Men har ifrågasättanden verkligen varit riktade mot folks val av var de handlar? Att uttala sig om butikens koncept, språkhantering osv. i tämligen kritiska ordalag är ju något annat?
Ja, folk har kallats idioter i tråden.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men har ifrågasättanden verkligen varit riktade mot folks val av var de handlar? Att uttala sig om butikens koncept, språkhantering osv. i tämligen kritiska ordalag är ju något annat?
Du ser inte det som att tillgången till information begränsas om du är tvungen att betala för att kunna ta del av den? Vet inte om jag missförstår dig nu för att du är så kortfattad i det som du skriver. Men det är ju liksom ett faktum, inte en åsiktsfråga?Jag ser det inte som en begränsning, helt enkelt. Så det är faktiskt inget jag skulle komma på att använda emot en butik.
Nej. Det är ett sätt att argumentera om huruvida konceptet är bra för samhälle och konsumenter eller inte. Skulle det vara extremt framgångsrikt kanske fler hakar på och då är det bara för de fattiga att välja sin butik varje år och aldrig få gå in någon annanstans.
Du ser inte det som att tillgången till information begränsas om du är tvungen att betala för att kunna ta del av den? Vet inte om jag missförstår dig nu för att du är så kortfattad i det som du skriver. Men det är ju liksom ett faktum, inte en åsiktsfråga?
Vad menar du med "använda emot"?
Och nu var det ju inte det jag heller trodde. När man analyserar och diskuterar om ett koncept är bra och rimligt, så tar man till tankeexperiment som breddar förståelsen av vilka konsekvenser det kan ha. Thats all.Okej. Jag ser det som ett ickeproblem. Jag tror helt enkelt inte att hela samhället kommer rasa ihop för att Costco öppnat en butik i landet.
Det är ingen som tror att samhället rasar samman av den anledningen, men att man ska behöva betala för att inte ens handla är lite sjukt.Okej. Jag ser det som ett ickeproblem. Jag tror helt enkelt inte att hela samhället kommer rasa ihop för att Costco öppnat en butik i landet.
Och nu var det ju inte det jag heller trodde. När man analyserar och diskuterar om ett koncept är bra och rimligt, så tar man till tankeexperiment som breddar förståelsen av vilka konsekvenser det kan ha. Thats all.
Sen kommer inte samhället ”rasa ihop” för att fattiga skulle bli anvisade till en enda butik de har råd med tillträdet till heller. Bara bli sämre och mindre fritt.
Det är ingen som tror att samhället rasar samman av den anledningen, men att man ska behöva betala för att inte ens handla är lite sjukt.
Fast det är väl ytterst relevant att se saker ur ett större perspektiv än att "Det är kul med en ny butik, låt oss shoppa!".Skulle alla butiker bli medlemsbutiker där inga får se nån information alls ens på sociala medier, visst då skulle det bli problem. Men eftersom jag inte ser det hända, så känns det inte relevant för bedömningen av denna butiken.
Fast det är väl ytterst relevant att se saker ur ett större perspektiv än att "Det är kul med en ny butik, låt oss shoppa!".
Jag skriver inte om hur du letar fram din information eller vilka problem en enskild butik skulle skapa.Nej, jag behöver inte betala för den, jag har Facebook och därmed tillgång till flera grupper där priser diskuteras. Jag är väl kanske mer en sån som inte har några problem att leta själv och inte behöver få allt serverat på så få tryck som möjligt.
Därför ser jag inte de enorma problem ni påskriver denna enda butik.
Vi får helt enkelt enas om att vara oense.
Ja, precis. då skulle det bli problem. Och det visar på att konceptet har inneboende komplikationer.Skulle alla butiker bli medlemsbutiker där inga får se nån information alls ens på sociala medier, visst då skulle det bli problem. Men eftersom jag inte ser det hända, så känns det inte relevant för bedömningen av denna butiken.
Jag fattar inte riktigt. Vad är det här för ställe? Nu har jag inte följt tråden slaviskt men jag trodde det var ett ställe för billiga saker? Men julpynt för 850spänn och någon elektrisk eldstad för 10 000 känns inte så billigt.
Jag skriver inte om hur du letar fram din information eller vilka problem en enskild butik skulle skapa.
Jag skriver om konsumentlagstiftningens utformning och verkningar, vilka krav som bör ställas på aktörer som verkar i samhället för att det ska fortsätta att fungera, vad olika principer har för konsekvenser osv.
Ja, precis. då skulle det bli problem. Och det visar på att konceptet har inneboende komplikationer.
Därför behöver man ta diskussionen när den först aktualiseras. För det är då som praxis etableras. Du kan inte låta x butiker använda ett koncept och sedan dra en gräns och neka andra. Du måste låta det vara antingen tillåtet för ingen eller för alla. Så därför handlar det inte om bara denna butiken, utan om alla potentiellt kommande.
Jaha okej. Men varför ska privatpersoner handla där då? Om man inte är en stor familj. Har bara handlat på Martin Servera genom företag.Det är en butik för storpack. I USA är den väl egentligen riktad mot företag och kanske stora familjer som behöver köpa mycket lite billigare.
Precis som Snabbgross Club och Martin Servera.
Jaha okej. Men varför ska privatpersoner handla där då? Om man inte är en stor familj. Har bara handlat på Martin Servera genom företag.
Ja inte vet jag? Hade jag vetat det så hade jag ju inte frågatVarför inte? Både Martin Servera och Snabbgross Club har öppnat för privatpersoner att handla om de blir medlemmar.
Man, en, lagstiftaren...Nej, jag har inte tänkt neka nån. Det är ni som vill neka.