Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att jag protesterar lite här.
Den sista tiden har jag i flera artiklar och kommentarsfält fått antytt att det är mycket enklare att få federal hjälp om man har ett republikant styre, än om man är en demokratisk guvenör.

Här är det mest upprörande exemplet, där demokratiska Colorado på egen hand fixar fram 500 ventilatorer eftersom de inte fick federal hjälp, sedan konfiskeras dessa från federalt håll eftersom man vill kunna fördela ut dem där det behövs bäst - och sedan dyker 100 av dem upp igen, tillbakaönskade av den republikanske senatorn Cory Gardner.

https://www.vox.com/2020/4/10/21215...s-cory-gardner-colorado-jared-polis-patronage
Ibland finns det bra anledningar till att vissa frågor hanteras bättre på tjänstemannanivå...:angel:
 
Vad han sager betyder valdigt lite ... Vad som gjorts ar det som raknas.
Har far alla innevanare i USA som deklarerar, (om man inte tjanar for mycket) $1200 USD som "stimulus". Sonen fick $500 per barn och de som ar sjuka eller far "sammhallshjalp" far det de far i vanliga fall eller mer. "Small businesses" som inte kan operera nu far ocksa bistand liksom huslan, och andra bank arenden kan skjutas upp och fa en betalningsplan for nar krisen ar over.
Alla skolbarn som inte gar i skolan nu far frukost och lunch som kors ut till deras bostadsomrade av skolbussar och det finns "internet klasser" aven i alla amnen, aven art, music, och pe.

Fast det går ju inte att bortse från att han är en riktigt dålig ledare under kris och att även om guvernörerna gör som de vill i varje stat så helt klart hade de haft lättare att både koordinera sig med andra stater och sluppit massa ”brus” gällande ”information” osv om det varit en bättre ledare .
Hur har ni gjort mellan staterna gällande inrikes resor? Har inte sett så mycket gällande det, men inte lagt ner tid på att leta heller iof.
 
Inte blint.
Men eftersom de är öppna för granskning och vanligtvis är kompetenta och professionella, så leder det till att det finns en grund för att ha ett hyfsat bra förtroende för dem som grundinställning. Och i de enskilda fallen så ger kritiska bedömningar av deras underlag och agerande sällan utfallet att det skulle finnas några grövre lapsusar eller missförhållanden.

Folk är i allmänhet inte så tok-dum-blinda att de skulle fortsätta att ha tillit om det inte fanns en vettig grund för det i botten.

I de fall svensken ser att det myndigheterna säger inte stämmer knyter de näven i byxfickan men det stannar där.
 
Fast det går ju inte att bortse från att han är en riktigt dålig ledare under kris och att även om guvernörerna gör som de vill i varje stat helt klart hade haft lättare att både koordinera sig med andra stater och sluppit massa ”brus” gällande infirnation osv om det varit en bättre ledare .
Hur har ni gjort mellan staterna gällande inrikes resor? Har inte sett så mycket gällande det, men inte lagt ner tid på att leta heller iof.

Trump är ingen dålig ledare under kris. Iofs skulle jag inte hävda att han är bra i kris heller. Det blir lätt subjektiva åsikter som slängs runt som fakta trots att det bara är åsikter.
 
Fast det går ju inte att bortse från att han är en riktigt dålig ledare under kris och att även om guvernörerna gör som de vill i varje stat så helt klart hade de haft lättare att både koordinera sig med andra stater och sluppit massa ”brus” gällande ”information” osv om det varit en bättre ledare .
Hur har ni gjort mellan staterna gällande inrikes resor? Har inte sett så mycket gällande det, men inte lagt ner tid på att leta heller iof.

Absolut att det hade varit mycket lattare for alla om han varit battre ledare, men som jag ar saker pa att du vet sa ar Amerikaner generellt mycket bra pa att "ga sin egen vag" :p om de inte far den information de behover. Dessutom har vi har pa vastkusten (som jag misstanker att du ocksa vet) mycket starka guvernorer som inte ar radda for att fatta beslut.
Har samarbetar Washington, Oregon, och California och ingen gor nagot innan alla ar omboard. Det innebar att vi alla "self isolate" tills alla lattar pa trycket och da kommer det att bli mycket gradvis ... jag kan tanka mig att Californien's agricultural granskontroller skickar tillbaka folk som forsoker passera utifran (men det ar inget jag vet) medan Portland omradet ar sadant att folk hela tiden reser mellan Oregon och Washington. (Det finns bostadsomraden i Washington med manniskor som huvudsakligast jobbar i Oregon)

Trump är ingen dålig ledare under kris. Iofs skulle jag inte hävda att han är bra i kris heller. Det blir lätt subjektiva åsikter som slängs runt som fakta trots att det bara är åsikter.

Du bor inte i USA va? Han ar den samsta kris ledare vi haft! Och det ar allt jag kommer att saga om det.
 
Absolut att det hade varit mycket lattare for alla om han varit battre ledare, men som jag ar saker pa att du vet sa ar Amerikaner generellt mycket bra pa att "ga sin egen vag" :p om de inte far den information de behover. Dessutom har vi har pa vastkusten (som jag misstanker att du ocksa vet) mycket starka guvernorer som inte ar radda for att fatta beslut.
Har samarbetar Washington, Oregon, och California och ingen gor nagot innan alla ar omboard. Det innebar att vi alla "self isolate" tills alla lattar pa trycket och da kommer det att bli mycket gradvis ... jag kan tanka mig att Californien's agricultural granskontroller skickar tillbaka folk som forsoker passera utifran (men det ar inget jag vet) medan Portland omradet ar sadant att folk hela tiden reser mellan Oregon och Washington. (Det finns bostadsomraden i Washington med manniskor som huvudsakligast jobbar i Oregon)

Du bor inte i USA va? Han ar den samsta kris ledare vi haft! Och det ar allt jag kommer att saga om det.

Det är det som är din åsikt. Tror du den är universell?

I så fall hade valet varit onödigt i höst. Trump är förövrigt faktiskt favorit till valsegern.
 
Absolut att det hade varit mycket lattare for alla om han varit battre ledare, men som jag ar saker pa att du vet sa ar Amerikaner generellt mycket bra pa att "ga sin egen vag" :p om de inte far den information de behover. Dessutom har vi har pa vastkusten (som jag misstanker att du ocksa vet) mycket starka guvernorer som inte ar radda for att fatta beslut.
Har samarbetar Washington, Oregon, och California och ingen gor nagot innan alla ar omboard. Det innebar att vi alla "self isolate" tills alla lattar pa trycket och da kommer det att bli mycket gradvis ... jag kan tanka mig att Californien's agricultural granskontroller skickar tillbaka folk som forsoker passera utifran (men det ar inget jag vet) medan Portland omradet ar sadant att folk hela tiden reser mellan Oregon och Washington. (Det finns bostadsomraden i Washington med manniskor som huvudsakligast jobbar i Oregon)

Jo ja absolut har jag hyfsad koll på det pga mina omständigheter som du vet 😄
Väldigt informativt och intressant i övrigt - tack för att du ville svara och delge det - mycket uppskattat !
 
Nej Svenska myndigheter blir jämt och ständigt ifrågasatta. Oppositionen, medier och allmänhet kritiserar ofta politiker. Även nu är det de som kritiserar och det debatteras livligt.

De som kritiserar är knappast signifikativa för folket. Det är de människor som är arga och högljudda som hörs.
 
De som kritiserar är knappast signifikativa för folket. Det är de människor som är arga och högljudda som hörs.
Givetvis är det de som hörs mest/högst men de är också svenskar. Och inte är de de enda som reagerar.

Ja det finns godtrogna svenskar men inte är inte så som du tror att svenskar i allmänhet inte har åsikter och tror på allt myndigheterna säger dom du påstår. Du drar alla över en kam och generaliserar extremt grovt.
 
Givetvis är det de som hörs mest/högst men de är också svenskar. Och inte är de de enda som reagerar.

Ja det finns godtrogna svenskar men inte är inte så som du tror att svenskar i allmänhet inte har åsikter och tror på allt myndigheterna säger dom du påstår. Du drar alla över en kam och generaliserar extremt grovt.
Ja, jag generaliserar extremt grovt men så länge man är medveten om det är det inga problem att göra det. Det är olika tendenser hos befolkningen som kan göra stora skillnader i hur landet fungerar.

Just att svensken litar på staten är något som utmärker oss i ett internationellt perspektiv.
 
Sjukt trist att så många dör i Corona men världen har blivit bättre ur ett socialt perspektiv imo. Folk har blivit mer hemkära, snällare och trevligare.
Hm om man nu kan kalla det bättre ur ett socialt perspektiv att skära bort merparten av sitt sociala umgänge :)
 
På mitt jobb utgår man enbart från om man själv har symptom eller ej. Och då jobbar jag i vården så tänker att vi har vettiga riktlinjer. Den personen hade varit välkommen att jobba hos oss, men det hade ju varit extra noga med att känna efter så inga symptom missas.
Vi har samma riktlinjer som ni, inte samma region som du då, men inom vården. Spelar ingen roll att vi träffat patienter/övrigt folk som testats positivt, har vi inga symtom får/ska vi jobba. :) Och vad jag förstår behöver jag inte vara hemma från jobbet så länge jag är utan symtom även om maken skulle ha testats positivt.
 
Det sägs nu att det finns elever på den skola jag bla arbetar på, som har föräldrar som bekräftats med Corona. Jag kollar upp riktlinjerna och jo, det står att barn och andra familjemedlemmar ska jobba på som vanligt och gå i skolan. Det är faktiskt lite provocerande. Så länge de inte visar smitta så är det ok.

I skolan äter några av eleverna i en lektionssal istället för i matsalen, sedan går de ut och spelar fotboll tillsammans med andra klasser, varje rast. Det rimmar så illa med andra riktlinjer i samhället.

Vår kommuns förskolor har också slagits samman så mindre enheter och dagbarnvårdare är som stor-förskolor, så att barnen är förberedda på ny lokal osv redan nu. Så kan man ju också tänka. Men snacka om presumtiv smitthärd.

Jag vet att det handlar om att hålla just bara riskgrupper utanför och vi andra ska förr eller senare bli smittade i lagom takt, så jag kan lika gärna ta smällen nu. Men hur jag än vet det, så känns det ändå respektlöst på något sätt att skolpersonal ska bli så utsatta. (Många fler yrken är det också så klart). Det är ju mest att man ser om sitt eget bo, så klart finns det fler yrken som har det utsatt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 370
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp