Det sägs nu att det finns elever på den skola jag bla arbetar på, som har föräldrar som bekräftats med Corona. Jag kollar upp riktlinjerna och jo, det står att barn och andra familjemedlemmar ska jobba på som vanligt och gå i skolan. Det är faktiskt lite provocerande. Så länge de inte visar smitta så är det ok.
I skolan äter några av eleverna i en lektionssal istället för i matsalen, sedan går de ut och spelar fotboll tillsammans med andra klasser, varje rast. Det rimmar så illa med andra riktlinjer i samhället.
Vår kommuns förskolor har också slagits samman så mindre enheter och dagbarnvårdare är som stor-förskolor, så att barnen är förberedda på ny lokal osv redan nu. Så kan man ju också tänka. Men snacka om presumtiv smitthärd.
Jag vet att det handlar om att hålla just bara riskgrupper utanför och vi andra ska förr eller senare bli smittade i lagom takt, så jag kan lika gärna ta smällen nu. Men hur jag än vet det, så känns det ändå respektlöst på något sätt att skolpersonal ska bli så utsatta. (Många fler yrken är det också så klart). Det är ju mest att man ser om sitt eget bo, så klart finns det fler yrken som har det utsatt.
Var glad att vi låter barnen leva som vanligt. De behöver inte veta mer än att det är influensatider.