Covid-19 Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon har fått kallelse till tandläkaren och jag tror jag kommer få snart också. Vi går privat och de verkar inte ha ställt in besök såsom folktandvården gjort.

Vi bor i en region med stor spridning och det var 2 resp 1 år sedan vi var där sist. Hur gör ni andra med tandläkaren?

Jag kommer gå när tandis kallar (i höst), jag har såpass mycket problem med tänderna att det inte är något bra alternativ att låta bli.

Barnets första kontroll hos FTV blev inställd dagen innan.
 
Brittiska SCB (ONS) har använt andra källor än UK's officiella, för att visa dödligheten i Covid-19 i England/Wales.

EWHUIiZWAAE0ymw
 
Brittiska SCB (ONS) har använt andra källor än UK's officiella, för att visa dödligheten i Covid-19 i England/Wales.

EWHUIiZWAAE0ymw
Är det inte officiella källor båda två (gul och röd)? Skillnaden är bara om det sorteras efter rapporteringsdatum eller dödsdatum. Då är det väl inte så konstigt att det blir viss fördröjning i kurvan? Jfr. de lila resp. turkosa dödsfallen som FHM rapporterar på presskonferenserna där det fylls på i efterhand på tidigare datum.
 
Är det inte officiella källor båda två (gul och röd)? Skillnaden är bara om det sorteras efter rapporteringsdatum eller dödsdatum. Då är det väl inte så konstigt att det blir viss fördröjning i kurvan? Jfr. de lila resp. turkosa dödsfallen som FHM rapporterar på presskonferenserna där det fylls på i efterhand på tidigare datum.
Yes,
med UK's officiella menar jag den enda siffra som varje dag rapporteras till WHO - som saknar döda utanför sjukhus. Motsvarar våra "172 döda för 22/4", vilket i slutändan ger väldigt få som faktiskt avled den 22/4, eftersom de är rapporterade redan 10:30 på förmiddagen aktuell dag.

Skillnaden är här att ONS läser dödsattesterna, och även plockar med de fall där bara misstanke om Covid-19 finns.
 
Yes,
med UK's officiella menar jag den enda siffra som varje dag rapporteras till WHO - som saknar döda utanför sjukhus. Motsvarar våra "172 döda för 22/4", vilket i slutändan ger väldigt få som faktiskt avled den 22/4, eftersom de är rapporterade redan 10:30 på förmiddagen aktuell dag.

Skillnaden är här att ONS läser dödsattesterna, och även plockar med de fall där bara misstanke om Covid-19 finns.
OK, begreppet officiell statistik betyder för mig att den ingår i viss typ av sammanställning, av viss status som myndigheterna gör. Men då är jag med på att du tänkte mer specifikt än så.

Väldigt otydlig infotext i grafen om den väsentliga skillnaden är att de kommer från helt separata insamlingsmetoder, när det skrivs som att datasorteringsordningen är det åtskiljande. Men det kanske var uppenbart av sammanhanget där du plockade den ifrån?

Inga mer invändningar utifrån de förtydligade förutsättningarna. :)
 
Vilket ju är en av sakerna som verkar kunna ligga Sverige i fatet, vi är för bra på att rapportera in döda till WHO.
I det fallet kommer det nog fram mera siffror när allt lugnat ned sig och forskarna kan ta tag i siffrorna ordentligt. Så andra länder kommer nog i kapp, om det är så alltså.
 
OK, begreppet officiell statistik betyder för mig att den ingår i viss typ av sammanställning, av viss status som myndigheterna gör. Men då är jag med på att du tänkte mer specifikt än så.

Väldigt otydlig infotext i grafen om den väsentliga skillnaden är att de kommer från helt separata insamlingsmetoder, när det skrivs som att datasorteringsordningen är det åtskiljande. Men det kanske var uppenbart av sammanhanget där du plockade den ifrån?

Inga mer invändningar utifrån de förtydligade förutsättningarna. :)
Invändningar kommer jag med själv här:

Borde skrivit annan officiell statistik.
Borde länkat artikel.
https://edition.cnn.com/2020/04/21/...vtDunhqm3pNagkEWW2JJVqT5FonEKoNpCd_QQyMMIs7QM
 
Inför valborg hoppas vi på två plusgrader och 14h hällregn, 09:00-23:00
Vårbruket behöver verkligen en rejäl rotblöta nu.
Menar du att prognosen säger att det skulle kunna bli verklighet, någonstans i landet?
Eller var det bara i din drömvärld?

Inte här i alla fall...
1587636721304.webp
 
Menar du att prognosen säger att det skulle kunna bli verklighet, någonstans i landet?
Eller var det bara i din drömvärld?

Inte här i alla fall...
Visa bifogad fil 49425
Ursäkta att jag lägger mig i, men i min drömvärld så regnar det också, ungefär från första Maj.

Senast till första maj räknar jag med att vårbruket är färdigt, och då vill jag ha regn, i drömvärlden får jag önska det perfekta regnet.

Så jag drömmer jag om ca 5-7 mm varannan dag, i ungefär en vecka...

Verklighetens väderleksprognos är tyvärr inte fullt så upplyftande.

Alltså inte nog med att vi ska ha en pandemi, ska vi behöva ha torka också?!
 
Bingo.
Lösningen är att läsa det inlägg jag citerade, och inte plocka mina ord ur sitt sammanhang.

I inlägget har jag noll och intet intresse av vårbruk, trots att det är vårbruk jag hänvisar till.
Ärligt talat, vårbruket fanns inte i mina tankar heller. Trots att jag bor på en gård. (och ja, jag skulle gärna ta emot lite regn, men det har i min värld inget samband med nåt coronavirus)
Jag fick bara inte ihop citatet med din önskan om regn. Möjligen för att alla valborgsfiranden är inställda ändå. Och jag lever i en del av landet där folk än så länge fortfarande håller sig hemma i betydligt större omfattning än normalt.
 
Ärligt talat, vårbruket fanns inte i mina tankar heller. Trots att jag bor på en gård. (och ja, jag skulle gärna ta emot lite regn, men det har i min värld inget samband med nåt coronavirus)
Jag fick bara inte ihop citatet med din önskan om regn. Möjligen för att alla valborgsfiranden är inställda ändå. Och jag lever i en del av landet där folk än så länge fortfarande håller sig hemma i betydligt större omfattning än normalt.
Jag har mindre än 30 minuter till Uppsala. Där har alla nationer ställt in valborgsfirandet.
Jag tror - tyvärr - det inte kommer märkas, om det blir en lika fin dag som igår, idag.
 
Själv ska jag inom kort flytta från en region där det finns mycket få covid fall till den nuvarande smitthärden Stockholm. Nej det är inte mitt eget val just nu men omständigheter tvingar mig till att göra det. Känns det kul? Nej. Men jag får göra det jag kan genom social distans och undvika lokaltrafik så mycket jag kan. Sedan sätta mig i karantän igen så fort jag kommer fram.

Sedan får det bli semi-karantän igen. Inget som att klippa håret, gå till tandis, gå och köpa det jag behöver till lägenheten. Så länge jag har en säng, lakan, en dator och internetuppkoppling samt mat så är det ok. Mat är väl det enda jag behöver gå ut för att köpa. Lokala butiken dit jag kan gå. Jag är iofs 99% säker på ingen corona eftersom jag suttit i själv karantän ändå redan innan det fanns covid i Sverige.

Det är lättare för mig eftersom det bara är jag och katten och hon har mat och sand för ett bra tag framåt. Dessutom som jag förstår det så kan hon smitta mig men inte tvärtom så då är det ok. Blir det provvaccin så ställer jag gärna upp om de vill se hur det fungerar på en autoimmun person, det är vad jag personligen känner att jag kan göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag ska utredas för Polyneuropati och känner mig orolig. Det började efter covid-19, med domningar och muskelsvaghet, brännande smärta i...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Choco
·
Kropp & Själ Jag har inte tagit testet ännu, men ni som har haft covid hur länge tog det tills smaksinnet kom tillbaka?
Svar
11
· Visningar
382
Senast: EmmaBovary
·
Samhälle Jag har precis sett Uppdrag Gransknings reportage Var finns Therese? och jag känner att jag behöver ventilera lite. Vill inte att det...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 343
Senast: vilde
·
Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
8 668
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp