Pratade med två bekanta som jobbar i livsmedelsaffärer. En på Lidl och en på en som är ungefär som Ica (med lite längre kassaband) .
Hon på Lidl så att dom roterar arbetsuppgifterna väldigt mkt, ingen sitter i kassan mer än ca 30 min. Hon upplever det inte slitit i kassan, dom flesta vill helst jobba där. Lagret är tyngre och även packa upp varor kan vara tungt. Hon uppstattar när det blir en paus mellan kunder, då hinner man med att plocka iordning runt kassan som är svårt att hinna annars. Men det är sällan det blir så, är det få kunder är bara en kassa öppen och då blir det ett jämt flöde av kunder.
"Ica" medarbetaren undrade vad jag egentligen såg för problem. Ingen av hennes kollegor har ngr problem med kroppen och ser inte jobbet som slitigt.
Även här roterar dom arbetsuppgifterna och ingen är hela arbetsdagen på samma position.
Så baserat på min väldigt vetenskapliga undersökning baserat på två anställda ser ingen problem med systemet här utan tycker systemet fungerar bra. Den Lidl anställda hade bara önskat att dom var ngr fler vid tider när många handlar,då är det lite stressigt.
Min egen tanke är också att folk här inte storhandlar på samma sätt som i Sverige. Här handlar man hellre ofta och mindre och generellt hellre i mindre affärer än stora.
Hon på Lidl så att dom roterar arbetsuppgifterna väldigt mkt, ingen sitter i kassan mer än ca 30 min. Hon upplever det inte slitit i kassan, dom flesta vill helst jobba där. Lagret är tyngre och även packa upp varor kan vara tungt. Hon uppstattar när det blir en paus mellan kunder, då hinner man med att plocka iordning runt kassan som är svårt att hinna annars. Men det är sällan det blir så, är det få kunder är bara en kassa öppen och då blir det ett jämt flöde av kunder.
"Ica" medarbetaren undrade vad jag egentligen såg för problem. Ingen av hennes kollegor har ngr problem med kroppen och ser inte jobbet som slitigt.
Även här roterar dom arbetsuppgifterna och ingen är hela arbetsdagen på samma position.
Så baserat på min väldigt vetenskapliga undersökning baserat på två anställda ser ingen problem med systemet här utan tycker systemet fungerar bra. Den Lidl anställda hade bara önskat att dom var ngr fler vid tider när många handlar,då är det lite stressigt.
Min egen tanke är också att folk här inte storhandlar på samma sätt som i Sverige. Här handlar man hellre ofta och mindre och generellt hellre i mindre affärer än stora.