Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är jag rädd för att jag följer rekommendationerna om avstånd till andra människor? De finns där för att inte överbelasta sjukvården och samhället! Då är det väl en god anledning att följa dem, kan jag tycka. Det är de som gör att vi kan ha ett så pass öppet samhälle som vi har, jag förespråkar ett öppet samhälle och ser inga problem med att man håller avstånd till folk. Det är ett litet pris vi alla får betala om vi vill ha ett öppet samhälle och inte ett stängt.

Men du verkar vara ute och röra på dig väldigt mycket är det verkligen enligt rekommendationerna? Jag tycker bara att om du är så irriterad för att du är rädd så kan du faktiskt själv vara hemma mkt mer.
 
Men, att inte följa de råd och regler som finns och som ska följas av alla samt uppmana till att inte följa dem för att man tycker annorlunda än myndigheter och regering, är en helt annan sak.

Jag har inte uppmanat till att inte följa råd, men råd är än så länge råd och finns det risk att man får någon för nära sig och man verkligen inte står ut så får man väl vara hemma.
 
Men du verkar vara ute och röra på dig väldigt mycket är det verkligen enligt rekommendationerna? Jag tycker bara att om du är så irriterad för att du är rädd så kan du faktiskt själv vara hemma mkt mer.
Men lägg av med ditt "rädd"-tjafs.

Ja, det är enligt rekommendationerna att friska människor ska gå till jobbet och handla mat.
Och det har förklarats att det är bristen på följsamhet mot reglerna för den övergripande samhällsaspekten (som de är avsedda för) det handlar om.
Vad ger dig rätten att tillskriva andra känslor och åsikter på det sättet när de själva förklarar att det är andra bevekelsegrunder som ligger bakom.
 
Det är möjligt men just nu behöver vi trycka ner viruset så mycket som möjligt för att sjukvården inte ska bli övebelastad. Råden att hålla avstånd bidrar till det, bryter för många mot det finns det risk att alla som behöver vård inte kan få det. Även bland unga och friska finns det en del som blir alvarligt sjuka och enstaka dör.

Jag håller med, men antagligen bryter inte så många mot det rådet så att det är ett problem. Om man som enskild individ anser att andra inte sköter sig så får man själv hålla sig borta, rent krasst så kommer det alltid finnas gnällisar även om alla håller avstånd, som ser sådant som andra inte lägger märke till.
 
Jag har inte uppmanat till att inte följa råd, men råd är än så länge råd och finns det risk att man får någon för nära sig och man verkligen inte står ut så får man väl vara hemma.
Du missförstå funktionen som allmänna råd har i det svenska lagstiftningssystemet.

"Bestämmelser om var och ens ansvar att medverka till att förhindra smittspridning av smittsamma sjukdomar och skyldighet att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk finns i 2 kap. 1 och 2 §§ smittskydds-lagen (2004:168). "Var och en i Sverige har ett ansvar att förhindra spridning av covid-19. För attbegränsa smittspridning bör alla"... osv. (HSLF-FS 2020:12)

Allmänna råd är en vägledning hur man konkret kan göra för att uppfylla sin förpliktelse enligt lagen. Det är inte tvingande att göra på just det sättet, men då är det upp till dig att ansvara för att nå samma effekt med de alternativ som du väljer.
I realiteten tämligen svårt att ersätta avståndshållandet med något annat för gemene man ute på stan. Det är alltså något som varje medborgare har rätt att förvänta sig att andra ska göra sitt bästa med att uppnå.

Sen kan det så klart göras misstag och folk är inte alltid perfekta. Men det går verkligen inte skylla på att det "bara är råd" och säga att alla får leva med att andra skiter i dem och se det som sitt eget problem om de ogillar detta.
 
Det jag funderar mycket på är att alla pratar/skriker efter mer tester, men hur tillförlitliga är de egentligen? Sverige fick kassera en hel last från Kina som hade en 30% tillförlitlighet och jag har också sett siffror på 85% på andra tester. Känns ganska meningslöst att masstesta om man inte kan lita på resultatet.
 
Jag har inte uppmanat till att inte följa råd, men råd är än så länge råd och finns det risk att man får någon för nära sig och man verkligen inte står ut så får man väl vara hemma.

Du kan inte ha följt FHM och regeringens presskonferenser särskilt när du tror att ”råd” är bara ”råd” . Utländska journalister har ställt frågan för de fattade inte, medans gemene Sverigebo faktiskt gör det utifrån hur vår demokrati fungerar och utifrån det vad ett direktiv från FHM och regering betyder här.
 
Jag håller med, men antagligen bryter inte så många mot det rådet så att det är ett problem. Om man som enskild individ anser att andra inte sköter sig så får man själv hålla sig borta, rent krasst så kommer det alltid finnas gnällisar även om alla håller avstånd, som ser sådant som andra inte lägger märke till.
Edet är inte snällt att insinuera att folk här gnäller.
 
Hoppas det läkt ut nu! Har du svårt att andas fortfarande?
Så här skriver 1177 om utläkningen:

"Hur fort lunginflammationen går över beror på hur din hälsa var innan du blev sjuk. Oftast läker lunginflammationen på en månad med behandling.

Du kan vara trött och ibland också fortsätta hosta efter att lunginflammationen har läkt. Tröttheten och hostan försvinner gradvis inom ytterligare någon månad."


Så 1 månad eller strax över om man var fullt frisk innan verkar vara fullt normalt :)
Tack för ett bra svar. Jo nu har det gått fem veckor och idag fick jag konstaterat att lunginflammationen läkt ut men att jag fortfarande har en virusinfektion i kroppen. När läkaren skulle mäta pulsen pep maskinen som en galning, vi provade fyra gånger men det blev samma resultat igen, pulsen var för hög för att kunna mätas med puls och syremättnadsmaskinen. Han provade maskinen på sig själv för att se om maskinen var trasig men det var den inte, det var bara min puls som var så hög. Så jag fick sitta där och andas sakta och vänta ett tag tills vi kunde mäta igen och då hamnade vilopulsen på 124. Normal puls är 60-80 och över 100 så heter det Takykardi vilket innebär för hög puls. Så fortfarande på tok för högt alltså men bättre än när den var så hög att maskinen inte ens kunde mäta den. Tycker dock inte om den läkaren för han tar en inte på allvar och skrattar åt en men jag fick svar på iaf en av sakerna jag ville och det var att se om lungorna var friska igen.

Hostar dock fortfarande och får svårt att andas ibland, och har feber och trötthet men i och med att det som troligtvis är Corona fortfarande finns i kroppen är det ju inte så konstigt sa läkaren. Blev dock förvirrad för i ena ögonblicket sa han att jag inte skulle oroa mig för att i nästa säga att det inte är bra för kroppen med sådan hjärtklappning som jag har. Så nu måste jag vara jätte försiktigt med medicinen som är den enda som hjälper när jag har svårt att andas för att den kan öka pulsen. Men idag innan mätningen hade jag inte tagit någon dos alls så idag var det "bara" vanlig hjärtklappning. Men jag får ta medicinen om det verkligen behövs men ska inte belasta kroppen mer än nödvändigt. Pest eller kolera, inte kunna andas vs för hög puls....
 
Det jag funderar mycket på är att alla pratar/skriker efter mer tester, men hur tillförlitliga är de egentligen? Sverige fick kassera en hel last från Kina som hade en 30% tillförlitlighet och jag har också sett siffror på 85% på andra tester. Känns ganska meningslöst att masstesta om man inte kan lita på resultatet.

Jag ser inte alls att alla skriker efter tester att mäta om man är Corona positiv eller ej, vilket jag tolkar är vad du avser?
Däremot ser de flesta fram emot att ett test för antikroppar blir möjligt då det är en nyckel i hela situationen. Det är några veckor bort innan det kommer kunna börja användas . Då givetvis inte för gemene man i första hand.
 
Jag ser inte alls att alla skriker efter tester att mäta om man är Corona positiv eller ej, vilket jag tolkar är vad du avser?
Däremot ser de flesta fram emot att ett test för antikroppar blir möjligt då det är en nyckel i hela situationen. Det är några veckor bort innan det kommer kunna börja användas . Då givetvis inte för gemene man i första hand.

Jag tänkte internationellt inte bara i Sverige. Det är bara att läsa tidningarna och lyssna på politikerna.
 
Trumps första tweet idag var den här:
trump-tweet.webp


Jag gissar att det hör ihop med den här artikeln:
https://focustaiwan.tw/politics/202004110004

Är det detta du talade om, när du tidigare idag pratade om Taiwan @Sonnenschein?
 
Jag tänkte internationellt inte bara i Sverige. Det är bara att läsa tidningarna och lyssna på politikerna.

Fast då vet jag inte varför du tycker det skriks ? Om det handlar om debatter på forum och några internationella mediers artiklar osv så representerar det ändå inte helhetsbilden tycker jag.
Jag tycker oavsett det att följer man forskning och mer etablerade källor så säger alla samma sak. Det är just test för antikroppar som är det givande och kommer innebära ett stort lyft för ALLA länder när det finns och successivt kan börja appliceras.

vilka källor/politiker är det du baserar det på ?
 
Det håller jag med om , märkligt att ex många äldreboende i Stockholm inte stängde för besökande på eget bevåg, det gjorde de på flera andra platser.

Skulle rekommendera att du sätter dig in i anledningarna varför äldreboendena tyvärr utifrån situationen och ”råden” som gått ut, tyvärr inte lyckats med att hålla borta smittan. Även detta adresseras av myndigheterna .
 
Jag får inte komma in alls, trots nu sjätte veckan sjuk, varav senaste veckan mycket sämre andning. Tappat smaksinne så de förutsätter Covid, men bara ungefär 1,5 graders feber (37 istället för min normala 35.5) så jag ska klara mig hemma 🤷‍♀️

och @Lillefrun
Det verkar vara så himla olika i olika regioner. Konstigt! Här hos mig (Sörmland) ville VC att jag skulle komma in när jag ringde för att jag behövde sjukintyg efter 14 dagar och hade jobbigt med andningen. Då fick jag tid på VC, vilket jag inte räknat med. De sa helt ärligt att 'du är vår första misstänkta covid-patient, så det tar lite tid för oss att räkna ut hur vi ska göra det här professionellt', men det gjorde de. Sedan förlängdes sjukskrivningen via tel. När jag ringde in igen för behov av förlängning/inte var frisk så fick jag en läkartid fast jag inte trodde de skulle vilja ha in mig. Det enda som varit lite märkligt är att ambulanspersonalen bad mig komma ut och undersökte mig ute i blåsten mitt i natten innan de bestämde att jag skulle med in, 'för då slipper vi ta på hela skyddsklädseln i onödan'.

Säg till Migo om du vill ha råd om andningstekniker som de gav på sjukan, så pm:ar jag!
 
och @Lillefrun
Det verkar vara så himla olika i olika regioner. Konstigt! Här hos mig (Sörmland) ville VC att jag skulle komma in när jag ringde för att jag behövde sjukintyg efter 14 dagar och hade jobbigt med andningen. Då fick jag tid på VC, vilket jag inte räknat med. De sa helt ärligt att 'du är vår första misstänkta covid-patient, så det tar lite tid för oss att räkna ut hur vi ska göra det här professionellt', men det gjorde de. Sedan förlängdes sjukskrivningen via tel. När jag ringde in igen för behov av förlängning/inte var frisk så fick jag en läkartid fast jag inte trodde de skulle vilja ha in mig. Det enda som varit lite märkligt är att ambulanspersonalen bad mig komma ut och undersökte mig ute i blåsten mitt i natten innan de bestämde att jag skulle med in, 'för då slipper vi ta på hela skyddsklädseln i onödan'.

Säg till Migo om du vill ha råd om andningstekniker som de gav på sjukan, så pm:ar jag!

Tror du glömde taggen!
@Migo
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 363
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp