Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror flest typ 2 men vet inte. Så störigt att de inte gör skillnad, det är ju ofta helt olika typer av patienter. Har läst att bland Italiens dödssiffror finns ingen typ 1 utan endast typ 2.

Inga typ 1 på alla Italiens döda? Då verkar ju nästan typ 1 underrepresenterade jämfört med icke-diabetiker :). Eller så är det så att typ ettorna inte blir så gamla att det kommer upp i riskåldern för att dö av covid-19, utan de dör i olika diabeteskomplikationer redan tidigare. Fast några yngre typ 1-or borde ändå finnas med i statistiken om de var överrepresenterade. Fast typ 1 kanske inte är så vanligt öht i Italien.
 
Det är typ 2 hos de som han har kommit i kontakt med.

Om det hade varit typ 1 hade man ju kunnat spekulera i om typ 1-orna varit mer benägna att få den autoimmuna attacken på organen som vissa svårt sjuka covid-patienter drabbas av. Då ju typ 1 är en autoimmun sjukdom som ökar risken för många andra autoimmuna sjukdomar. Har varit lite orolig för det personligen. Ska bli intressant att se om det kommer statistik från Sverige och Finland som har många typ 1-diabetiker.
 
Inga typ 1 på alla Italiens döda? Då verkar ju nästan typ 1 underrepresenterade jämfört med icke-diabetiker :). Eller så är det så att typ ettorna inte blir så gamla att det kommer upp i riskåldern för att dö av covid-19, utan de dör i olika diabeteskomplikationer redan tidigare. Fast några yngre typ 1-or borde ändå finnas med i statistiken om de var överrepresenterade. Fast typ 1 kanske inte är så vanligt öht i Italien.
Det redovisas kanske inte om de inte är överrepresenterade, tillsammans med en mängd andra sjukdomar antar jag.
 
Så kan de förstås vara, verkar ju troligt.

Googlade och på diabetesförbundet stod det "Statistik från Italien visar att ingen med typ 1-diabetes har avlidit i Covid-19."
Men det verkar ju för bra för att vara sant (för mig som har typ 1). Det går ju inte att missa typ 1 heller, då det kräver konstant behandling.
 
Det redovisas kanske inte om de inte är överrepresenterade, tillsammans med en mängd andra sjukdomar antar jag.
Precis, är andelen som dör med diabetes typ 1 lika stor som andelen diabetes typ 1 i befolkningen så är det ju samma. Typ som om folk samtidigt har nageltrång kanske :D

Kl
Men det är verkligen dåligt att det inte står vilken typ i all statistik. Googlar man på diabetes mellitus och covid hittar man lite mer dock.
 
Googlade och på diabetesförbundet stod det "Statistik från Italien visar att ingen med typ 1-diabetes har avlidit i Covid-19."
Men det verkar ju för bra för att vara sant (för mig som har typ 1). Det går ju inte att missa typ 1 heller, då det kräver konstant behandling.
Eftersom man inte ens vet vilka som dött en Corona-relaterad död i Italien, skulle jag inte fördjupa mig så mycket i den här uppgiften.
 
Eftersom man inte ens vet vilka som dött en Corona-relaterad död i Italien, skulle jag inte fördjupa mig så mycket i den här uppgiften.

Nä, de verkar ju ha ett stort mörkertal även av döda. Men det är ju ändå extremt många registrerat döda också. Men statistiken kanske inte var en sammanställning av alla dem utan en studie med mindre antal. Då kan det ju fattas typ 1 bara för att det inte är en så jättevanlig sjukdom.
 
Nä, de verkar ju ha ett stort mörkertal även av döda. Men det är ju ändå extremt många registrerat döda också. Men statistiken kanske inte var en sammanställning av alla dem utan en studie med mindre antal. Då kan det ju fattas typ 1 bara för att det inte är en så jättevanlig sjukdom.

Ja Italien är ju ett av de länder som överhuvudtaget inte registrerar dödsfall på äldreboenden de som dör där kanske inte ens är testade för Corona. Så jag tror inte det finns någon tillförlitlig statistik och det går inte att jämföra statistik mellan länderna.
 
Flertalet personer med övervikt kan ha så kallat metabolt syndrom med diabetes typ 2 eller glukosintolerans. Förutom detta innebär det förhöjda blodfetter, högt blodtryck, proteinuri. Generellt har dessa individer en ökad risk för hjärtkärlsjukdom som hjärtinfarkt, stroke, hjärtsvikt. proteinuri i sig kan utvecklas till skador på njurarna med ovanstående i åtanke. (Internetmedicin finns som referens om någon vill kontrollera )

Drabbas man då av Covid -19 och inte har detta under kontroll kan jag tänka mig flertalet problem som kan uppkomma.
 
De har väl inte riktigt fått sambanden än mer än att de ser vilka grupper som drabbas hårdast.
Fetma är en riskgrupp även utan tillhörande följdsjukdomar som jag fattade av rapporten jag läste.
Men ska läsa mer sen
Jag låtsas också att mitt bmi är under 40
Egentligen har jag ingen aning för jag vet inte vad jag väger mer än att jag är fet
Fast 40 är mycket.
Kollade på kul. https://bmiraknare.se/
Om man är 166 lång behöver man väga runt 110 kilo för att hamna där.
 
Nä, de verkar ju ha ett stort mörkertal även av döda. Men det är ju ändå extremt många registrerat döda också. Men statistiken kanske inte var en sammanställning av alla dem utan en studie med mindre antal. Då kan det ju fattas typ 1 bara för att det inte är en så jättevanlig sjukdom.
Nu vet jag inte alls, men jag skulle kunna tänka mig att andra sjukdomar är sekundärt att registrera då sjukvården är drunknar i sjuka, jävligt sjuka, döende och döda.

Men meningen blir säkert rätt om man ändrar lite i den;
"Statistik från Italien visar att ingen där har avlidit i Covid-19, och samtidigt registrerats med typ 1-diabetes."
 
Har suttit och tittat på youtube om dessa "wet markets" före corona-epidemin... och jag undrar ju hur fan inga större smittor spridits tidigare?! (?!!!!!!!!!)

Hundar, katter, fladdermöss, råttor, ormar mm dödas med slag mot huvudet och flås/ slaktas och lagas till där direkt medan kameran rullar...

Inget jag rekommenderar om du är svag i magen att titta på....
 
Eftersom man inte ens vet vilka som dött en Corona-relaterad död i Italien, skulle jag inte fördjupa mig så mycket i den här uppgiften.
Nåja, det finns ju faktiskt publicerade studier från Italien också. Av läkare/forskare med total koll på patientundetlaget i sin studie. Någon enda typ 1:a borde ju gå att finna där.
 
300 000 kineser legalt och illegalt jobbar i fasion industry i Italien för många fancy märken som prada och gucci...

Direktflyg från norra italien till och från wuhan (fasion hot spot) och många åkte hem över det kinesiska nyåret och sen tillbaka. Just saying 🤷‍♀️
 
300 000 kineser legalt och illegalt jobbar i fasion industry i Italien för många fancy märken som prada och gucci...

Direktflyg från norra italien till och från wuhan (fasion hot spot) och många åkte hem över det kinesiska nyåret och sen tillbaka. Just saying 🤷‍♀️
Förstår inte vad du vill säga med ditt inlägg? Att man ska bojkotta Prada och gucci eller vad menar du med "just saying"? :confused:
 
Lombardiet är förövrigt Italiensk största ekonomiska centrum med miljoner och åter miljoner turister och affärsresenärer både inrikes och världen över.
 
Har suttit och tittat på youtube om dessa "wet markets" före corona-epidemin... och jag undrar ju hur fan inga större smittor spridits tidigare?! (?!!!!!!!!!)

Hundar, katter, fladdermöss, råttor, ormar mm dödas med slag mot huvudet och flås/ slaktas och lagas till där direkt medan kameran rullar...

Inget jag rekommenderar om du är svag i magen att titta på....
:yuck:
 
300 000 kineser legalt och illegalt jobbar i fasion industry i Italien för många fancy märken som prada och gucci...

Direktflyg från norra italien till och från wuhan (fasion hot spot) och många åkte hem över det kinesiska nyåret och sen tillbaka. Just saying 🤷‍♀️
Bör man sprida den typen av fakta utan att ange källor? Var inte det där från en obekräftad källa på Facebook som cirkulerat ett par veckor?

Kan ju lika gärna vara propaganda från något håll som vill skapa (ännu större) misstro mot Kina.
 
Bör man sprida den typen av fakta utan att ange källor? Var inte det där från en obekräftad källa på Facebook som cirkulerat ett par veckor?

Kan ju lika gärna vara propaganda från något håll som vill skapa (ännu större) misstro mot Kina.

Jag såg det på FB och ägnade ett par timmar att googla det för jag var själv skeptisk Det verkar sant enligt många oberoende källor. Enkelt att googla om man vill. Börja med "how many chinese lives in italy" och sen kan du välja och vraka bland källorna
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 352
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp