Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som sagt, någonannanism florerar i Sverige just nu. Upprördhet över att andra inte följer reglerna men själv har man hundra bra ursäkter - eller ibland inga alls - för att personligen inte behöva göra det.

Jag väntar bara på att någon överklagar covid så blir det riktigt svenskt :D
 
Medelstort företag. Kunden i det här fallet en kommun.

Ett litet sidospår men. I början av den här pandemin var jag stolt över hur svenskarna verkade ta eget ansvar utan att någon behövde tvinga oss. Men jag börjar mer och mer tvivla, många verkar ha inställningen att man får göra lite som man vill så länge det inte är uttryckligen förbjudet och en del som inte ens verkar förstått vad det är dom inte bör göra (nöjesresor inom landet/till annan region t ex).

Om vi inte blandar äpplen med päron nu utan håller oss till det du redovisar ang din AG.
Då kvarstår faktumet att ni är rätt unika, och därav frågan vad för policy din AG egentligen har och om den inte har en tydlig policy så ifrågasätt den aktivt om den är bristfällig. Ffa ska ju policy finnas och tydliggöras för alla medarbetare . Om era kunder är kommunala eller vadsom gäller detsamma för dem .

Frågan om vad individer på olika håll i olika sammanhang gör eller inte gör och huruvida det är ett problem ser jag som en lite annan (om än relaterad) sak här utifrån dina inlägg ang primära frågan.
 
Är väl isåfall knappast ”riktigt svenskt” öht . Men vill du åberopa USA -allmänt - men även väldigt specifikt för just detta änne, är du närmre den förväntningen .

Nja, känns som att på sista tiden har den nya folksporten blivit att överklaga. När Slussen byggdes för knappt hundra år sedan var det en tillfällig lösning men den har överklagats sedan dess, nästan. I princip alla myndighetsbeslut nuförtiden känns det som man överklagar. Vissa om och om och om igen.

Stämning är väl mer amerikanskt.
 
Den länkar bara vidare till arbetsformedlingen.se när jag försöker?
Äldre adress? Ex. författningssamlingen har bytt namn från AMSFS till AFFS.
Numera länkas den ju vidare, men förr gjorde den inte det. Har adressen i mina gamla papper jag hittade häromdagen, ams.se. Så de måste ju ha haft den tidigare. :)
 
Nja, känns som att på sista tiden har den nya folksporten blivit att överklaga. När Slussen byggdes för knappt hundra år sedan var det en tillfällig lösning men den har överklagats sedan dess, nästan. I princip alla myndighetsbeslut nuförtiden känns det som man överklagar. Vissa om och om och om igen.

Stämning är väl mer amerikanskt.

Vi får enas om att vara oense .
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPk2pG/planerar-studentfirande-trots-forbudet-vi-ska-gora-kaos

https://www.expressen.se/kvallsposten/sofia-18-efter-beslutet-om-studenten-ingen-lyssnar/

Man undrar hur vissa tänker. Är inställt studentfirande det som varit drivande under sista året på gymnasiet så låter det lite underligt. Och det är väl ganska naturligt att det är myndigheterna som bestämmer om allmänna riktlinjer. Och att studenter, liksom alla andra medborgare, inte behöver tillfrågas och blir behandlade som små barn i just covid.
Den där första artikeln får mig bara att :wtf: Och tänka "tonåringar!" Jag hoppas att @Hazel har rätt, jag är inte alls lika säker :cautious:

I den andra artikeln så försöker tonåringen i artikeln åtminstone visa förståelse och komma med förslag.

"Vi ska göra kaos"... :wtf: Det är såna som förpestar tonåringars rykten.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLeypj/de-testar-antikroppar-pa-vardpersonal

Det är ju toppen om det finns ett såpass säkert test för antikroppar som dessutom är lätt att utföra, men hur man kan vara förvånad över att FHM är mer försiktiga med att säga att "här har vi lösningen för all vårdpersonal" känns väldigt märkligt, det handlar nog mindre om prestige än om att man inte vill säga något till hela Svenska folket som man inte vet om det stämmer.
 
Som sagt, någonannanism florerar i Sverige just nu. Upprördhet över att andra inte följer reglerna men själv har man hundra bra ursäkter - eller ibland inga alls - för att personligen inte behöva göra det.

Jag väntar bara på att någon överklagar covid så blir det riktigt svenskt :D
Delstaten Missouri verkar ha stämt Kina nu för hanteringen av utbrottet... Källa är notis i AB så får väl se hur mycket som ligger i det.
 
Den där första artikeln får mig bara att :wtf: Och tänka "tonåringar!" Jag hoppas att @Hazel har rätt, jag är inte alls lika säker :cautious:

I den andra artikeln så försöker tonåringen i artikeln åtminstone visa förståelse och komma med förslag.

"Vi ska göra kaos"... :wtf: Det är såna som förpestar tonåringars rykten.
Frågan är ju hur många de behövde fråga innan de hittade "rätt" svar
 
En konspirationsteori jag hörde igår, var att det var kineserna som i ett lab hade skapat Donald Trump - syftet var att skada den amerikanska staten.

Anledningen till att Trump ser ut som han gör, är att kineserna inte var riktigt säkra på hur västerlänningar ser ut.


Jag har ännu inte funnit en källa som verifierar storyn, men jag läste det på Internet.
 
Första sidan i DN idag och hur många fler det är som vill plastikoperera sig nu när de ändå bara är hemma och hur enkelt det är att få en tid för operation. Här har vi alltså kliniker med läkare, narkosläkare, narkossjuksköterskor, stora avdelningar med flera sängplatser, respiratorer och narkosmedel som används till estetiska ingrepp när sjukvården skriker efter material, folk, läkemedel och respiratorer för att människor ligger och dör.
Fruktansvärt tycker jag.
Vi inom djursjukvården har helt fått ställa om och anpassa oss efter myndigheternas direktiv och hitta andra lösningar och narkosmetoder och vi är helt beredda på att kanske inte få bedriva någon operativ verksamhet alls inom snar framtid och så står dom där och gör stora bröstförstoringar, fettsugningar, bukbråcksoperationer och andra större kirurgiska ingrepp...
 
Första sidan i DN idag och hur många fler det är som vill plastikoperera sig nu när de ändå bara är hemma och hur enkelt det är att få en tid för operation. Här har vi alltså kliniker med läkare, narkosläkare, narkossjuksköterskor, stora avdelningar med flera sängplatser, respiratorer och narkosmedel som används till estetiska ingrepp när sjukvården skriker efter material, folk, läkemedel och respiratorer för att människor ligger och dör.
Fruktansvärt tycker jag.
Vi inom djursjukvården har helt fått ställa om och anpassa oss efter myndigheternas direktiv och hitta andra lösningar och narkosmetoder och vi är helt beredda på att kanske inte få bedriva någon operativ verksamhet alls inom snar framtid och så står dom där och gör stora bröstförstoringar, fettsugningar, bukbråcksoperationer och andra större kirurgiska ingrepp...
Hoppas verkligen att kliniken kan söva ordentligt nu! Jag ska till onkologen med min ena hund imorgon :cry:

Kommer bli fett rasande om OP inte utförs för att maskiner är utlånade samtidigt som man gör plastikoperationer :rage::rage::rage:
 
En konspirationsteori jag hörde igår, var att det var kineserna som i ett lab hade skapat Donald Trump - syftet var att skada den amerikanska staten.

Anledningen till att Trump ser ut som han gör, är att kineserna inte var riktigt säkra på hur västerlänningar ser ut.


Jag har ännu inte funnit en källa som verifierar storyn, men jag läste det på Internet.
Källa hittar du memestråden. Just saying. :angel:
 
Hoppas verkligen att kliniken kan söva ordentligt nu! Jag ska till onkologen med min ena hund imorgon :cry:

Kommer bli fett rasande om OP inte utförs för att maskiner är utlånade samtidigt som man gör plastikoperationer :rage::rage::rage:
Självklart går det att söva djuren på annat sätt. Och skulle det inte gå så skulle inte operationen utföras, djurets välbefinnande går före. Tyvärr vet jag att många mindre kliniker fortsätter att använda propofol och andra läkemedel som humanvården har brist av, vilket jag personligen inte alls tycker är bra. Myndigheterna har varit extremt tydliga med vad som gäller för djursjukvården.
Då är det bättre att ställa in förebyggande operationer och slussa annat vidare till de större djursjukhusen där större kunskap om olika narkosprotokoll finns :)
 
Självklart går det att söva djuren på annat sätt. Och skulle det inte gå så skulle inte operationen utföras, djurets välbefinnande går före. Tyvärr vet jag att många mindre kliniker fortsätter att använda propofol och andra läkemedel som humanvården har brist av, vilket jag personligen inte alls tycker är bra. Myndigheterna har varit extremt tydliga med vad som gäller för djursjukvården.
Då är det bättre att ställa in förebyggande operationer och slussa annat vidare till de större djursjukhusen där större kunskap om olika narkosprotokoll finns :)
Det där kändes lite konstigt skrivet?

Menar du att jag tror att operationer skulle utföras på vakna djur? Vad i min text gav dig den uppfattningen?
 
Min veterinär här i Bollnäs utför inte vanliga rutiningrepp som vaccinationer utan bara mer allvarliga akut. Gävleborg har ju inte drabbats särskilt hårt så jag undrar om de lånat ut/skänkt utrustning till andra regioner? Eller så kanske de inte vill ha inte djur (och ägare) på kliniken.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 349
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp