Connemaratråden

Anropar @prinsessfeminist med sin nyinköpta mara :D nu vill vi veta stam!
Haha - ja, nu blev vi alla lite nyfikna, tror jag.

Hans pappa ser ut så här:

2.jpg

Han heter Mirah Oyster Bandit

Mamman heter Celtic Moy Polly (tyvärr har jag ingen bild).

Vi har också varit på tävling för drygt en vecka sen. Uppladdningen har varit m.e.m. usel då med semester, balltramp och feber. Jag övervägde läääänge om jag bara skulle stryka.

Det gjorde jag inte utan vi red. LB:1 som var väldigt matt, jag red inte alls så bra som jag skulle vilja och då blir det tyvärr ofta så på tävlingsbanan, är alltid lite bättre på framridningen. Vi gjorde vårt bästa för dagen men det är surt när en vet att det går att göra så mycket mer egentligen. 63,57 % blev resultatet vilket känns helt ok under förutsättningarna. Övervägde att stryka från LA:1 men lät mig övertalas att starta.

Försökte tagga upp honom lite mer inför nästa klass och rida mer framför skänkeln men räknade inte med att komma upp i 60% som vi gjort de två gångerna innan vi startat klassen. Jag red så mycket jag bara orkade och han svarade jättebra på mina försök att hitta mer egen motor. Jag råkade rida fel väg (what the hell liksom, jag har gjort det tre gånger på denna tävlingsplatsen men gör det i princip aldrig annars :meh:) men var överlag väldigt nöjd med känslan. Resultatet blev 61,97 % vilket är det bästa vi gjort i klassen hittills. Min ponny är bäst :love: Båda gångerna innan har vi kommit näst sist när vi startat LA men nu "drämde vi till" med en 20:e plats av 31 ;)

Vi ska tävla kommande helg igen, då ska vi starta i laget och rida på lång bana för första gången :nailbiting: Jag har inte ens lyckats träna programmet på rätt bana än :banghead: Men uppladdningen har varit mycket bättre nu i alla fall :)

Förra måndagen träffade han veterinär som kollade tänderna. Det fanns ett litet sår i slemhinnan p.g.a. vass tand och ett p.g.a bett :( Jag föredrar tvådelat men eftersom tredelat "ska" vara bra har han fått gå på lite olika såna med och det har gett upphov till det lilla såret. Så nu ska jag göra mig av med ett gäng bett och ge massa godis så jag slipper känna mig som världens sämsta matte :( Det plockades även ut lite tandfragment från en skadad tand (som upptäcktes redan förra året men inte behövde åtgärdas då).

I fredags träffade han equiterapeuten. Hon hittade i princip inget konstigt, den enda anmärkning som fanns var lite i halsen där vänster sida hade kort muskulatur och den högra var spänd. Det märks väldigt tydligt när jag rider och hänger förmodligen ihop med att såret från den vassa tanden satt på vänster sida = ställa och börja till höger blir obehagligt. I övrigt fick han mest "gottebehandling" som hon kallade det. Skönt när han är så gammal men ändå så himla fräsch och fin i kroppen :love:

Vi ska tävla kommande helg igen, då ska vi starta i laget och rida på lång bana för första gången :nailbiting: Jag har inte ens lyckats träna programmet på rätt bana än :banghead: Men uppladdningen har varit mycket bättre nu i alla fall :)

Förra måndagen träffade han veterinär som kollade tänderna. Det fanns ett litet sår i slemhinnan p.g.a. vass tand och ett p.g.a bett :( Jag föredrar tvådelat men eftersom tredelat "ska" vara bra har han fått gå på lite olika såna med och det har gett upphov till det lilla såret. Så nu ska jag göra mig av med ett gäng bett och ge massa godis så jag slipper känna mig som världens sämsta matte :( Det plockades även ut lite tandfragment från en skadad tand (som upptäcktes redan förra året men inte behövde åtgärdas då).

I fredags träffade han equiterapeuten. Hon hittade i princip inget konstigt, den enda anmärkning som fanns var lite i halsen där vänster sida hade kort muskulatur och den högra var spänd. Det märks väldigt tydligt när jag rider och hänger förmodligen ihop med att såret från den vassa tanden satt på vänster sida = ställa och börja till höger blir obehagligt. I övrigt fick han mest "gottebehandling" som hon kallade det. Skönt när han är så gammal men ändå så himla fräsch och fin i kroppen :love:

Hur gammal är han?

Här är förresten en bild på mig själv i egen hög person uppflugen på ponnyn. Det har varit så roligt den senaste månaden, att rida igen. Jag har haft ett uppehåll på sisådär 12-15 år!

20160917_163049.jpg

Hur gammal är han?

Här är förresten en bild på mig själv i egen hög person uppflugen på ponnyn. Det har varit så roligt den senaste månaden, att rida igen. Jag har haft ett uppehåll på sisådär 12-15 år!

20160917_163049.jpg

Han är 24 år gammal och debuterade LA:1 bland stora hästar förra året, så han är fortfarande på väg uppåt (kanske mest för att jag blivit duktigare också ;)). Vi kommer kanske inte rida så mycket högre klasser men det finns ju fortfarande saker att förbättra där vi är :)

Får verkligen gratulera till köpet! :bump: Han ser snäll ut!

Jag är inne här väldigt sporadiskt som vanligt...men tänkte bara dela med mig av att jag fått uppleva min dröm, nämligen att rida Para-SM med Tingeling!

Egentligen var vi där ett år för tidigt för programmet gick i en LA/MSV nivå och vi har ju bara startat LB tidigare och precis börjat jobba med förvända galoppen osv, men när det gick på min hemmaklubb som bara ligger 30 min från stallet så kunde jag ju inte säga nej....jag vet ju inte när jag kan rida det någon mer gång liksom...

Vi kom sist i vår klass vilket jag också räknat med - men det viktiga för mig var att jag inne på banan hade bästa känslan någonsin på en tävlingsbana och jag och Tingeling var överens och pratade med varandra hela tiden utan att det blev för spänt. Sen att jag inte ska rida två klasser på en dag kan jag också konstatera eftersom jag i sista klassen inte orkade alls och därmed fick en del missar som jag inte orkade korrigera utan då medvetet tog sämre betyg på (förvända galoppen som inte blev av tex eftersom jag inte orkade hjälpa henne där).

Vi kom ju etta från slutet - och faktiskt med bara 0,05% upp till tredjeplatsen när resultaten slogs ihop - och som sagt, det allra viktigaste för mig var att jag hade en sån fantastisk känsla inne på banan och att jag åter igen förundrades över hur TRYGG och fantastisk min fina lilla häst är som inte reagerar på konstiga miljöer, konstiga ljud, blommor och bord inne på ridbanan osv utan hon bara tuffar på som att vi alltid är i en sån miljö....DET är värt mer än alla poäng i världen för mig!

6112083_medium_57d06ce32a6b222dedaae6b7.jpg

6112111_medium_57d06ce5ddf2b3549e112703.jpg

6112147_medium_57d06ce7ddf2b3547dd26519.jpg

6115622_medium_57d06ce99606ee245dc40980.jpg

6115653_medium_57d06ceb9606ee242b0bb802.jpg

6115681_medium_57d06cec2a6b222df02cca39.jpg

Åh vilket fint ekipage!!! :love:

Han är 24 år gammal och debuterade LA:1 bland stora hästar förra året, så han är fortfarande på väg uppåt (kanske mest för att jag blivit duktigare också ;)). Vi kommer kanske inte rida så mycket högre klasser men det finns ju fortfarande saker att förbättra där vi är :)

Får verkligen gratulera till köpet! :bump: Han ser snäll ut!

Fantastiskt att ha en så fin häst i den åldern! Jag är imponerad!!

Tack, han är väldigt snäll och godmodig. Precis som connemaror skall vara!

Fantastiskt att ha en så fin häst i den åldern! Jag är imponerad!!

Tack, han är väldigt snäll och godmodig. Precis som connemaror skall vara!

Det har säkert varit en stor portion tur också som gjort att han hållt så bra. Jag gör visserligen allt jag kan, men jag är ju bara hobbyryttare på lättklassnivå och ingen hästviskare :p Han gick på ridskola 12 år innan jag köpte honom.

Connemaran - den lilla hästen med det stora hjärtat :love:

Eftersom det hänt en del saker i mitt liv senaste veckorna så fick Zimba som ju var ganska så igång ställas av lite plötsligt. Men det var inga som helst problem att klänga upp barbacka efter dom här veckorna och ta en tur i skogen :love: enda problemet är ju dom här nedrans älgflugorna:yuck:
Zimbas nya hobby är dessutom att dra av sig framskor, helst på lördagar :grin:

20160925_164515_zpswbjw0kef.jpg

I torsdags lullade vi runt i ridhuset lite eftersom jag var så opepp på att rida egentligen. Igår trimmade vi istället, vilket var det bästa jag gjort på hela veckan! Vilket pass han bjöd på :love: Sen jag red tränarens häst har jag litegrann känt att G kanske inte riktigt räcker till eftersom jag drömmer om att kunna rida medelsvår (en ska ju aldrig säga aldrig eftersom han fortfarande utvecklas så himla fint, men LA är nog rimligt att tänka är vårt målsnöre) men igår kände jag mest att jag skiter i jäkla medelsvår. Jag vill för alltid få rida på min fantastiska gamla ponny :love:

Dock blir jag ännu mer nervös på tävling när det går så bra att rida inför, jag är mindre nervös med några dåliga pass dagarna innan :nailbiting: :rofl: Vi ska tävla imorgon och för första gången starta på lång bana. Håll tummarna!

@ Håller tummarna!! :banana:

Idag red granntösen på Zimba på banan. En lite yngre betydligt mer framåt ryttare än matte ;) Zimba slog dock på handbromsen och var seg som kola. Kunde för allt i värden inte förstå vad som var med honom, han brukar ju bli rätt framåt när nån som har "framåt tänk" sitter upp. Tänkte att nu är det något som inte är bra med honom. Travade i alla fall lite över bommar och gjorde några galoppfattningar. När hon hade suttit av så kissade han floder :grin: så antagligen kissnödig även fast han fick flera chanser att kissa :banghead: Dock krånglar vänstergaloppen och än så märks det att han inte orkar hålla imot i avsaktningarna(kommer fram betydligt mer på banan än i skogen)så blir nog klinikbesök i alla fall nu.

Vi var och tränade för Madde Stiwing igår, Logan och jag. Det har verkligen gått framåt! Fortfarande är inte galoppfattningarna jättebra, och han har det lite jobbigare i högervarvet, men jag fick bra tips på hur jag kan jobba för att stärka vänster bak (som han verkar vara lite svagare i). Jättekul var det!

Zimba kändes inte alls fräsch igår och antagligen var det av samma anledning i lördags. Så nu är en ny tid bokad på Husaby dessvärre får jag vänta tre veckor... Men ska hålla igång med promenader för hand under tiden. Min tränare tror på låsning i bäckenet men jag vill ta det hela vägen och börja med veterinär och röntgen innan vi besöker kiropraktorn.

I helgen kollade jag upp Melodys sadlar. Hoppsadeln som vi använt sedan i våras låg bra, så nu ska den jag köpte i juni säljas. Dressyrsadeln var för liten, inget förvånande direkt, men vi hittade en ny som passade bra. Så nu ska båda sadlarna vara ok, och jag är så nöjd. Nu är det bara att tuta och köra.

Ponnyn skötte sig fint hela tiden, men var väldigt piggelin. Hon blev ju inte riden så mycket förra veckan.

Zimba kändes inte alls fräsch igår och antagligen var det av samma anledning i lördags. Så nu är en ny tid bokad på Husaby dessvärre får jag vänta tre veckor... Men ska hålla igång med promenader för hand under tiden. Min tränare tror på låsning i bäckenet men jag vill ta det hela vägen och börja med veterinär och röntgen innan vi besöker kiropraktorn.

Ja det är väl lika bra att börja från början så att säga. Håller tummarna att det inte är något allvarligt utan lätt åtgärdat!

Blää vad nervös jag är inför veterinärbesöket. Har byggt upp det ena skräcksenariot efter det andra i huvudet (sån person jag är för det mesta).. Kommer bli långa tre veckor att vänta :yuck:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 489
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 779
Senast: EZMK
·
Svar
102
· Visningar
6 904
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka