Costco i Arninge

Det finns medlemsställen tex biljardbarer mm där om man betalar medlemskap på stället får köpa alkohol utan att stället har ett generellt utskänkningstillstånd (eller vad de nu heter) så att en butik med medlemmar får sälja alkohol ser jag inte som så konstigt. De säljer ju alkohol på Martin&Servera med.

Jag fattar inte riktigt. Vad är det här för ställe? Nu har jag inte följt tråden slaviskt men jag trodde det var ett ställe för billiga saker? Men julpynt för 850spänn och någon elektrisk eldstad för 10 000 känns inte så billigt. 😅

Det ar en butik dar man som medlem koper markes varor, bra kvalitet, etc, for ett battre pris an ute i ovriga handeln. Tillexempel betalar jag lite mindre an halften for varje forpackning med Blue Buffalo hundmat (som ar det enda jag hittat som min Malle ater och inte blir dalig i magen av). Eller Calvin Klein koftan jag kopte for $8 usd (90 sek.)

Det ar alltsa ett stalle dar produkterna saljs i storpack och om man inte vill ha 10 biffar sa handlar man biffen nagon annanstans lite dyrare per biff for samma kvalitet pa kottet. Det ar alltsa ett stalle, som atminstone har i USA ar kant for att ha bra kvalitet, men samtidigt vara dyrare an de billiga storkops butikerna.

Har kan ju jag kopa vin och ol i butikerna ocksa (Ingen starksprit i vanliga butiker i Oregon) och jag kopte forra veckan 6 flaskor vin, nedsatta fran $40 usd (~450 sek) till $12.00. Det ar ett mycket gott vin kan jag meddela och jag onskar jag kopt fler flaskor. :p

Bensinen ar har ligger runt $5 usd (~55 sek) per gallon (~5 liter) (i var stad mellan $4.97 till $5.23) medan Costco tar just nu $4.50 usd per gallon. Jag kan soka mellan olika Costcos och hitta priser och vilka varor de individuella butikerna har, inte nagonstans uppger jag mitt medlemsnummer. Det verkar som om de Svenskar som ar behjalpliga att starta upp butiken butikerna? inte riktigt gor sitt jobb.

Det finns medlemsställen tex biljardbarer mm där om man betalar medlemskap på stället får köpa alkohol utan att stället har ett generellt utskänkningstillstånd (eller vad de nu heter) så att en butik med medlemmar får sälja alkohol ser jag inte som så konstigt. De säljer ju alkohol på Martin&Servera med.

Martin & Servera säljer knappast alkohol till köpare utan utskänkningstillstånd?!

En bar där man enbart säljer uppnade förpackningar med alkohol är lite annorlunda än att sälja oöppnade förpacknigar. Jag förmodar att den där biljardbaren inte heller får handla på Martin & Servera om den inte har tillstånd, utan måste åka till systembolaget för sina inköp.

Martin & Servera säljer knappast alkohol till köpare utan utskänkningstillstånd?!

En bar där man enbart säljer uppnade förpackningar med alkohol är lite annorlunda än att sälja oöppnade förpacknigar. Jag förmodar att den där biljardbaren inte heller får handla på Martin & Servera om den inte har tillstånd, utan måste åka till systembolaget för sina inköp.
Martin & Servera säljer bara till de som har tillstånd och papperna att visa det. det är inne på en separat avdelning.

Vad gäller Snabbgross och Martin&Servera så har de inte ett generellt tillstånd att sälja till privatpersoner, det är lite olika regler om en säljer till privatpersoner vs B2B. "Min" Snabbgross hade ett tillfälligt tillstånd att sälja till privatpersoner under pandemin (nu kan jag handla där ändå eftersom jag har företag).

Jag gissar att deras klubbar är ett sätt att komma runt reglerna vad gäller försäljning till privatpersoner.

Varför inte? Både Martin Servera och Snabbgross Club har öppnat för privatpersoner att handla om de blir medlemmar.
Får man gå in där och titta på utbudet och priser innan man blir medlem?
För det får man ju inte på costco om man inte går in med någon som redan är medlem.

Bor 10 minuter från Arninge och körde förbi där idag. Helt galet mycket bilar på alla parkeringar och en lång kö människor utanför Costcos som ville komma in. Blev inget stopp där idag för oss kan jag ju säga.

Visade pdf:en för en annan, och fick snart den svårförklarande frågan:
"Vad är armbågsfett, och vilket problem ställer det till med i vanliga rengöringsmedel?"

costco.webp

Visade pdf:en för en annan, och fick snart den svårförklarande frågan:
"Vad är armbågsfett, och vilket problem ställer det till med i vanliga rengöringsmedel?"

Visa bifogad fil 104124
Oavsett språk: Är det ett allrengöringsmedel eller ett mögel- lav- och algborttagningsmedel? Viss skillnad i användningsområde för de två.

Sen har jag personligen en antipati mot saker som "inte innehåller x, y, z, å, ä, ö". Kan man få veta vad produkten faktiskt innehåller eller finns det anledningar till att man låter bli att tala om den saken?

Felet var att i utlandet stod det betalda ungdomar som packade påsen åt dig medan du betalade dina varor.
På svenska Lidl hade man missat den detaljen, och all throughput som vi vant oss vid i snabbköp havererade då man var tvungen att betala, hantera sina varor och bära bort dem i en och samma rörelse, för att inte störa flowet i kön.

Att vara till besvär för annan människa är något som är jobbigt för den timide svensken, så jag gissar att en två-tre sådana upplevelser lever kvar som en idag odefinierad ångest hos de som idag säger sig aldrig någonsin handla på Lidl igen.

Jag bor i Österrike och här finns det systemet med kassabandet i alla affärer (tror jag, vet inte exakt hur det såg ut på Lidl i Sverige) . Efter kassan är det väldigt lite plats, så du måste packa under tiden som varorna scannas. När det är dags att betala så har du packat ner nästan allt redan. Ingen som hjälper till att packa här. I början var det ovant men man lär sig snabbt, nu känns det istället konstigt att handla i Sverige.

Bilden visar hur det ser ut i de flesta affärer, nybyggda affärer och stormarknader (typ ica maxi) har lite längre band.
Ingen personal som packar din mat.

Bifogade filer

• Screenshot_20221029_162611_com.ecosia.android.webp
    Screenshot_20221029_162611_com.ecosia.android.webp
    67,9 KB · Visningar: 136
Senast ändrad:
Jag lärde mig inte, jag tyckte inte jag kunde lära mig hur man skapar mer plats som behövs men inte finns. Det som hände var att snabbköpen i länderna jag bodde i började modernisera sina kassor :D
Det beror säkert också på hur man handlar. Storhandlingar på samma sätt som i Sverige är inte så vanligt här.

Liknande trådar

Fritid Ska bo på ett lägenhetshotell i Arninge och sitta på riksarkivet i Arninge några dagar i augusti. Lägenhetshotellet ligger 500 meter...
Svar
13
· Visningar
673
Hemmet Kort intro: Min frys är full. Jag vet att jag behöver extra frysmöjligheter över julen. (Nej, min ordinarie frys kommer inte att tömmas...
2
Svar
23
· Visningar
1 242
Senast: NilHe
·
Hemmet Håller på med en badrumsrenovering som dragit ut i evigheter. Nu är äntligen allt nästan klart men plötsligt säger hantverkaren att den...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 461
Senast: MiniLi
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
272
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka