akuta och ordnar det som kan vänta senare.
 
Lider med dig!! Jag har haft tandvärk sedan i onsdags och har en stor svullnad i munnen som nu sträcker sig över ansiktet och ner mot halsen, går på maxdos smärtstillande men kan ändå knappt sova eller äta. Alla tandläkare har stängt (i England, för dem som inte vet var jag bor).
Jag ringde akuttandläkaren för länet i lördags och fick dubbeldos penicillin utskrivet och blev tillsagd att ringa 111 för att få en akuttid. Det är bara det att det finns inga akuttider, eller tider öht. Man kan inte gå till tandläkaren, hur illa det än är. De sade till mig att t.o.m. på akuten så görs inget åt tandproblem förutom smärtstillande. Så det är bara att kämpa på och hoppas att penicillinet hjälper.

Det känns faktiskt lite obehagligt, att det inte finns någon hjälp att få hur illa det än är.
Min gulliga tandläkare ringde mig imorse för att kolla läget, och berätta hur frustrerad han är att han inte får lov att jobba. Hans fru har hål i en tand - vilket han kan diagnosticera, men han får inte göra något åt det!

Prova att ta en klick cocosfett och halla i munnen 3-4 minuter och lata det ligga over det onda stallet. Gor det flera ganger om dagen, det fungerar av nagon sorts magi. :p
 
Så länge kunden vill ha ett fysiskt möte och inte ordnar skype/teams så är min arbetsgivares inställning att då är det bara att vi ställer upp på det, och att det är upp till kunden att avgöra vad som är ett nödvändigt möte och inte. Vi ska inte börja ifrågasätta om dom följer riktlinjerna eller inte.

Vi får endast ha fysiska möte nu om de är affärskritiska och detta bedöms av chefer högt upp. Men även väldigt viktiga möten har hållits online.
 
Det avgör säkert tandläkaren på plats. :) Jag tänkte mest att det knappast blir tal om rotfyllningar och liknande behandlingar utan att de löser det mest akuta och ordnar det som kan vänta senare.

Fast det kan nog även bli rotfyllning då det är en behandlingsmetod. Om det är det som behövs så fixar säkert tandläkaren det med :) Egetligen låter det konstigt, finns det ingen jour tandvård/akut tandvård alls?
 
Fast det kan nog även bli rotfyllning då det är en behandlingsmetod. Om det är det som behövs så fixar säkert tandläkaren det med :) Egetligen låter det konstigt, finns det ingen jour tandvård/akut tandvård alls?

Det finns akut tandvård men tydligen kan man inte åka dit utan att först få remiss och jag antar att tiderna är väldigt begränsade, man får i första hand vända sig till rådgivning via telefon och de försöker i sin tur hjälpa folk hjälpa sig själva hemifrån så långt det går.

https://www.england.nhs.uk/coronavi.../04/C0282-covid-19-urgent-dental-care-sop.pdf
 
Lider med dig!! Jag har haft tandvärk sedan i onsdags och har en stor svullnad i munnen som nu sträcker sig över ansiktet och ner mot halsen, går på maxdos smärtstillande men kan ändå knappt sova eller äta. Alla tandläkare har stängt (i England, för dem som inte vet var jag bor).
Jag ringde akuttandläkaren för länet i lördags och fick dubbeldos penicillin utskrivet och blev tillsagd att ringa 111 för att få en akuttid. Det är bara det att det finns inga akuttider, eller tider öht. Man kan inte gå till tandläkaren, hur illa det än är. De sade till mig att t.o.m. på akuten så görs inget åt tandproblem förutom smärtstillande. Så det är bara att kämpa på och hoppas att penicillinet hjälper.

Det känns faktiskt lite obehagligt, att det inte finns någon hjälp att få hur illa det än är.
Min gulliga tandläkare ringde mig imorse för att kolla läget, och berätta hur frustrerad han är att han inte får lov att jobba. Hans fru har hål i en tand - vilket han kan diagnosticera, men han får inte göra något åt det!

Låter inte alls kul, :/ Hoppas penicillinet gör nytta snabbt. 🌻
 
Fast grejen med 700 (540) är ju just det att regeringen gick ut med att karensavdraget skulle SLOPAS. D v s tas bort. Med lite betänketid förklarades det senare att arbetsgivare inte skulle ändra sig eller bli mer ekonomiskt lidande (eftersom de redan blivit av med arbetskraften) och att den sjuka därför skulle få ersättning för karensavdraget från Försäkringskassan.
Ingenstans i detta sas det att det skulle bli en sån stor skillnad på avdraget och vad man faktiskt får. Då anser i a f jag att SLOPAS inte är rätt verb.
Det enda jag har hört är att de skulle slopa karensDAGEN, inte karensAVDRAGET. Karensdagen är ju dag 1 och den du normalt inte får betalt för öht.
 
Så länge kunden vill ha ett fysiskt möte och inte ordnar skype/teams så är min arbetsgivares inställning att då är det bara att vi ställer upp på det, och att det är upp till kunden att avgöra vad som är ett nödvändigt möte och inte. Vi ska inte börja ifrågasätta om dom följer riktlinjerna eller inte.

Oerhört udda resonemang från en arbetsgivare . Har arbetsplatsen alltså inte tagit fram och tydliggjort en policy gällande Covid-19 för att skydda sina anställda och arbetsplatsen/företagets verksamhet ?
 
Eftersom det inte verkar som diabetes 1 smittas så är jag väl inte längre i riskgruppen förhoppningsvis.

Osäker på vad du menar nu, men förutsätter att du inte menar att människor med diabetes typ 1 inte smittas av Corona så jag tippar på att du menar något helt annat än det som man kan tolka utifrån din formulering?
Gissar att du menar att de inte drabbas mer än gemene man ?
 
Osäker på vad du menar nu, men förutsätter att du inte menar att människor med diabetes typ 1 inte smittas av Corona så gissar jag att du menar något helt annat än det som man kan tolka utifrån din formulering? Gissar att du menar att de inte drabbas mer än gemene man ?

Refererar till den tidigare diskussionen i tråden med sambandet mellan covid och diabetes 1 där det påpekats att inga/få som har 1 har insjuknat.
 
Refererar till den tidigare diskussionen i tråden med sambandet mellan covid och diabetes 1 där det påpekats att inga/få som har 1 har insjuknat.

Men du kan inte på allvar utifrån det mena att folk med diabetes 1 ”inte smittas” som du uttryckte det? Det blir ju absurt om du gör den slutsatsen utifrån den statistiken ? Det är ju inte likvärdigt med att inte smittas utan precis samma som för övriga - som blir sjuka utan att behöva intensivvård dvs icke dokumenteras. Vilket var min fråga och reflektion vad du menade.
Förstår du skillnaden i nyansen ?
 
Det enda jag har hört är att de skulle slopa karensDAGEN, inte karensAVDRAGET. Karensdagen är ju dag 1 och den du normalt inte får betalt för öht.
Det heter karensavdrag. Karensdag tog man bort långt innan corona. Detta för att man skulle få ett avdrag på 8 h, oavsett om man gick hem mitt på dagen eller inte dök upp alls. Samt att man inte skulle bestraffas "dubbelt" om man arbetade långa arbetspass.
 
Pratade med apotekaren om eventuell allergi. Hon rekommenderade att köra nässprej först så får väl göra det. Det är inte som näsan rinner precis men det kommer några droppar så jag får snörvla in. Irriterande var ordet.

Eftersom det inte verkar som diabetes 1 smittas så är jag väl inte längre i riskgruppen förhoppningsvis.
Inte smittas är nog inte sant alls, men inte bli dödssjuka kan det finnas något i.
 
Det heter karensavdrag. Karensdag tog man bort långt innan corona. Detta för att man skulle få ett avdrag på 8 h, oavsett om man gick hem mitt på dagen eller inte dök upp alls. Samt att man inte skulle bestraffas "dubbelt" om man arbetade långa arbetspass.

@Mia_R . Det är så som @SiZo skriver. KarensDAGENS slopande har inte med karensavdraget i sig att göra. Och inget med Covid-19.
 
Senast ändrad:
Inte smittas är nog inte sant alls, men inte bli dödssjuka kan det finnas något i.

Det är inte bara ”nog inte sant alls” utan blir helt tokigt utifrån hur det beskrevs. Det @MJLee isåfall menar är det jag frågade om - dvs inte att folk med Diabetes 1 ”inte Smittas” utan det som menas är att de inte är en riskgrupp. Jättestor skillnad, därav reflektionerna jag gjort med tillhörande frågor hur det egentligen menades.
 
@Mia_R . Det är så som @SiZo skriver. KarensDAGENS slopande har inte med karensavdraget i sig att göra. Och inget med Covid-19.
Och utifrån tidigare kommentar om verbens användning så slopades inte karensdagen. Den ersattes av karensavdraget.
Som sedan tillfälligt skulle slopas. Men som det blev i realiteten inte slopades då, utan kompenserades genom en utbetald schablonersättning.
:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 677
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp