Connemaratråden

Hoppträning idag gick helt ok. Ponnyn var taggad. Hon gick riktigt fint på framridningen, fick henne avslappnad och hon gick i form i både skritt och trav och hon travade, för oss, fint över bommarna på marken (dvs hon försökte inte galoppera över dem eller hoppa). När vi sedan när vi skulle hoppa så blev hon, som vanligt, alldeles till sig av extas och var mer upp i luften än på marken innan första hindret, men idag var det något mer än vad det brukar. Men har man väl hoppat första hindret på banan så går hon som en klocka resten av rundan. Det är dock samma melodi varje runda, men det kanske blir bättre ju mer vi hoppar tänker jag. Eller så är det så som hon är.
Idag tyckte hon dock att det var lämpligt att ställa sig ordentligt på bakbenen på slutet för att markera lite extra när hon tyckte det var nog. Inte så kul, men det gick bra och det kändes skönt att man inte var själv utan fick hjälp från backen att reda ut det hela. Efter den lilla levad-upplevelsen, så hoppade vi den sista banan på 7 hinder och hon skötte sig exemplariskt.

Det senaste ½-året med M har lärt mig väldigt mycket om mig själv, och jag har tvingats att våga saker som jag förut kanske inte var så bekväm med. Nu känns ju ett hinder på 60 som en liten kakbit, medans det för två år sedan kändes hur högt som helst. Mycket tack vare att jag har en ponnyhäst som hoppar fantastiskt bra och får mig att känna mig trygg, även om hon ibland beter sig som jag vet inte vad. Min balans har förbättrats enormt och då går ponnyn bättre.

Allt har fungerat jättebra med Logan sista tiden. Idag var vi ute och galoppade på stubben, men han var rätt så trött så det blev långsamma galopper...

Jag har sålt den ena maran :eek:

En gammal vän ville gärna köpa och ska man vara realistisk lär det dröja ganska många år innan vi kommer kunna rida tillsammans igen, med tanke på att vi inspekterade den blivande ponnyryttaren idag igen och den växer som den ska.

Så hon får köpa senioren och husse får köpa en ny till sig själv när han kan hantera X i alla gångarter, självständigt på bana och i skogen. Det dröjer nog lite för först och främst måste han gå ner 10kg :angel:

Och kommer jag bara ner till målvikt igen kan jag rida russet :)

@lil-sis
Vad bra att kunna sälja till en gammal vän :)

KL Jag slåss fortfarande med åsikter från folk som tycker att jag slösar bort Zimbas "bästa år" nu när jag kommer låta honom bli enbart promenad/skogsmulle ponny den närmaste graviditets och småbarnstiden. Förstår inte riktigt det eftersom jag alltid varit tydlig med att jag inte har några tävlingsambitioner, köpte ju Zimba för hans trevliga personlighet och inte för hans hoppstam. Känner ju min häst bäst och ser på honom att han inte mår ett dugg dåligt av att ridas i skogen några dagar i veckan och sen gå i stor hage med kompis minst 12 timmar om dagen. Det är ju det han är van vid, vet ju inget annat :)

Lilla grå är verkligen min må bra-medicin :love:
För ett tag sen följde granntösa på 13år med och red på Zimba medans jag gick med jycken, inga problem för henne att rida honom i alla gångarter fram och tillbaka på grusvägen medans jag gick :p dom var helt okända för varandra innan men Zimba tog det med ro :)

Jag har sålt den ena maran :eek:

En gammal vän ville gärna köpa och ska man vara realistisk lär det dröja ganska många år innan vi kommer kunna rida tillsammans igen, med tanke på att vi inspekterade den blivande ponnyryttaren idag igen och den växer som den ska.

Så hon får köpa senioren och husse får köpa en ny till sig själv när han kan hantera X i alla gångarter, självständigt på bana och i skogen. Det dröjer nog lite för först och främst måste han gå ner 10kg :angel:

Och kommer jag bara ner till målvikt igen kan jag rida russet :)

Skönt att kunna släppa iväg honom till någon man känner :) Så kul att allt går bra med ponnyryttaren!

@lil-sis

KL Jag slåss fortfarande med åsikter från folk som tycker att jag slösar bort Zimbas "bästa år" nu när jag kommer låta honom bli enbart promenad/skogsmulle ponny den närmaste graviditets och småbarnstiden. Förstår inte riktigt det eftersom jag alltid varit tydlig med att jag inte har några tävlingsambitioner, köpte ju Zimba för hans trevliga personlighet och inte för hans hoppstam. Känner ju min häst bäst och ser på honom att han inte mår ett dugg dåligt av att ridas i skogen några dagar i veckan och sen gå i stor hage med kompis minst 12 timmar om dagen. Det är ju det han är van vid, vet ju inget annat :)

Lilla grå är verkligen min må bra-medicin :love:
För ett tag sen följde granntösa på 13år med och red på Zimba medans jag gick med jycken, inga problem för henne att rida honom i alla gångarter fram och tillbaka på grusvägen medans jag gick :p dom var helt okända för varandra innan men Zimba tog det med ro :)

Konstigt att en del aldrig kan låta bli att tycka saker... Jag tror inte heller det går någon större nöd på Z bara för att han inte tävlas. Klart det finns hästar som gillar det med men G till exempel bryr sig inte så noga om vi åker iväg eller inte. Han skulle också trivas ypperligt med att gå i hagen, stå i boxen och bara promenadridas. Han skulle nog kunna stå i boxen dygnet runt också, han ser lika irriterad varje kväll när han inser att han ska gå kvar ute :p Kör du på det som passar er bäst och så kan folk tycka vad de vill.

@lil-sis

Jag tycker inte folk ska ha så mycket åsikter om vad andra gör med sina hästar. Det är ju upp till var och en.
Hade det t.ex varit viktigt för säljaren att sälja till en person med tävlingsambitioner hade de gjort det (nu menar jag inte att det är uppfödaren som har åsikter om vad du gör med Z). Du köpte ju honom ung för att du gillade honom. Stå på dig :)

Bokat tid för Zimba på klinik 6/9.
Har ju haft känsla enda sen i våras att han varit lite knackig i nedförsbackar och att han tappat framförallt ena bakbenet i avsaktningar. Har tänkt att det troligtvis berott på att han är så omusklad och obalanserad men nu när han är riden lite mer efter sommarvilan så tycker jag att det kommer fram mer. Han har även lite svårt att stå när hovslagaren skor i bak och han vilar mycket på det ena benet. Så det känns skönt att kolla upp det men känner mig dönervös och tror givetvis att min unga fina häst kommer få en dödsdom typ :(
Märker ingen smärta hos honom, inga symtom på plan mark och inget "offroad". Pigg, glad och framåt.
Någon som vet om han måste ridas på utredningen eller om det räcker med att longera och springa i gången? Vet inte om jag kommer vara i form för att rida tills dess och har ingen ridkunnig att ha med.

Hej hopp
Jag hoppar in här - ny i connemara-världen :D

Köpte - vad jag trodde var två danska korsningsponnyer och hem kommer två fullstammade connemaror - födda på irland :laugh::laugh::laugh:
Jag blev förstås väldigt nöjd med det. Dessa är mina två första som är helconnemaror. Har träffat på en hel del ridponnyer där det finns en gnutta eller ganska mycket gnutta connemara förr. Jag är otroligt förbluffad och otroligt glad i mina två maror. De är underbara :bow::bow:

Båda två är födda 2012 och stoet är galet duktig! Går på tygeln i alla gångarter, hoppas små banor på ca 50cm, går enkelt att rida ut på själv, står inne själv eller går i hagen själv. Hon hetsar inte upp sig över något. Och detta utan att bli det minsta tråkig. Viktkänslig att rida med bra egen balans.

Har ju haft känsla enda sen i våras att han varit lite knackig i nedförsbackar och att han tappat framförallt ena bakbenet i avsaktningar. Har tänkt att det troligtvis berott på att han är så omusklad och obalanserad men nu när han är riden lite mer efter sommarvilan så tycker jag att det kommer fram mer. Han har även lite svårt att stå när hovslagaren skor i bak och han vilar mycket på det ena benet. Så det känns skönt att kolla upp det men känner mig dönervös och tror givetvis att min unga fina häst kommer få en dödsdom typ :(
Märker ingen smärta hos honom, inga symtom på plan mark och inget "offroad". Pigg, glad och framåt.
Någon som vet om han måste ridas på utredningen eller om det räcker med att longera och springa i gången? Vet inte om jag kommer vara i form för att rida tills dess och har ingen ridkunnig att ha med.

Vilket ben?

Du behöver nog inte oroa dig för ridning i första taget :) Åtm inte första besöket.

Hej hopp
Jag hoppar in här - ny i connemara-världen :D

Köpte - vad jag trodde var två danska korsningsponnyer och hem kommer två fullstammade connemaror - födda på irland :laugh::laugh::laugh:
Jag blev förstås väldigt nöjd med det. Dessa är mina två första som är helconnemaror. Har träffat på en hel del ridponnyer där det finns en gnutta eller ganska mycket gnutta connemara förr. Jag är otroligt förbluffad och otroligt glad i mina två maror. De är underbara :bow::bow:

Båda två är födda 2012 och stoet är galet duktig! Går på tygeln i alla gångarter, hoppas små banor på ca 50cm, går enkelt att rida ut på själv, står inne själv eller går i hagen själv. Hon hetsar inte upp sig över något. Och detta utan att bli det minsta tråkig. Viktkänslig att rida med bra egen balans.

Välkommen till tråden :) Jag är en nyfiken prick, så jag undrar såklart om det kommer bilder och stam på dem? :angel:

Lika bra att kolla upp det! Ska du åka till samma klinik som där shettisen kollar tänderna? Vet att en av de som jobbar där ridit på den andra kliniken han jobbade på innan när kompisens häst var på ÅB. Om det kniper kanske det finns någon där som kan sitta upp. Har du med någon som kan springa i gången ifall du inte fixar det (eller någon alls för den delen, kan vara skönt att vara två om det är mycket information man ska komma ihåg)?

Välkommen till tråden :) Jag är en nyfiken prick, så jag undrar såklart om det kommer bilder och stam på dem? :angel:
Jodå det kan det ju såklart göra - i vart fall på stoet. Bådas pass är för tilläggreg. och jag skrev inte upp stammen på valacken.
Stoet heter Oisin Belle e: Slackport Prince - Finisglen Joey - Mac Owen
DSC_0010.jpg

IMG_1643.jpg

Lika bra att kolla upp det! Ska du åka till samma klinik som där shettisen kollar tänderna? Vet att en av de som jobbar där ridit på den andra kliniken han jobbade på innan när kompisens häst var på ÅB. Om det kniper kanske det finns någon där som kan sitta upp. Har du med någon som kan springa i gången ifall du inte fixar det (eller någon alls för den delen, kan vara skönt att vara två om det är mycket information man ska komma ihåg)?

Ja det är samma ställe :) jo jag vet ju att han som jobbar där rider hästarna ibland men löjliga matte tycker ju att han är för stor, speciellt om pålle har ont :o men om det är vad som krävs för att få hinom bra så.. tycker till och med att han är för pluttig för mig i vissa lägen ju :o men då kommer nog min envishet fram så att jag hoppar upp själv ändå :p
Jodå jag har pappa eller gubben med mig som kan springa eller vara med på ev. röntgen men deras gånger på hästryggen är rätt så lätträknade, men markservicen är dom vana vid :D
Problemet kommer ju fram absolut tydligast i nedförsbackar men vad jag minns är det ju rätt platt där på sclätta ;) så funderar på att filma lite här hemma och ta med.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 827
Senast: EZMK
·
Svar
102
· Visningar
6 974
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
673
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur