Connemaratråden

Vi har ridit ut en timme idag. Jag tycker ju egentligen det är roligare att trimma på banan, medryttaren brukar sköta uteritterna :angel: Men idag var det inte särskilt kallt, uppehåll och mer eller mindre vindstilla. Så vi begav oss ut. G är ju suuuuperrädd för saker som småfåglar i ett buskage och stora stenar i diken. Den rundan jag red idag är en sån där man får fuska 100 meter och rida på en trottoar (i utkanten av ett litet samhälle) och när jag red där var jag glad att G sällan skiter på uteritter. Jinx... :turd: Rätt på trottoaren. Så jag hoppade av och sparkade det åt sidan så gott det gick och precis när jag står där så kommer det en taxi och stannar bredvid. Rutan åker ner och chauffören hojtar "vad är det för ras?". Han berättar sen om sin egen svartvita häst som är korsning arab/tinker medan jag står och försöker få ner skiten från asfalten :o

:rofl:

Nu verkar Zimba ha vilat bort sin förkylning och vara fit for fight igen:) hade egentligen tänkt rida igång honom tidigare men jag har inte mått bra så det fick vänta lite till. Nu är han inte riden ordentligt på evigheter! Först pågrund av mitt mående och sen att han inte varit kry. Men i måndags tömkörde jag honom i skritt i skogen och idag tog vi en barbackatur i skritt.
Jag är ju en sån där krake som är rätt feg av mig på hästryggen och det blir betydligt värre när jag inte ridit på länge.. Då försvinner dom där 20 åren i sadeln och jag blir som nybörjare på nytt, känns som jag ska åka i backen för minsta lilla skutt :o
Zimba är ju alltid gudasnäll trots att han stått så länge men han var pigg pigg pigg!! Ingen bra kombination :nailbiting: Det gick i alla fall bra men jag var glad för att vi bara skulle skritta :D
Hur går det för er andra?

Nu verkar Zimba ha vilat bort sin förkylning och vara fit for fight igen:) hade egentligen tänkt rida igång honom tidigare men jag har inte mått bra så det fick vänta lite till. Nu är han inte riden ordentligt på evigheter! Först pågrund av mitt mående och sen att han inte varit kry. Men i måndags tömkörde jag honom i skritt i skogen och idag tog vi en barbackatur i skritt.
Jag är ju en sån där krake som är rätt feg av mig på hästryggen och det blir betydligt värre när jag inte ridit på länge.. Då försvinner dom där 20 åren i sadeln och jag blir som nybörjare på nytt, känns som jag ska åka i backen för minsta lilla skutt :o
Zimba är ju alltid gudasnäll trots att han stått så länge men han var pigg pigg pigg!! Ingen bra kombination :nailbiting: Det gick i alla fall bra men jag var glad för att vi bara skulle skritta :D
Hur går det för er andra?

Jag blir också en fegis emellanåt, jag har lovat stallägaren att hoppa hennes häst lite eftersom hon inte riktigt vågar själv. Jag har ju inte hoppat regelbundet på ett par år, hästen är 2 dm större än Gedion och hon är inte så hoppvan utan kör full fräs mot hindren och hoppar med GOD marginal för att vara på säkra sidan :p Då är jag inte särskilt tuff kan jag säga, utan vi håller oss till att hoppa 30-40 cm :D

Med G däremot är det sådär, han är inte riktigt fräsch :( Trodde det var en sträckning eftersom det såg ut på honom (hur leran var placerad) som om han ramlat men det har inte riktigt gett med sig.

Jag blir också en fegis emellanåt, jag har lovat stallägaren att hoppa hennes häst lite eftersom hon inte riktigt vågar själv. Jag har ju inte hoppat regelbundet på ett par år, hästen är 2 dm större än Gedion och hon är inte så hoppvan utan kör full fräs mot hindren och hoppar med GOD marginal för att vara på säkra sidan :p Då är jag inte särskilt tuff kan jag säga, utan vi håller oss till att hoppa 30-40 cm :D

Med G däremot är det sådär, han är inte riktigt fräsch :( Trodde det var en sträckning eftersom det såg ut på honom (hur leran var placerad) som om han ramlat men det har inte riktigt gett med sig.

Oj jag tycker att du är modig som över huvud taget hoppar med nån annans häst :o
Vad tråkigt med Gedion :( hur verkar det nu?
Zimba vet jag inte vad det varit med senaste veckan. Är pigg och glad men ser spöken typ överallt. Gick en promenad med honom i söndags och han brukar alltid lunka med så snällt efter men nu travade han på sniskan hela promenaden med svansen högt, fnorkade och höll på O_o allmänt uppe i det blå. Idag tjafsade han även lite med hovslagaren vilket han inte brukar syssla med. Vet inte om han är fullproppad med energi eller vad som tagit åt honom, har aldrig varit sån förut :crazy: jag vill absolut inte sitta upp och rida i alla fall förän han är som vanligt igen :nailbiting: tycker han kan göra av med lite energi i hagen istället men där lunkar han runt i godan ro:grin:

Usch jag förstår verkligen känslan :( håller verkligen alla tummar!:heart Ska ni till Husaby?

Tack! Jag är så nervös att jag knappt funkar. Ja, har bokat tid där. Tyvärr fick jag inte ledigt den här veckan, snbats hade jag hellre åkt in tidigare.

Jag som aldrig varit orolig för att åka im tidigare (har åkt mycket med hästar i ridskoleverksamheter) men nu är det riktigt jobbigt.

Tack! Jag är så nervös att jag knappt funkar. Ja, har bokat tid där. Tyvärr fick jag inte ledigt den här veckan, snbats hade jag hellre åkt in tidigare.

Jag som aldrig varit orolig för att åka im tidigare (har åkt mycket med hästar i ridskoleverksamheter) men nu är det riktigt jobbigt.

Nä jag fick ju också vänta länge på min tid pågrund av att jag inte kunde ta ledigt från jobbet. Det var långa veckor :( man hinner bygga upp alla möjliga scenarior i huvudet :down: Jag oroade mig ju helt i onödan.. hoppas att det är samma för din del!

@Pancakes Vad tråkigt att läsa om Gedion :/. Hoppas verkligen att det går bra! Kan mycket väl vara en sträckning men om en är gammal gubbe kan det ta lite tid att få till kroppen igen :).

@Fiorano

Tack! Tumhållning önskas på onsdag. Förhoppningsvis är det inget värre. Det som oroar mig mest är att det blev ganska mycket bättre första dagarna men sen har det inte blivit så mycket bättre efter det.

Oftast är det ju ngt de behöver lite hjälp med bara @Pancakes Håller tummarna!

Vi har ju rutin... Jag är bara nyfiken när jag åker iväg numera. Igår blev Tiger äntligen friskförklarad från sin ligamentskada sedan hubertusjakten 10 september. Får väl nöja mig med att han tappat skor typ tusen gånger tidigare utan att skada sig :D Dessvärre en ledinflammation i andra framknäet men det var så lite att vi inte behöver komma tillbaka enbart för att kolla den utan ska sätta igång o trava 4 veckor ute o sen känna hur det känns.

@Fiorano och @_Zacke_

Vi var på kliniken hela dagen men hittade tyvärr inte orsaken till hältan. Jag har ju tyckt att han ser halt ut vänster fram men ibland är det ju inte det primära. Veterinären tyckte dock helt klart att problemet är vänster fram. Korta versionen är att vi vet massa saker i vänster fram som inte är orsaken.

Långa versionen:

Han var halt både i gången och på volt. Därefter böjdes han helt utan anmärkning på de andra tre benen. På vänster fram fick vi reaktion både högt och lågt.

De kände på hoven med visitertång utan reaktion. Därefter började vi lägga bedövning. Att bedöva hoven gjorde ingen skillnad. Så lades bedövning i kotan vilket tog bort böjprovsreaktionen lågt men inte hältan varken på gång eller volt. Därefter bedövade vi knät och fick samma där. Börjprovsreaktione än högt försvann men han var fortfarande halt på gång och volt. Så lades bedövning i senan vilket även bedövar ligament. Ingen skillnad. Så lades bedövning i nerver som då bedövar mer eller mindre hela frambenet. Ingen skillnad. Därefter fick vi vänta på röntgen och tog bilder på armbågen och bogen som var utan anmärkning.

Sen var dagen till ända, så vi fick åka hem med antiinflammatoriskt, pga hans känsliga mage skippade vi metacam och veterinären skrev ut equioxx istället. Han får sista omgången imorgon, då har han ätit det i två veckor. Sen väntar återbesök om ett par veckor och har vi tur har allmänbehandlingen fått bort vad felet nu är, annars får vi fortsätta leta.

Kunde man utesluta inflammation i armbåge o bog genom de undersökningarna?

Nej, jag antar att det görs genom att lägga bedövning där? För han kunde inte få mer bedövning samma dag, man kan bara ge en viss mängd innan det blir toxiskt. Jag ligger nerbäddad nu så har inte pappren framför mig men om hältan är kvar på åb så tror jag det är armbåge och bog vi ska fortsätta leta i, följt av halsen.

Hej! Jag är nybliven connemara ägare så tänkte hoppa in i den här tråden :)
jättetråkigt att läsa de senaste inläggen om klinikbesök och annat. Det finns ju få saker som är så tråkiga som en sjuk eller skadad häst :/ jag hoppas det får gå bra för er!

Jag har mer eller mindre alltid haft araber, men nu blev det en connemara kille 5,5 år. Importerad från Irland av förra ägarna för ca. 1,5 år sedan. Jättetrevlig kille, men upplever att han är något flyktbenägen, lättpåverkad av andra hästar (om de blir rädda/stressade tar han efter direkt), samt att jag undrar om de behandlade honom "hårt" på Irland då han alltid vill ha koll på läget och liksom rycker till om man klappar honom när han inte är beredd. Är det här saker som är vanliga gällande hästar från Irland?

Hej! Jag är nybliven connemara ägare så tänkte hoppa in i den här tråden :)
jättetråkigt att läsa de senaste inläggen om klinikbesök och annat. Det finns ju få saker som är så tråkiga som en sjuk eller skadad häst :/ jag hoppas det får gå bra för er!

Jag har mer eller mindre alltid haft araber, men nu blev det en connemara kille 5,5 år. Importerad från Irland av förra ägarna för ca. 1,5 år sedan. Jättetrevlig kille, men upplever att han är något flyktbenägen, lättpåverkad av andra hästar (om de blir rädda/stressade tar han efter direkt), samt att jag undrar om de behandlade honom "hårt" på Irland då han alltid vill ha koll på läget och liksom rycker till om man klappar honom när han inte är beredd. Är det här saker som är vanliga gällande hästar från Irland?

Grattis och välkommen hit :)

Om han nyss har flyttat så kanske han är mer vaksam och känslig pågrund av det? Kanske inte har landat ordentligt än? :)

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 478
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 646
Senast: QueenLilith
·
Svar
101
· Visningar
6 849
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka