Nej det är säkert många faktorer som spelar inDet beror säkert också på hur man handlar. Storhandlingar på samma sätt som i Sverige är inte så vanligt här.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det är säkert många faktorer som spelar inDet beror säkert också på hur man handlar. Storhandlingar på samma sätt som i Sverige är inte så vanligt här.
Du har inte problemet att du måste lägga på dina varor på bandet före kassören, samtidigt som du är tvungen att packa dina kassar på andra sidan?Jag bor i Österrike och här finns det systemet med kassabandet i alla affärer (tror jag, vet inte exakt hur det såg ut på Lidl i Sverige) . Efter kassan är det väldigt lite plats, så du måste packa under tiden som varorna scannas. När det är dags att betala så har du packat ner nästan allt redan.
Det enda jag kunde komma på vad det som finns i de trakterna, som sedan försvinner och lämnar kvar gäddhäng.Jag tror att de har använt deras allra bästa och finaste Google translate!
Jag lägger upp mina varor i takt med att varorna från kunden blir scannade (som man gör i Sverige också). Det brukar bli lagom att kunden innan blir färdig precis när jag lagt upp alla mina varor och då går jag över till andra sidan och börjar packa i mina varor. Klart man hinner inte packa så ordentligt.Du har inte problemet att du måste lägga på dina varor på bandet före kassören, samtidigt som du är tvungen att packa dina kassar på andra sidan?
En storhandling får man ju aldrig upp på bandet, oavsett hur långt det är eller hur mkt man lägger saker i hög.Jag lägger upp mina varor i takt med att varorna från kunden blir scannade (som man gör i Sverige också). Det brukar bli lagom att kunden innan blir färdig precis när jag lagt upp alla mina varor och då går jag över till andra sidan och börjar packa i mina varor. Klart man hinner inte packa så ordentligt.
Har aldrig haft problemet att bandet innan är för kort men kanske är det bandet längre här. Större saker brukar man inte lägga upp utan bara säga till att man har i vagnen.
En skillnad är också att här lägger man inte varorna så fint och prydligt efter varandra som i Sverige utan lägger man saker på varandra så samma mängd varor här tar mindre plats
Beror på hur stor storhandlingen är .En storhandling får man ju aldrig upp på bandet, oavsett hur långt det är eller hur mkt man lägger saker i hög.
Måste ju vara jobbigt för personen som jobbar i kassan att hålla på med en hög med varor. Känns ju bättre att hjälpa hen genom att lägga på rad med streckkoden mot sig.Jag lägger upp mina varor i takt med att varorna från kunden blir scannade (som man gör i Sverige också). Det brukar bli lagom att kunden innan blir färdig precis när jag lagt upp alla mina varor och då går jag över till andra sidan och börjar packa i mina varor. Klart man hinner inte packa så ordentligt.
Har aldrig haft problemet att bandet innan är för kort men kanske är det bandet längre här. Större saker brukar man inte lägga upp utan bara säga till att man har i vagnen.
En skillnad är också att här lägger man inte varorna så fint och prydligt efter varandra som i Sverige utan lägger man saker på varandra så samma mängd varor här tar mindre plats
Men vadå? Klart den som jobbar i kassan börjar skanna varorna direkt? Sitter personen och väntar bara tills du lagt upp allt?Beror på hur stor storhandlingen är .
Vi är 7 personer så vi behöver ju en hel del mat (handlar 2-3 dagar/v). Tror jag ska ta med ett barn nästa gång som får filma en instruktionvideo .
Jag har som sagt aldrig haft problem och har inte sett ngn annan ha det heller.
Eller jo, är det ingen före i kön och den som jobbar i kassan är otålig och börjar scanna innan man lagt upp alla varor blir problem.
Jag lägger upp mina varor i takt med att varorna från kunden blir scannade (som man gör i Sverige också). Det brukar bli lagom att kunden innan blir färdig precis när jag lagt upp alla mina varor och då går jag över till andra sidan och börjar packa i mina varor. Klart man hinner inte packa så ordentligt.
Stackars personalen
Jag vill alltid sparka folk som bygger varuberg och inte vänder streckkoden rätt, så respektlöst.
Det ar en kulturell grej. Jag har inte handlat i nagot annat land an Sverige nar man gor sa. Har har vi vissa butiker dar man staller vagnen vid kasorskan och hon/han packar upp.
Jag ar noga med att alltid lagga det tyngsta forst pa bandet nar jag packar upp da jag vill ha det i botten pa kassarna. Har ar man respektlos om man lagger allt i en lang rad, da det innebar att den bakom inte kan borja lagga upp sina varor.
Ja, den måste ju vänta annars kan den inte lägga mer än ngr få varor bakom. Men oftast brukar den passa på att fylla på mynt eller plocka iordning ngt vid kassan, dricka lite vatten eller så. Det händer väldigt sällan att det inte är ngn före mig i kassan.Men vadå? Klart den som jobbar i kassan börjar skanna varorna direkt? Sitter personen och väntar bara tills du lagt upp allt?
Extremt snabba är dom här också men hur ergomiskt det är kan man ifrågasätta.Jo, jag vet. Men det betyder knappast att det är bra för personalen.
Det går dessutom betydligt snabbare om man lägger allt i en rad.
Något vi borde exportera, svenska kassamodellen, snabbt och ergonomiskt
Det är solklart oergonomiskt. Att jobba i kassa är ganska slitsamt och att dessutom behöva lyfta varorna blir väldigt slitsamt för kassapersonalens kropp. Det är ju därför vi lägger varorna som vi gör i sverige - för att skona kassapersonalens kroppar. Ingen annan anledning.Extremt snabba är dom här också men hur ergomiskt det är kan man ifrågasätta.
Låter jättekonstigt.Ja, den måste ju vänta annars kan den inte lägga mer än ngr få varor bakom. Men oftast brukar den passa på att fylla på mynt eller plocka iordning ngt vid kassan, dricka lite vatten eller så. Det händer väldigt sällan att det inte är ngn före mig i kassan.
Det kan kanske gå i samma takt om man lägger hårdare press på personalen att arbeta på ett sätt som gör att deras hälsa inte håller lika länge?Spontant tycker jag det borde gå fortare i kassan med rättvända varor istället för varuberg som en stackare ska plocka och scanna.
Extremt snabba är dom här också men hur ergomiskt det är kan man ifrågasätta.
Så lätt är det inte att få sparken här, det finns anställningsavtal och kollektivavtal precis som i Sverige.De får väl sparken annars