Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja faktiskt, hellre det än att stänga ner ett helt samhälle typ nästan vilket hänt nu.
Här svarade du på frågan om riskgrupper ska hålla sig undan helt. "Så du tycker att folk kan strunta i de rekommendationer som finns? Att ansvaret enbart är de som är i riskgrupp att hålla sig undan?" från @cirkus

Tycker du det gäller folk som tex inte kan vaccinera sig mot vissa saker också? Ska de alltid hålla sig undan istället för att vi har vissa vaccinationsprogram?
 
Så du menar att vissa personer( inte specifikt den du namnger utan rent generellt) ska ge sig ut i samhället och vara 2-m poliser?

*som den 70-plussaren här som handlade och fick en utskällning av 2 yngre män för att han var i affären. Han var helt förstörd efteråt.* ( berättat av 70-plussaren så det kanske inte är sant)
Hur läser du egentligen?
 
Ett välment tips ska inte tryckas ner i halsen

Nej, precis. Jag måste erkänna att jag reagerade på ditt inlägg om hur du snäst till folk i köer. Förståeligt om du hade varit rädd men nu är du ju inte det, så då tycker jag det bara är otrevligt. Om du tycker någon kommer dig för nära kan man på ett trevligt sätt be dem hålla lite avstånd pga corona. Då skapar du också förutsättningar för andra att ta det rätt.
 
Ännu en relevant twitterrant från igår.
Twitterkontot AmelieFrie jobbar (uppenbarligen) på IVA, och beskriver här hur den fungerar:

(återigen har jag klippt ut hennes brödtext för att passa det här formatet, men inte ändrat någonting däri.)


INTENSIVVÅRD:
Intensivvård är en behandling som syftar till att stötta/ta över kroppens egna organsystem när de sviktar svårt. Nedan beskrivs den behandling som en patient med Covid-19 kan behöva på intensivvården. (Detta är inte ett patientfall utan erfarenhet från flera)

När pat kommer till oss på IVA är vb antingen redan intutberad, sövd och ligger i ventilator eller så är pat vaken i maskventilator men behöver vara på IVA för att risken för respiratorisk kollaps är nära. Pat övervakas alltid både med utrustning och personal som är närvarande

Ventilator behandling kan ske via mask (eller trach) (vaken pat) eller via tub i halsen (sövd pat). Ventilator hjälper patienten att andas och i de flesta Covid-19IVA fall krävs att vi tar över andningen helt för att klara gas-utbytet (syrgas och koldioxid). Pat är då djupt sövd

Det medför att pat inte använder sin andningsmuskulatur på upp till ca 14 dagar. För varje dag i ventilator ökar risken för pålagring av infektion med bakterier från den egna floran. Muskelsvaghet i hela kroppen och försämrad hostkraft. Även förvirring.

Trenden i Covid-19 på vår IVA är att patienten kliniskt och i lab har ett tvåfas förlopp. De är riktigt sjuka de första dygnet-dygnen för att sedan bli lite bättre. Sen kommer en försämring runt 1v i ventilator. Framåt dag 12-14 är de flesta bättre. Då börjar pats svåra kamp

Njurfunktion:
Majoriteten utvecklar njursvikt. Det innebär att deras njurar inte klarar av att göra sig av med vätska och slaggprodukter. Inte heller klara av att justera syra-bas balans i kroppen samt elektrolytbalans. Det kan leda till övervätskning, lungödem, hjärtatrytmi

Vi stöttar den med med vätskedrivande i högdos och monitorerar syrabas och elektrolyter med provtagning var 2-4h. I enstaka fall när njurarna helt sluta att fungera kan dialys var ett alternativ för de som bedöms klara av den behandlingen.

Utöver detta ser vi en påverkan på fler organsystem:
- koagulationssystemet med en benägenhet att bilda blodproppar i hela kroppen.
- leverfunktionen.
- hjärtfunktionen som belastas av ventilatorns tryckförändringar i bröstkorgen. Många visar tecken på syrebrist i hjärtmuskeln.

När sjukdomsförloppet sedan vänder för de flesta och pat förbättras så börjar urträning i ventilatorn. Pat måste börja andas mer själv. Successivt kan vi dra ner på stödet i ventilatorn.
Att bara sitta på sängkanten kräver hjälp av 4 personer. De är förvirrade och svaga.

Att genomgå det här förloppet är att ÖVERLEVA IVA. Det krävs en god reservkapacitet i samtliga organsystem innan för att klara det så här länge som krävs vid Covid-19. En bra kondition och muskelreserv. Efteråt väntar en tuff tid av rehab, risk för infektion och försämring.

Jag förstår att många som inte varit inne på IVA har svårt att förstår varför deras närstående eller andra medmänniskor inte accepteras för IVA-vård. Det här Up pointing backhand indexär anledningen. De kommer inte att gynnas av den. De kommer inte klara den.

Vi stöttar och jobbar allt vad vi kan för våra patienter, men vi ska inte förlänga döden för de där döden är oundviklig. Det är ett medicinskt beslut som fattas genom diskussion med flera erfarna IVA-läkare och patientens ansvarige läkare utanför IVA.

Ni med älskade på IVA; vi finns där med dem dygnet runt. Vi sliter tills svetten rinner. Vi följer dem minut för minut. Alla parametrar och blodvärden. Justerar behandling. Tvättar dem, borstar tänder, suger bort slem, ändrar deras kroppsläge var 4h. Vi gläds och sörjer med er.

Vi för en dialog med patienten och närstående. Patienten kan alltid själv tacka nej till insatser men inte kräva en högre vårdnivå. Vi lämnar ingen att dö utan god omvårdnad och lindring oavsett. Men vid nej mot vår inrådan, vill vi veta varför. Ofta med bra info så möts vi.

Tillägg: skulle jag förorda att mina föräldrar 65+ / någon närstående / patient med goda förutsättningar att överleva att tacka ja till IVA-vård? JA! Skulle jag själv tacka ja? Absolut! Det må vara tufft och kan uppfattas som hemskt det jag beskriver ovan men skulle inte tveka.

 
Nej, precis. Jag måste erkänna att jag reagerade på ditt inlägg om hur du snäst till folk i köer. Förståeligt om du hade varit rädd men nu är du ju inte det, så då tycker jag det bara är otrevligt. Om du tycker någon kommer dig för nära kan man på ett trevligt sätt be dem hålla lite avstånd pga corona. Då skapar du också förutsättningar för andra att ta det rätt.
Vet du vad? Du får det rakt att låta som om det är en vanlig grej att jag snäser åt folk, typ vareviga gång jag ber någon om avstånd eller så. Faktiskt rejält överdrivet.

Det var en (1!) person jag var hård i ton mot och sa "kan du backa, tack?" och han gjorde så utan protester. För mig är hård i tonen och en snäsning inte ens samma sak.

Det var en gång av alla gånger de dagarna jag bett folk om avstånd som jag tappade humöret och fick behärska mig för att inte snäsa något otrevligt, så därför blev det detta i en hård och behärskad ton, inte otrevligt. Min ton var hårdare än brukligt därför att jag la band över min irritation just den gången. För att inte vara otrevlig, eftersom jag kände att min irritation var mot situationen och inte honom och det var inte rätt mot honom som person.

Hur kan du verkligen missa att jag skrivit flera gånger att jag vanligtvis brukar säga till och att det inte brukar vara några problem? Eller att vi möter varandras blick och backar och samtalar lite om att det är så lätt att glömma sig, att man får ett leende i samförstånd, att jag inte är otrevlig och att jag vanligtvis inte har några problem med folk? Hur kan du ha missat att jag har skrivit att det var just den här dagen och vid det här tillfället som jag tappade tålamodet just pga att ha behövt säga ifrån ganska mycket och därtill och fått stå ut med människor som beter sig direkt illa mot mig och att det var droppen som utlöste min tillsägelse åt mannen? Så nej, jag snäser inte åt folk i köer, du verkar läsa mina inlägg som fan läser Bibeln!

Men vad bra att veta att det finns så många änglar på buke som aldrig har varit hård i tonen en endaste gång mot någon, att det bara är på mig bägaren kan rinna över på, att det bara är jag som till slut en dag, och just den dagen också, får nog och får behärska mig för att ÄNDÅ vara trevlig medan jag för femtielfte gången säger åt någon att backa.
 
Detta med avstånd,
I sommar i slutet av juli skulle jag ha varit med på scoutläger 3 kårer från Göteborg vid vår egen anläggning. Vi pratade med Fhm och 11311 som sa att även om 50 personersgränsen kanske släpps kommer ändå 1,5-2 meters avstånd att gälla, så rekomendationen var att ställa in lägret.

Senast jag läste i det Allmänna rådet vill jag minnas att det skulle gälla till sista december?
Jag har ett annat sorts läger bokat i juni och fick ett mail från organisatören i veckan där det står att de planerar att hålla sommarens läger som vanligt men vidta extra försiktighetsåtgärder (t.ex. att alla måltider äts utomhus samt att vi sover mer utspritt än vanligt). Jag ser dock inte alls hur de ska kunna genomföra detta och samtidigt hålla på avståndsregeln hela tiden som vi är där. Nu är det inte tal om mer än typ 25-30 personer, så 50-personersgränsen håller de sig inom, men jag har som sagt svårt att se hur det ska funka i övrigt.

Nu räknar jag inte med att kunna åka dit ändå eftersom jag ovanpå allt bor i ett annat land som befinner sig i lockdown och det för tillfället inte finns några flyg, men det ska bli intressant att se hur de löser det. Det är ett ställe som ligger mig väldigt varmt om hjärtat och lägret är verkligen årets höjdpunkt där jag träffar många kära vänner, så jag vill verkligen att de ska lyckas lösa detta på något vis, men jag har som sagt svårt att se hur sådana här ställen ska klara av sommaren som kommer.
 
Idag har jag vunnit första pris i socialdistansering. Var inne på Ica och handlade. Alla var jätteduktiga i kön och stod med 1,5-2 m avstånd. Väl framme i kassan så börjar jag lägga upp varorna..... med 0,5, avstånd 😂. Jag undrar om jag trodde att morötterna skulle bli sjuka av broccolin :confused:
 
Idag har jag vunnit första pris i socialdistansering. Var inne på Ica och handlade. Alla var jätteduktiga i kön och stod med 1,5-2 m avstånd. Väl framme i kassan så börjar jag lägga upp varorna..... med 0,5, avstånd 😂. Jag undrar om jag trodde att morötterna skulle bli sjuka av broccolin :confused:
Fint gjort av dig!
WHO har väl just rapporterat fall där Covid-19 gjort hopp över grönsaksgränserna?
 
Idag har jag vunnit första pris i socialdistansering. Var inne på Ica och handlade. Alla var jätteduktiga i kön och stod med 1,5-2 m avstånd. Väl framme i kassan så börjar jag lägga upp varorna..... med 0,5, avstånd 😂. Jag undrar om jag trodde att morötterna skulle bli sjuka av broccolin :confused:

Det vet väl de flesta småbarn att olika saker på tallriken inte får nudda varandra för då kan de jue smittas 😎😂
 
Hur är det med att bada bastu, ur Covid19-perspektiv?
Ska träffa en vän (oavsett bastu eller ej), vi umgås inte fysiskt nära och inget tyder på att vi är annat än friska. Tänkte först att det kanske är dumt i en liten bastu, men sen att det kanske ändå är en ganska "säker" miljö. De flesta smittämnen brukar ju räknas med att de inte klarar tvätt i 60 grader ex. Någon som vet hur coronaviruset är med värme?
 
Hur är det med att bada bastu, ur Covid19-perspektiv?
Ska träffa en vän (oavsett bastu eller ej), vi umgås inte fysiskt nära och inget tyder på att vi är annat än friska. Tänkte först att det kanske är dumt i en liten bastu, men sen att det kanske ändå är en ganska "säker" miljö. De flesta smittämnen brukar ju räknas med att de inte klarar tvätt i 60 grader ex. Någon som vet hur coronaviruset är med värme?
Spontant tänker jag att det är exakt en sån situation som Agnes Wold mfl varnar mest för; intimt, liten luftvolym och stor risk att dela in/utandningsluft. Undvik!
 
Hur är det med att bada bastu, ur Covid19-perspektiv?
Ska träffa en vän (oavsett bastu eller ej), vi umgås inte fysiskt nära och inget tyder på att vi är annat än friska. Tänkte först att det kanske är dumt i en liten bastu, men sen att det kanske ändå är en ganska "säker" miljö. De flesta smittämnen brukar ju räknas med att de inte klarar tvätt i 60 grader ex. Någon som vet hur coronaviruset är med värme?
Rent spontant känner jag att din 70-80-gradiga bastuluft visserligen är varmare än tvättens 60-gradiga vatten, men kommer sakna dess fettlösliga miljö och mekaniska nötning.

För det finns inga planer på att blåsa såpbubblor därinne?
 
Jo, men det jag undrar är om man vet ifall viruset kan smitta i 70-80 gradig luft?
Det är ju endast 70-80 grader i luften precis inne i bastun. Din näsa kyler av luften så fort du drar in den, och när man går in och ut ur bastun är det inte så varmt. Det är svalare längre ned samt nära dörren. Plus svett, större risk att ta sig i ansiktet (även utanför bastun). Jag hade snarare bedömt efter hur tätt och nära ni sitter varann och andra, samt hur handhygienmöjligheterna är i anslutning till bastun, och inte tagit värmen för en garanterad smittfri miljö.
 
Apropå tolkning av statistik. Fick till mig en väldigt "rolig" ironisk slutsats idag.

Medelåldern för dödsfall bland svenska män ligger på strax över 81 år. Män är överrepresenterade bland dödsfallen i covid. Medelåldern för dödsfall i covid är 82 år. Slutsats, du tjänar livstid som man om du får corona. :angel:
 
Jo, men det jag undrar är om man vet ifall viruset kan smitta i 70-80 gradig luft?
Jag misstänker att du undrar om viruspartiklarna "överlever" i den hettan? För att smitta ska spridas via utandningsluft måste det ju finnas "levande" virus i luften som når mottagaren.

Orsaken till mina " "-tecken är att virus inte är levande, på så sätt att de inte har någon egen ämnesomsättning. Men de måste ju fortfarande vara intakta för att kunna fungera enligt planen. Virus är i princip (enkelt beskrivet) bara genetiskt material med ett proteinhölje. Och det är få proteiner som inte denatureras i hög temperatur.

Efter snabb googling på coronavirus hög temperatur hittade jag följande svar på frågan i en chat. Tog med webadressen i skärmdumpen, som källa.
1587228627842.webp
 
Rent spontant känner jag att din 70-80-gradiga bastuluft visserligen är varmare än tvättens 60-gradiga vatten, men kommer sakna dess fettlösliga miljö och mekaniska nötning.

För det finns inga planer på att blåsa såpbubblor därinne?

tycker det är förvånande att gymen hålls öppna. Vid större utandning/ansträngning stannar utandningspartiklar lite längre i luften. Och motionscyklar och löpband står inte en meter ifrån varandra heller.
 
Jag misstänker att du undrar om viruspartiklarna "överlever" i den hettan? För att smitta ska spridas via utandningsluft måste det ju finnas "levande" virus i luften som når mottagaren.

Orsaken till mina " "-tecken är att virus inte är levande, på så sätt att de inte har någon egen ämnesomsättning. Men de måste ju fortfarande vara intakta för att kunna fungera enligt planen. Virus är i princip (enkelt beskrivet) bara genetiskt material med ett proteinhölje. Och det är få proteiner som inte denatureras i hög temperatur.

Efter snabb googling på coronavirus hög temperatur hittade jag följande svar på frågan i en chat. Tog med webadressen i skärmdumpen, som källa.
Visa bifogad fil 49116

Det finns lite liknande studier/teorier bland forskare att i längre konstant väder vid 30+ grader sprids det heller inte lika lätt. Beror dock väldigt mycket på luftfuktighet så inte bara grader rakt av på pappret., Mao - det är teorier, inget finns etablerat konstaterat ang Covid-19 ännu.
 
93257847_3217819308263438_8609007446544875520_o.webp


Jag hittade just den här listan över böter för olika överträdelser av karantänen i Spanien, det är inga småsummor direkt, speciellt inte om ens ekonomi redan är tuff.
(Första summan där är det ett tryckfel på vad jag förstår)
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 355
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp