Costco i Arninge

Jag fick lite info i en påse idag, bland annat om amerikanskt nötkött. Info om vad som gäller när de säljer sånt till Europa osv. Andra regler än när de säljer inom USA, tydligen. Sen har de ju sitt eget märke.
Så antar att det inte blir lokalproducerat. Hoppas inte det blir det, det finns ju överallt.
Vad är det med amerikanskt nötkött? I EU får man inte ge tillväxthormon eller hur var det nu?

Vad är det med amerikanskt nötkött? I EU får man inte ge tillväxthormon eller hur var det nu?
Det jag sett från köttfarmerna lockar inte. De står i små kättar utomhus, utan möjlighet att röra sig och fodras med till större delen spannmål för att få fettinsprängt kött, antibiotika som bonden ger som han tycker och som sagt tillväxthormon. Jag vägrar, fortsätter köpa svenskt och gräsuppfödda. Har jag inte råd att köpa kött från djur som är uppfödda enligt svensk eller likvärdig djurskyddslag så får det vara.

Det jag sett från köttfarmerna lockar inte. De står i små kättar utomhus, utan möjlighet att röra sig och fodras med till större delen spannmål för att få fettinsprängt kött, antibiotika som bonden ger som han tycker och som sagt tillväxthormon. Jag vägrar, fortsätter köpa svenskt och gräsuppfödda. Har jag inte råd att köpa kött från djur som är uppfödda enligt svensk eller likvärdig djurskyddslag så får det vara.

Har du nån källa på att avtalet mellan USA och EU är upphävt?
Hittar inget om det när jag googlar, nämligen. Så länka gärna!

Har du nån källa på att avtalet mellan USA och EU är upphävt?
Hittar inget om det när jag googlar, nämligen. Så länka gärna!
Nej, jag skriver om hur djurhållningen är i USA, inte om vad de exporterar men jag kommer ändå inte köpa även om det är mindre tillväxthormon. Lika lite som jag köper massproducerat kycklingkött från utlandet och knappt svenskt heller pga alla missförhållanden.

Nej, jag skriver om hur djurhållningen är i USA, inte om vad de exporterar men jag kommer ändå inte köpa även om det är mindre tillväxthormon. Lika lite som jag köper massproducerat kycklingkött från utlandet och knappt svenskt heller pga alla missförhållanden.

Du skrev att man pumpar i dom tillväxthormon som argument, därav min undran. Men då är jag med!

Du skrev att man pumpar i dom tillväxthormon som argument, därav min undran. Men då är jag med!
Det är ett av argumentet att jag bojkottar amerikanskt kött, deras förfärliga lagstiftning som tillåter åtal mot djurskyddsorganisationer som filmar missförhållandena i djurfabrikerna. Jag tror absolut att det finns djur som har det bra, men jag bojkottar även allt kött från t ex Sydamerika med och fattar inte att folk köper det.

Jag var på Costco på Island i somras (släkting hade medlemskort) och det var faktiskt många bra saker där, mycket i storpack. Jag som hatar att handla basvaror som ris, pasta, socker, tvättmedel och allt sånt hade gärna handlat där för att bunkra upp skafferi och sådant för ett helt år typ. Jag som är van vid Gekås tyckte att Costco var bättre på storpack. Nu skiljer sig kanske sortimentet på Costco Reykjavik jämfört med det som öppnas här i Sverige, men hade jag bott närmare Stockholm hade jag nog tyckt det vart värt att besöka.

Det vete fåglarna om de får Costco att gå runt i Sverige.
Är skeptisk till att svenskar generellt vill betala 500 kr för att kunna handla i en affär. Då ska priserna verkligen vara rejält mycket lägre för att det ska vara värt det.

Costcos affärsidé bygger på att de har tillräckligt många som betalar medlemsavgift. (Därifrån kommer deras största vinst).
Men jag undrar faktiskt om den kritiska massan är tillräckligt stor i Sverige (efter att nyhetens behag lagt sig).

Ska vi köpa amerikanskt, importerat dasspapper också, för att sänka vår egen skogsindustri bara för att det är billigt?

Är Coca-Colan som säljs producerad i Sverige?

Hur vet vi att varorna är vettigt producera ur ett socialt, miljömässigt och transportmässigt perspektiv?

Hemsidan ger så få svar... Vare sig om sortiment, transporter eller varornas ursprung och övrig hantering.

Jag får rätt dåliga vibbar när ett bolag anser att "socialt ansvar" är att skänka en skärv till välgörenhet, och att gränsen för acceptabla arbetsvillkor ligger vid människohandel och modernt slaveri.

Vaddå försöka säkra fackliga rättigheter för arbetare???

Senast ändrad:
Ska vi köpa amerikanskt, importerat dasspapper också, för att sänka vår egen skogsindustri bara för att det är billigt?

Är Coca-Colan som säljs producerad i Sverige?

Hur vet vi att varorna är vettigt producera ur ett socialt, miljömässigt och transportmässigt perspektiv?

Hemsidan ger så få svar... Vare sig om sortiment, transporter eller varornas ursprung och övrig hantering.

Jag får rätt dåliga vibbar när ett bolag anser att "socialt ansvar" är att skänka en skärv till välgörenhet, och att gränsen för acceptabla arbetsvillkor ligger vid människohandel och modernt slaveri.

Vaddå försöka säkra fackliga rättigheter för arbetare???

Ja, alltså det känns så himla fel.
Fler gårdsbutiker, stötta närodlat och lokalproducerat, stötta det svenska lantbruket och våra inhemska varor.
Inte ännu mer importerat skit 😅

Jag har aldrig sett det du beskriver, och koper bara "frigangs" kott, agg, och whatnot. Sa har ser farmerna runt Oregon och Washington ut ... I Californien ar graset gult storre delen av aret, men ytorna ar enorma. Jag sag aldrig nagot liknande det du beskriver nar jag har rest runt landet eller nar jag bodde pa Ostkusten heller, Men det finns sakert nagon stans, dock ar det inte vanligt.

images-1.webp

Jag har aldrig sett det du beskriver, och koper bara "frigangs" kott, agg, och whatnot. Sa har ser farmerna runt Oregon och Washington ut ... I Californien ar graset gult storre delen av aret, men ytorna ar enorma. Jag sag aldrig nagot liknande det du beskriver nar jag har rest runt landet eller nar jag bodde pa Ostkusten heller, Men det finns sakert nagon stans, dock ar det inte vanligt.

Visa bifogad fil 103914
Jag tror att frågan handlar om feedlots.

Där jag bodde i USA, så fanns det också nötkreatur på bete.

Men en bit bort, så att det inte riktigt syntes från vägen så att säga, fanns (och finns det) feedlots.

Och det är väl bra, om det som säljs där du bor är producerat/uppfött i ditt närområde.

Men om det som föds upp "på andra sidan Atlanten", skickas hit, så är det inte så bra längre.

Liknande trådar

Fritid Ska bo på ett lägenhetshotell i Arninge och sitta på riksarkivet i Arninge några dagar i augusti. Lägenhetshotellet ligger 500 meter...
Svar
13
· Visningar
673
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 461
Senast: MiniLi
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka