Costco i Arninge

Ja, alltså det känns så himla fel.
Fler gårdsbutiker, stötta närodlat och lokalproducerat, stötta det svenska lantbruket och våra inhemska varor.
Inte ännu mer importerat skit 😅
Alltså det är väl en sak om de anställda på Costcos butiker är med i facket, men när många produkter säljs under eget varumärke, och det inte finns någon social uppförande kod av svenskt snitt (alltså vettiga arbetsvillkor för underleverantörer och under-underleverantörer), och någon uttalad miljö/klimatpolicy som också omfattar leverantörer, så blir verksamheten oerhört svår att granska.

Ska vi köpa amerikanskt, importerat dasspapper också, för att sänka vår egen skogsindustri bara för att det är billigt?

Är Coca-Colan som säljs producerad i Sverige?

Hur vet vi att varorna är vettigt producera ur ett socialt, miljömässigt och transportmässigt perspektiv?

Hemsidan ger så få svar... Vare sig om sortiment, transporter eller varornas ursprung och övrig hantering.

Jag får rätt dåliga vibbar när ett bolag anser att "socialt ansvar" är att skänka en skärv till välgörenhet, och att gränsen för acceptabla arbetsvillkor ligger vid människohandel och modernt slaveri.

Vaddå försöka säkra fackliga rättigheter för arbetare???

Colan är troligen producerad i Sverige, ja. Precis som de andra svenska varorna de säljer. Eller menar du att man bara köper svenska varor importerade från USA?
Vad jag läser från amerikanare boende i Sverige, så är Costco en av de bästa kedjorna att jobba på just pga deras personalpolitik.

Igår var det tydligen smygpremiär och det visades några bilder inifrån. Vissa grejer lite mer intressanta än ansra 😅 Klockor för 30-40.000. En elcykel (tror det var el) för 60.
Sen får jag se vilka svenska varor de säljer, bara sett Trocadero på bilderna än. Undrar om det går att komma in idag.

Ja, alltså det känns så himla fel.
Fler gårdsbutiker, stötta närodlat och lokalproducerat, stötta det svenska lantbruket och våra inhemska varor.
Inte ännu mer importerat skit 😅

Tyvärr är det nog så, att de som köper importerat, gör det för prisets skull. Jag bor nära flera gårdsbutiker och tyvärr finns ingen som helst möjlighet att betala deras priser för mig just nu. Nu köper jag svenskt ändå, men inte på gårdsbutiker.

Colan är troligen producerad i Sverige, ja. Precis som de andra svenska varorna de säljer. Eller menar du att man bara köper svenska varor importerade från USA?
Vad jag läser från amerikanare boende i Sverige, så är Costco en av de bästa kedjorna att jobba på just pga deras personalpolitik.
Det kanske är en jättebra personalpolitik i företaget I USA.

Men leverantörerna då? Hur är det med kläder sydda i Bangladesh t.ex.? Är det värdiga arbetsvillkor där?

Martin & Servera är gratis att vara medlem i som privatperson, men är inte alltid (eller rättare sagt SÄLLAN) billigare än en vanlig "billigare" butik. Alla priser i butiken är utan moms, så som privatperson betalar du + moms i kassan.
Däremot är det ju storpack som går att köpa där, men det kan du ju köpa på City Gross med...
Nu är Martin & Servera och Lidl mina närmsta butiker så handlar en del på bägge.

Costco öppnade nära oss för några år sedan och det var väldigt populärt till att börja med. Jag betalade medlemsavgiften första två åren, sen gav jag upp. Visst var de billiga till att börja med, men efter ett tag började priserna gå upp. Vi gick oftast dit för att köpa storpack med toapapper, konserver och liknande och kom hem med en massa annat i jätteförpackningar som var onödigt dyrt och vi absolut inte behövde. De jag känner som fortfarande betalar medlemskapet gör det för bensinen. Den är billigare än andra ställen fortfarande.

Idag var jag där i alla fall och det var en upplevelse! Inte speciellt billigt dock, det måste jag säga. Vissa saker jättebilliga, andra jättedyra. Spännande sortiment med mycket som inte finns på alla affärer. Otroligt häftiga julsaker, men med priser som jag inte tror passar Sverige.
Ganska mycket folk, men ordning och reda på personal osv.
Så som det är nu, tror jag de kommer få svårt. Justerar de priserna, kan det nog gå. Jag tittade inte så mycket på mat och sånt, så det vet jag inte. De säljer en hel del svenskt dock, vilket ju inte var en överraskning.
Får åka dit nästa vecka, när det lugnar sig.

Idag var jag där i alla fall och det var en upplevelse! Inte speciellt billigt dock, det måste jag säga. Vissa saker jättebilliga, andra jättedyra. Spännande sortiment med mycket som inte finns på alla affärer. Otroligt häftiga julsaker, men med priser som jag inte tror passar Sverige.
Ganska mycket folk, men ordning och reda på personal osv.
Så som det är nu, tror jag de kommer få svårt. Justerar de priserna, kan det nog gå. Jag tittade inte så mycket på mat och sånt, så det vet jag inte. De säljer en hel del svenskt dock, vilket ju inte var en överraskning.
Får åka dit nästa vecka, när det lugnar sig.
Vad var det för spännande i sortimentet som inte finns på andra butiker? Matvaror? Amerikanska?

Såg på nån Instagram från en svensk familj i USA och där sa mamman att alla fick gå in på costco, men bara medlemmar handla.

Jag ser principiella problem med ett upplägg där man låser in informationen om vad som säljs och till vilket pris bakom en betalvägg. Kan aldrig vara i konsumenternas intresse.
Jag skulle gärna höra Konsumentverkets synpunkter på detta faktiskt.

De har ju tidigare ansett att diverse branscher inte varit tillräckligt transparenta gällande priser (på förhand på hemsidan) så vore intressant att höra deras tolkning av detta.

Hur ska en vanlig konsument kunna fatta ett informerat beslut om det inte finns prisuppgifter tillgängliga?

Vad var det för spännande i sortimentet som inte finns på andra butiker? Matvaror? Amerikanska?

Såg på nån Instagram från en svensk familj i USA och där sa mamman att alla fick gå in på costco, men bara medlemmar handla.

Här får man bara gå in med medlemskort. Däremot får man ta med 2 icke medlemmar som inte får handla. Och i CostCo-gruppen på fb, sägs det vara som på andra ställen.
Ja, bl.a matvaror.

En liten nalle, nån? 😅 Den sitter i en fullstor shoppingvagn.
20221027_151740.webp

Jag skulle gärna höra Konsumentverkets synpunkter på detta faktiskt.

De har ju tidigare ansett att diverse branscher inte varit tillräckligt transparenta gällande priser (på förhand på hemsidan) så vore intressant att höra deras tolkning av detta.

Hur ska en vanlig konsument kunna fatta ett informerat beslut om det inte finns prisuppgifter tillgängliga?

De säljer ju inte via nätet här?

Har de amerikanska matvaror och godis? Typ Hamburger helper osv? I så fall får jag nog ta med mig maken dit...

Har de amerikanska matvaror och godis? Typ Hamburger helper osv? I så fall får jag nog ta med mig maken dit...

Deras eget märke är ju amerikanskt och de har mycket under det. Kan kanske fixa lite bilder nästa vecka, väl mycket folk idag. Om du inte har facebook vill säga, då finns en bra grupp.
Eller så kan jag fråga i gruppen åt dig.
Tänk på att du inte får gå in utan medlemskap om du inte har nån medlem med dig.

Deras eget märke är ju amerikanskt och de har mycket under det. Kan kanske fixa lite bilder nästa vecka, väl mycket folk idag. Om du inte har facebook vill säga, då finns en bra grupp.
Eller så kan jag fråga i gruppen åt dig.
Tänk på att du inte får gå in utan medlemskap om du inte har nån medlem med dig.
Jag har facebook, så kan kolla där.

Tror amerikanen tycker att det är värt 500 pix att få tillgång till maten/godiset han saknar :p

Liknande trådar

Fritid Ska bo på ett lägenhetshotell i Arninge och sitta på riksarkivet i Arninge några dagar i augusti. Lägenhetshotellet ligger 500 meter...
Svar
13
· Visningar
673
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 461
Senast: MiniLi
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka