Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ser det som i dessa tider att det faktiskt inte alls är passande för alla som vill och kan att röra sig helt fritt och tro att alla andra ska ge space, faktum är att risk för smitta finns med stor sannolikt ändå, och är man så rädd att bli smittad är det bättre att stanna hemma än att bli otrevlig.

Eller ska samhället sätta polisen på dem som inte anses sköta sig? det är faktiskt bra att smittan sprids till de orädda, mao oftast de som tror sig klara detta virus utan att dö.

Jag har sagt det hela tiden, stäng inte ner, låt det som kan vara öppet och de som har underliggande sjukdomar/ ålder, de får själva ta lite egenansvar och kan inte räkna med att alla i samhället gör och uppför sig precis som just de vill.

Det är väl ingen som sagt att man måste vara otrevlig eller att samhället måste stänga ned bara för att man ber folk hålla avståndet? Tvärtom bidrar avståndshållandet och åhöran till rekommendationerna att samhället kan fungera så nära en vardag som möjligt, det är ju hela poängen.
 
I dethär fallet bads det inte, det är hela poängen.

Jag tror de flesta kan stå ut med att få ett "Kan du vara snäll att backa, tack." även om det inte sägs med kutter i rösten.
Jag tycker i och för sig också att om det till och med finns rutor eller linjer utmärkta på golvet ska man inte behöva rätta varandra. Fast lite som när det gäller parkeringsrutor finns det ju alltid stolpskott som fulparkerar och dem blir folk också irriterade på. Helt naturligt.
 
Tycker hans politik är usel, men karaktären är rolig som en sorts levande karikatyr.

För att knyta ihop det med coronan.
Det som har hänt nu i många länder är att de står kortsiktigt i samma ställning som Trump hade gjort om han stängt kolindustrin. Väldigt förenklat men ändå.

Jag skrev nämligen att folk röstade på honom för att de skulle få ha kvar sina koljobb. Väldigt förenklat men ändå.
Då var det massor av användare som tyckte att DE , både Trump och koljobbarna borde tänka på miljön. Jo, det tycker jag också egentligen men det funkar inte så.

Nu är vi i "samma" sits, där många egentligen inte nödvändiga företag kanske tom kursar, då är det andra tongångar.
 
Jag ser det som i dessa tider att det faktiskt inte alls är passande för alla som vill och kan att röra sig helt fritt och tro att alla andra ska ge space, faktum är att risk för smitta finns med stor sannolikt ändå, och är man så rädd att bli smittad är det bättre att stanna hemma än att bli otrevlig.

Eller ska samhället sätta polisen på dem som inte anses sköta sig? det är faktiskt bra att smittan sprids till de orädda, mao oftast de som tror sig klara detta virus utan att dö.

Jag har sagt det hela tiden, stäng inte ner, låt det som kan vara öppet och de som har underliggande sjukdomar/ ålder, de får själva ta lite egenansvar och kan inte räkna med att alla i samhället gör och uppför sig precis som just de vill.

Fast det handlar inte om att någon tycker att folk ska uppföra sig enligt dens önskemål utan faktiskt om de rekommendationer som finns. Jag tycker att de som inte kan följa rekommendationerna är de som har problemet inte de som bara vill att rekommendationerna ska respekteras.

Du menar att bara de med riskfaktorer ska ta ansvar? Jag tycker att det gäller ALLA
 
Du menar att bara de med riskfaktorer ska ta ansvar? Jag tycker att det gäller ALLA

Det är bra om många av ALLA kan få en släng av coronat, bra för samhället och önskvärt. OM inte många av ALLA får det så kommer det sannolikt komma tillbaka, så ja, jag tycker att de som är rädda ska hålla sig undan och släppa på bla på ungdomars skolgång så de slipper sitta hemma.
 
Det är bra om många av ALLA kan få en släng av coronat, bra för samhället och önskvärt. OM inte många av ALLA får det så kommer det sannolikt komma tillbaka, så ja, jag tycker att de som är rädda ska hålla sig undan och släppa på bla på ungdomars skolgång så de slipper sitta hemma.

Jag förstår (kanske inte så förstående som jag vill vara dock) att man kan ha andra åsikter om hur man bör göra angående råd/regler för Corona-tiderna.
Men, att inte följa de råd och regler som finns och som ska följas av alla samt uppmana till att inte följa dem för att man tycker annorlunda än myndigheter och regering, är en helt annan sak.
 
Det är bra om många av ALLA kan få en släng av coronat, bra för samhället och önskvärt. OM inte många av ALLA får det så kommer det sannolikt komma tillbaka, så ja, jag tycker att de som är rädda ska hålla sig undan och släppa på bla på ungdomars skolgång så de slipper sitta hemma.
Ja många måste få sjukdomen men det betyder inte att det är dumt att följa reglerna. Reglerna handlar om att sänka takten på smittspridningen så vi inte får en massa onödiga dödsfall pga vården blir överbelastad. Så din teori är korrekt men din slutsats är fel.
 
Det är bra om många av ALLA kan få en släng av coronat, bra för samhället och önskvärt. OM inte många av ALLA får det så kommer det sannolikt komma tillbaka, så ja, jag tycker att de som är rädda ska hålla sig undan och släppa på bla på ungdomars skolgång så de slipper sitta hemma.

Så du tycker att folk kan strunta i de rekommendationer som finns? Att ansvaret enbart är de som är i riskgrupp att hålla sig undan?

Jag tycker du tänker bakvänt faktiskt. Vi vet att flockimmunitet är bra och troligen det som behövs innan det kommer ett vaccin. Men att lägga ansvaret bara på de som är i riskgrupp känns så bakvänt. Vi är i detta allihop och rekommendationerna gäller ALLA. Inte bara de som riskerar att bli riktigt sjuka.
 
En dansk bekant berättade idag att nu börjar det pratas i DK om att Sveriges strategi kanske inte var så dum och farlig iaf. Att vi i Sverige troligtvis har högre immunitet än DK och att den andra vågen borde bli värre i DK än i Sverige. Man kommer ju känna sig rätt stolt som svensk om det visar sig att vår strategi visar sig funka bra jämfört med lockdown mtp all kritik Sverige fått.

Sen har ju självklart ett stort jobb framför oss när det gäller att det spritts mycket smitta på äldreboenden. Men jag undrar om det egentligen är ett strukturellt fel i grunden och inte ett fel i strategin mot viruset.
 
Det är bra om många av ALLA kan få en släng av coronat, bra för samhället och önskvärt. OM inte många av ALLA får det så kommer det sannolikt komma tillbaka, så ja, jag tycker att de som är rädda ska hålla sig undan och släppa på bla på ungdomars skolgång så de slipper sitta hemma.
Det är möjligt men just nu behöver vi trycka ner viruset så mycket som möjligt för att sjukvården inte ska bli övebelastad. Råden att hålla avstånd bidrar till det, bryter för många mot det finns det risk att alla som behöver vård inte kan få det. Även bland unga och friska finns det en del som blir alvarligt sjuka och enstaka dör.
 
Det är bra om många av ALLA kan få en släng av coronat, bra för samhället och önskvärt. OM inte många av ALLA får det så kommer det sannolikt komma tillbaka, så ja, jag tycker att de som är rädda ska hålla sig undan och släppa på bla på ungdomars skolgång så de slipper sitta hemma.
Rekommendationerna handlar också om att inte få en stor "viral load" eftersom studier antyder att man blir väldigt mycket sjukare om man får en stor virusmängd i sig, exempelvis genom att någon som står nära nyser eller hostar på en. Om någon hostar 2 meter bort får man en mycket mindre mängd i sig och har enklare att bekämpa sjukdomen. Det handlar inte om att vara "rädd". Riskgrupper ska helst inte få sjukdomen alls utan får vänta på ett vaccin eller flockimmunitet.
 
Det är bra om många av ALLA kan få en släng av coronat, bra för samhället och önskvärt. OM inte många av ALLA får det så kommer det sannolikt komma tillbaka, så ja, jag tycker att de som är rädda ska hålla sig undan och släppa på bla på ungdomars skolgång så de slipper sitta hemma.
Du missar ju helt poängen i varför avståndsreglerna finns. Det är för att dämpa den allmänna smittspridningen. För att göra det möjligt för samhället att kunna hantera situationen.
Inte för att säkra enskilda individer från smittorisk.

Sen tycker jag det är ful argumentationsteknik att kalla alla som vill hålla på de regler som finns för "rädda" som om det handlade om deras personliga svagheter och subjektiva värderingar. När det faktiskt är direktiv som kommer från myndigheter och lagstiftare.
Du får gärna tycka att det är fel beslut som fattats, och argumentera för en annan åsikt. Men rikta då in dig på det istället för att dissa folk enbart på den grunden att de förespråkar efterlevnad av legitimt tillkomna regler.
 
När allt det här är över så hoppas jag på att det kommer bli en obunden granskning av Kinas och WHOs preventiva arbete. För någonstans har det ju uppenbarligen brustit rejält. Att det kommer härja nya virus igen är ju självklart.
 
Roligt är det inte. Jag har ändå fantastisk tur som sitter där jag sitter ute på 'landsbygden' men vi har ju @Mineur som också är fast i Glasgow.

Jag kan rymma till fots och vara ute i timmar och åter timmar i skogen om jag vill, nyttja den där enda tillåtna promenaden till max. :)
Jag måste säga att jag inte tycker att det är så illa faktiskt, trots allt. Omställningen var rätt jobbig, och naturligtvis finns det en massa saker jag saknar, men på det stora hela trivs jag rätt bra med livet just nu. Det tror jag främst är tack vare att jag bor rätt stort och tillsammans med någon som jag verkligen trivs med (vet inte vad jag hade gjort om jag bott ensam som din vän @Sonnenschein :(), att jag har en trädgård som jag kan nyttja så mycket jag vill, att vädret varit jättefint de senaste veckorna och att jag lyckats upprätthålla en bra rutin med träning, kost, jobb, osv. Värre hade det varit om jag satt "inspärrad" i en liten lägenhet utan såväl sällskap som möjlighet till extra utevistelse, då hade jag varit väldigt mycket deppigare!

Det värsta för mig är att inte riktigt veta när jag kommer att kunna åka till Sverige och träffa familj och vänner igen. Jag skulle få besök därifrån två gånger i maj och skulle själv ha åkt dit i början av juni, men det ser mörkt ut för båda delar. Jag hoppas bara att min brors bröllop i mitten av augusti kan bli av, och att jag kan närvara.
 
Jag måste säga att jag inte tycker att det är så illa faktiskt, trots allt. Omställningen var rätt jobbig, och naturligtvis finns det en massa saker jag saknar, men på det stora hela trivs jag rätt bra med livet just nu. Det tror jag främst är tack vare att jag bor rätt stort och tillsammans med någon som jag verkligen trivs med (vet inte vad jag hade gjort om jag bott ensam som din vän @Sonnenschein :(), att jag har en trädgård som jag kan nyttja så mycket jag vill, att vädret varit jättefint de senaste veckorna och att jag lyckats upprätthålla en bra rutin med träning, kost, jobb, osv. Värre hade det varit om jag satt "inspärrad" i en liten lägenhet utan såväl sällskap som möjlighet till extra utevistelse, då hade jag varit väldigt mycket deppigare!

Det värsta för mig är att inte riktigt veta när jag kommer att kunna åka till Sverige och träffa familj och vänner igen. Jag skulle få besök därifrån två gånger i maj och skulle själv ha åkt dit i början av juni, men det ser mörkt ut för båda delar. Jag hoppas bara att min brors bröllop i mitten av augusti kan bli av, och att jag kan närvara.
Alla hans släktingar bor precis vid gränsen till England så det är en bit ner, tror det också får han att blir mer nedstämd. Inte veta när han kan åka dit. Jag hade tyckt det var helt okej, så länge jag hade haft en trädgård och kunna gå ut lite i alla fall. När man såg hur de stängde ner kina så var det nästan så man skrattade åt eländet samtidigt som man tänkte att sånt där händer aldrig här i väst och Europa.
 
Alla hans släktingar bor precis vid gränsen till England så det är en bit ner, tror det också får han att blir mer nedstämd. Inte veta när han kan åka dit. Jag hade tyckt det var helt okej, så länge jag hade haft en trädgård och kunna gå ut lite i alla fall. När man såg hur de stängde ner kina så var det nästan så man skrattade åt eländet samtidigt som man tänkte att sånt där händer aldrig här i väst och Europa.
Ja, det är verkligen helt osannolikt att vi har hamnat i en sådan här situation. De kör något meddelande på radion här med jämna mellanrum där de säger "This is a vital update from the government about Coronavirus. Anyone can spread Coronavirus. To help save lives, stay at home. Stay home. Protect the NHS. Save lives." Hade någon sagt till mig för 6 månader sedan att jag skulle höra ett sådant meddelande på nationell radio hade jag aldrig trott på dem.
 
Jag måste säga att jag inte tycker att det är så illa faktiskt, trots allt. Omställningen var rätt jobbig, och naturligtvis finns det en massa saker jag saknar, men på det stora hela trivs jag rätt bra med livet just nu. Det tror jag främst är tack vare att jag bor rätt stort och tillsammans med någon som jag verkligen trivs med (vet inte vad jag hade gjort om jag bott ensam som din vän @Sonnenschein :(), att jag har en trädgård som jag kan nyttja så mycket jag vill, att vädret varit jättefint de senaste veckorna och att jag lyckats upprätthålla en bra rutin med träning, kost, jobb, osv. Värre hade det varit om jag satt "inspärrad" i en liten lägenhet utan såväl sällskap som möjlighet till extra utevistelse, då hade jag varit väldigt mycket deppigare!

Det värsta för mig är att inte riktigt veta när jag kommer att kunna åka till Sverige och träffa familj och vänner igen. Jag skulle få besök därifrån två gånger i maj och skulle själv ha åkt dit i början av juni, men det ser mörkt ut för båda delar. Jag hoppas bara att min brors bröllop i mitten av augusti kan bli av, och att jag kan närvara.

Skönt att höra att ni har det såpass bra! Det har jag förstått via andra trådar också men jag tycker fortfarande lite synd om er i stan. :D
Jag är också lyckligt lottad som bor ensam (i mitt fall då, jag hade inte klarat av att dela hus i en sådan här situation) och också har min lilla uteplats utöver friheten med alla promenadmöjligheter, men jag tycker att det är otroligt jobbigt att inte få jobba! I praktiken får jag inte ens söka andra jobb utan att ta det via min chef eftersom jag då riskerar att förlora mitt ekonomiska stöd från staten, så här sitter man på röven och är värdelös liksom. Det känns märkligt och lite tröstlöst.

Positivt är dock det vaxkra vädret, det måste jag hålla med om! Jag vill inte ens tänka på hur det hade känts om detta inträffat mitt i den gräsliga vintern vi haft, då hade det nog varit svårt för många att hålla modet uppe.
 
Ja, det är verkligen helt osannolikt att vi har hamnat i en sådan här situation. De kör något meddelande på radion här med jämna mellanrum där de säger "This is a vital update from the government about Coronavirus. Anyone can spread Coronavirus. To help save lives, stay at home. Stay home. Protect the NHS. Save lives." Hade någon sagt till mig för 6 månader sedan att jag skulle höra ett sådant meddelande på nationell radio hade jag aldrig trott på dem.

Det kändes surrealistiskt att gå ned till Tesco första dagen de införde begränsat antal personer inne på affären också. Det stod tre (!) uniformerade vakter utanför och dirigerade folk i hur de skulle köa och för att se till att det inte blev något ståhej.
Det blev det naturligtvis inte, Peeblesborna är ganska fridfulla, men...
 
Jag vill minnas att Trump diskuterades i nån tråd tidigare under året, jag skrev att jag tycker att han är en frisk fläkt i en annan så knastertorr värld av politiker. Direkt fick jag ett flertal användare mot mig. Till sist sa jag ifrån att jag ändå måste få tycka så utan att folk ska komma och berätta vad som är rätt eller fel. Vad hände? Inläggen försvann där jag var tvungen att försvara mig , mothuggen fick vara kvar och jag fick en bann. Av vilket inlägg? Inte vet jag men det kom efter att jag inte skrev negativt om honom. Tycker hans politik är usel, men karaktären är rolig som en sorts levande karikatyr.
Visst är hans karaktär rolig, och verkligen som en sorts levande karikatyr.

Men frågan är om världen behöver en människa på en position som mer eller mindre hela världen anser vara världens mest inflytelserika person, en världsledare, den mäktigaste av oss alla - som vars största tillgång är att han kan anses vara rolig (om man inte utsätts för hans nycker), och är en sorts levande karikatyr?


Och om vi skiter i världen, så behöver USA idag en president som kan leda sitt folk med fast hand åt et klokt håll genom denna pandemi.
Inte en som vid varje tillfälle funderar på hur han ska vinna kommande val. Inte en som vid varje tillfälle gör skillnad på om du är demokrat eller republikan. Inte en som vid varje tillfälle måste göra partipolitik av varje vinkling på krisen. Inte en som vid varje tillfälle slänger öknamn omkring sig mot sina meningsmotståndare. Inte en som vid varje tillfälle vänder sin kappa åt det håll som han just då tror kommer gynna honom politiskt framöver.


Men jag ger dig rätt i att karaktären är rolig, och verkligen som en sorts levande karikatyr.
Jag skulle älska detta om jag levde i en värld av dokusåpor - och om jag brydde mig nada om världen som sådan!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 363
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp