kör min dator för fulla muggar!
https://www.sciencealert.com/so-man...BNx6rvsNEz2hTCTToHIA_27DSUt6u0Aal4-9e9QEEI0A4
Du kan med
https://www.sciencealert.com/so-man...BNx6rvsNEz2hTCTToHIA_27DSUt6u0Aal4-9e9QEEI0A4
Du kan med
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag är medveten om det, det är därför jag själv försöker låta bli att använda termen "överlever" om virusJag misstänker att du undrar om viruspartiklarna "överlever" i den hettan? För att smitta ska spridas via utandningsluft måste det ju finnas "levande" virus i luften som når mottagaren.
Orsaken till mina " "-tecken är att virus inte är levande, på så sätt att de inte har någon egen ämnesomsättning. Men de måste ju fortfarande vara intakta för att kunna fungera enligt planen. Virus är i princip (enkelt beskrivet) bara genetiskt material med ett proteinhölje. Och det är få proteiner som inte denatureras i hög temperatur.
Efter snabb googling på coronavirus hög temperatur hittade jag följande svar på frågan i en chat. Tog med webadressen i skärmdumpen, som källa.
Visa bifogad fil 49116
När jag pratar om att bada bastu gäller det hemma hos en av oss. Inte någon allmän anläggning av något slag. Lutar åt att det blir bastu ikväll iaf. Vi duschar förstås separat och får gå ut/in en i taget med god marginal i så fall.
Har googlat och inte hittat att det borde vara problem om man tänker sig för.
Agnes Wold besvarade frågan om gym, tror det var i Skäringer och Mannheimers podd, som att grupp-pass är betydligt värre än att sitta en och en i maskiner. Står löpbanden bredvid varandra och personerna tittar framåt när de springer, så når ju inte deras respektive utandningsluft varandra.tycker det är förvånande att gymen hålls öppna. Vid större utandning/ansträngning stannar utandningspartiklar lite längre i luften. Och motionscyklar och löpband står inte en meter ifrån varandra heller.
De har väl inte riktigt fått sambanden än mer än att de ser vilka grupper som drabbas hårdast.Fnissade lite när jag såg uppdaterad information om riskgrupper för särskilt allvarligt sjukdomsförlopp i covid19. Där stod Fetma med bmi över 40. Jag fnissade eftersom jag just beslutade mig för att låtsas att mitt är 39.....
Det är det förstås inte, det är rätt mycket högre än så, och givetvis är det inte roligt egentligen, jag är bara lite trött och tramsig så här mitt i natta.
Jag tänker dock att det nästan är en självklarhet att fetma är en stor risk, sedan funderade jag över exakt vad som är som gör det till risk. Ja, många har ju högt blodtryck och allt det där redan, men det finns trots allt människor med fetma, även rejäl sådan, utan högt blodtryck, diabetes och liknande. Är det fortfarande riskgrupp då, eller är det som man sa i tidernas begynnelse- högt blodtryck och diabetes osv? Då gör det väl fetman som indirekt risk och inte en direkt risk och blodtrycket som direkt risk och inte indirekt risk? Förstår någon hur jag funderar?
Nu spånar jag bara fritt men förutom högre blodtryck borde det inte bli mindre "plats" för lungorna framför allt om man blir sängliggande? Ligger man ner trycker kanske bukorganen upp mot lungorna som då får svårare att utvidgas.Fnissade lite när jag såg uppdaterad information om riskgrupper för särskilt allvarligt sjukdomsförlopp i covid19. Där stod Fetma med bmi över 40. Jag fnissade eftersom jag just beslutade mig för att låtsas att mitt är 39.....
Det är det förstås inte, det är rätt mycket högre än så, och givetvis är det inte roligt egentligen, jag är bara lite trött och tramsig så här mitt i natta.
Jag tänker dock att det nästan är en självklarhet att fetma är en stor risk, sedan funderade jag över exakt vad som är som gör det till risk. Ja, många har ju högt blodtryck och allt det där redan, men det finns trots allt människor med fetma, även rejäl sådan, utan högt blodtryck, diabetes och liknande. Är det fortfarande riskgrupp då, eller är det som man sa i tidernas begynnelse- högt blodtryck och diabetes osv? Då gör det väl fetman som indirekt risk och inte en direkt risk och blodtrycket som direkt risk och inte indirekt risk? Förstår någon hur jag funderar?
Fnissade lite när jag såg uppdaterad information om riskgrupper för särskilt allvarligt sjukdomsförlopp i covid19. Där stod Fetma med bmi över 40. Jag fnissade eftersom jag just beslutade mig för att låtsas att mitt är 39.....
På mitt förra jobb hade jag en kollega med rejäl övervikt (fetma). När h*n satt ner i konferensrummet så hörde man hur han fick anstränga sig att andas eftersom fettet tryckte på lungorna. H*n lät mer tungandad än mina hästar gör då de ligger ner och hästar är ju inte direkt kända för att ha en andning som fungerar bra vid de tillfällena. Om den personen får det här och lungorna blir det minsta lilla påverkade så tror jag att h*n kommer bli extremt sjuk eftersom h*n redan har fysiska problem med andningen.Fnissade lite när jag såg uppdaterad information om riskgrupper för särskilt allvarligt sjukdomsförlopp i covid19. Där stod Fetma med bmi över 40. Jag fnissade eftersom jag just beslutade mig för att låtsas att mitt är 39.....
Men varför ordnas såna möte inte via tex teams eller Skype?Måste antagligen sitta på möte med 5-10 personer från olika företag i ett trång konferensrum i veckan. Jag vill inte!
Tycker det är svårt det här, på fritiden kan jag ju välja helt själv vilka risker jag utsätter mig för men på jobbet blir det svårare. Och då har jag ändå ett väldigt skyddat jobb jämfört med många andra så ska väl kanske inte klaga. Men olustigt är det.
Men varför ordnas såna möte inte via tex teams eller Skype?
Måste antagligen sitta på möte med 5-10 personer från olika företag i ett trång konferensrum i veckan. Jag vill inte!
Tycker det är svårt det här, på fritiden kan jag ju välja helt själv vilka risker jag utsätter mig för men på jobbet blir det svårare. Och då har jag ändå ett väldigt skyddat jobb jämfört med många andra så ska väl kanske inte klaga. Men olustigt är det.
Mycket märkligt. Och om "tekniken" med videomöte känns för mycket, så kan ju ett vanligt telefonmöte funka. Dokument och bilder kan distribueras i förväg.Måste antagligen sitta på möte med 5-10 personer från olika företag i ett trång konferensrum i veckan. Jag vill inte!
Det var flera saker som min sambo slogs av när han började jobba med covid: (1) att i princip alla har metabola sjukdomar framförallt diabetes, (2) att väldigt många är överviktiga, (3) hur fruktansvärt sjuka patienterna är, (4) hur unga patienterna är (alla hans pat. har varit födda på 70-talet), samt (5) att ingen tycks tillfriskna.
Det sista är självklart inte sant eftersom statistiken talar emot. Han har bara jobbat i tre veckor med covid-patienter. Så vad det istället säger något om är att patienterna är svårt sjuka väldigt länge. Dock ser han inte riktigt hur man ska kunna träna dem ur respiratorn om de skulle börja tillfriskna, för det finns det inte tillräckligt med folk till.
Jag tycker det framgår rätt tydligt i inlägget att det är typ det philosophia menar, att den verklighet man ser blir en rätt tydlig verklighet. Och är man inte alls van vid den verkligheten blir den ju ganska påtaglig (dvs en IVA-miljö). Jag vet att man på flera håll i landet mobiliserar sjukgymnaster för att andningsträna patienterna eftersom tex planerad ortopedi står rätt still, men vet inte hur långt man kommit med att få ut dem i verksamhet. Mitt intryck (jag är inte kliniskt verksam just nu) är att de som är vana vid att vara på IVA och jobbar där i vanliga fall känner att de är lite i stormens öga och att det är ganska lugnt och de har kontroll över situationen även om det såklart är ett pressat läge, främst att inte veta när det klingar, ffa i Sthlm , men är man inte van så är det nog en annan femma.Din sambos siffror stämmer säkert för den avdelning hen är på, men tittar man nationellt är det ca 25% som har diabetes. Vilka fler metabola sjukdomar menar hen? Källa: Svenska intensivvårdsregistret för covid-patienter.
Har hen jobbat på IVA innan eller vad menar hen med att de är fruktansvärt sjuka? På IVA finns enbart riktigt sjuka patienter, många är ju nedsövda för de är så dåliga. Det är verkligen den avdelning som alltid har sjukast patienter där ofta ett eller flera organs funktion ersätts av maskiner för att patienten ska överleva.
Och trots detta överlever ca 80% intensivvården, så förhoppningsvis får din sambo se lite tillfrisknande patienter snart med