Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det verkligen så illa att vissa föräldrar inte ens låter sina barn leka med kompisar? Snacka om att överföra sina problem på barnen.

Eftersom du uppenbarligen inte förstår vilken strategi jag anser att man ska ha så uttala dig inte om den.

Skolorna är öppna förövrigt.
Jag tycker du ska följa ditt eget råd och inte uttala dig om sånt du inte förstår. @Sel bor i UK,
 
Alltså ärligheten där är inte problemet, men åtgärderna är verkligen ett problem ur ett barnperspektiv.

Det är det säkert. Å andra sidan har väldigt, väldigt många barn sina föräldrar/förälder hemma på heltid istället och jag hoppas och tror att det läggs väldigt mycket energi på både hemuppgifter och andra distraktioner... men just det här med att tona ned situationen i absurdum tror jag inte är en bra idé ens i Sverige.
Man behöver absolut inte mata barn med skräckpropaganda, men som någon skrev ovan måste man ju besvara deras frågor efter förmåga och nivå. Det är ju inte bara här det är olämpligt att de springer hos mormor och morfar till exempel, eller att den årliga resan till kusinerna inte blir av, eller att folk beter sig märkligt och kanske syns med mask och/eller plasthandskar på ute på stan.
 
Jag fattar inte-alls-varför barn ska straffas för vuxnas rädslor. Ovan är ju helt horribelt.

Det är så restriktionerna som gäller för landet ser ut, utifrån inlägget du responderar på. Så det det ut för väldigt många länder nu.

Blir lite konstigt att utifrån det tycka att det är horribelt för barnen i sak. Givetvis gör föräldrar i majoritet sitt yttersta utifrån det att på bästa sätt se till att barnen känner sig trygga, förstår, och har en så vettig vardag som möjligt .
 
https://www.expressen.se/gt/gravida-kvinnornas-ilska-mot-sjukhuset/

Men herregud. Visst förstår man att man vill ha med sin partner under tiden på BB, men hur kan man vara arg och upprörd över att sjukhusen vidtar försiktighetsåtgärder?

Nä, det känns lite överdrivet att rasa över sånt. Om ens friska partner inte hade fått vara med under förlossningen hade jag tyckt det var riktigt jobbigt, men under BB-tiden efteråt tycker jag man får gilla läget för att minska risken för smittspridning.
 
Du kan berätta men du kan göra det på ett sansat sätt så att du inte skapar oro.

Räcker det inte med klimatångest? Ska mängder av barn tvingas få pandemiångest nu?

Vuxna är vuxna för att vi ska lösa problem för barnen. Inte skeppa problemen vidare till barnen.
Det var inte det du skrev tidigare men okej du tänkte om :)

Självklar ska man vara sansad, det finns inget att hetsa upp sig för och inte ska vi skeppa vidare problemen och varför skulle de bli satta att lösa dem, det går över en enskild individs förmåga och än mer ett barns. De kan däremot bli både skrämda och ororade för verkligheten och det får man hantera.
 
Jag förstår det men det kommer ju ifrån rädda vuxna som bestämmer.
Uk har en betydligt värre Corona situation att hantera än vad vi har om nu inte siffrorna är alltför mycket av äpplen och päron ävenmed hårdare regler sen en tid tillbaks. Utgå inte från att åtgärderna på något sätt inte är rationella och utgår från rädsla. Det kan vara lika rationella som våra regler.
 
I dag fick jag ett (mil) utbrott på en man i affären när jag handlade. Det här med två meters avstånd verkar inte längre existera i Skåne. Har folk tröttnat och ser inte allvaret längre? Jag stod i kassan och la upp varor, bakom mig ställer sig en man i kanske 60 års åldern, definitivt INTE på rutorna och alltså istället normalt nära som man gjorde förut. Jag ger honom en menande blick, inget händer, jag tar min korg bort från där den stod medan jag packade upp och tog några steg bort mot kassören och fortsatte lägga upp och gubbjäveln började då lägga upp sina varor och ta pinne till att lägga mellan våra varor. Jag vänder mig bryskt om när jag är färdig och tar några steg mot honom som för att helt enkelt mana bort honom medan jag ska sätta min korg och då rycker han nästan korgen ur min hand och sätter den bland de andra. Jag tittar chockat och går sedan och ska betala, han går efter och ställer sig intill. Då får jag nog och fräser så artigt och trevligt jag kan "kan du vara så snäll att backa tack". Han blev förvånad och chockad, kanske förnärmad, tror inte han tänkte sig för alls egentligen, men jag försöker verkligen det här med avstånd och så kommer folk och trängs som idioter.

På tåget i går till jobbet har man ju möjlighet att sätta sig varannat säte, ett dubbeltåg dessutom så det funkar ju rätt långt faktiskt. Men icke, på samma station jag klev på trängde det sig in en kvinna mellan mig och den som satt två säten framför mig istället för att välja på andra sidan gången där det var ledigt. Jag slet min blindpinne och min väska åt mig och klev över till andra sätet där hon borde satt sig och slamrade ner min pinne och slängde min väska på sätet mitt emot (det var ett fyrasäte med bord) så att folk skulle fatta att välja nåt annat. Hon satte sig i sin tur där jag tidigare suttit.
Min tvärilska över den här dåliga respekten för space här kommer sig lite av att jag tröttnat på den kritik jag fått för att jag efter en del velande ändå valde att inte avboka min tid till neurologen för botoxbehandling mot migrän i Sörmland, och åkte dit, med SJ- tåg. VAD TÄNKER JAG MED?! JAG KAN JU BLI SMITTAD OCH TA HEM SMITTA!
Jag valde att åka för att det är mot migrän, utan den så lär jag tillbringa fler dagar i sängen än på jobbet och med provanställning och en situation där det sägs upp folk även på mitt jobb, herregud, jag vill inte vara nästa offer där! Det är lite lättare för en del andra vårdpersonal att få jobb än vad det är för mig med mina funktionsnedsättningar inom mitt yrke....
Jag var borta i 1,5 dygn och under den tiden träffade jag totalt färre människor än vad jag gjorde dagen efter under de 6 timmar det tog för mig att ta mig till och från jobbet med tåg och buss samt jobba. Och att hålla det där avståndet till folk var hur enkelt som helst där, ingen närkontakt med mer än med läkaren överhuvudtaget, medan här är rena rama lögnen. Folk verkar inte längre bry sig och trängs gärna.

Jag tycker att det känns oerhört trist och märkligt att folk tycker det verkar ok att klaga på mitt beslut och sedan samtidigt själv umgås med familjen i påsk, trängas och strunta i avståndrekommendationerna och till och med umgås med äldre familjemedlemmar, som man inte borde umgås med alls nu. Några som klagat tycker det är helt ok att åka till sina stugor, husvagnar eller åka skidor också.

Smittas jag så är det när jag åker till jobbet, säkerligen. Den enda jag skulle kunna bli smittad av i Sörmland var läkaren och det tror jag inte att jag blev. Alla andra var det avstånd till. Ja förutom ledsagare i tågbyte, som gick bredvid mig, men ändå inte så nära som brukligt. Avstånd är trots allt vettigt.
 
https://www.expressen.se/gt/gravida-kvinnornas-ilska-mot-sjukhuset/

Men herregud. Visst förstår man att man vill ha med sin partner under tiden på BB, men hur kan man vara arg och upprörd över att sjukhusen vidtar försiktighetsåtgärder?
Jag förstår inte det heller. För inte alls särskilt längesedan var det inte tal om annat än att partnern/annan som var med på förlossningen åkte hem direkt efter och det oavsett vad. Mitt ena bonusbarnbarn fyller åtta i år, när hen föddes var det inte alls något som var självklart att partnern fick stanna så det är verkligen nytt att partnern får stanna. Det är självklart bra att det är nya tider nu men man bör trots allt ha förståelse när det är som det är. Jag hade förstått det om ingen fick följa med på själva förlossningen men så är det ju inte utan det handlar om eftervården.
 
Sist jag var och handla sa de ideligen i högtalaren om att hålla avstånd.
Inget trängsel alls. Tvärtom.
Det påminde man om på tågen i högtalarna innan påsk, men nu, när dessutom fler åker, verkar allt vara som vanligt. Kort tåg i dag på hemvägen, och betydligt fler resenärer än vanligt.

Så här gjorde jag i morse:
93109961_10157505748998877_8450865238877667328_o.webp


Är det verkligen svårt att sätta sig på avstånd när det finns gott om plats i ett tåg, dubbeltåg dessutom?
 
r NHS just nu) i nästan alla fönster i de hus där det finns unga barn och det märks att man förklarat för dem att det är för att de måste vara rädda om mormor och morfar som de inte kan träffas just nu.

NY Times hade en "barnbok" som var lamplig att lara barnen om Covid-19 fran sag jag i gar. Jag tittade inte pa boken i fraga, sag bara att de hade den gratis.

Vi är förresten kvar i lockdown MINST tre veckor till fick vi veta idag.

Har ar det bestamt att ingen gar tillbaka till skolan den har terminen och att allt halls status quo tills vi kan testa fler (vissa omraden har "drive through" testing for de som tror de haft Covid-19 men fler behover testas.)
I dag hade vi 1333 som ar "confirmed" med Covid-19 och 55 doda.
 
NY Times hade en "barnbok" som var lamplig att lara barnen om Covid-19 fran sag jag i gar. Jag tittade inte pa boken i fraga, sag bara att de hade den gratis.



Har ar det bestamt att ingen gar tillbaka till skolan den har terminen och att allt halls status quo tills vi kan testa fler (vissa omraden har "drive through" testing for de som tror de haft Covid-19 men fler behover testas.)
I dag hade vi 1333 som ar "confirmed" med Covid-19 och 55 doda.

NHS har kommit ut med något liknande för ett tag sedan, jag tror den länkades i tråden. Jag har inte heller tittat dock. :) Inte aktuellt för mig.
Och här kommer skolorna inte heller att öppna förrän nästa termin, men jag hoppas verkligen stenhårt att butiker och annat får öppna snart så att folk kan börja gå tillbaka till sina jobb!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 363
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp