och @Lillefrun
Det verkar vara så himla olika i olika regioner. Konstigt!
Jag tycker inte det är konstigt alls utan högst sunt? Personalen är insatta och pålästa ang Covid-19 och eftersom de inte har någon överbelastning på VC tar de emot.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
och @Lillefrun
Det verkar vara så himla olika i olika regioner. Konstigt!
Jag är 100% säker på att många människor lär sig mer av att personligen få en tillsägelse än av generell information.Jag tror knappast att en tillsägelse i affären från någon okänd gör att folk lär sig bättre än vad de gör av all information som pumpats ut de senaste veckorna. Det är knappast så att det här med att man ska hålla avstånd är något vissa inte vet.
Jag vet inte varför du går igång så mycket. Du får bli hur irriterad du vill, det var ett välmenat tips. Ignorera bara om det inte känns relevant.Gudars skymning.
Tycker du jag borde upprepa mina tidigare inlägg?
1. Tidigare, före påsk har det fungerat fint med att ge en blick, folk förstår. Jag har fått blickar och själv förstått och jag har givit blickar och andra har förstått, vi har samtalat om att det är så lätt att glömma sig ibland och falla tillbaka till gamla vanor att stå nära i kö osv. Inga problem, ingen irritation hos någon av oss.
2. Jag har ibland fått säga ifrån, trevligt. Det har tagit emots utan tillstymmelse av irritation. Jag har givit den utan att vara det minsta irriterad. Jag menar, varför skulle jag ens, vi gör alla misstag ibland ju?
3. Problemet nu är att jag har fått säga till väldigt många fler gånger den senaste tiden, många gånger utan att ens kommunicera med kroppsspråket innan. Det är antalet gånger som har gjort mig irriterad, mängden av människor som beter sig som om allt är som vanligt, och i vissa fall beter sig direkt illa (tränga sig före mig så att jag knuffas bort eller hoppa över min pinne), att folk inte tar Folkhälsomyndighetens rekommendationer på allvar längre, det gjorde mig irriterad vid mötet med mannen. Det har ingenting med att jag behövde säga till just honom att göra eller att han inte förstod min blick. Det har allt att göra med att jag återigen behövde säga ifrån. Ännu en gång under den dagen, även under den stunden i affären.
Det händer aldrig dig att du tappar tålamodet och säga till någon på ett trevligt sätt men med något hård ton? Det blir aldrig för mycket för dig? Vad är det som gör att du inte förstår att jag säger till andra människor vid behov, utan att ens i normala fallet vara irriterad det minsta?
Det var ett citatsvar. Då brukar i alla fall jag få notis?Tror du glömde taggen!
@Migo
Jag har förklarat att jag inte är rädd. Det handlar inte om rädsla, det handlar om alla människors skyldigheter att följa de råd och rekommendationer som vi har fått höra gång efter annan i några veckor nu. Det har sagts att de inte är frivilliga råd utan de ska följas. Statsministern använde ord som skyldighet och plikt, och det är så jag ser på det också. Ska du ta del av ett samhälle ska du också bidra och nu är det din och alla människors förbannade skyldighet att bidra genom att följa råden så att det blir färre människor på intensiven så att sjukvården orkar med. Så att människor faktiskt inte dör.Men du verkar vara ute och röra på dig väldigt mycket är det verkligen enligt rekommendationerna? Jag tycker bara att om du är så irriterad för att du är rädd så kan du faktiskt själv vara hemma mkt mer.
Tack för tipset!Jag är 100% säker på att många människor lär sig mer av att personligen få en tillsägelse än av generell information.
Jag vet inte varför du går igång så mycket. Du får bli hur irriterad du vill, det var ett välmenat tips. Ignorera bara om det inte känns relevant.
Det var ett citatsvar. Då brukar i alla fall jag få notis?
Jag tycker du ska vara förbannat tacksam att @Enya och andra som arbetar i VÅRDEN inte sitter hemma istället för säger ifrån när folk tränger sig och inte följer de rekommendationer som trots allt gäller!Men du verkar vara ute och röra på dig väldigt mycket är det verkligen enligt rekommendationerna? Jag tycker bara att om du är så irriterad för att du är rädd så kan du faktiskt själv vara hemma mkt mer.
Ni worries, tack för omtanken!Förlåt, jag som var förvirrad.
Jag tycker du ska vara förbannat tacksam att @Enya och andra som arbetar i VÅRDEN inte sitter hemma istället för säger ifrån när folk tränger sig och inte följer de rekommendationer som trots allt gäller!
Edet är inte snällt att insinuera att folk här gnäller.
Du missförstå funktionen som allmänna råd har i det svenska lagstiftningssystemet.
"Bestämmelser om var och ens ansvar att medverka till att förhindra smittspridning av smittsamma sjukdomar och skyldighet att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk finns i 2 kap. 1 och 2 §§ smittskydds-lagen (2004:168). "Var och en i Sverige har ett ansvar att förhindra spridning av covid-19. För attbegränsa smittspridning bör alla"... osv. (HSLF-FS 2020:12)
Så du menar att vissa personer( inte specifikt den du namnger utan rent generellt) ska ge sig ut i samhället och vara 2-m poliser?
*som den 70-plussaren här som handlade och fick en utskällning av 2 yngre män för att han var i affären. Han var helt förstörd efteråt.* ( berättat av 70-plussaren så det kanske inte är sant)
Har du fullkomligt missat att hålla avstånd-principen handlar om att det är ALLA som ska tillämpa den?Ja jag har då verkligen inte försvarat om coronasjuka går ut och står nära folk om det är det du menar. Eller går ut öht.
Framför allt så finns det väl nästan aldrig något annat behov som står i motsättning till att hålla avstånd och det ska inte behöva vålla någon svårighet att genomföra det.Nyanser, någon? De allmänna råden säger att personer över 70 och andra riskgrupper undvika att besöka mataffärer och andra platser. Inte att de inte får besöka mataffär trots att de måste. De som skäller ut en okänd person ur riskgrupp för att vara i mataffären gör alltså fel. Vad gäller avstånd så står det inte att man ska undvika att vara när andra - det står att man bör hålla avstånd. Att säga till någon som står för nära en är fullt godtagbart.
Många datum är satta bara för att ha en sluttid någonstans längre fram och kan ändras, om det skulle vara satt till sista December så ta det med en nypa salt, det kan lika gärna tas bort i juli som förlängas 1 år.Detta med avstånd,
I sommar i slutet av juli skulle jag ha varit med på scoutläger 3 kårer från Göteborg vid vår egen anläggning. Vi pratade med Fhm och 11311 som sa att även om 50 personersgränsen kanske släpps kommer ändå 1,5-2 meters avstånd att gälla, så rekomendationen var att ställa in lägret.
Senast jag läste i det Allmänna rådet vill jag minnas att det skulle gälla till sista december?