Costco i Arninge

Men jag tänker att det finns ju hur många marknader och nöjesparker som helst där man måste betala för att gå in, för att sen betala ännu mer där jag aldrig kan se priser på exempelvis salamin i förhand. Bryter det också mot konsumentverket?
På nöjesparker står det väl priserna på åkband i entrén?

Med marknader, menar du såna som hålls t.ex. sommartid i stadskärnor? Där är det ju många säljare och omöjligt för arrangören att informera om deras priser innan man går in. Plus att marknader är tillfälliga och de flesta vet att de kanske inte hittar nåt de vill köpa. Man går ofta på marknader för att uppleva stämningen och träffa folk, utbudet på marknader varierar och det vet väl de flesta.
Costco är en vardagsaffär som ”har allt du behöver ”. Man går alltså oftast dit för att köpa (storhandla) varor man behöver varje vecka/månad, då borde man få chansen att jämföra priser utan att betala för det innan.

Ska bli intressant att se om Konsumentverket kommer granska Costcos medlemsavgift.

På nöjesparker står det väl priserna på åkband i entrén?

Med marknader, menar du såna som hålls t.ex. sommartid i stadskärnor? Där är det ju många säljare och omöjligt för arrangören att informera om deras priser innan man går in. Plus att marknader är tillfälliga och de flesta vet att de kanske inte hittar nåt de vill köpa. Man går ofta på marknader för att uppleva stämningen och träffa folk, utbudet på marknader varierar och det vet väl de flesta.
Costco är en vardagsaffär som ”har allt du behöver ”. Man går alltså oftast dit för att köpa (storhandla) varor man behöver varje vecka/månad, då borde man få chansen att jämföra priser utan att betala för det innan.

Ska bli intressant att se om Konsumentverket kommer granska Costcos medlemsavgift.
Jag vet att marknader är tillfälliga, men jag blev bara så förvånad att man "måste" informera kunderna innan, hade ingen aning om det.

Själv ser jag det varken som positivt eller önskvärt att folk ska kunna jämföra priser med Costco. Den typen av företag brukar ägna sig åt en del fula knep när de etablerar sig på en marknad. De har absolut möjlighet att sälja saker till förlust för att konkurrera ut andra, osv.
Jag tycker att det är rimligare att alla affärer av den storleken ska redogöra vad de har för policys för miljö och arbetare i tillverkningen och så vidare, priset är inte lika relevant.

Ja här är vi tydligen principfasta också!
När jag jobbade i butik hände det ett par gånger att vi tog in den lokala fotbollsföreningen vid värsta julruscher och liknande som fick hjälpa till att packa kassar vid banden. Problemet var bara att typ alla kunder ville packa själva så fotbollsungdomarna stod mest och tittade på 😅

Så var det när jag jobbade på ICA också :laugh: men de som fick ändå packa för kunden var noga med att inte göra för tunga påsar åt de gamla tanterna utan delade upp varorna på flera kassar :heart

Vad jag ser, så har Snabbgross Club samma upplägg? Och de har funnits ett tag, nu.
Kan inte se att de har krav på betalning innan du har kunnat informera dig om vad som finns att köpa?

Men för en grossistbutik som primärt riktar sig till företag så finns det väl en rimlighet i att ta en viss avgift av privatkunder som kommer att handla mindre mängder. Då fyller det ju samma funktion som prisskillnaden på en 3-dl mjölkpaket och ett literpaket.

För en butik som är inriktad och utformad för försäljning direkt till konsument så håller inte den argumentationen. Kan du säga något annat skäl för att ha ett tillträdesförbud än att man vill begränsa konsumentens möjlighet att jämföra varor och få information om priser?

Coolt, glasögon som gör att man genast kan förstå isländska i skrift! Det var ju... användbart.

Är det bara jag, eller sitter etiketten upp och ner?

😱😱😱 det kanske bara är jag, och det kanske är bevis på att min immunitet behöver ett skott? 😰
Med tanke på hur etablerat engelska ändå är i Sverige idag och hur friskt (och ibland felaktigt) det används i marknadsföring hade det ju varit mycket smidigare att helt enkelt använda de engelskspråkiga originalen.
Men inte lika roligt :D

En TV-bänk med inbyggd brasa och med fläkt som blåser både varmt och kallt, kanske?
Bara 9.999 💰
20221027_152826.webp

Läste någon recension där det stod att det inte finns någon mobiltäckning på Costco. Recensenten trodde att det är för att man inte ska kunna gå in på nätet och jämföra priser …
Ni som varit på Costco, finns det mobiltäckning där?

Läste någon recension där det stod att det inte finns någon mobiltäckning på Costco. Recensenten trodde att det är för att man inte ska kunna gå in på nätet och jämföra priser …
Om det är sant får jag förklaringen till varför jag hade svårt att komma ut på nätet när jag parkerat i området igår. Jag stod dock utanför Coop, en hundra meter från Costco.

Kommer dom vara återförsäljare åt Systembolaget på något sätt eller får man sälja alkohol till exempelvis företagskunder utan att vara Systembolag?

CC18607B-6959-495C-9A78-B07D3CE92A45.webp

Nej, den var usel. Lika usel som när Coop låg i den lokalen.
Hade inga problem utanför.

Om det är sant får jag förklaringen till varför jag hade svårt att komma ut på nätet när jag parkerat i området igår. Jag stod dock utanför Coop, en hundra meter från Costco.

Skulle dom slå ut mottagningen i hela området för det? Konspirationsteorierna flödar!
Kanske därför jag inte hade problem, jag är medlem? 😂

Liknande trådar

Fritid Ska bo på ett lägenhetshotell i Arninge och sitta på riksarkivet i Arninge några dagar i augusti. Lägenhetshotellet ligger 500 meter...
Svar
13
· Visningar
673
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 461
Senast: MiniLi
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur