Connemaratråden

Blir nog inte så mycket mer ridning i år. Bäckenet är rätt bökigt.

Ska försöka tömköra varannan dag istället. Det blir lite mycket bana men tänkte variera arbetet så mycket det går ändå med bommar osv.

Om jag ens kan tömköra, hon är lätt i handen men man rör ju en del på sig...

14591837_10205831191893855_2620132415658565610_n.jpg

Nu är jag och min 6 åring igång igen och det är så jäkla roligt att blicka framåt :D Man glömmer ju lite hur roligt och härligt det är :love:

Klinikbesök idag. Blev inte alls som jag trott. Lojheten i ridningen visade sig troligtvis vara en utdragen infektion/förkylning. Han rörde sig klockrent på alla prov och hans snubblighet trodde veterinären enbart berodde på att han växt så mycket i sommar/höst. Nojig som jag är ville jag ha prov på allt så begärde lite leverprov och annat smått och gott också :p får vänta på svar ett tag.
För övrigt första gången jag åker med honom lite längre och till ett sånt ställe, han skötte sig bra :) Lite förvånad över att veterinärassistenten frågade om han var korsning och om han verkligen klarade ponnymåtet för han såg så stor ut. Min lilla spink på 143cm (men ändock 427 pannor):D

Klinikbesök idag. Blev inte alls som jag trott. Lojheten i ridningen visade sig troligtvis vara en utdragen infektion/förkylning. Han rörde sig klockrent på alla prov och hans snubblighet trodde veterinären enbart berodde på att han växt så mycket i sommar/höst. Nojig som jag är ville jag ha prov på allt så begärde lite leverprov och annat smått och gott också :p får vänta på svar ett tag.
För övrigt första gången jag åker med honom lite längre och till ett sånt ställe, han skötte sig bra :) Lite förvånad över att veterinärassistenten frågade om han var korsning och om han verkligen klarade ponnymåtet för han såg så stor ut. Min lilla spink på 143cm (men ändock 427 pannor):D

Det får en väl ändå säga var bra besked! Men 427?! Han ser så tiny ut jämfört med G, han vägde dock 414 när vi var inne för drygt en månad sen. Han är 145 cm.

Det får en väl ändå säga var bra besked! Men 427?! Han ser så tiny ut jämfört med G, han vägde dock 414 när vi var inne för drygt en månad sen. Han är 145 cm.

Ja både jag och min gubbe gissa på att han skulle väga ungefär samma som zacke(380kg) men det var ju tokfel :p blev lite chockad faktiskt! Om inte Husabys våg är galen :D
Jo men det kändes ju bra. Så nu hoppas jag att mina hjärnspöken ska försvinna så att jag verkligen vågar rida igång och bygga upp honom och inte tro hela tiden att något är fel:)

Just nu är Melody tjurigare än tjurigast och att böja på halsen för att ställa åt höger eller vänster, är det absolut jobbigaste man kan tänka sig att göra när mattes sitter på ryggen.
Idag var vi hos en för oss ny tränare, som jag hoppas kan hjälpa oss med hoppningen framför allt, och det var ju intressant. På ett sätt var det bra att ponnyn var som hon var, typ nästan totalt osamarbetsvillig, och ville bara smita undan arbete på, för mig, alla kända sätt. Men peppar peppar mot slutet var hon ganska fin. Vi fick inte så mycket hoppat idag utan mer markarbete och bommar på marken, men det kommer tänker jag. Man måste ju börja i rätt ände.
Just nu är jag väldigt nöjd med mig själv att jag sitter kvar när hon lyfter frambenen från backen.
Det gäller "bara" att vara steget före och parera i alla undanflykter, inte helt lätt alla gånger.

Ibland undrar man vad man håller på med, men när hon slappnar av och jobbar på så är hon så himla fin och en väldigt trevlig ponny. Mjuk och väldigt lätt i handen. Så nu ska vi bara igenom den här perioden så att jag får fram den där superponnyn som finns under ytan och som tittar fram då och då.

Idag har Cinna ännu en gång bevisat att 24 år inte är någon ålder :love:
Stallägarens dotter rider i lag men laget hade problem med ofräscha ponnyer. Jag erbjöd mig att låna ut Cinna så förra veckan provreds hon och det gick bra.
Idag var det tävling och Cinna var genomlycklig. Direkt startsignalen ljöd hade hon satt fart :D
Tyvärr petades en bom på hinder två, en förhållandevis rejäl oxer, men i övrigt felfritt. Näst bäst i laget och definitivt godkänt när ryttaren har suttit på ponnyn en gång tidigare :)
Den ponnyn är verkligen min stora kärlek i livet :love:

Åå vad jag längtar efter att få komma igång nu! Det är varit så mycket under hösten som gjort att det inte blivit någon ridning sen i början av september. Zimba ska vila ca en vecka till med promenader för hand men i helgen kommer jag nog börja ta lite korta barbacka skritturer om han känns okej. Märker inte av något på honom nu, ser pigg och fräsch ut i hagen. Längtar! :)

Vi har ridit ut en timme idag. Jag tycker ju egentligen det är roligare att trimma på banan, medryttaren brukar sköta uteritterna :angel: Men idag var det inte särskilt kallt, uppehåll och mer eller mindre vindstilla. Så vi begav oss ut. G är ju suuuuperrädd för saker som småfåglar i ett buskage och stora stenar i diken. Den rundan jag red idag är en sån där man får fuska 100 meter och rida på en trottoar (i utkanten av ett litet samhälle) och när jag red där var jag glad att G sällan skiter på uteritter. Jinx... :turd: Rätt på trottoaren. Så jag hoppade av och sparkade det åt sidan så gott det gick och precis när jag står där så kommer det en taxi och stannar bredvid. Rutan åker ner och chauffören hojtar "vad är det för ras?". Han berättar sen om sin egen svartvita häst som är korsning arab/tinker medan jag står och försöker få ner skiten från asfalten :o

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 489
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 779
Senast: EZMK
·
Svar
102
· Visningar
6 904
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka