Costco i Arninge

Älskade julsakerna, men inte priserna på dom.
20221027_152018.webp

Kommer dom vara återförsäljare åt Systembolaget på något sätt eller får man sälja alkohol till exempelvis företagskunder utan att vara Systembolag?

Visa bifogad fil 104029
Företag köper i princip aldrig sin alkohol från systembolaget utan från Grossförsäljare. När jag var ansvarig för inköp till en pub så stödhandlade vi bara från Systembolaget i undantagsfall. Typ 80% direkt genom Spendrups, 15% från grosshandlaren där vi även köpte mat och 5% från Systembolaget under ett år.

Okej. Och konsumentverket kräver att alla butiker i Sverige har hela sitt sortiment på hemsidan med priser och allt?
Hur funkar det med Ica, Coop och andra ställen där priserna skiljer mellan butikerna?
Tittar på mitt Coop, de har inte hela sitt sortiment på nätet. Man kan ju handla online på coop.se, men det säger ju inget om priser eller tillgången i butikerna?
Jo, det gör det, på gott och på ont.

När man går in på ICA eller COOPs hemsidor, så tvingas man att söka reda på "rätt" butik.

Då får man redan på den butikens sortiment, och den butikens priser.

Det som blir frustrerande i sammanhanget, är när det man egentligen undrar över är om produkten xxx finns i Icas sortiment, och i så fall vilken butik man ska besöka.

Det blir riktigt svårt att reda ut.

Jo, det gör det, på gott och på ont.

När man går in på ICA eller COOPs hemsidor, så tvingas man att söka reda på "rätt" butik.

Då får man redan på den butikens sortiment, och den butikens priser.

Det som blir frustrerande i sammanhanget, är när det man egentligen undrar över är om produkten xxx finns i Icas sortiment, och i så fall vilken butik man ska besöka.

Det blir riktigt svårt att reda ut.

Var hittar du alla artiklar och priser för mitt närmaste Ica Lunda Livs?
Eller för den delen Coop Arninge?
Länka gärna, för jag hittar bara kampanjer.

Var hittar du alla artiklar och priser för mitt närmaste Ica Lunda Livs?
Eller för den delen Coop Arninge?
Länka gärna, för jag hittar bara kampanjer.
Man blir uppmanad att välja butik när man går in på hemsidorna och börjar söka efter produkter.

Väljer man inte butik, så liksom fastnar man på något sortiment som inte är relevant.

Ska man handla online på Coop väljer man inte butik. På ICA gör man det.
Här har finns Lunda Livs:
https://handlaprivatkund.ica.se/stores/1003975/

Jag tycker vissa här har en rätt tråkig fördömande ton, vill andra prova att handla på nya butiker kan de väl få det.
Jag handlar både på Lidl, även om jag inte gjorde det i början, samt på Amazon. Jag försöker dock låta bli att köpa onödigt skräp.

Jag tycker vissa här har en rätt tråkig fördömande ton, vill andra prova att handla på nya butiker kan de väl få det.
Jag handlar både på Lidl, även om jag inte gjorde det i början, samt på Amazon. Jag försöker dock låta bli att köpa onödigt skräp.

Tack!
Jag är inte förvånad över attityden, faktiskt. Den är rätt vanlig här. Tyvärr.

Men har ifrågasättanden verkligen varit riktade mot folks val av var de handlar? Att uttala sig om butikens koncept, språkhantering osv. i tämligen kritiska ordalag är ju något annat?

Men har ifrågasättanden verkligen varit riktade mot folks val av var de handlar? Att uttala sig om butikens koncept, språkhantering osv. i tämligen kritiska ordalag är ju något annat?
Jag ser det också som en diskussion kring butikens koncept och inte alls som dömande av var folk handlar.

Om samtliga butiker skulle anamma konceptet skulle allt gå i baklås med fri konkurrens och rimlig tillgång till livsmedel och varor. Så det finns minst ett fundamentalt fel i konceptet som jag ser det.

Kan inte se att de har krav på betalning innan du har kunnat informera dig om vad som finns att köpa?

Men för en grossistbutik som primärt riktar sig till företag så finns det väl en rimlighet i att ta en viss avgift av privatkunder som kommer att handla mindre mängder. Då fyller det ju samma funktion som prisskillnaden på en 3-dl mjölkpaket och ett literpaket.

För en butik som är inriktad och utformad för försäljning direkt till konsument så håller inte den argumentationen. Kan du säga något annat skäl för att ha ett tillträdesförbud än att man vill begränsa konsumentens möjlighet att jämföra varor och få information om priser?

Jag ser det inte som en begränsning, helt enkelt. Så det är faktiskt inget jag skulle komma på att använda emot en butik.

Jag ser det också som en diskussion kring butikens koncept och inte alls som dömande av var folk handlar.

Om samtliga butiker skulle anamma konceptet skulle allt gå i baklås med fri konkurrens och rimlig tillgång till livsmedel och varor. Så det finns minst ett fundamentalt fel i konceptet som jag ser det.

Och du tror att risken är överhängande att alla butiker skulle införa det? För att en gör det?

Och du tror att risken är överhängande att alla butiker skulle införa det? För att en gör det?
Nej. Det är ett sätt att argumentera om huruvida konceptet är bra för samhälle och konsumenter eller inte. Skulle det vara extremt framgångsrikt kanske fler hakar på och då är det bara för de fattiga att välja sin butik varje år och aldrig få gå in någon annanstans.

Liknande trådar

Fritid Ska bo på ett lägenhetshotell i Arninge och sitta på riksarkivet i Arninge några dagar i augusti. Lägenhetshotellet ligger 500 meter...
Svar
13
· Visningar
673
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 461
Senast: MiniLi
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur