Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag misstänker att du undrar om viruspartiklarna "överlever" i den hettan? För att smitta ska spridas via utandningsluft måste det ju finnas "levande" virus i luften som når mottagaren.

Orsaken till mina " "-tecken är att virus inte är levande, på så sätt att de inte har någon egen ämnesomsättning. Men de måste ju fortfarande vara intakta för att kunna fungera enligt planen. Virus är i princip (enkelt beskrivet) bara genetiskt material med ett proteinhölje. Och det är få proteiner som inte denatureras i hög temperatur.

Efter snabb googling på coronavirus hög temperatur hittade jag följande svar på frågan i en chat. Tog med webadressen i skärmdumpen, som källa.
Visa bifogad fil 49116
Jag är medveten om det, det är därför jag själv försöker låta bli att använda termen "överlever" om virus :)

Tack!
 
När jag pratar om att bada bastu gäller det hemma hos en av oss. Inte någon allmän anläggning av något slag. Lutar åt att det blir bastu ikväll iaf. Vi duschar förstås separat och får gå ut/in en i taget med god marginal i så fall.
Har googlat och inte hittat att det borde vara problem om man tänker sig för.
 
När jag pratar om att bada bastu gäller det hemma hos en av oss. Inte någon allmän anläggning av något slag. Lutar åt att det blir bastu ikväll iaf. Vi duschar förstås separat och får gå ut/in en i taget med god marginal i så fall.
Har googlat och inte hittat att det borde vara problem om man tänker sig för.

Det är liksom en icke fråga öht om ni redan bor och lever tillsammans dagligen i samma hushåll och ingen är krasslig med något. Då kan nu göra vadsom inom den familjen på hemmaplan.
 
tycker det är förvånande att gymen hålls öppna. Vid större utandning/ansträngning stannar utandningspartiklar lite längre i luften. Och motionscyklar och löpband står inte en meter ifrån varandra heller.
Agnes Wold besvarade frågan om gym, tror det var i Skäringer och Mannheimers podd, som att grupp-pass är betydligt värre än att sitta en och en i maskiner. Står löpbanden bredvid varandra och personerna tittar framåt när de springer, så når ju inte deras respektive utandningsluft varandra.
 
Fnissade lite när jag såg uppdaterad information om riskgrupper för särskilt allvarligt sjukdomsförlopp i covid19. Där stod Fetma med bmi över 40. Jag fnissade eftersom jag just beslutade mig för att låtsas att mitt är 39..... :D
Det är det förstås inte, det är rätt mycket högre än så, och givetvis är det inte roligt egentligen, jag är bara lite trött och tramsig så här mitt i natta.

Jag tänker dock att det nästan är en självklarhet att fetma är en stor risk, sedan funderade jag över exakt vad som är som gör det till risk. Ja, många har ju högt blodtryck och allt det där redan, men det finns trots allt människor med fetma, även rejäl sådan, utan högt blodtryck, diabetes och liknande. Är det fortfarande riskgrupp då, eller är det som man sa i tidernas begynnelse- högt blodtryck och diabetes osv? Då gör det väl fetman som indirekt risk och inte en direkt risk och blodtrycket som direkt risk och inte indirekt risk? Förstår någon hur jag funderar?
 
Fnissade lite när jag såg uppdaterad information om riskgrupper för särskilt allvarligt sjukdomsförlopp i covid19. Där stod Fetma med bmi över 40. Jag fnissade eftersom jag just beslutade mig för att låtsas att mitt är 39..... :D
Det är det förstås inte, det är rätt mycket högre än så, och givetvis är det inte roligt egentligen, jag är bara lite trött och tramsig så här mitt i natta.

Jag tänker dock att det nästan är en självklarhet att fetma är en stor risk, sedan funderade jag över exakt vad som är som gör det till risk. Ja, många har ju högt blodtryck och allt det där redan, men det finns trots allt människor med fetma, även rejäl sådan, utan högt blodtryck, diabetes och liknande. Är det fortfarande riskgrupp då, eller är det som man sa i tidernas begynnelse- högt blodtryck och diabetes osv? Då gör det väl fetman som indirekt risk och inte en direkt risk och blodtrycket som direkt risk och inte indirekt risk? Förstår någon hur jag funderar?
De har väl inte riktigt fått sambanden än mer än att de ser vilka grupper som drabbas hårdast.
Fetma är en riskgrupp även utan tillhörande följdsjukdomar som jag fattade av rapporten jag läste.
Men ska läsa mer sen
Jag låtsas också att mitt bmi är under 40
Egentligen har jag ingen aning för jag vet inte vad jag väger mer än att jag är fet
 
Fnissade lite när jag såg uppdaterad information om riskgrupper för särskilt allvarligt sjukdomsförlopp i covid19. Där stod Fetma med bmi över 40. Jag fnissade eftersom jag just beslutade mig för att låtsas att mitt är 39..... :D
Det är det förstås inte, det är rätt mycket högre än så, och givetvis är det inte roligt egentligen, jag är bara lite trött och tramsig så här mitt i natta.

Jag tänker dock att det nästan är en självklarhet att fetma är en stor risk, sedan funderade jag över exakt vad som är som gör det till risk. Ja, många har ju högt blodtryck och allt det där redan, men det finns trots allt människor med fetma, även rejäl sådan, utan högt blodtryck, diabetes och liknande. Är det fortfarande riskgrupp då, eller är det som man sa i tidernas begynnelse- högt blodtryck och diabetes osv? Då gör det väl fetman som indirekt risk och inte en direkt risk och blodtrycket som direkt risk och inte indirekt risk? Förstår någon hur jag funderar?
Nu spånar jag bara fritt men förutom högre blodtryck borde det inte bli mindre "plats" för lungorna framför allt om man blir sängliggande? Ligger man ner trycker kanske bukorganen upp mot lungorna som då får svårare att utvidgas.
Det här tänker jag mig helt och hållet från min erfarenhet från djursjukvården så jag kan vara ute och cykla.
 
Fnissade lite när jag såg uppdaterad information om riskgrupper för särskilt allvarligt sjukdomsförlopp i covid19. Där stod Fetma med bmi över 40. Jag fnissade eftersom jag just beslutade mig för att låtsas att mitt är 39..... :D
Det är det förstås inte, det är rätt mycket högre än så, och givetvis är det inte roligt egentligen, jag är bara lite trött och tramsig så här mitt i natta.

Jag tänker dock att det nästan är en självklarhet att fetma är en stor risk, sedan funderade jag över exakt vad som är som gör det till risk. Ja, många har ju högt blodtryck och allt det där redan, men det finns trots allt människor med fetma, även rejäl sådan, utan högt blodtryck, diabetes och liknande. Är det fortfarande riskgrupp då, eller är det som man sa i tidernas begynnelse- högt blodtryck och diabetes osv? Då gör det väl fetman som indirekt risk och inte en direkt risk och blodtrycket som direkt risk och inte indirekt risk? Förstår någon hur jag funderar?

Det som gör fetma till en risk är att det vamligen förknippas med metabola avvikelser. Det som personer som arbetar med covid-patienter slås av är framförallt att ”i princip alla” som ligger på IVA har någon form av metabol sjukdom. Men det är också så att en riktigt tung kropp inte kommer klara av att hållas nedsövd om man behöver respiratorvård. Att bli sövd vid fetma är i sig farligt.

Det var flera saker som min sambo slogs av när han började jobba med covid: (1) att i princip alla har metabola sjukdomar framförallt diabetes, (2) att väldigt många är överviktiga, (3) hur fruktansvärt sjuka patienterna är, (4) hur unga patienterna är (alla hans pat. har varit födda på 70-talet), samt (5) att ingen tycks tillfriskna.

Det sista är självklart inte sant eftersom statistiken talar emot. Han har bara jobbat i tre veckor med covid-patienter. Så vad det istället säger något om är att patienterna är svårt sjuka väldigt länge. Dock ser han inte riktigt hur man ska kunna träna dem ur respiratorn om de skulle börja tillfriskna, för det finns det inte tillräckligt med folk till.
 
Fnissade lite när jag såg uppdaterad information om riskgrupper för särskilt allvarligt sjukdomsförlopp i covid19. Där stod Fetma med bmi över 40. Jag fnissade eftersom jag just beslutade mig för att låtsas att mitt är 39..... :D
Det är det förstås inte, det är rätt mycket högre än så, och givetvis är det inte roligt egentligen, jag är bara lite trött och tramsig så här mitt i natta.

Jag tänker dock att det nästan är en självklarhet att fetma är en stor risk, sedan funderade jag över exakt vad som är som gör det till risk. Ja, många har ju högt blodtryck och allt det där redan, men det finns trots allt människor med fetma, även rejäl sådan, utan högt blodtryck, diabetes och liknande. Är det fortfarande riskgrupp då, eller är det som man sa i tidernas begynnelse- högt blodtryck och diabetes osv? Då gör det väl fetman som indirekt risk och inte en direkt risk och blodtrycket som direkt risk och inte indirekt risk? Förstår någon hur jag funderar?
På mitt förra jobb hade jag en kollega med rejäl övervikt (fetma). När h*n satt ner i konferensrummet så hörde man hur han fick anstränga sig att andas eftersom fettet tryckte på lungorna. H*n lät mer tungandad än mina hästar gör då de ligger ner och hästar är ju inte direkt kända för att ha en andning som fungerar bra vid de tillfällena. Om den personen får det här och lungorna blir det minsta lilla påverkade så tror jag att h*n kommer bli extremt sjuk eftersom h*n redan har fysiska problem med andningen.
 
Måste antagligen sitta på möte med 5-10 personer från olika företag i ett trång konferensrum i veckan. Jag vill inte! :arghh:

Tycker det är svårt det här, på fritiden kan jag ju välja helt själv vilka risker jag utsätter mig för men på jobbet blir det svårare. Och då har jag ändå ett väldigt skyddat jobb jämfört med många andra så ska väl kanske inte klaga. Men olustigt är det.
 
Måste antagligen sitta på möte med 5-10 personer från olika företag i ett trång konferensrum i veckan. Jag vill inte! :arghh:

Tycker det är svårt det här, på fritiden kan jag ju välja helt själv vilka risker jag utsätter mig för men på jobbet blir det svårare. Och då har jag ändå ett väldigt skyddat jobb jämfört med många andra så ska väl kanske inte klaga. Men olustigt är det.
Men varför ordnas såna möte inte via tex teams eller Skype?
 
Vi får inte komma upp denna gång heller till Universitetet utan allt sköts via zoom, inte mig i mot träffar endast numera min Pappa och min sambo typ och ibland pappas fru om hon är hemma. Min sambo träffar inte sina föräldrar sedan flera veckor tillbaka. Min mamma har jag inte träffat sedan i slutet på Februari osv. Nu måste vi dock i arbetslaget träffas nästa vecka pga av att vi måste filma inför den digitala närträffen, vet inte om jag är så sugen egentligen men vi måste ju få klart uppgiften. .
 
Måste antagligen sitta på möte med 5-10 personer från olika företag i ett trång konferensrum i veckan. Jag vill inte! :arghh:

Tycker det är svårt det här, på fritiden kan jag ju välja helt själv vilka risker jag utsätter mig för men på jobbet blir det svårare. Och då har jag ändå ett väldigt skyddat jobb jämfört med många andra så ska väl kanske inte klaga. Men olustigt är det.

Det låter som att gå emot FHMs rekommendationer från 1/4.

Hos oss är alla sådana möten förbjudna, av flera skäl, helst ska de tas digitalt. Dels är det totalt besöksförbud så deltagare ”från olika företag” går inte. Dels måste distansen hållas, så när konferensrummet används får de användas till max 30% av normal kapacitet. Och så jobbar typ hälften hemifrån , så då blir det naturligt att man arrangerar att man kan vara med digitalt. Vilket dessutom gör att andra företag kan vara med utan att kompromissa med smittspridningsrisker.

Hoppas det går att avstyra denna typ av aktiviteter hos er och andra.
 
Måste antagligen sitta på möte med 5-10 personer från olika företag i ett trång konferensrum i veckan. Jag vill inte! :arghh:

Tycker det är svårt det här, på fritiden kan jag ju välja helt själv vilka risker jag utsätter mig för men på jobbet blir det svårare. Och då har jag ändå ett väldigt skyddat jobb jämfört med många andra så ska väl kanske inte klaga. Men olustigt är det.
Mycket märkligt. Och om "tekniken" med videomöte känns för mycket, så kan ju ett vanligt telefonmöte funka. Dokument och bilder kan distribueras i förväg.
 
Det var flera saker som min sambo slogs av när han började jobba med covid: (1) att i princip alla har metabola sjukdomar framförallt diabetes, (2) att väldigt många är överviktiga, (3) hur fruktansvärt sjuka patienterna är, (4) hur unga patienterna är (alla hans pat. har varit födda på 70-talet), samt (5) att ingen tycks tillfriskna.

Det sista är självklart inte sant eftersom statistiken talar emot. Han har bara jobbat i tre veckor med covid-patienter. Så vad det istället säger något om är att patienterna är svårt sjuka väldigt länge. Dock ser han inte riktigt hur man ska kunna träna dem ur respiratorn om de skulle börja tillfriskna, för det finns det inte tillräckligt med folk till.

Din sambos siffror stämmer säkert för den avdelning hen är på, men tittar man nationellt är det ca 25% som har diabetes. Vilka fler metabola sjukdomar menar hen? Källa: Svenska intensivvårdsregistret för covid-patienter.
Har hen jobbat på IVA innan eller vad menar hen med att de är fruktansvärt sjuka? På IVA finns enbart riktigt sjuka patienter, många är ju nedsövda för de är så dåliga. Det är verkligen den avdelning som alltid har sjukast patienter där ofta ett eller flera organs funktion ersätts av maskiner för att patienten ska överleva.
Och trots detta överlever ca 80% intensivvården, så förhoppningsvis får din sambo se lite tillfrisknande patienter snart med :)
 
Apropå testning, här är en bild på var testet tas. Ser kul ut (not)! :D
BC03467D-5511-435F-87B3-58BE3E1F75B1.jpeg

Och sensitiviteten är sämre ju tidigare i sjukdomsförloppet, så är det negativt men misstanke kvarstår tar man om testet några dagar senare.
 
En sjukdomsbeskrivning från Facebook:

Ingemar Näslund
14 april kl. 18:05

JA JAG HAR COVID-19. En rejäl j-la smäll.


1587286249025.png


Och ja, jag har legat på sjukhus i många dagar. En av de 10 i vården i Jämtland, det är övertecknad (se figur). Jag har mått storskit. Jag tänker att det där vill ingen läsa om, men så insåg jag att det kan ha sina poänger att skriva o berätta ändå. Dels för egen del, dels för att alla inte har varit där jag varit. Häng med nu!

SJUKDOMEN
Det började med en skakning på nedre däck. Rännskita. Den 27/3 på kvällen. STOP – gick över. Sen torrhosta på lördag o andfådd skidåkning. Sen feber på lörd em. Fast inte så hög i början. Men sen brakade hela artilleriet igång från tisdag 31/3. Feber från djungeln = stabilt 39+, dubbla huvudvärkar, kroppsvärk, muskelvärk, ja allt utom födslovärkar. I 7 dagar.No mercy. Precis hela tiden. Natt och dag. Ringde 1177. Dom tyckte att det var lugnt. Febern gick ju ned. Jag protesterade o sa att jag hade 39+ stabilt, inget gick ned utom allmäntillståndet. Men icke, jag påstods vara på väg att bli frisk. 5 39+-dagar senare ringde jag igen. Då sa dom att jag skulle åka till HC. Jag sa att vill dom verkligen ha covidare på HC? Jodå, dom hade separering, o provtagning. Jag åkte till HC. Dom tittade på mig o undrade om jag öht gått i skolan. Om det var nånstans jag inte skulle vara med covid så var det på HC. Tyckte dom. Jag åkte till akuten.

På akuten tyckte dom om mig. Vips hade jag fått en bröt med kanyler på armen, en namnbricka, regionala kalsonger, lite tyckom, en syrgasslang som var grön samt eget rum på infektion. Det blir man dock inte bättre av. Jag fortsatte bli sjukare. På Långfredagen (när annars), satte jag nytt pers i hur dålig man kan vara. Jag var då på lungavd vilket kan verka lugnt. Icke så. Jag mådde som nattgammal brandskum, som en överkörd banjo, som en som tog fel på ryggsäcken och en baklastare. Samtidigt. Jag kan berätta att i inre Lappmarken när jag växte upp, o man mådde riktigt dåligt eller eländigt, fick man veta att ”det finns dom som har det sämre”. Det var liksom obligatoriskt. Vars då brukade jag fråga? I alla fall i Biafra blev svaret. Då tog man till sig den informationen som varandes nyttig och intressant.

På lungavdelningen, på långfredagsnatten var det ingen som sa att det finns dom som har det värre. Det berodde i första hand på att det bara var jag där. Jag mådde värst. I Biafra var det troligen bättre, närmast paradisiskt.
En bieffekt av covid är att man tappar luktsinnet. Så illa som jag luktar ibland är det ingen förlust. Värre är det med smak o aptit. Redan dag 8 i feberrallyt uppstår matproblem. Man måste ju äta för att bli frisk. Men så fort man försöker äta nåt, eller ens tänka tanken att äta nåt, utbryter Koreakriget i magen. Gissa hur mkt det kan bubblas, tvångsrapas, illamås o allmänt stökas för att förhindra o motarbeta matintag. Så funkar viruset för att ta ihjäl en med svält. Tji omöjligt äta. Enda sättet är mkt små tuggor nersköljda med ohemula mängder av regionens artificiella måltidsdryck som smakar bensin. 98 oktan. Jobbigt.

Hur som helst, på tredje dagen efter långfredagen, tro det eller ej, eller eg den 15:e från start vänder det. Febern dör, aptiten återvänder (nåja), värken försvinner. Kvar blir den gröna syrgasslangen o blandad huvudvärk. A piece of cake. Successivt blir man sen bättre o idag fick jag åka hem från Lassa. Mår inte bäst av alla men det finns dom som har det värre. Så var det med covidsjukan.

VÅRDEN
Om vården finns bara gott att säga. Små snälla människor som alla ser likadana ut i sina gasmasker o smyger omkring i sina Gladpackuniformer o uträttar snällhetens o omtankens underverk. Dom är försiktiga, stolta o duktiga. En av mina vårdare tog helt sonika med sig sina gummistövlar till jobbet. ”Man kan aldrig vara nog försiktig”. Säg det virus som tar sig igenom Tretorn. Jag älskar såna människor. O vården fungerar iaf här o nu i Jämtland. Ingen panik, flera multisjuka 70+ igenomvårdade o hemsläppta o grejor har man. Säkert är det värre nån annanstans o sen, men just nu väldigt bra.

FOLK ÄR BRA
Jag vill bara i all korthet tacka för all uppmuntran o omtanke under sjukdomsperioden. Jag har fått hur mkt som helst trots att jag trodde ingen visste jag var sjuk. Stort tack o stor kärlek till exakt alla. O som respons på detta mitt epos behöver ni inte skriva att jag ska fortsätta krya på mig. Den idén har jag så smått anammat redan. Jag tycker om er allihop. Även ni som inte läste.

MEN SEN DÅ?
Jo, det finns en massa att säga om vad man lär sig av att vara svårt sjuk, att inse att man måste fånga Diem-Carpen o allt det där. Jag skulle vilja återkomma till det i en senare podd, tillsammans med en del andra filosofiska funderingar. Men av dagens text kan man iaf lära att man ska ha respekt för coronan, för vissa tar den hårt. Vården är hjälteterritotium men det vet ni redan. Se till att hålla er till de instruktioner vi har, fuska inte. Var otroligt försiktig med de gamla o sköra, det är de enda gamla o sköra vi har.
 
Senast ändrad:
Din sambos siffror stämmer säkert för den avdelning hen är på, men tittar man nationellt är det ca 25% som har diabetes. Vilka fler metabola sjukdomar menar hen? Källa: Svenska intensivvårdsregistret för covid-patienter.
Har hen jobbat på IVA innan eller vad menar hen med att de är fruktansvärt sjuka? På IVA finns enbart riktigt sjuka patienter, många är ju nedsövda för de är så dåliga. Det är verkligen den avdelning som alltid har sjukast patienter där ofta ett eller flera organs funktion ersätts av maskiner för att patienten ska överleva.
Och trots detta överlever ca 80% intensivvården, så förhoppningsvis får din sambo se lite tillfrisknande patienter snart med :)
Jag tycker det framgår rätt tydligt i inlägget att det är typ det philosophia menar, att den verklighet man ser blir en rätt tydlig verklighet. Och är man inte alls van vid den verkligheten blir den ju ganska påtaglig (dvs en IVA-miljö). Jag vet att man på flera håll i landet mobiliserar sjukgymnaster för att andningsträna patienterna eftersom tex planerad ortopedi står rätt still, men vet inte hur långt man kommit med att få ut dem i verksamhet. Mitt intryck (jag är inte kliniskt verksam just nu) är att de som är vana vid att vara på IVA och jobbar där i vanliga fall känner att de är lite i stormens öga och att det är ganska lugnt och de har kontroll över situationen även om det såklart är ett pressat läge, främst att inte veta när det klingar, ffa i Sthlm , men är man inte van så är det nog en annan femma.
Det var ju inget svar till dig egentligen, men en reflektion på både ditt och philosophias inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 355
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp