Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, din stackars moster! <3 Jag beklagar alla anhörigas sorg förstås, men att sitta i hemisolering när en just förlorat sin livspartner måste vara hemskt. :cry:
Håller alla tummar!
Ja det är en helt horribel situation. Deras yngsta dotter träffade inte honom de sista veckorna pga att hennes egen dotter är allvarligt sjuk, och kan nu naturligtvis inte träffa sin mamma heller. De har genomgått så mycket tragedi i familjen de senaste åren, hjärtat gör så ont för deras skull, så man hoppas det är nog nu ❤️
 
https://www.aftonbladet.se/tv/a/309713/sa-har-donald-trump-hanterat-coronakrisen
Visserligen handlar det om donald trump men jag tycker att grafiken i videon visar farten i ökningen av antalet bekräftat sjuka väldigt bra. Skrämmande vilken fart spridningen har i slutet! :eek: Även om en del beror nog på ökat antal tester eller andra skäl.

Det ar ju tur att Donald Trump inte egentligen "hanterat" Coronakrisen annat an att han slappt till federala pengar till bade enskillda och stater sa att Guvernorerna har kunnat "hantera" sina stater som de tyckt har varit bast. ;)
 
Det ar ju tur att Donald Trump inte egentligen "hanterat" Coronakrisen annat an att han slappt till federala pengar till bade enskillda och stater sa att Guvernorerna har kunnat "hantera" sina stater som de tyckt har varit bast. ;)
Och att han tyckt att federala medel tillhör "dem" och inte staterna :up::cautious:
 
Och att han tyckt att federala medel tillhör "dem" och inte staterna :up::cautious:

Vad han sager betyder valdigt lite ... Vad som gjorts ar det som raknas.
Har far alla innevanare i USA som deklarerar, (om man inte tjanar for mycket) $1200 USD som "stimulus". Sonen fick $500 per barn och de som ar sjuka eller far "sammhallshjalp" far det de far i vanliga fall eller mer. "Small businesses" som inte kan operera nu far ocksa bistand liksom huslan, och andra bank arenden kan skjutas upp och fa en betalningsplan for nar krisen ar over.
Alla skolbarn som inte gar i skolan nu far frukost och lunch som kors ut till deras bostadsomrade av skolbussar och det finns "internet klasser" aven i alla amnen, aven art, music, och pe.
 
Det ar ju tur att Donald Trump inte egentligen "hanterat" Coronakrisen annat an att han slappt till federala pengar till bade enskillda och stater sa att Guvernorerna har kunnat "hantera" sina stater som de tyckt har varit bast. ;)
Jag tror att jag protesterar lite här.
Den sista tiden har jag i flera artiklar och kommentarsfält fått antytt att det är mycket enklare att få federal hjälp om man har ett republikant styre, än om man är en demokratisk guvenör.

Här är det mest upprörande exemplet, där demokratiska Colorado på egen hand fixar fram 500 ventilatorer eftersom de inte fick federal hjälp, sedan konfiskeras dessa från federalt håll eftersom man vill kunna fördela ut dem där det behövs bäst - och sedan dyker 100 av dem upp igen, tillbakaönskade av den republikanske senatorn Cory Gardner.

https://www.vox.com/2020/4/10/21215...s-cory-gardner-colorado-jared-polis-patronage
 
Träffade folk som rest hit från Portugal över påsken.
De var absolut övertygade om att Corona inte existerar och att allt bara är påhitt från statsmakterna för att kunna kontrollera folket och få en nystart.

Jag orkar inte med folk 😭
De var lika övertygade som flat earthers är om att jorden är platt.

Selektiv källkritik. Tyvärr ett vanligt fenomen, även om det i fallen du nämner rör sig om extrema fall.
 
Gillade statsministerns sätt att inte svara på om man kommer vidta åtgärder ifall det startas vuxenfotbollsmatcher som planerat. Men inskärpa förväntningarna om att alla följer regler och rekommendationer och själva fattar de beslut som behövs och som är de rätta.

Anders Tegnell svarade på frågan med ett tydligt betonande att det finns regler och att de ska följas, vilket alla aktörer har ansvar för.

Senare under dagen beslutar fotbollen själva att skjuta matchstarterna på framtiden.
Bra att det i slutändan kan ges cred till alla parter som ansvarsfulla bidragare, istället för att det ska bli en uppmålad konfliktlinje som genererar motsättningar.
 
Det är befriande att han framstår (och jag tror han är det) som absolut ärlig. Från att var mycket skeptisk till honom så blir jag besviken när han inte är med på presskonferenserna. Han erkänner att allt inte gått så bra utan omsvep och förklarar och bemöter kritik allt på samma lugna vis. Och ja han svarar bra på engelska och även när på oförberet och det märks att han har stora kunskaper bakom.

Jag är också imponerad av hela hanteringen i Sverige, att man inte får panik och stänger ner allt och följer andra länders påtryckningar och exempel. Vad som är rätt eller fel vet vi givetvis inte i dagsläget men det ser knappast katastrofalt ut i Sverige men många länder har nog snarast stängt ner i panik för "alla" andra gjort det och inte utifrån noggranna övervägnde.
[/QUOTE]

Svenskarna tror blint på myndigheter, på gott och ont. I det här fallet är det till vår fördel.
 
Jag tror att jag protesterar lite här.
Den sista tiden har jag i flera artiklar och kommentarsfält fått antytt att det är mycket enklare att få federal hjälp om man har ett republikant styre, än om man är en demokratisk guvenör.

Här är det mest upprörande exemplet, där demokratiska Colorado på egen hand fixar fram 500 ventilatorer eftersom de inte fick federal hjälp, sedan konfiskeras dessa från federalt håll eftersom man vill kunna fördela ut dem där det behövs bäst - och sedan dyker 100 av dem upp igen, tillbakaönskade av den republikanske senatorn Cory Gardner.

https://www.vox.com/2020/4/10/21215...s-cory-gardner-colorado-jared-polis-patronage

Nu har jag inte foljt den "storyn", men det ser ut som om det var ett missforstand att Fema (In all fariness, det har inte Trump nagot alls med att gora) kopte upp ventilators som Colorado hade bokat. Dessutom (vid en hastig titt pa vad Fema sager eller inte sager) ser det ut som om Colorado's Guvernor har bestallt manga fler an de behover just nu och att Fema sag till att de fick atminstone en portion av ventilatorerna i fraga.
 
Svenskarna tror bling på myndigheter, på gott och ont. I det här fallet är det till vår fördel.
Inte blint.
Men eftersom de är öppna för granskning och vanligtvis är kompetenta och professionella, så leder det till att det finns en grund för att ha ett hyfsat bra förtroende för dem som grundinställning. Och i de enskilda fallen så ger kritiska bedömningar av deras underlag och agerande sällan utfallet att det skulle finnas några grövre lapsusar eller missförhållanden.

Folk är i allmänhet inte så tok-dum-blinda att de skulle fortsätta att ha tillit om det inte fanns en vettig grund för det i botten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 380
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 679
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp