Connemaratråden

Välkommen!!

Min är lite lik o har blivit väl behandlad i hela sitt liv o så även hans mor (därifrån det kommer). Men det där lite reserverade och "otama" märks väl att det ligger i hans gener. Det är inte bara en tränare som han kastat sig i från när de tänkte klappa honom på halsen i förbifarten medan de pratat med mig. O när vi flyttade till Skåne blev han "otam" och gick inte att hämta i hagen en kväll i början. Det kommer aldrig växa bort o det mattas inte av men han är ju mer hanterad så märks inte vardagligen. Men det är superlätt även för mig att skrämma upp honom. Och du kan verkligen inte gå fram och ta på honom utan att ha kontakt med honom först. Jag testar lite då och då för jag tycker det är så coolt att de är så känsliga för "var vi är" mentalt. Vi trodde/tyckte förr han var mer känslig för män men det är verkligen bara individ. Han läser av alla direkt o man kan inte göra sig till :)

Faktiskt reagerar även mina ganska mycket när tex en tränare klappar i förbifarten. Barb kastar sig inte, men rycker till och flyttar sig. Barb har överlag otroligt stor integritet och släpper inte in folk hur som helst. Är aldrig dum, men är knappast en sån som älskar alla. Burban är lite samma, men uppfattar henne som lite mildare och aningen mer öppen i sinnet.

Ridmässigt är de dock tvärtom. Barb har en enorm grundtrygghet i sig själv men om något är läskigt kan hon kasta sig och ha flyktbeteende. Men är sällan svårpåverkbar. Burban är tvärtom. Hon är mycket vaken på allt runtikring henne och vill verkligen själv ha koll på omgivningen och blir därmed ytterst svårpåverkad ridmässigt. Samtidigt har hon otroligt nog inget flyktbeteende öht, blir hon rädd fryser hon fast som en staty och går inte att rubba ur fläcken. Superfrusterarnde kan jag meddela, å andra sidan behöver jag aldrig känna mig osäker på henne.

Ska kanske tillägga att det är mor och dotter jag har. Barb som är dottern har jag haft i drygt fem år. Mamma Burb har jag bara haft i två månader och hon är f-03.

Jag är verkligen het såld på marornas psyke. Tycker att de är milda men med nödvändig hårdhet för att vara bra tävlingsindivider. Tvivlar på att jag kommer skaffa en annan ras nånsin :).

Barbamamman :heart
15541209_10209984942492054_2111257566675187345_n.jpg

Min är överlag stenhård och inte särskilt reaktiv eller flyktbenägen. Reagerar hon är det oftast inte så stort och går snabbt över om man är lugn själv. Är mer ljudkänslig än rörelsekänslig.

Valacken var mer reaktiv och harig men samtidigt stencool. Lite lustig kombination. Svår att rida ut på själv men idiotsäker i trafik.

Zimba har grymt stor integritet. Tycker inte om när främmande personer ska fram och klappa, då backar han undan. Kan vara svårfångad i hagen om någon annan än jag ska hämta honom pågrund av detta. Är lite bakskygg, vilket jag tycker är väldigt obehagligt vid ridning. Annars är han lite svår, saker som alla andra hästar brukar bli livrädda för bryr han sig inte ett dugg om och framstår som väldigt modig, men sen kan han bli rädd för saker som inte ens finns. Hittills har han dock aldrig dragit iväg utan mer frusit fast men jag har heller aldrig "pressat" honom. Eftersom jag blir rädd när han blir rädd så sitter jag ofta av när jag känner att det blir skarpt läge:o
Till skillnad mot zacke som när han tyckte att något var otäckt bara ville gå där ifrån(inte sticka, zacke hade inte så hög växel) så har Zimba betydligt mer nyfikenhet så även om något är jätteläskigt så vill han ändå gärna fram och kolla upp det, en väldigt bra egenskap :) Men visst, våran kombination feg ryttare och känslig ungponny är ju inte alltid den bästa men vi reder ofta ut det på något vis...

Valacken var mer reaktiv och harig men samtidigt stencool. Lite lustig kombination. Svår att rida ut på själv men idiotsäker i trafik.

Såhär är min också. Befinner man sig i ridhus kan en bomb mer eller mindre smälla av utan att något händer. Inomhus är säkert för ponny ^^ förutom spolplatsen då.

Igår hade vi jubileum, det var åtta (!) år sedan som jag blev ägare till världens bästa ponny :love: det betyder att han varit min älsklingsponny i 16,5 år :eek:

Idag kollade jag hur han såg ut på lina. Har ju återbesök först om ca två veckor men är så nervös och otålig. Tyvärr travar han fortfarande orent även om det var bättre än när vi var inne :(

Jag uppdaterar igen då. Vi var ju inne för åb på ca en och en halv vecka sen. Jag kollade honom på lina dagen innan och då såg han faktiskt mycket bättre ut än dagen före julafton. Samma på kliniken. Men ren var han inte. Vi böjde honom och böjprovesreaktionerna var helt borta :up: När vi sen bedövade armbågsleden så hände något. Han var lika halt på gången, mer halt i vänster varv (som alltid varit det bättre varvet) men mindre halt i höger varv. Plåtar togs ju första gången så nu ultraljudades istället. Där blev det några mindre fynd. Armbågsleden i sig såg bra ut (kunde lika gärna tillhört 5-åring och inte 25-åring enligt vet.) men det fanns en liten skada på yttre ligamentet. Kunde vara obetydlig, så liten var den men den fanns ändå där. Även bogen ultraljudades (plåtar utan anmärkning förra besöket) där det hittades en liten inflammation i bicepsbursan. Han fick bedövning i bogen, travade lite bättre men fortfarande inte helt ren. Bedövade ligamentet men det gjorde ingen skillnad varken på gången eller på volten. Så behandlingen blev i armbågsleden och i bursan. Nu fortsätter vi skritta för hand och har åb i slutet av januari igen.

Jag uppdaterar igen då. Vi var ju inne för åb på ca en och en halv vecka sen. Jag kollade honom på lina dagen innan och då såg han faktiskt mycket bättre ut än dagen före julafton. Samma på kliniken. Men ren var han inte. Vi böjde honom och böjprovesreaktionerna var helt borta :up: När vi sen bedövade armbågsleden så hände något. Han var lika halt på gången, mer halt i vänster varv (som alltid varit det bättre varvet) men mindre halt i höger varv. Plåtar togs ju första gången så nu ultraljudades istället. Där blev det några mindre fynd. Armbågsleden i sig såg bra ut (kunde lika gärna tillhört 5-åring och inte 25-åring enligt vet.) men det fanns en liten skada på yttre ligamentet. Kunde vara obetydlig, så liten var den men den fanns ändå där. Även bogen ultraljudades (plåtar utan anmärkning förra besöket) där det hittades en liten inflammation i bicepsbursan. Han fick bedövning i bogen, travade lite bättre men fortfarande inte helt ren. Bedövade ligamentet men det gjorde ingen skillnad varken på gången eller på volten. Så behandlingen blev i armbågsleden och i bursan. Nu fortsätter vi skritta för hand och har åb i slutet av januari igen.

Hoppas att det har gett resultat den här gången :up:

Idag fick ponnyn nya dojjor och eftersom hon är lite stirrig när hon ska skos så blir hon lätt sederad. Passade även på att klippa en sista gång, men hon blev lite oålig och frussen mot slutet, så jag får ta resten imorgon. Står man i kallstall så är det kallt på vintern när pälsen försvinner och matte inte har satt på täcket.

16195396_10154949883356085_5608551386507425452_n.jpg

Vi har fått lite glada besked också på återbesöket tidigare i veckan! Hältan är inte borta men det var klart bättre! Så vi har behandlat armbågen igen, han får antiinflammatoriskt igen och skrittas nu en halvtimme per dag för hand. Om två veckor ska han träffa en mycket duktig equiterapeut (kopplad till kliniken) och sen väntar återbesök hos veterinären igen veckan efter det.

Det kanske jag gör :devil: När, var, hur? Jag har lite mersmak på Skåne efter två besök i januari :)

Antingen på Grevagården helgen typ 25-26 mars eller om du vill till Skåne så finns det ett gäng tillfällen under våren. Jag jobbar ju lite huller om buller så både helg och vardag kan funka :)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 478
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 646
Senast: QueenLilith
·
Svar
101
· Visningar
6 848
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka