Connemaratråden

Idag tyckte Melody att matte hade fel i knoppen. Hon var mycket tydlig med att det inte var någon bra ide att ge sig ut på ridtur när det snöar horisontellt och man inte ser någon framför sig. Och när vi efter 10 minuter såg ut som snögubbar båda två så var jag beredd att hålla med henne.

Jag som var så taggad på att rida idag ☃

Veckor som den här är jag VÄLDIGT glad över att stå i stall med ridhus :D

Här har det varit stiltje mer eller mindre hela året hittills :( Först min knäskada, sen hann jag ju jogga en gång, dagen efter var han oren. Total panik. På riktigt. Jag satt hemma och grät hela kvällen. Trodde att nu var nog sagan slut. Men så verkar det inte längre :bump: Efter ett par dagar med skritt för hand så travar han nu bra. ET var bokad till helgen som var, G skulle bara med när hon ändå kom men nu blev det ju som det blev med knä och orenhet. Hon hittade en sträckning höger bak, och så att han inte var loss över rumpa och bogar (förmodligen eftersom jag inte ridit igenom honom). Det verkar stämma ganska bra. Under några dagar var han inte broddad bak eftersom det skulle släppas in en ny ponny i hagen och så oren som han var dagen efter att jag joggat honom kunde han omöjligt vart när jag red utan att jag hade känt det.

Så nu sätter jag igång honom i töm, är galet ridsugen men har givetvis lyckats dra upp min knäskada så idag har jag haltat runt igen :meh: Hade tänkt rida en av stallkompisarnas hästar lite annars bara för att stilla abstinensen.

Idag blev den ädla connemaran tagen för nordsvensk. Motiveringen var den stora baken och tjurskalligheten dagen till ära.

Det är lustigt vad olika connemarorna kan vara. Gittan blev mer än en gång tagen för PRE, och det är ju onekligen ganska stor skillnad på en PRE och en nordis...

Idag har jag hämtat hem min nya kompis Sigge. 6 år och import från Irland :D Vi har mycket att se framemot tillsammans :banana:
12694902_10204473157263838_5676009478136424813_o.jpg

Har börjat rida lite på ponnyn sedan jag bröt nacken för fem månader sen, men inte på connemaran (Logan) än. Har varit lite låg efter olyckan och haft funderingar på om jag vågar mig upp på Logan överhuvudtaget :( Men kanske det går över med tiden...

Har börjat rida lite på ponnyn sedan jag bröt nacken för fem månader sen, men inte på connemaran (Logan) än. Har varit lite låg efter olyckan och haft funderingar på om jag vågar mig upp på Logan överhuvudtaget :( Men kanske det går över med tiden...

Får hoppas att du snart känner dig redo :) Lycka till!

Melody har under den senaste veckan förvandlats till en rodeoponny. Hon har varit skitbrunstig och har börjat fälla, samtidigt som hon har fått lite mer krav på sig. Vet inte riktigt vad som är orsak till vad egentligen, mer än att det är jäkligt frusterande. Eftersom hon gillar att leka giraff så satte jag på en martingal förra veckan, och den har ju inte varit populär....

Ibland känns det lite motigt att vara hästägare... Började med att min sällskapsponny fått problem med tänderna vilket krävt flera veterinärbesök, klinikbesök med röntgen osv.
Sen har ju Zimba fått behandling en gång i vecka för sina spänningar ärrbildningar i ryggen = dyrt.
Sen rejält kolikanfall i förra veckan så fick ta ut jourveterinären på nattetid.
Dessvärre världens sämsta veterinär som stack fel så dagen efter såg det ut som att zimba hade svalt en hel limpa. Ut med en annan veterinär som sa att det troligtvis är ofarligt men att jag ska ha extra koll, igår hade bulan blivit ännu större...
Senaste 2 veckorna har jag även märkt att han har det lite bökigt att tugga höt, spottar ibland ut det och gapar och krånglar.. Så behöver ordna en tandkoll för honom med, tänker att det kanske är mjölktänderna men.
Och idag kommer hovslagaren... Det var den lönen :cool:

Hade tänkt halvsko en omgång till för att hålla nere kostnaden lite den här dyra månaden och för att han ändå inte är igång än. Men nya hovis(min ordinarie är sjukskriven)tyckte att det var dags att sko även i bak nu för han hade slitit snett(förändrat gångmönster efter alla massage/laser behandlingar?) och det är ju lättare att få ordning på innan det gått för långt. Även omskoning i bak efter halva tiden för att få rätt på vinklarna.

Ibland känns det lite motigt att vara hästägare... Började med att min sällskapsponny fått problem med tänderna vilket krävt flera veterinärbesök, klinikbesök med röntgen osv.
Sen har ju Zimba fått behandling en gång i vecka för sina spänningar ärrbildningar i ryggen = dyrt.
Sen rejält kolikanfall i förra veckan så fick ta ut jourveterinären på nattetid.
Dessvärre världens sämsta veterinär som stack fel så dagen efter såg det ut som att zimba hade svalt en hel limpa. Ut med en annan veterinär som sa att det troligtvis är ofarligt men att jag ska ha extra koll, igår hade bulan blivit ännu större...
Senaste 2 veckorna har jag även märkt att han har det lite bökigt att tugga höt, spottar ibland ut det och gapar och krånglar.. Så behöver ordna en tandkoll för honom med, tänker att det kanske är mjölktänderna men.
Och idag kommer hovslagaren... Det var den lönen :cool:

Ogilla skarpt! Hoppas våren blir bättre ponnymässigt.

Har blivit vila denna veckan. Jag har varit sjuk och är så trött att jag sover så fort jag inte är på jobbet.

Imorgon stötvåg på kliniken, ska dubbelkolla tiden. Sedan skritt runt 60min per pass, en vecka kvar till vi får börja trava lite :D

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 493
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 858
Senast: EZMK
·
Svar
102
· Visningar
7 018
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka