Connemaratråden

Sitter och planerar årets tävlingar. Det är inte lätt att matcha två ponnyer som ska tävla i hoppning och fälttävlan med jobb varannan helg från och med juni :mad:

Pålle vilat en vecka pga livet.
Igår stressade jag in henne, kastade på utrustning för att kunna fota i dagsljus och sedan skrittade vi en stund. Hur lugn som helst :love:

Dagsljuset hann försvinna...

Sitter och planerar årets tävlingar. Det är inte lätt att matcha två ponnyer som ska tävla i hoppning och fälttävlan med jobb varannan helg från och med juni :mad:

Klart dumt jobb tycker jag!

Min häst känns inte okej. Igen. Jag har börjat rida andra hästar o lärt mig inte vara så himla rädd iaf. Positivt! Det är kul o rida men roligast på sin egen ju.

Min häst känns inte okej. Igen. Jag har börjat rida andra hästar o lärt mig inte vara så himla rädd iaf. Positivt! Det är kul o rida men roligast på sin egen ju.

Jag har också ridit lite andra hästar det senaste, men vad obekväm jag blivit på allt som inte är min egen :o Jag var ju världens tuffing förr :confused: Får kanske skylla på åldern?

Och vad tråkigt att Tiger inte känns okej :( är det samma som varit hela tiden innan?

Gallig tvärs om så tror mer på vänster bak. Ska åka t Håkan o se vad han kan känna. Känner mig som en liten barnunge o bara hatar att Spångfors är så långt bort nu.

Tänk om vi bara slapp hålla koll på de intagna på helgerna ;)

Så tråkigt med Tiger! Får hoppas att ni snart kan få rätt på det!

Vi har verkligen inte haft något kanonår hittills. Först min knäskada, sen hans sträckning och direkt efter det hamnade inte mindre än två i min familj på akuten. En liten med bruten arm och en medelålders med andningsproblem som visade sig vara lunginflammation. Ridningen har definitivt inte varit varken bra eller effektiv.

Men så! I lördags var jag egentligen alldeles för trött för att åka men gjorde det ändå eftersom jag vet att jag blir bitter på mig själv om jag inte åker av lathet och att det är alltid värt det när jag väl kört dit. Och som jag red! För första gången i år kom jag verkligen till ridning. Så roligt! Peppar som fasen för dressyrträning på torsdag!

Ska nog kolla in den där våga-tråden med tror jag för fan vad feg jag har blivit sen zacke gick bort :eek: ångrar faktiskt en del att jag köpte en unghäst... Jag var inte lika orädd som jag trodde. Men kämpar på och antar att när han blir vuxen så är vi så ihop teamade att jag är lika trygg på honom som på zacke :love: dock finns det ju lite mer energi i den här grabben...
Har i alla fall börjat sjunga när jag rider för att lura mig själv och hästen att jag är lugn. Bör tilläggas att jag är tondöv så det kan uppstå väldigt pinsamma situationer om man får möte i skogen :o

Trist med era ponnysar som inte är ok :cry: Jag håller tummarna och Melody håller hovarna för er!

@_Zacke_ Jag känner mig också feg. Melody har börjat testa så in i bänken, och provar gärna med att ställa sig på bakbenen som en sista utväg. I ridhuset är det väl ok, 4 väggar och fler personer där om det händer något men läskigt om det händer när man rider ut själv på hårt underlag i mörker.
Men som jag tänker, det är en period vi måste igenom. Ska låta en kompis som kan unghästar testa henne och se hur hon reagerar.

Jag och ponnyn red årets första dressyrträning igår! Det har ju varit en sådärbra start på 2016 (skitdålig rent ut sagt) och jag har inte kunnat komma till ridning. Det har varit för mycket eller för lite av allt, dålig timing och instabil sits. Så mest pannkaka. Därför bad jag tränaren sitta upp lite och rida loss honom så att jag kunde hitta lite lugn när jag satt upp. Det var ett bra koncept. Resten av träningen flöt på bra och vi fick massa beröm. Han är så duktig min gamla krake!

Jag trimmade en kort stund idag också. Jag upplever att många vill ta det lugnt dagen efter träning men jag brukar rida på och behålla känslan som jag ridit fram dagen innan. Istället brukar vi göra något lätt och lajbans två dagar efter träning.

Vi är anmälda till säsongens första tävling i mars. Blir bara en LC:1 men jag har ändå varit lite orolig eftersom jag ridit så himla dåligt mestadels av det här året. Nu känns det bättre! Dock är min förste pannluggsknoppare i Florida numera så vill jag ha en knopp i pannan får jag göra det själv. Min egen kan jag ju inte knoppa men sen jag bemästrade Flyingeknopparna är jag en hejare (för att vara amatör) på att knoppa man och pannlugg som är friserad för det. Idag gjorde jag ett första försök med lång pannlugg. Förutom att det är snett så tycker jag nog att det blev godkänt :p

Lite nya foton på den unga ponnyn:

Framtida tävlingspartners ;) (I fälttävlan om den tvåbenta får bestämma :D )
12794580_10154528484436102_6276724993070736655_n.jpg

12794539_10154528824751102_5313647220566510360_n.jpg

12226914_10154528503576102_6654768501280166617_n.jpg

På onsdag ska jag åka iväg med Zimba till ett ridhus och få honom riden av en betydligt skickligare och framförallt modigare ryttare än mig. Känns så jäkla bra :) vi har fastnat i att bara harva runt i skritt och lite trav i hagen och på våran grusväg. Det är verkligen på tiden att ta ridningen ett steg längre nu men anledning till att jag inte gjort det är ju osäkerhet :meh: så det ska bli så kul att se hur han uppför sig med någon annan, det är ju bara jag som suttit upp och i princip bara jag som hanterat honom överhuvudtaget dom senaste 2 åren. Första gången är lite prova på, men funkar dom bra ihop så kommer det bli jättebra hjälp för mig. Vill ju absolut inte lämna bort honom till någon så det här passar ju bra :)

På onsdag ska jag åka iväg med Zimba till ett ridhus och få honom riden av en betydligt skickligare och framförallt modigare ryttare än mig. Känns så jäkla bra :) vi har fastnat i att bara harva runt i skritt och lite trav i hagen och på våran grusväg. Det är verkligen på tiden att ta ridningen ett steg längre nu men anledning till att jag inte gjort det är ju osäkerhet :meh: så det ska bli så kul att se hur han uppför sig med någon annan, det är ju bara jag som suttit upp och i princip bara jag som hanterat honom överhuvudtaget dom senaste 2 åren. Första gången är lite prova på, men funkar dom bra ihop så kommer det bli jättebra hjälp för mig. Vill ju absolut inte lämna bort honom till någon så det här passar ju bra :)

Så spännande! Hoppas att det går bra! Det råkar inte vara ett ridhus i mina krokar? :angel:

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 858
Senast: EZMK
·
Svar
102
· Visningar
7 021
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka