Costco i Arninge

Men nu handlade det ju om att konsumentverket tydligen kräver att alla artiklar och priser ska finnas på nätet.
Så är det uppenbarligen inte. Finns inget krav om att butiker måste bedriva vare sig butik eller marknadsföring på nätet.

Däremot tror jag att det är kontraproduktivt för konsumenter att behöva betala medlemskap för att sedan känna sig inlåst i en butiks utbud och priser, med ett omedvetet incitament att man ska ha nytta av sitt betalade medlemskap. Men bra för företaget som lyckas låsa in tillräckligt många - frågan är om det suget finns i vårt land eller inte.

Så är det uppenbarligen inte. Finns inget krav om att butiker måste bedriva vare sig butik eller marknadsföring på nätet.

Däremot tror jag att det är kontraproduktivt för konsumenter att behöva betala medlemskap för att sedan känna sig inlåst i en butiks utbud och priser, med ett omedvetet incitament att man ska ha nytta av sitt betalade medlemskap. Men bra för företaget som lyckas låsa in tillräckligt många - frågan är om det suget finns i vårt land eller inte.
Jag är rätt övertygad om att det här inte kommer funka i Sverige.

Jag menar att jag tycker det är viktigt att konsumenter kan bilda sig en uppfattning om priser PÅ FÖRHAND, t.ex genom att kolla priser på hemsidan.

Vill man göra en månadsbudget är det svårt om man inte kan kolla priser på förhand.
Utan att ha sett vad de ärendena du nämnde handlar om så skulle jag tro att det som de kan gå på om är att man ska kunna veta tillräckligt väl vad som gäller när man tar sitt köpbeslut.

Är allt ordentligt märkt i butiken så kan man det -även om man har fått lov att betala inträde först.
Däremot så får det inte komma diverse överraskningar om att något annat gäller när man väl är på plats, jämfört med vad man kunnat kolla upp innan. Om ingen förhandsinfo alls finns så kan inte heller några otydligheter i den förkomma.

Dock måste man säga att förutsättningarna för köpbeslutet påverkas av att man redan bundit upp sig genom att lägga ut pengar och har ett behov av att "tjäna tillbaka" dem. Men jag tänker mig att det blir som två olika köpbeslut. Ungefär som att du betalar för inträdet till en nöjespark och sedan bestämmer om du ska köpa mat på restaurangen där.

Men det är en intressant fråga om "gå och titta i en affär" kan ses som en självständig produkt, när huvudsyftet ändå är att handla. Ett besök på en nöjespark har en annan sorts egenvärde även om man avstår köp under tiden där. Min gissning är att det inte går att komma åt, men hade varit intressant att läsa hur de resonerar i en granskning.

Så trodde jag att det var på Lidl överallt!
Det var det som var Lidl's ursprungliga koncept. Till och med parkeringsplatserna utanför ser exakt likadanna ut överallt.

Men det här med kassorna fick de allt ta sig en funderare på. De gjorde kundundersökningar på varför Lidl aldrig tände till på den svenska marknaden, och resultatet var otvetydigt: "Svensken kommer aldrig nånsin handla vid en så efterbliven output från en kassa."
Så släpp på kravet att alla Lidl ska se exakt lika ut i hela världen. Alternativt lägg ned. Och koncernen kollade investeringsbudgeten för lanseringen i Sverige, och strök lite motvilligt "lägg ned".

Den enda gången i världshistorien som svensk envishet har slagit tysk principfasthet.

Det var det som var Lidl's ursprungliga koncept. Till och med parkeringsplatserna utanför ser exakt likadanna ut överallt.

Men det här med kassorna fick de allt ta sig en funderare på. De gjorde kundundersökningar på varför Lidl aldrig tände till på den svenska marknaden, och resultatet var otvetydigt: "Svensken kommer aldrig nånsin handla vid en så efterbliven output från en kassa."
Så släpp på kravet att alla Lidl ska se exakt lika ut i hela världen. Alternativt lägg ned. Och koncernen kollade investeringsbudgeten för lanseringen i Sverige, och strök lite motvilligt "lägg ned".

Den enda gången i världshistorien som svensk envishet har slagit tysk principfasthet.

Ja här är vi tydligen principfasta också!
När jag jobbade i butik hände det ett par gånger att vi tog in den lokala fotbollsföreningen vid värsta julruscher och liknande som fick hjälpa till att packa kassar vid banden. Problemet var bara att typ alla kunder ville packa själva så fotbollsungdomarna stod mest och tittade på 😅

Ja här är vi tydligen principfasta också!
När jag jobbade i butik hände det ett par gånger att vi tog in den lokala fotbollsföreningen vid värsta julruscher och liknande som fick hjälpa till att packa kassar vid banden. Problemet var bara att typ alla kunder ville packa själva så fotbollsungdomarna stod mest och tittade på 😅
Jo, känner igen det. Bästa jobbet, tyckte pojkarna.

Men jag förstår, alla random elvaåringar jag känner skulle slumpmässigt få skruvstädet över både ägg och franskbröd.

Kollade igenom häftet. Av märkeskläderna kände jag nog bara till Skechers. Är de andra märkena några som man borde vilja ha? :confused:

Har de använt samma översättare som amazon måntro? Hittade några lustiga översättningar.
Och varför står så mycket info på engelska? Tror att de mest kommer locka hitflyttade kunder som är från länder där costco är stora.
Kollade recensionerna på google(?) och de användare som är ”local guide” har gett höga betyg. (Som de ofta verkar göra).

19A52C7A-02E2-4CCA-B0E3-59E356C47DAA.webp

Tvärsnittsförstörare, är det nåt nytt?
Glasögon på isländska?

Så vad står det här?

"De har ju tidigare ansett att diverse branscher inte varit tillräckligt transparenta gällande priser (på förhand på hemsidan) så vore intressant att höra deras tolkning av detta."
Det står inte alls att ALLA som bedriver något slags butik behöver ha hela varusortimentet ute på nätet, med hela prislistan. :confused:

Däremot kommer jag ihåg att de varit kritiska mot branscher där det tidigare varit luddigt vad en produkt eller tjänst faktiskt kommer att kosta. Dvs det har varit svårt för konsumenter att förstå PÅ FÖRHAND vad det kostar, innan de beställt/köpt en produkt eller tjänst och det gillar inte Konsumentverket.

Eftersom jag läste deras resonemang för några år sedan, och faktiskt inte sparar precis allt jag läser så har jag inte kvar Konsumentverkets betänkanden. Men de finns säkert tillgängliga på nätet för den som är intresserad och inte tror mig.

Min poäng var dock den, att jag tycker att det PÅ ETT PRINCIPIELLT PLAN vore intressant att höra hur Konsumentverket resonerar kring konsumentens rätt att bilda sig en informerad uppfattning om pris INNAN köp i fallet Costco med tanke på att det kostar att ens gå in.

Om man tycker att Costco är det bästa som finns, det tar jag inte ställning till alls, det är väl bara roligt för den personen i så fall.
Jag köper själv så små mängder att det verkligen inte lönar sig för mig att handla där. (Och jag tycker inte att amerikanska produkter är speciellt goda/bra heller så ser inte poängen med att köpa mat där.)

Men jag tänker att det finns ju hur många marknader och nöjesparker som helst där man måste betala för att gå in, för att sen betala ännu mer där jag aldrig kan se priser på exempelvis salamin i förhand. Bryter det också mot konsumentverket?

Men jag tänker att det finns ju hur många marknader och nöjesparker som helst där man måste betala för att gå in, för att sen betala ännu mer där jag aldrig kan se priser på exempelvis salamin i förhand. Bryter det också mot konsumentverket?

Gör det verkligen det?

De nöjesparker jag vet i Sverige är tydliga med vad det kostar att åka attraktionerna inne i parken, menyer och priser på restauranger och vilket utbud som finns i parken.

Det måste inte vara EXAKT ALLT, men som kund bör man kunna skapa sig en uppfattning om vilket utbud som finns och vad slutsumman kommer bli. Kommer mitt besök på Liseberg att kosta 60 kr i entre eller tillkommer det ytterligare 500 kr, eller 1 000 kr, eller 10 000 kr.

Kommer min veckohandling på Costco att bli 300 kr billigare än ICA, lika dyrt eller 500 kr dyrare? Kommer jag ens att hitta de varor jag vill ha? Det kan jag omöjligt veta för de skyddar informationen om varor, utbud och priser tills jag betalar för att få se det. Sen får jag bestämma om jag vill köpa. Det är ofta ett försäljningsknep som inte har godtagits i Sverige i andra sammanhang.

Liknande trådar

Fritid Ska bo på ett lägenhetshotell i Arninge och sitta på riksarkivet i Arninge några dagar i augusti. Lägenhetshotellet ligger 500 meter...
Svar
13
· Visningar
673
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 461
Senast: MiniLi
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka