Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu spånar jag bara fritt men förutom högre blodtryck borde det inte bli mindre "plats" för lungorna framför allt om man blir sängliggande? Ligger man ner trycker kanske bukorganen upp mot lungorna som då får svårare att utvidgas.
Det här tänker jag mig helt och hållet från min erfarenhet från djursjukvården så jag kan vara ute och cykla.
Har inte tänkt på det faktiskt, kan ju absolut vara något sådant!
 
De har väl inte riktigt fått sambanden än mer än att de ser vilka grupper som drabbas hårdast.
Fetma är en riskgrupp även utan tillhörande följdsjukdomar som jag fattade av rapporten jag läste.
Men ska läsa mer sen
Jag låtsas också att mitt bmi är under 40
Egentligen har jag ingen aning för jag vet inte vad jag väger mer än att jag är fet
Jag tycker inte att du är fet, men vet inte ditt BMI, är det verkligen över 40? Men det är intressant ändå det här med fetma, minns att min bror sa något om att nu dör det många unga i USA så det är ju inte sant att äldre drabbas hårdast, så där anklagande mot Tegnell. Jag svarade då, utan att veta, för det ju rätt tidigt, att amerikaner är överlag något feta så kanske har det betydelse också, och man kan ju dessutom ha underliggande sjukdomar utan att veta om det, så det var för tidigt att dra några slutsatser om att "jättemånga friska amerikaner dog som flugor", vilket var andemeningen av hans ord.
 
Jag tycker inte att du är fet, men vet inte ditt BMI, är det verkligen över 40? Men det är intressant ändå det här med fetma, minns att min bror sa något om att nu dör det många unga i USA så det är ju inte sant att äldre drabbas hårdast, så där anklagande mot Tegnell. Jag svarade då, utan att veta, för det ju rätt tidigt, att amerikaner är överlag något feta så kanske har det betydelse också, och man kan ju dessutom ha underliggande sjukdomar utan att veta om det, så det var för tidigt att dra några slutsatser om att "jättemånga friska amerikaner dog som flugor", vilket var andemeningen av hans ord.
Haha jag vet inte som sagt.
Har inte vägt mig på länge
Tänkte smyga in till skolsköterskan och väga mig haha.
Själv har jag lågt blodtryck så är inte så orolig
 
Jag tycker inte att du är fet, men vet inte ditt BMI, är det verkligen över 40? Men det är intressant ändå det här med fetma, minns att min bror sa något om att nu dör det många unga i USA så det är ju inte sant att äldre drabbas hårdast, så där anklagande mot Tegnell. Jag svarade då, utan att veta, för det ju rätt tidigt, att amerikaner är överlag något feta så kanske har det betydelse också, och man kan ju dessutom ha underliggande sjukdomar utan att veta om det, så det var för tidigt att dra några slutsatser om att "jättemånga friska amerikaner dog som flugor", vilket var andemeningen av hans ord.

Teorin jag har läst angående att det är många unga som dör i USA är att de förmodligen har underliggande sjukdomar. Men att många inte har råd att gå och kolla och få behandling för dessa iochmed deras sjukvårdssystem.
Och folk som inte har råd att gå till läkaren för kroniska sjukdomar går nog inte till läkaren för Corona heller om de kan undvika det.

Be mig inte om källa på detta men jag tror det var etc för några veckor sedan.
 
Det som gör fetma till en risk är att det vamligen förknippas med metabola avvikelser. Det som personer som arbetar med covid-patienter slås av är framförallt att ”i princip alla” som ligger på IVA har någon form av metabol sjukdom. Men det är också så att en riktigt tung kropp inte kommer klara av att hållas nedsövd om man behöver respiratorvård. Att bli sövd vid fetma är i sig farligt.

Det var flera saker som min sambo slogs av när han började jobba med covid: (1) att i princip alla har metabola sjukdomar framförallt diabetes, (2) att väldigt många är överviktiga, (3) hur fruktansvärt sjuka patienterna är, (4) hur unga patienterna är (alla hans pat. har varit födda på 70-talet), samt (5) att ingen tycks tillfriskna.

Det sista är självklart inte sant eftersom statistiken talar emot. Han har bara jobbat i tre veckor med covid-patienter. Så vad det istället säger något om är att patienterna är svårt sjuka väldigt länge. Dock ser han inte riktigt hur man ska kunna träna dem ur respiratorn om de skulle börja tillfriskna, för det finns det inte tillräckligt med folk till.
Vad är metabola avvikelser? Sorry för min okunskap, till mitt försvar är jag öppen med det och tänker att jag kan passa på att lära mig något! :)

Ja, det där med sövd vet jag ju om, men det förklarar ju inte i sig varför man från början blir mer sjuk än andra, just pga vikten. Fast det kan ju vara som du säger pga metabola avvikelser kanske.

Ja, det är bland annat för din sambos skull jag tänker att man, även om man inte själv "tror" på "råden" om avstånd osv så ska man följa dem. Det är ju sjukvården som får ta hand om de sjuka, kan vi lindra för dem är det väl bra, det måste vara hemskt att se människor vara så sjuka och dö. Jag har läst flera som beskrivit hur jobbigt det är att stå där med skyddskläder på och försöka ta hand om patienter som inte riktigt hör dem och mest känner sig främmande inför det, jag tror jag skulle känna ett visst obehag inför att vara patient och möta rymddräktspersonal på det viset, som om jag vore.... jag vet inte, det känns märkligt, beklämmande, obehagligt. Måste vara svårt för personalen att se folk bli oroliga av deras skyddskläder osv.
 
På mitt förra jobb hade jag en kollega med rejäl övervikt (fetma). När h*n satt ner i konferensrummet så hörde man hur han fick anstränga sig att andas eftersom fettet tryckte på lungorna. H*n lät mer tungandad än mina hästar gör då de ligger ner och hästar är ju inte direkt kända för att ha en andning som fungerar bra vid de tillfällena. Om den personen får det här och lungorna blir det minsta lilla påverkade så tror jag att h*n kommer bli extremt sjuk eftersom h*n redan har fysiska problem med andningen.
Hoppas att han inte får det! Men just det här har jag tänkt på lite. Vad är det som gör att vissa med fetma har så svårt och verkligen kännetecknar vad fetma är och andra med typ samma vikt är mer rörliga osv och man inte alls märker det på samma vis? Jag har ett bmi på 53 enligt en uträkning, jag har astma, men har i övrigt inga problem med andningen eller "att orka".

Jag gillar ju lite statistik och så och kan se att det hade ju också kunnat vara lite intressant att se hur det hade sett ut beroende på hur man är som fet- som den här mannen du skriver om eller som för mig, intressant att se hur olika det är för olika personer.
 
Hoppas att han inte får det! Men just det här har jag tänkt på lite. Vad är det som gör att vissa med fetma har så svårt och verkligen kännetecknar vad fetma är och andra med typ samma vikt är mer rörliga osv och man inte alls märker det på samma vis? Jag har ett bmi på 53 enligt en uträkning, jag har astma, men har i övrigt inga problem med andningen eller "att orka".
Som jag tolkar dig så rör du dig mycket medan den här personen rör sig rätt lite i jobbet och sätter sig framför TVn då h*n kommer hem. Det gör ju att du har muskelstyrka och en god grundkondition att falla tillbaka på som säkert hjälper även mot överviktens nackdelar.
 
Enligt en läkare som svarade på frågor på radion så är problemet med fetma om man har dålig lungkapacitet i förhållande till kroppsvolymen, i övrigt var fetma i sig inte farligt. Du kan ju faktiskt vara en ganska vältränad tjockis med bättre styrka, kondition och lungkapacitet än en smal och otränad person.
 
En sjukdomsbeskrivning från Facebook:

Ingemar Näslund
14 april kl. 18:05

JA JAG HAR COVID-19. En rejäl j-la smäll.


Visa bifogad fil 49173

Och ja, jag har legat på sjukhus i många dagar. En av de 10 i vården i Jämtland, det är övertecknad (se figur). Jag har mått storskit. Jag tänker att det där vill ingen läsa om, men så insåg jag att det kan ha sina poänger att skriva o berätta ändå. Dels för egen del, dels för att alla inte har varit där jag varit. Häng med nu!

SJUKDOMEN
Det började med en skakning på nedre däck. Rännskita. Den 27/3 på kvällen. STOP – gick över. Sen torrhosta på lördag o andfådd skidåkning. Sen feber på lörd em. Fast inte så hög i början. Men sen brakade hela artilleriet igång från tisdag 31/3. Feber från djungeln = stabilt 39+, dubbla huvudvärkar, kroppsvärk, muskelvärk, ja allt utom födslovärkar. I 7 dagar.No mercy. Precis hela tiden. Natt och dag. Ringde 1177. Dom tyckte att det var lugnt. Febern gick ju ned. Jag protesterade o sa att jag hade 39+ stabilt, inget gick ned utom allmäntillståndet. Men icke, jag påstods vara på väg att bli frisk. 5 39+-dagar senare ringde jag igen. Då sa dom att jag skulle åka till HC. Jag sa att vill dom verkligen ha covidare på HC? Jodå, dom hade separering, o provtagning. Jag åkte till HC. Dom tittade på mig o undrade om jag öht gått i skolan. Om det var nånstans jag inte skulle vara med covid så var det på HC. Tyckte dom. Jag åkte till akuten.

På akuten tyckte dom om mig. Vips hade jag fått en bröt med kanyler på armen, en namnbricka, regionala kalsonger, lite tyckom, en syrgasslang som var grön samt eget rum på infektion. Det blir man dock inte bättre av. Jag fortsatte bli sjukare. På Långfredagen (när annars), satte jag nytt pers i hur dålig man kan vara. Jag var då på lungavd vilket kan verka lugnt. Icke så. Jag mådde som nattgammal brandskum, som en överkörd banjo, som en som tog fel på ryggsäcken och en baklastare. Samtidigt. Jag kan berätta att i inre Lappmarken när jag växte upp, o man mådde riktigt dåligt eller eländigt, fick man veta att ”det finns dom som har det sämre”. Det var liksom obligatoriskt. Vars då brukade jag fråga? I alla fall i Biafra blev svaret. Då tog man till sig den informationen som varandes nyttig och intressant.

På lungavdelningen, på långfredagsnatten var det ingen som sa att det finns dom som har det värre. Det berodde i första hand på att det bara var jag där. Jag mådde värst. I Biafra var det troligen bättre, närmast paradisiskt.
En bieffekt av covid är att man tappar luktsinnet. Så illa som jag luktar ibland är det ingen förlust. Värre är det med smak o aptit. Redan dag 8 i feberrallyt uppstår matproblem. Man måste ju äta för att bli frisk. Men så fort man försöker äta nåt, eller ens tänka tanken att äta nåt, utbryter Koreakriget i magen. Gissa hur mkt det kan bubblas, tvångsrapas, illamås o allmänt stökas för att förhindra o motarbeta matintag. Så funkar viruset för att ta ihjäl en med svält. Tji omöjligt äta. Enda sättet är mkt små tuggor nersköljda med ohemula mängder av regionens artificiella måltidsdryck som smakar bensin. 98 oktan. Jobbigt.

Hur som helst, på tredje dagen efter långfredagen, tro det eller ej, eller eg den 15:e från start vänder det. Febern dör, aptiten återvänder (nåja), värken försvinner. Kvar blir den gröna syrgasslangen o blandad huvudvärk. A piece of cake. Successivt blir man sen bättre o idag fick jag åka hem från Lassa. Mår inte bäst av alla men det finns dom som har det värre. Så var det med covidsjukan.

VÅRDEN
Om vården finns bara gott att säga. Små snälla människor som alla ser likadana ut i sina gasmasker o smyger omkring i sina Gladpackuniformer o uträttar snällhetens o omtankens underverk. Dom är försiktiga, stolta o duktiga. En av mina vårdare tog helt sonika med sig sina gummistövlar till jobbet. ”Man kan aldrig vara nog försiktig”. Säg det virus som tar sig igenom Tretorn. Jag älskar såna människor. O vården fungerar iaf här o nu i Jämtland. Ingen panik, flera multisjuka 70+ igenomvårdade o hemsläppta o grejor har man. Säkert är det värre nån annanstans o sen, men just nu väldigt bra.

FOLK ÄR BRA
Jag vill bara i all korthet tacka för all uppmuntran o omtanke under sjukdomsperioden. Jag har fått hur mkt som helst trots att jag trodde ingen visste jag var sjuk. Stort tack o stor kärlek till exakt alla. O som respons på detta mitt epos behöver ni inte skriva att jag ska fortsätta krya på mig. Den idén har jag så smått anammat redan. Jag tycker om er allihop. Även ni som inte läste.

MEN SEN DÅ?
Jo, det finns en massa att säga om vad man lär sig av att vara svårt sjuk, att inse att man måste fånga Diem-Carpen o allt det där. Jag skulle vilja återkomma till det i en senare podd, tillsammans med en del andra filosofiska funderingar. Men av dagens text kan man iaf lära att man ska ha respekt för coronan, för vissa tar den hårt. Vården är hjälteterritotium men det vet ni redan. Se till att hålla er till de instruktioner vi har, fuska inte. Var otroligt försiktig med de gamla o sköra, det är de enda gamla o sköra vi har.
Ja, de här veckorna har känts lite som att bli konstant överkörd av en vält, i kombination med spännband över bröstet, popping candy i lungorna och den värsta j'vla rethostan jag varit med om. Som "tur" var har jag ju klarat mig från feber och sluppit åka in till vården. Vinterkräkan jag hade för några år sedan var ett piss i havet jämfört med detta!

Är betydligt bättre nu dock, kass kondis och stumma lungor, lite hög puls och fortfarande inget smaksinne...
 
Som jag tolkar dig så rör du dig mycket medan den här personen rör sig rätt lite i jobbet och sätter sig framför TVn då h*n kommer hem. Det gör ju att du har muskelstyrka och en god grundkondition att falla tillbaka på som säkert hjälper även mot överviktens nackdelar.
Ja alltså, jag är inte stillasittande alltid, det är vardagsmotion jag pysslar med. Motionerar inte mer än så, gymmar inte eller liknande. Jag är dock en sådan som inte har något emot att hellre ta en promenad framför att ta bussen osv. Jag har nog inte sämre grundkondition än en smal otränad person, tänker jag. Lite lat till mans men orkar absolut röra på mig.

Det är det jag tycker är intressant, vilken skillnad fetma kan bli, och blir det även skillnad om man blir sjuk eller har man samma odds ändå, just för något med fetman som sådan, funderar jag på.

Jag tänker att alla feta har ju inte högt blodtryck, diabetes, dåliga värden eller vad annat man kan ha, men fetma klassas ju som dåligt även om man egentlige är en frisk fet person. Förstår du hur jag tänker?

Jag bara tänker högt, här alltså, tycker det är intressant!
 
Enligt en läkare som svarade på frågor på radion så är problemet med fetma om man har dålig lungkapacitet i förhållande till kroppsvolymen, i övrigt var fetma i sig inte farligt. Du kan ju faktiskt vara en ganska vältränad tjockis med bättre styrka, kondition och lungkapacitet än en smal och otränad person.
Så det är egentligen en felmarginal matematiskt? Låter vettigt! Vi är ju menade att väga för lite eller för mycket utan lagom liksom.

Nu är jag varken vältränad eller har bra konditon, men jag känner några smala som har sämre styrka, kondition och ork än vad jag har. De är rent allmänt lite "latare" i sitt sätt att vara, men de är ju smala, gymmar inte och motionerar inte i övrigt.
 
Vad är metabola avvikelser? Sorry för min okunskap, till mitt försvar är jag öppen med det och tänker att jag kan passa på att lära mig något! :)

Ja, det där med sövd vet jag ju om, men det förklarar ju inte i sig varför man från början blir mer sjuk än andra, just pga vikten. Fast det kan ju vara som du säger pga metabola avvikelser kanske.

Ja, det är bland annat för din sambos skull jag tänker att man, även om man inte själv "tror" på "råden" om avstånd osv så ska man följa dem. Det är ju sjukvården som får ta hand om de sjuka, kan vi lindra för dem är det väl bra, det måste vara hemskt att se människor vara så sjuka och dö. Jag har läst flera som beskrivit hur jobbigt det är att stå där med skyddskläder på och försöka ta hand om patienter som inte riktigt hör dem och mest känner sig främmande inför det, jag tror jag skulle känna ett visst obehag inför att vara patient och möta rymddräktspersonal på det viset, som om jag vore.... jag vet inte, det känns märkligt, beklämmande, obehagligt. Måste vara svårt för personalen att se folk bli oroliga av deras skyddskläder osv.

Ämnesomsättningssjukdomar, kan man säga. De patienter som min sambo träffar ligger nedsövda. Han har inte träffat en vaken patient på tre veckor och alla patienter som har gjort det för att de har varit avlidna. Resten fortsätter att ligga nedsövda. Det är rätt mycket misär. På andra IVA-avdelningar på sjukhuset där han jobbar finns det även patienter som är vakna och som ligger med syrgasmask. Men de är oftast inte lika illa däran, utan har ”bara” svår lunginflammation.
 
Din sambos siffror stämmer säkert för den avdelning hen är på, men tittar man nationellt är det ca 25% som har diabetes. Vilka fler metabola sjukdomar menar hen? Källa: Svenska intensivvårdsregistret för covid-patienter.
Har hen jobbat på IVA innan eller vad menar hen med att de är fruktansvärt sjuka? På IVA finns enbart riktigt sjuka patienter, många är ju nedsövda för de är så dåliga. Det är verkligen den avdelning som alltid har sjukast patienter där ofta ett eller flera organs funktion ersätts av maskiner för att patienten ska överleva.
Och trots detta överlever ca 80% intensivvården, så förhoppningsvis får din sambo se lite tillfrisknande patienter snart med :)

Han har inte jobbat specifikt på IVA tidigare (förutom på narkosen på NIVA i 10+ år), men han har arbetat anestesi i 25 år på Karolinska och Ullevål. Han har även gästspelat på ECMO-centrum och har med andra ord sett riktigt sjuka patienter. Så när han säger att de är riktigt sjuka, så är de riktigt sjuka.

Nu är ju de patienter som han ser också riktigt sjuka på riktigt, de har samtliga multipel organsvikt och då är man ju riktigt sjuk. Jag avsåg inte på något sätt att skriva att alla är så sjuka. De flesta är det ju inte. Angående metabola sjukdomar så har samtliga av sambons patienter haft diabetes.
 
Han har inte jobbat specifikt på IVA tidigare (förutom på narkosen på NIVA i 10+ år), men han har arbetat anestesi i 25 år på Karolinska och Ullevål. Han har även gästspelat på ECMO-centrum och har med andra ord sett riktigt sjuka patienter. Så när han säger att de är riktigt sjuka, så är de riktigt sjuka.

Nu är ju de patienter som han ser också riktigt sjuka på riktigt, de har samtliga multipel organsvikt och då är man ju riktigt sjuk. Jag avsåg inte på något sätt att skriva att alla är så sjuka. De flesta är det ju inte. Angående metabola sjukdomar så har samtliga av sambons patienter haft diabetes.
Kan de vara att de samlar patienter med liknande problematik? Med tanke på att det inte verkar spegla de siffror vi ser?
 
Han har inte jobbat specifikt på IVA tidigare (förutom på narkosen på NIVA i 10+ år), men han har arbetat anestesi i 25 år på Karolinska och Ullevål. Han har även gästspelat på ECMO-centrum och har med andra ord sett riktigt sjuka patienter. Så när han säger att de är riktigt sjuka, så är de riktigt sjuka.

Nu är ju de patienter som han ser också riktigt sjuka på riktigt, de har samtliga multipel organsvikt och då är man ju riktigt sjuk. Jag avsåg inte på något sätt att skriva att alla är så sjuka. De flesta är det ju inte. Angående metabola sjukdomar så har samtliga av sambons patienter haft diabetes.

Intressant, tack för dina inlägg. Vet du om det är typ 1 eller typ 2 diabetes?
 
Intressant, tack för dina inlägg. Vet du om det är typ 1 eller typ 2 diabetes?
Jag tror flest typ 2 men vet inte. Så störigt att de inte gör skillnad, det är ju ofta helt olika typer av patienter. Har läst att bland Italiens dödssiffror finns ingen typ 1 utan endast typ 2.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 352
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp