Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
NY Times hade en "barnbok" som var lamplig att lara barnen om Covid-19 fran sag jag i gar. Jag tittade inte pa boken i fraga, sag bara att de hade den gratis.


Brittiska NHS har skapat en liten bok, fritt nedladdningsbar och illustrerad av Axel Scheffler(!) i pdf-format för barn om det här med coronavirus.
I Sverige kan man kanske kombinera den med engelskaundervisning..?

https://nosycrowcoronavirus.s3-eu-w...pnXeHfImu5Ga_-jcZ2EvTv2mCoOjv40pVOJyOCL6tmYtA
 
Visst är hans karaktär rolig, och verkligen som en sorts levande karikatyr.

Men frågan är om världen behöver en människa på en position som mer eller mindre hela världen anser vara världens mest inflytelserika person, en världsledare, den mäktigaste av oss alla - som vars största tillgång är att han kan anses vara rolig (om man inte utsätts för hans nycker), och är en sorts levande karikatyr?


Och om vi skiter i världen, så behöver USA idag en president som kan leda sitt folk med fast hand åt et klokt håll genom denna pandemi.
Inte en som vid varje tillfälle funderar på hur han ska vinna kommande val. Inte en som vid varje tillfälle gör skillnad på om du är demokrat eller republikan. Inte en som vid varje tillfälle måste göra partipolitik av varje vinkling på krisen. Inte en som vid varje tillfälle slänger öknamn omkring sig mot sina meningsmotståndare. Inte en som vid varje tillfälle vänder sin kappa åt det håll som han just då tror kommer gynna honom politiskt framöver.


Men jag ger dig rätt i att karaktären är rolig, och verkligen som en sorts levande karikatyr.
Jag skulle älska detta om jag levde i en värld av dokusåpor - och om jag brydde mig nada om världen som sådan!
Jag kommer ihåg när han vann valet att jag innan roat underhöll tanken om han vann och vad det skulle innebära, som någon slags science fiction, då jag var ganska säker på att Clinton skulle vinna.
Chocken när jag insåg att han hade vunnit fick mig att ångra tanken jag hade haft.

Det är ofta roligt att tänka på olika händelser och vad de skulle innebära, men oftast inte lika roligt när de väl händer och man befinner sig mitt i stormen :crazy:
 
Jag kommer ihåg när han vann valet att jag innan roat underhöll tanken om han vann och vad det skulle innebära, som någon slags science fiction, då jag var ganska säker på att Clinton skulle vinna.
Chocken när jag insåg att han hade vunnit fick mig att ångra tanken jag hade haft.

Det är ofta roligt att tänka på olika händelser och vad de skulle innebära, men oftast inte lika roligt när de väl händer och man befinner sig mitt i stormen :crazy:
Plus så är det lätt att sitta här i relativt trygga Sverige och roat titta på hans utbrott mot pressen i presskonferensen häromdagen. Just som på TV, som att det är något slags amerikanskt tv-program. Känslan dämpas ju inte heller av att vi måste se på tv/Youtube etc för att se honom.

Men det vore mycket annorlunda om man var i USA och var en av de drabbade som förlorat sitt jobb, blivit sjuk etc.. Eller om man var en av journalisterna på plats vid presskonferenserna.
Det skulle kännas mycket läskigare :crazy:
 
Jag tror att ett av problemen med Trump också är att han får väldigt mycket uppmärksamhet för sitt annorlunda beteende. Det var väl inte så längesen som han skröt över sina tittarsiffror på Twitter tror jag att det var (:confused::cautious:).
All press är bra press för honom, oavsett om folk gillar eller ogillar honom. Han tar det uttrycket verkligen bokstavligen. Känns nästan som att han tror själv att han spelar en roll, med flit eller inte.

Förlåt för OT men jag började fundera på vad som döljer sig bakom pannan på honom, men det är nog många som gör 😅
 
När allt det här är över så hoppas jag på att det kommer bli en obunden granskning av Kinas och WHOs preventiva arbete. För någonstans har det ju uppenbarligen brustit rejält. Att det kommer härja nya virus igen är ju självklart.
Det här med att WHO brustit är en av de större missuppfatningarna idag, och grundar sig på att man inte förstått vad syftet med WHO är.

WHO har ingen makt i att tvinga några länder till någonting. WHO är en sammanslutning av +150 länder, som (förenklat) var och en monitorerar sitt eget land och dess närområde. Ur denna data levererar sedan WHO rekommendationer, som var och en av medlemsländerna (och övriga länder) sedan kan välja att följa. Eller inte följa. Eller cherrypicka vad man tycker verkar vara kul.


En av sakerna som kritiseras är att WHO visste om det här utbrottet redan 2019!
Ja, jävlar. Det stämmer faktiskt. Varför gjorde de ingenting redan då?

Fakta:
2019.12.31 WHO China rapporterar ett kluster av lunginflammationer i Wuhan.

2020.01.14 noterar WHO China spridning mellan människor, medan utbrottet monitoreras med extremt stort intresse av WHO internationellt.

2020.01.30 utlyste WHO Public Health Emergency of International Concern, vilket betyder följande två saker:
  • to constitute a public health risk to other States through the international spread of disease; and
  • to potentially require a coordinated international response”. This definition implies a situation that: is serious, unusual or unexpected; carries implications for public health beyond the affected State’s national border; and may require immediate international action.
2020.03.11 utlyste WHO det aktuella utbrottet som en pandemi.


Exakt vad menar du att ha brustit rejält?
Att WHO lurade Donald Trump att tro att utbrottet var ett 'Democratic Hoax'?
Och vad skulle de ha gjort snabbare?
 
Senast ändrad:
Jag tror att ett av problemen med Trump också är att han får väldigt mycket uppmärksamhet för sitt annorlunda beteende. Det var väl inte så längesen som han skröt över sina tittarsiffror på Twitter tror jag att det var (:confused::cautious:).
Lägger till i min rant ovan, att varken världen eller USA behöver en president som sköter sin politik, inrikes- såväl som -utrikes, via twitter.


(Ibland, i de svartaste av stunder, tror man nästan att hans mentala kapacitet stannar vid 140 tecken.)
 
Det här med att WHO brustit är en av de större missuppfatningarna idag, och grundar sig på att man inte förstått vad syftet med WHO är.

WHO har ingen makt i att tvinga några länder till någonting. WHO är en sammanslutning av +150 länder, som (förenklat) var och en monitorerar sitt eget land och dess närområde. Ur denna data levererar sedan WHO rekommendationer, som var och en av medlemsländerna (och övriga länder) sedan kan välja att följa. Eller inte följa. Eller cherrypicka vad man tycker verkar vara kul.

En av sakerna som kritiseras är att WHO visste om det här utbrottet redan 2019!
Ja, jävlar. Det stämmer faktiskt. Varför gjorde de ingenting redan då?

Fakta:
2019.12.31 WHO China rapporterar ett kluster av lunginflammationer i Wuhan.

2020.01.14 noterar WHO China spridning mellan människor, medan utbrottet monitoreras med extremt stort intresse av WHO onternationellt.

2020.01.30 utlyste WHO Public Health Emergency of International Concern, vilket betyder följande två saker:
  • to constitute a public health risk to other States through the international spread of disease; and
  • to potentially require a coordinated international response”. This definition implies a situation that: is serious, unusual or unexpected; carries implications for public health beyond the affected State’s national border; and may require immediate international action.
2020.03.11 utlyste WHO det aktuella utbrottet som en pandemi.


Exakt vad menar du att ha brustit rejält? Vad skulle de ha gjort snabbare?
Att WHO lurade Donald Trump att tro att utbrottet var ett 'Democratic Hoax'?
När de sitter på en presskonferens och säger att kina skött allt så bra och tackar dem för sitt arbete. Men är det deras uppdrag? Sitta och smörja för Kina och inte få dem att känna att de tappar ansiktet? Varför har då både Japan och Taiwan kritiserat WHO?
 
När de sitter på en presskonferens och säger att kina skött allt så bra och tackar dem för sitt arbete. Men är det deras uppdrag? Sitta och smörja för Kina och inte få dem att känna att de tappar ansiktet? Varför har då både Japan och Taiwan kritiserat WHO?

Det här var vad du sade, och vad jag kommenterade:

När allt det här är över så hoppas jag på att det kommer bli en obunden granskning av Kinas och WHOs preventiva arbete. För någonstans har det ju uppenbarligen brustit rejält. Att det kommer härja nya virus igen är ju självklart.
 
Lägger till i min rant ovan, att varken världen eller USA behöver en president som sköter sin politik, inrikes- såväl som -utrikes, via twitter.


(Ibland, i de svartaste av stunder, tror man nästan att hans mentala kapacitet stannar vid 140 tecken.)
Föga anade man i begynnelsetiden av Twitter att det skulle bli en direktkanal mellan en president (Trump dessutom) och folket ...

Man hade skrattat åt tanken.
 
Det här med att WHO brustit är en av de större missuppfatningarna idag, och grundar sig på att man inte förstått vad syftet med WHO är.

WHO har ingen makt i att tvinga några länder till någonting. WHO är en sammanslutning av +150 länder, som (förenklat) var och en monitorerar sitt eget land och dess närområde. Ur denna data levererar sedan WHO rekommendationer, som var och en av medlemsländerna (och övriga länder) sedan kan välja att följa. Eller inte följa. Eller cherrypicka vad man tycker verkar vara kul.


En av sakerna som kritiseras är att WHO visste om det här utbrottet redan 2019!
Ja, jävlar. Det stämmer faktiskt. Varför gjorde de ingenting redan då?

Fakta:
2019.12.31 WHO China rapporterar ett kluster av lunginflammationer i Wuhan.

2020.01.14 noterar WHO China spridning mellan människor, medan utbrottet monitoreras med extremt stort intresse av WHO internationellt.

2020.01.30 utlyste WHO Public Health Emergency of International Concern, vilket betyder följande två saker:
  • to constitute a public health risk to other States through the international spread of disease; and
  • to potentially require a coordinated international response”. This definition implies a situation that: is serious, unusual or unexpected; carries implications for public health beyond the affected State’s national border; and may require immediate international action.
2020.03.11 utlyste WHO det aktuella utbrottet som en pandemi.


Exakt vad menar du att ha brustit rejält?
Att WHO lurade Donald Trump att tro att utbrottet var ett 'Democratic Hoax'?
Och vad skulle de ha gjort snabbare?
Kort sagt, om man ska skylla på någon för dröjsmål så får det vara Kina.
 
När de sitter på en presskonferens och säger att kina skött allt så bra och tackar dem för sitt arbete. Men är det deras uppdrag? Sitta och smörja för Kina och inte få dem att känna att de tappar ansiktet? Varför har då både Japan och Taiwan kritiserat WHO?
Förlåt men vilka de är det som tackat Kina? Jag blev nyfiken, som du skriver så tolkar jag det att det är WHO men jag undrar om du har något namn. Funderade nämligen plötsligt på om den personen har någon koppling till Kina.
 
När de sitter på en presskonferens och säger att kina skött allt så bra och tackar dem för sitt arbete. Men är det deras uppdrag? Sitta och smörja för Kina och inte få dem att känna att de tappar ansiktet? Varför har då både Japan och Taiwan kritiserat WHO?
Om jag ska kommentera det här, så:

Sitta och smörja för Kina och inte få dem att känna att de tappar ansiktet?

Om det är vad WHO har gjort, så är de i gott sällskap.
Här är en sammanställning av Donald Trumps corona-smörjelser av Kina:

Jan. 24, Twitter:
“China has been working very hard to contain the Coronavirus. The United States greatly appreciates their efforts and transparency. It will all work out well. In particular, on behalf of the American People, I want to thank President Xi!”

Jan. 29, Remarks at signing ceremony for the United States-Mexico-Canada Agreement:
“And, honestly, I think, as tough as this negotiation was, I think our relationship with China now might be the best it's been in a long, long time. And now it's reciprocal. Before, we were being ripped off badly. Now we have a reciprocal relationship, maybe even better than reciprocal for us.”

Jan. 30, Fox News interview:
"China is not in great shape right now, unfortunately. But they're working very hard. We'll see what happens. But we're working very closely with China and other countries."

Feb. 7, Remarks at North Carolina Opportunity Now Summit in Charlotte, N.C.:
"I just spoke to President Xi last night, and, you know, we're working on the — the problem, the virus. It's a — it's a very tough situation. But I think he's going to handle it. I think he's handled it really well. We're helping wherever we can."

Feb. 7, Twitter:
“Just had a long and very good conversation by phone with President Xi of China. He is strong, sharp and powerfully focused on leading the counterattack on the Coronavirus. He feels they are doing very well, even building hospitals in a matter of only days … Great discipline is taking place in China, as President Xi strongly leads what will be a very successful operation. We are working closely with China to help!

Feb. 7, Remarks before Marine One departure:
"Late last night, I had a very good talk with President Xi, and we talked about — mostly about the coronavirus. They're working really hard, and I think they are doing a very professional job. They're in touch with World — the World — World Organization. CDC also. We're working together. But World Health is working with them. CDC is working with them. I had a great conversation last night with President Xi. It's a tough situation. I think they're doing a very good job.”

Feb. 10, Fox Business interview:
"I think China is very, you know, professionally run in the sense that they have everything under control," Trump said. "I really believe they are going to have it under control fairly soon. You know in April, supposedly, it dies with the hotter weather. And that's a beautiful date to look forward to. But China I can tell you is working very hard."

Feb. 10, campaign rally in Manchester, N.H.:
“I spoke with President Xi, and they’re working very, very hard. And I think it’s all going to work out fine.”

Feb. 13, Fox News interview:
“I think they've handled it professionally and I think they're extremely capable and I think President Xi is extremely capable and I hope that it's going to be resolved."

Feb. 18, remarks before Air Force One departure:
“I think President Xi is working very hard. As you know, I spoke with him recently. He’s working really hard. It’s a tough problem. I think he’s going to do — look, I’ve seen them build hospitals in a short period of time. I really believe he wants to get that done, and he wants to get it done fast. Yes, I think he’s doing it very professionally.”

Feb. 23, remarks before Marine One departure:
"I think President Xi is working very, very hard. I spoke to him. He's working very hard. I think he's doing a very good job. It's a big problem. But President Xi loves his country. He's working very hard to solve the problem, and he will solve the problem. OK?"

https://www.politico.com/news/2020/04/15/trump-china-coronavirus-188736
 
Det här var vad du sade, och vad jag kommenterade:

När allt det här är över så hoppas jag på att det kommer bli en obunden granskning av Kinas och WHOs preventiva arbete. För någonstans har det ju uppenbarligen brustit rejält. Att det kommer härja nya virus igen är ju självklart.
Men varför skulle då WHO ha presskonferenser om detta om de inget har med sånt här att göra? Varför ska de då tweeta helt okritiskt om vad Kina sagt när de uppenbarligen inte går att lita på.
C9A6D5DF-9058-4307-B172-E098B212A225.webp
 
Men varför skulle då WHO ha presskonferenser om detta om de inget har med sånt här att göra? Varför ska de då tweeta helt okritiskt om vad Kina sagt när de uppenbarligen inte går att lita på.Visa bifogad fil 49019

Den här tweeten kom samma dag som man konstaterade spridning mellan människor - se min tidslinje ovan.
En sådan upptäkt behöver inte komma exakt när ett nytt dygn börjar - inte heller måste upptäckten sprida sig från den enskilde forskaren till varje cell av WHO på nolltid.


Jag är säker på att du inte kan påvisa att när din tweet publicerades, så visste den enheten som publicerade att det som stod i tweeten inte var sant.
 
Om jag ska kommentera det här, så:

Sitta och smörja för Kina och inte få dem att känna att de tappar ansiktet?

Om det är vad WHO har gjort, så är de i gott sällskap.
Här är en sammanställning av Donald Trumps corona-smörjelser av Kina:

Jan. 24, Twitter:
“China has been working very hard to contain the Coronavirus. The United States greatly appreciates their efforts and transparency. It will all work out well. In particular, on behalf of the American People, I want to thank President Xi!”

Jan. 29, Remarks at signing ceremony for the United States-Mexico-Canada Agreement:
“And, honestly, I think, as tough as this negotiation was, I think our relationship with China now might be the best it's been in a long, long time. And now it's reciprocal. Before, we were being ripped off badly. Now we have a reciprocal relationship, maybe even better than reciprocal for us.”

Jan. 30, Fox News interview:
"China is not in great shape right now, unfortunately. But they're working very hard. We'll see what happens. But we're working very closely with China and other countries."

Feb. 7, Remarks at North Carolina Opportunity Now Summit in Charlotte, N.C.:
"I just spoke to President Xi last night, and, you know, we're working on the — the problem, the virus. It's a — it's a very tough situation. But I think he's going to handle it. I think he's handled it really well. We're helping wherever we can."

Feb. 7, Twitter:
“Just had a long and very good conversation by phone with President Xi of China. He is strong, sharp and powerfully focused on leading the counterattack on the Coronavirus. He feels they are doing very well, even building hospitals in a matter of only days … Great discipline is taking place in China, as President Xi strongly leads what will be a very successful operation. We are working closely with China to help!

Feb. 7, Remarks before Marine One departure:
"Late last night, I had a very good talk with President Xi, and we talked about — mostly about the coronavirus. They're working really hard, and I think they are doing a very professional job. They're in touch with World — the World — World Organization. CDC also. We're working together. But World Health is working with them. CDC is working with them. I had a great conversation last night with President Xi. It's a tough situation. I think they're doing a very good job.”

Feb. 10, Fox Business interview:
"I think China is very, you know, professionally run in the sense that they have everything under control," Trump said. "I really believe they are going to have it under control fairly soon. You know in April, supposedly, it dies with the hotter weather. And that's a beautiful date to look forward to. But China I can tell you is working very hard."

Feb. 10, campaign rally in Manchester, N.H.:
“I spoke with President Xi, and they’re working very, very hard. And I think it’s all going to work out fine.”

Feb. 13, Fox News interview:
“I think they've handled it professionally and I think they're extremely capable and I think President Xi is extremely capable and I hope that it's going to be resolved."

Feb. 18, remarks before Air Force One departure:
“I think President Xi is working very hard. As you know, I spoke with him recently. He’s working really hard. It’s a tough problem. I think he’s going to do — look, I’ve seen them build hospitals in a short period of time. I really believe he wants to get that done, and he wants to get it done fast. Yes, I think he’s doing it very professionally.”

Feb. 23, remarks before Marine One departure:
"I think President Xi is working very, very hard. I spoke to him. He's working very hard. I think he's doing a very good job. It's a big problem. But President Xi loves his country. He's working very hard to solve the problem, and he will solve the problem. OK?"

https://www.politico.com/news/2020/04/15/trump-china-coronavirus-188736
Det är klart han har gjort det, alla gör det för att alla är så rädda för att få dåliga relationer med Kina. Där har vi problemet.
 
Den här tweeten kom samma dag som man konstaterade spridning mellan människor - se min tidslinje ovan.
En sådan upptäkt behöver inte komma exakt när ett nytt dygn börjar - inte heller måste upptäckten sprida sig från den enskilde forskaren till varje cell av WHO på nolltid.


Jag är säker på att du inte kan påvisa att när din tweet publicerades, så visste den enheten som publicerade att det som stod i tweeten inte var sant.
Vad jag har läst så varnade Taiwan WHO mycket tidigare om smitta människa-människa, men eftersom det är Taiwan så var det inte mycket att hänga i granen. https://www.ft.com/content/2a70a02a-644a-11ea-a6cd-df28cc3c6a68
 
Om jag ska kommentera det här, så:

Sitta och smörja för Kina och inte få dem att känna att de tappar ansiktet?

Om det är vad WHO har gjort, så är de i gott sällskap.
Här är en sammanställning av Donald Trumps corona-smörjelser av Kina:

Jan. 24, Twitter:
“China has been working very hard to contain the Coronavirus. The United States greatly appreciates their efforts and transparency. It will all work out well. In particular, on behalf of the American People, I want to thank President Xi!”

Jan. 29, Remarks at signing ceremony for the United States-Mexico-Canada Agreement:
“And, honestly, I think, as tough as this negotiation was, I think our relationship with China now might be the best it's been in a long, long time. And now it's reciprocal. Before, we were being ripped off badly. Now we have a reciprocal relationship, maybe even better than reciprocal for us.”

Jan. 30, Fox News interview:
"China is not in great shape right now, unfortunately. But they're working very hard. We'll see what happens. But we're working very closely with China and other countries."

Feb. 7, Remarks at North Carolina Opportunity Now Summit in Charlotte, N.C.:
"I just spoke to President Xi last night, and, you know, we're working on the — the problem, the virus. It's a — it's a very tough situation. But I think he's going to handle it. I think he's handled it really well. We're helping wherever we can."

Feb. 7, Twitter:
“Just had a long and very good conversation by phone with President Xi of China. He is strong, sharp and powerfully focused on leading the counterattack on the Coronavirus. He feels they are doing very well, even building hospitals in a matter of only days … Great discipline is taking place in China, as President Xi strongly leads what will be a very successful operation. We are working closely with China to help!

Feb. 7, Remarks before Marine One departure:
"Late last night, I had a very good talk with President Xi, and we talked about — mostly about the coronavirus. They're working really hard, and I think they are doing a very professional job. They're in touch with World — the World — World Organization. CDC also. We're working together. But World Health is working with them. CDC is working with them. I had a great conversation last night with President Xi. It's a tough situation. I think they're doing a very good job.”

Feb. 10, Fox Business interview:
"I think China is very, you know, professionally run in the sense that they have everything under control," Trump said. "I really believe they are going to have it under control fairly soon. You know in April, supposedly, it dies with the hotter weather. And that's a beautiful date to look forward to. But China I can tell you is working very hard."

Feb. 10, campaign rally in Manchester, N.H.:
“I spoke with President Xi, and they’re working very, very hard. And I think it’s all going to work out fine.”

Feb. 13, Fox News interview:
“I think they've handled it professionally and I think they're extremely capable and I think President Xi is extremely capable and I hope that it's going to be resolved."

Feb. 18, remarks before Air Force One departure:
“I think President Xi is working very hard. As you know, I spoke with him recently. He’s working really hard. It’s a tough problem. I think he’s going to do — look, I’ve seen them build hospitals in a short period of time. I really believe he wants to get that done, and he wants to get it done fast. Yes, I think he’s doing it very professionally.”

Feb. 23, remarks before Marine One departure:
"I think President Xi is working very, very hard. I spoke to him. He's working very hard. I think he's doing a very good job. It's a big problem. But President Xi loves his country. He's working very hard to solve the problem, and he will solve the problem. OK?"

https://www.politico.com/news/2020/04/15/trump-china-coronavirus-188736
Trumps talspråk får mig att sakna Obamas "ehm/hem/erm" :cautious:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 363
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp