Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blir tokig. Jag har suttit i själv-karantän nu i nästan två månader, nej jag har inte corona däremot verkar jag ha fått någon slags allergi. Nu kan jag inte gå till tandis :meh: Ja absolut någonannanism själviskt, men frustrerande. Har tempat mig så ingen feber, hosta, etc öht någonsin. Stressad till max och trött men det har inte med corona så mycket som flytt och plugg och examensarbete (iofs corona eftersom jag inte kan träffa någon personligen).
 
Jag blir tokig. Jag har suttit i själv-karantän nu i nästan två månader, nej jag har inte corona däremot verkar jag ha fått någon slags allergi. Nu kan jag inte gå till tandis :meh: Ja absolut någonannanism själviskt, men frustrerande. Har tempat mig så ingen feber, hosta, etc öht någonsin. Stressad till max och trött men det har inte med corona så mycket som flytt och plugg och examensarbete (iofs corona eftersom jag inte kan träffa någon personligen).

Lider med dig!! Jag har haft tandvärk sedan i onsdags och har en stor svullnad i munnen som nu sträcker sig över ansiktet och ner mot halsen, går på maxdos smärtstillande men kan ändå knappt sova eller äta. Alla tandläkare har stängt (i England, för dem som inte vet var jag bor).
Jag ringde akuttandläkaren för länet i lördags och fick dubbeldos penicillin utskrivet och blev tillsagd att ringa 111 för att få en akuttid. Det är bara det att det finns inga akuttider, eller tider öht. Man kan inte gå till tandläkaren, hur illa det än är. De sade till mig att t.o.m. på akuten så görs inget åt tandproblem förutom smärtstillande. Så det är bara att kämpa på och hoppas att penicillinet hjälper.

Det känns faktiskt lite obehagligt, att det inte finns någon hjälp att få hur illa det än är.
Min gulliga tandläkare ringde mig imorse för att kolla läget, och berätta hur frustrerad han är att han inte får lov att jobba. Hans fru har hål i en tand - vilket han kan diagnosticera, men han får inte göra något åt det!
 
Lider med dig!! Jag har haft tandvärk sedan i onsdags och har en stor svullnad i munnen som nu sträcker sig över ansiktet och ner mot halsen, går på maxdos smärtstillande men kan ändå knappt sova eller äta. Alla tandläkare har stängt (i England, för dem som inte vet var jag bor).
Jag ringde akuttandläkaren för länet i lördags och fick dubbeldos penicillin utskrivet och blev tillsagd att ringa 111 för att få en akuttid. Det är bara det att det finns inga akuttider, eller tider öht. Man kan inte gå till tandläkaren, hur illa det än är. De sade till mig att t.o.m. på akuten så görs inget åt tandproblem förutom smärtstillande. Så det är bara att kämpa på och hoppas att penicillinet hjälper.

Det känns faktiskt lite obehagligt, att det inte finns någon hjälp att få hur illa det än är.
Min gulliga tandläkare ringde mig imorse för att kolla läget, och berätta hur frustrerad han är att han inte får lov att jobba. Hans fru har hål i en tand - vilket han kan diagnosticera, men han får inte göra något åt det!
När jag läser det här, så blir jag på allvar oroad för hur icke fullständigt genomtänkta varianter av "lockdown" kan tänkas slå.

Alltså en tandinfektion, kan orsaka långsiktiga och allvarliga skador, t..o.m. i värsta fall blodförgiftning. Det kan också orsaka att man får mycket stora skador på käkbenet, och det blir svårt att få till reparationer som fungerar.

Sådant här konstigt, kan kosta mer på sikt, än vad det löser.

Det är ju skillnad på att lösa akuta och allvarliga tandproblem, och att ägna sig åt tandreglering, eller "årlig koll".

Det blir lite som att strunta i att sy ett större sår, eller att fixa ett brutet ben, bara för att man inte tänkt igenom "lockdown" och långsiktig folkhälsa.
 
När jag läser det här, så blir jag på allvar oroad för hur icke fullständigt genomtänkta varianter av "lockdown" kan tänkas slå.

Alltså en tandinfektion, kan orsaka långsiktiga och allvarliga skador, t..o.m. i värsta fall blodförgiftning. Det kan också orsaka att man får mycket stora skador på käkbenet, och det blir svårt att få till reparationer som fungerar.

Sådant här konstigt, kan kosta mer på sikt, än vad det löser.

Det är ju skillnad på att lösa akuta och allvarliga tandproblem, och att ägna sig åt tandreglering, eller "årlig koll".

Det blir lite som att strunta i att sy ett större sår, eller att fixa ett brutet ben, bara för att man inte tänkt igenom "lockdown" och långsiktig folkhälsa.

Jag skulle tro att blir det allra värst drar de nog helt enkelt tanden på akuten, men visst är det urbota dumt.
 
Lider med dig!! Jag har haft tandvärk sedan i onsdags och har en stor svullnad i munnen som nu sträcker sig över ansiktet och ner mot halsen, går på maxdos smärtstillande men kan ändå knappt sova eller äta. Alla tandläkare har stängt (i England, för dem som inte vet var jag bor).
Jag ringde akuttandläkaren för länet i lördags och fick dubbeldos penicillin utskrivet och blev tillsagd att ringa 111 för att få en akuttid. Det är bara det att det finns inga akuttider, eller tider öht. Man kan inte gå till tandläkaren, hur illa det än är. De sade till mig att t.o.m. på akuten så görs inget åt tandproblem förutom smärtstillande. Så det är bara att kämpa på och hoppas att penicillinet hjälper.

Det känns faktiskt lite obehagligt, att det inte finns någon hjälp att få hur illa det än är.
Min gulliga tandläkare ringde mig imorse för att kolla läget, och berätta hur frustrerad han är att han inte får lov att jobba. Hans fru har hål i en tand - vilket han kan diagnosticera, men han får inte göra något åt det!

Här var det absolut inga problem med att få tid, men de har tydligen en grind och kollar folk som ska komma in. Får köpa antihistaminer och hoppas på det bästa att det bara är någon slags pollenallergi. Borde kanske inte varit så ärlig, suck. Och har man det akut så kan man åka in. Men för enkla lagningar för att jag tappat några fyllningar så är det hårdare regler, förståeligt nog.
 
Fast grejen med 700 (540) är ju just det att regeringen gick ut med att karensavdraget skulle SLOPAS. D v s tas bort. Med lite betänketid förklarades det senare att arbetsgivare inte skulle ändra sig eller bli mer ekonomiskt lidande (eftersom de redan blivit av med arbetskraften) och att den sjuka därför skulle få ersättning för karensavdraget från Försäkringskassan.
Ingenstans i detta sas det att det skulle bli en sån stor skillnad på avdraget och vad man faktiskt får. Då anser i a f jag att SLOPAS inte är rätt verb.
Jo, det håller jag med om att pga. hur man initialt formulerade sig skulle det vara rimligt att sätta schablonen=max.
Det var bara det inadekvata i jämförelsen med normala inkomsten som jag regerade på. Att det lät som ett större belopp som "snoddes" än vad det verkar handla om.

Gissar ett element kan vara att regeringen inte tänkte på vad som är administrativt möjligt till rimlig kostnad så man tänkte inte på att det måste schabloniseras och vad effekten av det blir? För det behovet bör ha uppstått när man blandade in att det skulle utbetalas från FK.
 
"Bara" 40 döda rapporterade idag. Det verkar lugna ner sig. Ingen i Skåne. Kan det vara på väg att lugna sig? Kan jag få gå på konserten i augusti.
 
Jag kollade upp lite angående akuttandvården i England, och den finns men man måste få remiss och det får man först efter att man provat och misslyckats med behandling och rådgivning i hemmet, eller om det är urakut som utslagna tänder till exempel.
 
Lider med dig!! Jag har haft tandvärk sedan i onsdags och har en stor svullnad i munnen som nu sträcker sig över ansiktet och ner mot halsen, går på maxdos smärtstillande men kan ändå knappt sova eller äta. Alla tandläkare har stängt (i England, för dem som inte vet var jag bor).
Jag ringde akuttandläkaren för länet i lördags och fick dubbeldos penicillin utskrivet och blev tillsagd att ringa 111 för att få en akuttid. Det är bara det att det finns inga akuttider, eller tider öht. Man kan inte gå till tandläkaren, hur illa det än är. De sade till mig att t.o.m. på akuten så görs inget åt tandproblem förutom smärtstillande. Så det är bara att kämpa på och hoppas att penicillinet hjälper.

Det känns faktiskt lite obehagligt, att det inte finns någon hjälp att få hur illa det än är.
Min gulliga tandläkare ringde mig imorse för att kolla läget, och berätta hur frustrerad han är att han inte får lov att jobba. Hans fru har hål i en tand - vilket han kan diagnosticera, men han får inte göra något åt det!
:eek::crazy:
Ska man gå runt med det om penicillinet inte hjälper tills det blir allvarligt eller vänta tills coronan har gått över? O_o
Du har mina sympatier! :(
 
Pratade med apotekaren om eventuell allergi. Hon rekommenderade att köra nässprej först så får väl göra det. Det är inte som näsan rinner precis men det kommer några droppar så jag får snörvla in. Irriterande var ordet.

Eftersom det inte verkar som diabetes 1 smittas så är jag väl inte längre i riskgruppen förhoppningsvis.
 
Jag har beställt en vara på nätet 1a april och de hade inte ens skickat varan när jag kollade nyss, och jag funderar på om det beror på covid-19 och ingen finns på plats för att skicka iväg varorna.. :cautious:
Typiskt nog så brukar jag alltid välja faktura om möjligt, och just den här gången så fanns bara valet att betala först ... :banghead:
 
Jag har beställt en vara på nätet 1a april och de hade inte ens skickat varan när jag kollade nyss, och jag funderar på om det beror på covid-19 och ingen finns på plats för att skicka iväg varorna.. :cautious:
Typiskt nog så brukar jag alltid välja faktura om möjligt, och just den här gången så fanns bara valet att betala först ... :banghead:

Jag skickade en hårddisk till min brorson tisdagen före påsk och han fick den i fredags. PostNord.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 678
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp