Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
1200$ är ungefär 12000kr ett barnbidrag är 1250kr så det är ungefär ett års barnbidrag. Jag vet inte , lite perspektiv kanske det tillför.
Delvis KL

Att få ett engångs, kontantbidrag är ju lite som att kissa på sig: varmt och skönt för stunden, men ack så kallt och blött efter en stund.

Kontanterna ändrar ju ingenting runt de strukturella problemen med USA:arbetsmarkand, och brist på välfärd.
 
Vad jag har läst så varnade Taiwan WHO mycket tidigare om smitta människa-människa, men eftersom det är Taiwan så var det inte mycket att hänga i granen.
Ok'rå.
Det är ett problem med Taiwan, då de varken är medlemmar i WHO eller ett erkänt land av FN.
I Europa har bara Vatikanstaten erkänt Taiwan.

Taiwan kallar sig själva för ROC, Republic of China.
 
Tack! Dock så vill jag påpeka att det är från 30 januari, jag tror/tycker att det har framkommit mera information sedan dess. Jag kommer ihåg själv hur omvärlden först reagerade på deras starka isolering (efter att ha först försökt dölja sjukdomen är vi nog ganska säkra på nu) med en slags undran om det inte var lite överdrivet, innan den spreds utomlands så kraftigt som den här gjort.
Det skulle vara intressant att höra vad de anser om Kina nu.
 
Nej. Din eventuella kritiska hållning gentemot Kina har inte att göra med det din konspirationsteoretiska åsikt om WHO.



Typ ja.
Min ”konspirationsteoretiska” hållning mot WHO lutar sig mot att jag tror att de är skiträdda att kritisera kina och därmed få Kina emot sig och bli av med pengar. Lite så nu Trump gjort. Allt landar i politik. Den som kritiserar kina blir av med kinesiska pengar och därmed kan de göra i princip vad som helst
 
Läste en studie utförd av factbase där de analyserat hans språk från tillfällen när han inte haft ett färdigt manus. Han använder nånstans runt 3000 ord, och bedöms ha en språkförståelse i nivå med en tioåring.

https://www.independent.co.uk/news/...ht-year-old-vocabulary-analysis-a8149926.html


Hör kanske inte hemma i denna tråden helt, men funderar på, det kan inte vara så att hans röstare ligger på en viss nivå i språket så att han lägger sig på densamma nivån? För att kunna styrka relationen till sina anhängare. Jag tänker att där är säkert många som sitter hemma och följer," Trump is like really smart, and so am I. " Något i stil med att dom förstår honom på en annan nivå än andra presidenter så klart Trump är smart, hans budskap är så enkla, äntligen har vi en president jag kan relatera till! Men kanske är ute å cyklar med den teorin?

Hade varit intressant om dom kunnat analysera hans social medier poster också.
 
Hör kanske inte hemma i denna tråden helt, men funderar på, det kan inte vara så att hans röstare ligger på en viss nivå i språket så att han lägger sig på densamma nivån? För att kunna styrka relationen till sina anhängare. Jag tänker att där är säkert många som sitter hemma och följer," Trump is like really smart, and so am I. " Något i stil med att dom förstår honom på en annan nivå än andra presidenter så klart Trump är smart, hans budskap är så enkla, äntligen har vi en president jag kan relatera till! Men kanske är ute å cyklar med den teorin?

Hade varit intressant om dom kunnat analysera hans social medier poster också.
Frågan är ju om han spelar en roll eller inte. Många frågar nog sig det.
 
Det märks att vården här i min region eller vissa delar av vården iaf inte ens hunnit ta fram några rutiner fram till nu fast dom haft ett tag på sig. Jag tog blodprov igår och då fick jag sitta utanför vårdcentralen på en pinnstol som usk kom ut med. Hon var rejält otrevlig och när jag frågade om saniteten med att ta blodprov så fräste hon att risken minsann var större för henne än för mig.

Sen sa hon argt (ordagrant) att dom på vårdcentralen inte vill ha dit "sådana" som mig för att det blir så mycket krångel och att vi är en fara för dom som jobbar där men att sjukhuset inte heller vill att vi kommer dit.

Så vart har dom tänkt sig att man ska komma då? Och tänker dom under dom kommande månaderna med coronatider ta alla blodprov ute på en skolas ingång/utgång där det under tiden som jag satt där passerade ett 50-tal barn och ungdomar som slutade skolan?

Ska gå till VC igen nu vid två för jag är uppe i 36 dagar med feber så är det dags att kolla läget. Hoppas på trevligare bemötande. Antagligen kan dom inte göra något men jag vill veta om lunginflammationen läkt ut iaf.
 
https://www.expressen.se/nyheter/torbjorn-nilsson/magdalena-andersson-har-vantat-pa-stormen/

Intressant artikel om hur covid har snurrat om vänster och höger politik ordentligt så högern skriker efter vänsterpolitik och tvärtom. Återigen är jag tacksam för vår 'finanstaliban' som inte bara sparade under de feta åren utan även tänker framåt när värsta covidkrisen är över och att Sverige fortfarande har en ekonomi som kan mildra konsekvenserna. Det verkar som Sverige inte bara står ut genom sitt handlande av krisen utan ffa att de redan planerar för vad som händer efteråt med ekonomin och arbetslösheten som kommer följa den, liksom minskad BNP.
 
Ska gå till VC igen nu vid två för jag är uppe i 36 dagar med feber så är det dags att kolla läget. Hoppas på trevligare bemötande. Antagligen kan dom inte göra något men jag vill veta om lunginflammationen läkt ut iaf.
Hoppas det läkt ut nu! Har du svårt att andas fortfarande?
Så här skriver 1177 om utläkningen:

"Hur fort lunginflammationen går över beror på hur din hälsa var innan du blev sjuk. Oftast läker lunginflammationen på en månad med behandling.

Du kan vara trött och ibland också fortsätta hosta efter att lunginflammationen har läkt. Tröttheten och hostan försvinner gradvis inom ytterligare någon månad."


Så 1 månad eller strax över om man var fullt frisk innan verkar vara fullt normalt :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
"Bara" 67 döda rapporterade idag! Det verkar gå åt rätt håll :)
Hoppas hoppas
Tyvärr har skiten börjat sprida sig mer i min region. Var en ökning av antalet inlagda med 100% på en vecka över påsken och nu såg jag att antalet döda ökat från 1 till 3 för ett par dagar sedan :(
 
Hör kanske inte hemma i denna tråden helt, men funderar på, det kan inte vara så att hans röstare ligger på en viss nivå i språket så att han lägger sig på densamma nivån? För att kunna styrka relationen till sina anhängare. Jag tänker att där är säkert många som sitter hemma och följer," Trump is like really smart, and so am I. " Något i stil med att dom förstår honom på en annan nivå än andra presidenter så klart Trump är smart, hans budskap är så enkla, äntligen har vi en president jag kan relatera till! Men kanske är ute å cyklar med den teorin?

Hade varit intressant om dom kunnat analysera hans social medier poster också.
Det har gjorts massor av analyser av hans twitterposter, har dock inte koll på dem.
 
Det märks att vården här i min region eller vissa delar av vården iaf inte ens hunnit ta fram några rutiner fram till nu fast dom haft ett tag på sig. Jag tog blodprov igår och då fick jag sitta utanför vårdcentralen på en pinnstol som usk kom ut med. Hon var rejält otrevlig och när jag frågade om saniteten med att ta blodprov så fräste hon att risken minsann var större för henne än för mig.

Sen sa hon argt (ordagrant) att dom på vårdcentralen inte vill ha dit "sådana" som mig för att det blir så mycket krångel och att vi är en fara för dom som jobbar där men att sjukhuset inte heller vill att vi kommer dit.

Så vart har dom tänkt sig att man ska komma då? Och tänker dom under dom kommande månaderna med coronatider ta alla blodprov ute på en skolas ingång/utgång där det under tiden som jag satt där passerade ett 50-tal barn och ungdomar som slutade skolan?

Ska gå till VC igen nu vid två för jag är uppe i 36 dagar med feber så är det dags att kolla läget. Hoppas på trevligare bemötande. Antagligen kan dom inte göra något men jag vill veta om lunginflammationen läkt ut iaf.
Jag får inte komma in alls, trots nu sjätte veckan sjuk, varav senaste veckan mycket sämre andning. Tappat smaksinne så de förutsätter Covid, men bara ungefär 1,5 graders feber (37 istället för min normala 35.5) så jag ska klara mig hemma 🤷‍♀️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 363
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp