Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror knappast att en tillsägelse i affären från någon okänd gör att folk lär sig bättre än vad de gör av all information som pumpats ut de senaste veckorna. Det är knappast så att det här med att man ska hålla avstånd är något vissa inte vet.
Jag är 100% säker på att många människor lär sig mer av att personligen få en tillsägelse än av generell information.
Gudars skymning.

Tycker du jag borde upprepa mina tidigare inlägg?

1. Tidigare, före påsk har det fungerat fint med att ge en blick, folk förstår. Jag har fått blickar och själv förstått och jag har givit blickar och andra har förstått, vi har samtalat om att det är så lätt att glömma sig ibland och falla tillbaka till gamla vanor att stå nära i kö osv. Inga problem, ingen irritation hos någon av oss.

2. Jag har ibland fått säga ifrån, trevligt. Det har tagit emots utan tillstymmelse av irritation. Jag har givit den utan att vara det minsta irriterad. Jag menar, varför skulle jag ens, vi gör alla misstag ibland ju?

3. Problemet nu är att jag har fått säga till väldigt många fler gånger den senaste tiden, många gånger utan att ens kommunicera med kroppsspråket innan. Det är antalet gånger som har gjort mig irriterad, mängden av människor som beter sig som om allt är som vanligt, och i vissa fall beter sig direkt illa (tränga sig före mig så att jag knuffas bort eller hoppa över min pinne), att folk inte tar Folkhälsomyndighetens rekommendationer på allvar längre, det gjorde mig irriterad vid mötet med mannen. Det har ingenting med att jag behövde säga till just honom att göra eller att han inte förstod min blick. Det har allt att göra med att jag återigen behövde säga ifrån. Ännu en gång under den dagen, även under den stunden i affären.

Det händer aldrig dig att du tappar tålamodet och säga till någon på ett trevligt sätt men med något hård ton? Det blir aldrig för mycket för dig? Vad är det som gör att du inte förstår att jag säger till andra människor vid behov, utan att ens i normala fallet vara irriterad det minsta?
Jag vet inte varför du går igång så mycket. Du får bli hur irriterad du vill, det var ett välmenat tips. Ignorera bara om det inte känns relevant.
 
Men du verkar vara ute och röra på dig väldigt mycket är det verkligen enligt rekommendationerna? Jag tycker bara att om du är så irriterad för att du är rädd så kan du faktiskt själv vara hemma mkt mer.
Jag har förklarat att jag inte är rädd. Det handlar inte om rädsla, det handlar om alla människors skyldigheter att följa de råd och rekommendationer som vi har fått höra gång efter annan i några veckor nu. Det har sagts att de inte är frivilliga råd utan de ska följas. Statsministern använde ord som skyldighet och plikt, och det är så jag ser på det också. Ska du ta del av ett samhälle ska du också bidra och nu är det din och alla människors förbannade skyldighet att bidra genom att följa råden så att det blir färre människor på intensiven så att sjukvården orkar med. Så att människor faktiskt inte dör.

Jag blev irriterad när jag själv gör mitt bästa, sedan fattar ett beslut om att åka till Sörmland för migränbehandling, får en del kritik från skåningar som inte precis gör sitt bästa för att minska smittspridningen, men ändå har åsikter om hur jävla dum jag är som fattade det beslutet jag gjorde. Att dessutom råka ut för andra människor här som inte följer råden på det viset så att jag flera gånger får säga till fick mitt tålamod att försvinna fullständigt. Det är inte av rädsla utan för att jag anser att andra människor borde ta det mer på allvar, det är trots alls inte bara stockholmare och sörmlänningar, 70+ are och Adam Alsing som kan dö eller måste få vård på sjukhus i rätt många dagar av det här viruset, det drabbar även folk i tex Skåne. Ja det är för det mesta milda symptom och ja det är nog så att många redan haft det utan att veta om det ens, men man behöver faktiskt inte utmana ödet, för när man gör det och blir sjuk går det inte bara ut över en själv, man drar fler med sig i fallet och är en belastning för sjukvården och samhället om det vill sig illa.

Jag rör mig på det sättet jag måste. Jag pendlar till jobbet, jag jobbar, jag går till Apoteket för att hämta min medicin, jag handlar mat och jag går på läkarbesök. Jag gör inget onödigt. Men jag drar mig inte för att gå in i en mataffär för handla behöver jag. Ensamstående mamma till tre barn, det blir en del som ska hem. Förr storhandlade jag och mamma en gång i månaden, det gör vi inte nu då hon håller sig isolerad, vi har inte träffats på två månader, jag har inte träffat min övriga familj på lika länge. Vi beställer ibland hem mat från pizzeria, det verkar bara vara ett ställe där jag bor som har hemkörning, utan bil och en bit att gå så lär maten vara kall, annars hade vi beställt mer mat från restauranger.

Jag gör det jag måste göra, jag gör mitt bästa för att inte bryta mot rekommendationerna och jag är inte rädd.
 
Jag är 100% säker på att många människor lär sig mer av att personligen få en tillsägelse än av generell information.

Jag vet inte varför du går igång så mycket. Du får bli hur irriterad du vill, det var ett välmenat tips. Ignorera bara om det inte känns relevant.
Tack för tipset!
Jag går igång eftersom du upprepat missar vad som irriterade mig och trots att jag förklarat att "mitt sätt" fungerar för både mig och en hel del av de jag träffat på utan problem.
Ett välment tips ska inte tryckas ner i halsen, det är rätt svårt att ignorera när du upprepar det och missar poängen i mina svar. Ja du har ett jättebra tips, bra att det fungerar. Fast vet du, ibland är det så att man kan nå samma resultat på andra vis, mitt sätt har ju visat sig fungera också.
 
Det hölls en pressträff idag som var speciellt för utländska media. Som vad jag förstod skulle förklara vad man gör och inte gör här, och varför. Med representanter från regeringen och FHM.
Någon som vet var det kan finnas tillgång till att titta på den?
 
Men du verkar vara ute och röra på dig väldigt mycket är det verkligen enligt rekommendationerna? Jag tycker bara att om du är så irriterad för att du är rädd så kan du faktiskt själv vara hemma mkt mer.
Jag tycker du ska vara förbannat tacksam att @Enya och andra som arbetar i VÅRDEN inte sitter hemma istället för säger ifrån när folk tränger sig och inte följer de rekommendationer som trots allt gäller!
 
Jag tycker du ska vara förbannat tacksam att @Enya och andra som arbetar i VÅRDEN inte sitter hemma istället för säger ifrån när folk tränger sig och inte följer de rekommendationer som trots allt gäller!

Så du menar att vissa personer( inte specifikt den du namnger utan rent generellt) ska ge sig ut i samhället och vara 2-m poliser?

*som den 70-plussaren här som handlade och fick en utskällning av 2 yngre män för att han var i affären. Han var helt förstörd efteråt.* ( berättat av 70-plussaren så det kanske inte är sant)
 
Du missförstå funktionen som allmänna råd har i det svenska lagstiftningssystemet.

"Bestämmelser om var och ens ansvar att medverka till att förhindra smittspridning av smittsamma sjukdomar och skyldighet att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk finns i 2 kap. 1 och 2 §§ smittskydds-lagen (2004:168). "Var och en i Sverige har ett ansvar att förhindra spridning av covid-19. För attbegränsa smittspridning bör alla"... osv. (HSLF-FS 2020:12)

Ja jag har då verkligen inte försvarat om coronasjuka går ut och står nära folk om det är det du menar. Eller går ut öht.
 
Så du menar att vissa personer( inte specifikt den du namnger utan rent generellt) ska ge sig ut i samhället och vara 2-m poliser?

*som den 70-plussaren här som handlade och fick en utskällning av 2 yngre män för att han var i affären. Han var helt förstörd efteråt.* ( berättat av 70-plussaren så det kanske inte är sant)

Nyanser, någon? De allmänna råden säger att personer över 70 och andra riskgrupper undvika att besöka mataffärer och andra platser. Inte att de inte får besöka mataffär trots att de måste. De som skäller ut en okänd person ur riskgrupp för att vara i mataffären gör alltså fel. Vad gäller avstånd så står det inte att man ska undvika att vara när andra - det står att man bör hålla avstånd. Att säga till någon som står för nära en är fullt godtagbart.
 
Nyanser, någon? De allmänna råden säger att personer över 70 och andra riskgrupper undvika att besöka mataffärer och andra platser. Inte att de inte får besöka mataffär trots att de måste. De som skäller ut en okänd person ur riskgrupp för att vara i mataffären gör alltså fel. Vad gäller avstånd så står det inte att man ska undvika att vara när andra - det står att man bör hålla avstånd. Att säga till någon som står för nära en är fullt godtagbart.
Framför allt så finns det väl nästan aldrig något annat behov som står i motsättning till att hålla avstånd och det ska inte behöva vålla någon svårighet att genomföra det.
Ex. 70+mathandling och långresor kan det finnas skäl till att det ändå behöver göras i vissa fall och då får man väga olika risker och konsekvenser samt genomföra det på bästa möjliga vis.

Och helt oavsett det så är det en vässentlig skillnad på att skälla ut folk eller polisa och bara säga till på ett vettigt sätt.
 
Detta med avstånd,
I sommar i slutet av juli skulle jag ha varit med på scoutläger 3 kårer från Göteborg vid vår egen anläggning. Vi pratade med Fhm och 11311 som sa att även om 50 personersgränsen kanske släpps kommer ändå 1,5-2 meters avstånd att gälla, så rekomendationen var att ställa in lägret.

Senast jag läste i det Allmänna rådet vill jag minnas att det skulle gälla till sista december?
 
Detta med avstånd,
I sommar i slutet av juli skulle jag ha varit med på scoutläger 3 kårer från Göteborg vid vår egen anläggning. Vi pratade med Fhm och 11311 som sa att även om 50 personersgränsen kanske släpps kommer ändå 1,5-2 meters avstånd att gälla, så rekomendationen var att ställa in lägret.

Senast jag läste i det Allmänna rådet vill jag minnas att det skulle gälla till sista december?
Många datum är satta bara för att ha en sluttid någonstans längre fram och kan ändras, om det skulle vara satt till sista December så ta det med en nypa salt, det kan lika gärna tas bort i juli som förlängas 1 år.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 363
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp