Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag såg det på FB och ägnade ett par timmar att googla det för jag var själv skeptisk Det verkar sant enligt många oberoende källor. Enkelt att googla om man vill. Börja med "how many chinese lives in italy" och sen kan du välja och vraka bland källorna
Jag valde istället att googla hur Italien blev coronas epicentrum och hittade att det var ett turistpar från Wuhan som var i Rom, samt en affärsreseman Italiensk) som kom hem från Wuhan som var de startande så att säga. Det kom från nyhetssidor, inte facebook.
 
Har suttit och tittat på youtube om dessa "wet markets" före corona-epidemin... och jag undrar ju hur fan inga större smittor spridits tidigare?! (?!!!!!!!!!)

Hundar, katter, fladdermöss, råttor, ormar mm dödas med slag mot huvudet och flås/ slaktas och lagas till där direkt medan kameran rullar...

Inget jag rekommenderar om du är svag i magen att titta på....

Sen kan man även välja mer vetenskapliga källor än youtube för en korrekt och lite mer nyanserad bild av vad en wet market rent generellt betyder.

https://www.google.se/amp/s/amp.cnn...na-wet-market-coronavirus-intl-hnk/index.html
 
Googlade och på diabetesförbundet stod det "Statistik från Italien visar att ingen med typ 1-diabetes har avlidit i Covid-19."
Men det verkar ju för bra för att vara sant (för mig som har typ 1). Det går ju inte att missa typ 1 heller, då det kräver konstant behandling.
Jag har hört att det spekuleras i att vissa auotoimmuna sjukdomar verkar skydda mot att bli allvarligt sjuk av just detta virus. Jag vet inte hur långt man kommit med att titta på det, och om det ens finns tillräckligt underlag i Sverige där vi har väldigt bra koll på vilka som har specifika kroniska diagnoser men jag vet att det diskuterades att titta på vissa patientgrupper eftersom man hade fått indikationer på att det kunde vara så från andra länder.
 
300 000 kineser legalt och illegalt jobbar i fasion industry i Italien för många fancy märken som prada och gucci...

Direktflyg från norra italien till och från wuhan (fasion hot spot) och många åkte hem över det kinesiska nyåret och sen tillbaka. Just saying 🤷‍♀️
Jag fattar inte riktigt vad du ville säga?
Att kineserna inte borde gästarbeta? Att de inte borde resa hem för att fira helg?
Att det inte borde vara ett koncentrat av modeindustri i Italien? Att industrin borde använda annan arbetskraft?
 
Jag valde istället att googla hur Italien blev coronas epicentrum och hittade att det var ett turistpar från Wuhan som var i Rom, samt en affärsreseman Italiensk) som kom hem från Wuhan som var de startande så att säga. Det kom från nyhetssidor, inte facebook.

Verkar som våra googlingar ger olika resultat i så fall
 
Irriterande, jag har försökt tre gånger idag att ansöka om det där bidraget för mina karensdagar på FKs hemsida. Men fått upp en sida om att det tyvärr inte gick och att försöka igen senare.
Har det varit ett sånt problem länge? 🤔

Fast nu fick man ju också veta att man får bara 700 kr istället för att få ersättning för en hel dag :meh: men bättre än inget tänkte jag.
 
Irriterande, jag har försökt tre gånger idag att ansöka om det där bidraget för mina karensdagar på FKs hemsida. Men fått upp en sida om att det tyvärr inte gick och att försöka igen senare.
Har det varit ett sånt problem länge? 🤔

Fast nu fick man ju också veta att man får bara 700 kr istället för att få ersättning för en hel dag :meh: men bättre än inget tänkte jag.
Minus skatt med. Blev 520 kvar tror jag.

Det lät ju väldigt bra när de införde det, och jag förstår att man måste ha en övre gräns. Men vem tusan tjänar bara 700 kr på 8 h????

Det är det väl ingen vuxen människa som gör idag??
 
Minus skatt med. Blev 520 kvar tror jag.

Det lät ju väldigt bra när de införde det, och jag förstår att man måste ha en övre gräns. Men vem tusan tjänar bara 700 kr på 8 h????

Det är det väl ingen vuxen människa som gör idag??
Åh skatt också? :banghead::rage:

Och så ska man lyckas med att få iväg ansökan också :cautious:
 
Nu vet jag inte alls, men jag skulle kunna tänka mig att andra sjukdomar är sekundärt att registrera då sjukvården är drunknar i sjuka, jävligt sjuka, döende och döda.

Men meningen blir säkert rätt om man ändrar lite i den;
"Statistik från Italien visar att ingen där har avlidit i Covid-19, och samtidigt registrerats med typ 1-diabetes."

Nej, det kan säkert missas en hel del när de registrerar dödsfallen. Men är det en riktig studie på de som fått vård så borde de ha tillgång till journaler. Där borde typ 1 finnas med, de borde inte missa att journalföra det för då dör patienterna av insulinbrist, förmodligen långt innan de dör av covid-19.

Men studier där de noggrant går igenom journaler är ännu förmodligen inte tillräckligt stora och många för att ge en bra bild.

Bara mina gissningar, egentligen vet jag inte hur det går till. Men tänker mig att de bör ha någon slags ordnad journalföring på de inlagda, även i dessa tider.
 
Jag har hört att det spekuleras i att vissa auotoimmuna sjukdomar verkar skydda mot att bli allvarligt sjuk av just detta virus. Jag vet inte hur långt man kommit med att titta på det, och om det ens finns tillräckligt underlag i Sverige där vi har väldigt bra koll på vilka som har specifika kroniska diagnoser men jag vet att det diskuterades att titta på vissa patientgrupper eftersom man hade fått indikationer på att det kunde vara så från andra länder.

Låter intressant! Annars skulle man ju som jag tidigare skrev kunna befara att de med autoimmuna sjukdomar lättare får den där autoimmuna attacken på organen som vissa med svår covid-19 får. Vore ju spännande om det var tvärtom. Hoppfullt för mig som har 4 autoimmuna sjukdomar om de snarare skulle skydda mig!
 
Minus skatt med. Blev 520 kvar tror jag.

Det lät ju väldigt bra när de införde det, och jag förstår att man måste ha en övre gräns. Men vem tusan tjänar bara 700 kr på 8 h????

Det är det väl ingen vuxen människa som gör idag??
Men ersättningen vid sjukfrånvaro har aldrig varit den samma som lönen.
Det är dels ett tak och dels 80% ersättningsnivå.
Den maximala dagersättningen är 804 kr, så 104 före skatt som du missar ifall du har maxad SGI.
 
Fast grejen med 700 (540) är ju just det att regeringen gick ut med att karensavdraget skulle SLOPAS. D v s tas bort. Med lite betänketid förklarades det senare att arbetsgivare inte skulle ändra sig eller bli mer ekonomiskt lidande (eftersom de redan blivit av med arbetskraften) och att den sjuka därför skulle få ersättning för karensavdraget från Försäkringskassan.
Ingenstans i detta sas det att det skulle bli en sån stor skillnad på avdraget och vad man faktiskt får. Då anser i a f jag att SLOPAS inte är rätt verb.
 
Men ersättningen vid sjukfrånvaro har aldrig varit den samma som lönen.
Det är dels ett tak och dels 80% ersättningsnivå.
Den maximala dagersättningen är 804 kr, så 104 före skatt som du missar ifall du har maxad SGI.
Då har det väl sänkts rejält sedan jag var sjukskriven sist (?). Jag har för mig att jag fick ut nästan 16 000 om jag inte minns fel.

Kunde tyvärr inte kolla så långt bak på bankens hemsida så jag kan inte dubbelkolla.
 
400-500 kronor är i alla för mig mycket pengar som gör skillnad om de inte sattes in på kontot eller inte.
Alla tänker vi olika. Tid och frustration har också ett värde. Om sidan bara krånglade gång efter gång så hade jag nog inte orkat hålla på helt enkelt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 351
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 678
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp