Ännu en relevant twitterrant från igår.
Twitterkontot AmelieFrie jobbar (uppenbarligen) på IVA, och beskriver här hur den fungerar:
(återigen har jag klippt ut hennes brödtext för att passa det här formatet, men inte ändrat någonting däri.)
INTENSIVVÅRD:
Intensivvård är en behandling som syftar till att stötta/ta över kroppens egna organsystem när de sviktar svårt. Nedan beskrivs den behandling som en patient med Covid-19 kan behöva på intensivvården. (Detta är inte ett patientfall utan erfarenhet från flera)
När pat kommer till oss på IVA är vb antingen redan intutberad, sövd och ligger i ventilator eller så är pat vaken i maskventilator men behöver vara på IVA för att risken för respiratorisk kollaps är nära. Pat övervakas alltid både med utrustning och personal som är närvarande
Ventilator behandling kan ske via mask (eller trach) (vaken pat) eller via tub i halsen (sövd pat). Ventilator hjälper patienten att andas och i de flesta Covid-19IVA fall krävs att vi tar över andningen helt för att klara gas-utbytet (syrgas och koldioxid). Pat är då djupt sövd
Det medför att pat inte använder sin andningsmuskulatur på upp till ca 14 dagar. För varje dag i ventilator ökar risken för pålagring av infektion med bakterier från den egna floran. Muskelsvaghet i hela kroppen och försämrad hostkraft. Även förvirring.
Trenden i Covid-19 på vår IVA är att patienten kliniskt och i lab har ett tvåfas förlopp. De är riktigt sjuka de första dygnet-dygnen för att sedan bli lite bättre. Sen kommer en försämring runt 1v i ventilator. Framåt dag 12-14 är de flesta bättre. Då börjar pats svåra kamp
Njurfunktion:
Majoriteten utvecklar njursvikt. Det innebär att deras njurar inte klarar av att göra sig av med vätska och slaggprodukter. Inte heller klara av att justera syra-bas balans i kroppen samt elektrolytbalans. Det kan leda till övervätskning, lungödem, hjärtatrytmi
Vi stöttar den med med vätskedrivande i högdos och monitorerar syrabas och elektrolyter med provtagning var 2-4h. I enstaka fall när njurarna helt sluta att fungera kan dialys var ett alternativ för de som bedöms klara av den behandlingen.
Utöver detta ser vi en påverkan på fler organsystem:
- koagulationssystemet med en benägenhet att bilda blodproppar i hela kroppen.
- leverfunktionen.
- hjärtfunktionen som belastas av ventilatorns tryckförändringar i bröstkorgen. Många visar tecken på syrebrist i hjärtmuskeln.
När sjukdomsförloppet sedan vänder för de flesta och pat förbättras så börjar urträning i ventilatorn. Pat måste börja andas mer själv. Successivt kan vi dra ner på stödet i ventilatorn.
Att bara sitta på sängkanten kräver hjälp av 4 personer. De är förvirrade och svaga.
Att genomgå det här förloppet är att ÖVERLEVA IVA. Det krävs en god reservkapacitet i samtliga organsystem innan för att klara det så här länge som krävs vid Covid-19. En bra kondition och muskelreserv. Efteråt väntar en tuff tid av rehab, risk för infektion och försämring.
Jag förstår att många som inte varit inne på IVA har svårt att förstår varför deras närstående eller andra medmänniskor inte accepteras för IVA-vård. Det här Up pointing backhand indexär anledningen. De kommer inte att gynnas av den. De kommer inte klara den.
Vi stöttar och jobbar allt vad vi kan för våra patienter, men vi ska inte förlänga döden för de där döden är oundviklig. Det är ett medicinskt beslut som fattas genom diskussion med flera erfarna IVA-läkare och patientens ansvarige läkare utanför IVA.
Ni med älskade på IVA; vi finns där med dem dygnet runt. Vi sliter tills svetten rinner. Vi följer dem minut för minut. Alla parametrar och blodvärden. Justerar behandling. Tvättar dem, borstar tänder, suger bort slem, ändrar deras kroppsläge var 4h. Vi gläds och sörjer med er.
Vi för en dialog med patienten och närstående. Patienten kan alltid själv tacka nej till insatser men inte kräva en högre vårdnivå. Vi lämnar ingen att dö utan god omvårdnad och lindring oavsett. Men vid nej mot vår inrådan, vill vi veta varför. Ofta med bra info så möts vi.
Tillägg: skulle jag förorda att mina föräldrar 65+ / någon närstående / patient med goda förutsättningar att överleva att tacka ja till IVA-vård? JA! Skulle jag själv tacka ja? Absolut! Det må vara tufft och kan uppfattas som hemskt det jag beskriver ovan men skulle inte tveka.