Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det sägs nu att det finns elever på den skola jag bla arbetar på, som har föräldrar som bekräftats med Corona. Jag kollar upp riktlinjerna och jo, det står att barn och andra familjemedlemmar ska jobba på som vanligt och gå i skolan. Det är faktiskt lite provocerande. Så länge de inte visar smitta så är det ok.

I skolan äter några av eleverna i en lektionssal istället för i matsalen, sedan går de ut och spelar fotboll tillsammans med andra klasser, varje rast. Det rimmar så illa med andra riktlinjer i samhället.

Vår kommuns förskolor har också slagits samman så mindre enheter och dagbarnvårdare är som stor-förskolor, så att barnen är förberedda på ny lokal osv redan nu. Så kan man ju också tänka. Men snacka om presumtiv smitthärd.

Jag vet att det handlar om att hålla just bara riskgrupper utanför och vi andra ska förr eller senare bli smittade i lagom takt, så jag kan lika gärna ta smällen nu. Men hur jag än vet det, så känns det ändå respektlöst på något sätt att skolpersonal ska bli så utsatta. (Många fler yrken är det också så klart). Det är ju mest att man ser om sitt eget bo, så klart finns det fler yrken som har det utsatt.

Var glad att vi låter barnen leva som vanligt. De behöver inte veta mer än att det är influensatider.
 
Det sägs nu att det finns elever på den skola jag bla arbetar på, som har föräldrar som bekräftats med Corona. Jag kollar upp riktlinjerna och jo, det står att barn och andra familjemedlemmar ska jobba på som vanligt och gå i skolan. Det är faktiskt lite provocerande. Så länge de inte visar smitta så är det ok.

I skolan äter några av eleverna i en lektionssal istället för i matsalen, sedan går de ut och spelar fotboll tillsammans med andra klasser, varje rast. Det rimmar så illa med andra riktlinjer i samhället.

Vår kommuns förskolor har också slagits samman så mindre enheter och dagbarnvårdare är som stor-förskolor, så att barnen är förberedda på ny lokal osv redan nu. Så kan man ju också tänka. Men snacka om presumtiv smitthärd.

Jag vet att det handlar om att hålla just bara riskgrupper utanför och vi andra ska förr eller senare bli smittade i lagom takt, så jag kan lika gärna ta smällen nu. Men hur jag än vet det, så känns det ändå respektlöst på något sätt att skolpersonal ska bli så utsatta. (Många fler yrken är det också så klart). Det är ju mest att man ser om sitt eget bo, så klart finns det fler yrken som har det utsatt.
Vet du vad som är riktlinje om det är någon som är i riskgruppen och jobbar, ska den personen hålla sig hemma då?
 
Också min tanke, det är brist på respekt när hela samhället diskuterar och försöker anpassa sig efter Corona och så ska barnen ha noll koll. Och inte få veta varför de inte får besöka sin älskade farmor eller varför storebror går i skolan hemifrån.

Du kan berätta men du kan göra det på ett sansat sätt så att du inte skapar oro.

Räcker det inte med klimatångest? Ska mängder av barn tvingas få pandemiångest nu?

Vuxna är vuxna för att vi ska lösa problem för barnen. Inte skeppa problemen vidare till barnen.
 
Nu har jag inte foljt den "storyn", men det ser ut som om det var ett missforstand att Fema (In all fariness, det har inte Trump nagot alls med att gora) kopte upp ventilators som Colorado hade bokat. Dessutom (vid en hastig titt pa vad Fema sager eller inte sager) ser det ut som om Colorado's Guvernor har bestallt manga fler an de behover just nu och att Fema sag till att de fick atminstone en portion av ventilatorerna i fraga.
Att Donald Trump gav Cory Gardner cred för de 100 ventilatorerna kan man tycka skaver lite i det där Femas missförstånd utan Trump's inblandning. In all fariness.
_corygardner.webp
 
Vuxna är vuxna för att vi ska lösa problem för barnen. Inte skeppa problemen vidare till barnen.

Det är just det vi gör med klimatet-skeppar vidare problemen till barnen ( nappade på ditt bete nu efter flera inlägg med nämnd klimatångest), men håller med som du beskriver mer lugn o ro nu och tillägger om alla fortsätter såhär om man bortser från 2m regeln och inte träffa folk så sparas det rejält på klimatet också- helst ska det såklart stramas åt mer för att få än bättre effekt.
 
Också min tanke, det är brist på respekt när hela samhället diskuterar och försöker anpassa sig efter Corona och så ska barnen ha noll koll. Och inte få veta varför de inte får besöka sin älskade farmor eller varför storebror går i skolan hemifrån.

ja precis, och gemene man hanterar det på ett ypperligt pedagogiskt sätt, både föräldrar och pedagoger, utan att skrämma barnen. Har även diskuterats/tagits upp tidigare 😄

för att direkt adressera @Scar s farhågor att skräck sprids till barn ang klimathotet så är det nog få föräldrar som utbildar barnen runt det och sprider skräck när det handlar om Barn som definierat här utifrån den farhågan . Dvs väldigt små barn .
 
Stor skillnad på att belasta barnen med problem och att ljuga om att det är influensatider. Många barn bygger upp det hemskare i fantasin än vad verkligheten är när dom märker att något inte är som det ska och vuxna ljuger.

Det är influensatider. Det är ingen lögn. Sluta hitta på effekter som inte finns. Att blåsa upp problem är bland det sämsta man kan göra som förälder.

Oroliga barn skapas av oroliga föräldrar.

Hittade bra råd hos BRIS rörande Covid.
https://www.bris.se/for-vuxna-om-barn/just-nu/att-prata-med-barn-om-corona-viruset/
 
Senast ändrad:
Det sägs nu att det finns elever på den skola jag bla arbetar på, som har föräldrar som bekräftats med Corona. Jag kollar upp riktlinjerna och jo, det står att barn och andra familjemedlemmar ska jobba på som vanligt och gå i skolan. Det är faktiskt lite provocerande. Så länge de inte visar smitta så är det ok.

I skolan äter några av eleverna i en lektionssal istället för i matsalen, sedan går de ut och spelar fotboll tillsammans med andra klasser, varje rast. Det rimmar så illa med andra riktlinjer i samhället.

Vår kommuns förskolor har också slagits samman så mindre enheter och dagbarnvårdare är som stor-förskolor, så att barnen är förberedda på ny lokal osv redan nu. Så kan man ju också tänka. Men snacka om presumtiv smitthärd.

Jag vet att det handlar om att hålla just bara riskgrupper utanför och vi andra ska förr eller senare bli smittade i lagom takt, så jag kan lika gärna ta smällen nu. Men hur jag än vet det, så känns det ändå respektlöst på något sätt att skolpersonal ska bli så utsatta. (Många fler yrken är det också så klart). Det är ju mest att man ser om sitt eget bo, så klart finns det fler yrken som har det utsatt.

Fast jag tycker inte att det rimmar illa med vad riktlinjerna säger.
Med tanke på just detta verkar vi vara närmare en flockimmunitet än andra länder och lyssnar man på Tegnells intervju som @mackan länkade till så är tankarna bakom mycket tydliga (utsatta barn i samhället, fortsatt folkhälsa och längre perspektiv än de flesta förstår).

Jag tycker han beskriver bra och lugnt tanken bakom just att symptomfria ska fortsätta som vanligt trots att de kan smitta, även om majoriteten smittas av symptombärare.
 
Här i UK är saker och ting naturligtvis helt annorlunda för barnen och det skulle vara mycket märkligt om föräldrarna försökte ljuga sig blå. Ungar är inte dumma.
De får inte gå till skolan/förskolan, inte följa med föräldrarna och handla, de får inte träffa far och morföräldrar och de får inte leka med sina kamrater eller gå till lekparken, inte till några kyrkliga aktiviteter eller idrott eller lekgrupper heller så naturligtvis måste man tala om för dem vad som pågår, allt annat vore bara dumt!
De uppmuntras till hempyssel, det sitter små skyltar och teckningar på regnbågar (som av någon anledning blivit symbolen för NHS just nu) i nästan alla fönster i de hus där det finns unga barn och det märks att man förklarat för dem att det är för att de måste vara rädda om mormor och morfar som de inte kan träffas just nu.
 
Här i UK är saker och ting naturligtvis helt annorlunda för barnen och det skulle vara mycket märkligt om föräldrarna försökte ljuga sig blå. Ungar är inte dumma.
De får inte gå till skolan/förskolan, inte följa med föräldrarna och handla, de får inte träffa far och morföräldrar och de får inte leka med sina kamrater eller gå till lekparken, inte till några kyrkliga aktiviteter eller idrott eller lekgrupper heller så naturligtvis måste man tala om för dem vad som pågår, allt annat vore bara dumt!
De uppmuntras till hempyssel, det sitter små skyltar och teckningar på regnbågar (som av någon anledning blivit symbolen för NHS just nu) i nästan alla fönster i de hus där det finns unga barn och det märks att man förklarat för dem att det är för att de måste vara rädda om mormor och morfar som de inte kan träffas just nu.

Är det verkligen så illa att vissa föräldrar inte ens låter sina barn leka med kompisar? Snacka om att överföra sina problem på barnen.

Eftersom du uppenbarligen inte förstår vilken strategi jag anser att man ska ha så uttala dig inte om den.

Skolorna är öppna förövrigt.
 
Är det verkligen så illa att vissa föräldrar inte ens låter sina barn leka med kompisar? Snacka om att överföra sina problem på barnen.

Eftersom du uppenbarligen inte förstår vilken strategi jag anser att man ska ha så uttala dig inte om den.

Skolorna är öppna förövrigt.

Det hjälper om du läser inläggen ordentligt innan du svarar. :) Jag har inte nämnt dig eller din strategi överhuvudtaget för övrigt, det var ett allmänt inlägg.
 
Här i UK är saker och ting naturligtvis helt annorlunda för barnen och det skulle vara mycket märkligt om föräldrarna försökte ljuga sig blå. Ungar är inte dumma.
De får inte gå till skolan/förskolan, inte följa med föräldrarna och handla, de får inte träffa far och morföräldrar och de får inte leka med sina kamrater eller gå till lekparken, inte till några kyrkliga aktiviteter eller idrott eller lekgrupper heller så naturligtvis måste man tala om för dem vad som pågår, allt annat vore bara dumt!
De uppmuntras till hempyssel, det sitter små skyltar och teckningar på regnbågar (som av någon anledning blivit symbolen för NHS just nu) i nästan alla fönster i de hus där det finns unga barn och det märks att man förklarat för dem att det är för att de måste vara rädda om mormor och morfar som de inte kan träffas just nu.

Alltså ärligheten där är inte problemet, men åtgärderna är verkligen ett problem ur ett barnperspektiv.
 
Ungar är inte dumma.
De får inte gå till skolan/förskolan, inte följa med föräldrarna och handla, de får inte träffa far och morföräldrar och de får inte leka med sina kamrater eller gå till lekparken, inte till några kyrkliga aktiviteter eller idrott eller lekgrupper heller så naturligtvis måste man tala om för dem vad som pågår, allt annat vore bara dumt!

Jag fattar inte-alls-varför barn ska straffas för vuxnas rädslor. Ovan är ju helt horribelt.
 
Det är influensatider. Det är ingen lögn. Sluta hitta på effekter som inte finns. Att blåsa upp problem är bland det sämsta man kan göra som förälder.

Oroliga barn skapas av oroliga föräldrar.

Hittade bra råd hos BRIS rörande Covid.
https://www.bris.se/for-vuxna-om-barn/just-nu/att-prata-med-barn-om-corona-viruset/
Bra om du läser när du länkar till sidor.
Citat från sidan

"Informera och avlasta
Ge barnet den information barnet behöver. Svara ärligt på frågorna men berätta inte mer än barnet är hjälpt av att få veta. Om du inte har uppdaterad fakta själv är ett tips att titta på nyhetssändningar tillsammans, gärna Lilla Aktuellt, och prata om det ni hör."
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 370
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp