Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Känslan just nu: vad har jag gett mig in på?!
Kort om riksen: Galet roligt med så mycket fina ponnyer på samma plats, trevliga och hjälpsamma människor samt strålande väder. Gedion var jätteduktig och jag var helt lyrisk över min älskade ponny när jag kom hem.
Långt om riksen:
Jag var ju kräknervös mer eller mindre på morgonen, det visade sig dock vara helt onödigt. Först deltog vi i engelsk ridklass, open ridden. Visade sig att tidsbedömning på ridklass var JÄTTESVÅRT så det blev mer väntan än vad vi trodde. Men det blev vår tur, vi var tredje och sista ekipage i ringen. Den gemensamma ridningen kändes rätt bra faktiskt Den enskilda ridningen däremot var inte mycket att hurra för, vi körde kamelform hela mönstret igenom. Visningen för hand gick helt ok. Vi slutade på tredjeplats, vinnare var Kulan Kavat RC90. Jag är sannerligen inte besviken för detta, de andra ponnyerna var jättefina och vi fick bra kritik med oss:
Ridning i grupp: Väl ridet.
Ridning enskilt: Lydig, ngt markbunden.
Visning vid hand: Väl visad, god typ, välbenad.
Allmänt intryck: Välbevarad, visad i fint skick. Trevlig ponny!
Domaren påpekade också att det var tre ponnyer med väldigt tydlig könskaraktär som tävlade. Det syntes verkligen att det var en hingst, ett sto och en valack. (Stoet var Casey RC1487 för den som är nyfiken).
Givetvis lyckades dragkedjan på min ridstövel gå sönder under ridklassen, så jag fick lånat lite eltejp av boxgrannen och tejpade fast stöveln runt fotleden... Problemet var bara att jag får såna skav av stövlarna, därför går jag aldrig i dem annars utan har dem bara när jag rider. Nåja, nu fick jag helt enkelt bara överleva med dem på en längre stund. Däremot skippade jag att gå banan eftersom det kändes som att det hade börjat blöda på ena fotknölen redan.
Så var det dags för WHP, novice. Vi var nio ekipage i min klass, kul att Gedion inte var äldst med råge då det var en ponny -94 med också. Först visade vi i grupp där han återigen kändes fin. Därefter blev det hoppning. Jag var återigen oerhört nervös, visste inte heller om jag skulle vara lättad eller få mer prestationsångest av att de första ekipagen lekande lätt tog sig runt banan Det blev vår tur till slut i alla fall, visade honom det valbara hindret med vattenmattan, galopperade på och red an på första hindret. Gedion började stanna flera meter innan... Så ett stopp blev det. Eller avsaktning kanske snarare... Men, jag tänkte att såhär ska det väl ändå inte gå, tog en kortare väg emot och hjälpte till med ett spöpet på bogen. Gedion hoppade även om det blev en rivning. Resten av banan blev bara bättre och bättre. Där jag blev osäker löste han allt och där han tvekade red jag på bra. Vi hoppade vattenmattan utan större problem också, det fanns en oxer att hoppa istället om man ville men jag tänkte att det var lite kvitta vilket. Jag tyckte oxern var lite läskig och Gedion tyckte vattenmattan var lite läskig. Så jag valde vattenmattan för att försöka imponera lite på domarna
När vi skrittade i ringen efter att alla hoppat meddelade domaren att det skulle bli fem placerade, resten skulle dela på sjätteplatsen. Jag tänkte att det skulle vara roligt att vara bland de fem kanske, men var mest nöjd med att vi genomförde banan. Hade jag bara ridit an bättre på första så hade han garanterat hoppat det med. De ropade upp ettan, tvåan, trean, fyran och vid femman sa domaren "och på femteplats har vi klassen gentle..." Typsikt, inte jag. Nåja, jag är nöjd ändå tänkte jag. "klassens gentleman, Petersborg Gedion, han är alltså 23 år". Nämen! Det var ju vi. En mycket stolt matte! Även om felen inte direkt räknas så var vi den "enda placerade" av de med hinderfel. Roligt! Och bra kritik även här:
Ridning i grupp: Snäll och bussig ponny som gör det han ska.
Ridning enskilt, hoppning: Ngt tveksam i starten - tar sig, bra taxering, visar bra ökning.
Allmänt intryck: Väl visad!
Vi spolade av honom efter båda ridklasserna i hopp om att försöka behålla honom vit (nästa gång vill jag ha en med samma färg som @LadyCovergirl har på Keso!). Sprayade och grejade. Gedion som avskyr att bli badad och sprayad på.
Så var det slutligen dags för utställningsklassen. Vi var två stycken i klassen för valacker 9 år och uppåt. Den andra (Gräns Tabasco) har visats två gånger tidigare med 40 poäng och guld (om jag inte minns helt tokigt) så en hedrande andraplats var väl ganska säkert. Den visades först och sen var det vi. Jag fick lite problem att ställa honom bra, han ville gärna stå med bakre frambenet långt in under magen men det fick bli vad det blev litegrann. Skritten kändes bra, traven var lite slö (inte så konstigt med tanke på två ridklasser, värmen och en matte som också började bli trött). Mycket riktigt placerade domarna den andra ponnyn som segrare i klassen, 39 poäng och silver. Han blev även valackchampion sen. Vi fick faktiskt också silver med våra 37 poäng
Typ: God rastyp, något kortlinjerad - 8
Huvud, hals, bål, kors: Vacker huvud (jag vet ), ngt kort hals, liggande bog, ngt kort musklat kors - 7
Extremiteter: Harmoniskt benad, tåvid fram - 7
Skritt: Aktiv, taktmässig - 9 ()
Trav: Taktmässig, markbunden, kort - 6
Längst ner på protokollet står det också: Väl bibehållen!
Jag vet ju att 37 inte är fantastiskt poäng men jag är ändå jättenöjd. Eftersom han inte är ställd förut så visste jag inte vad jag skulle förvänta mig. 9 på skritten känns så himla roligt! Det var faktiskt bara en ponny till (Holmtebo Snowdrop) som fick 9 på skritten. 6 på traven var ju inte lika exalterande, men nästa gång jag visar (för jag siktar på nån mer gång ) så blir det inte så mycket ridning innan utan att han är lite piggare och fräschare (plus att matte nog ska ta tag i det där med löpträning). Kanske kan få upp den till 7 då
Världens längsta inlägg, men som ni förstår så hade jag fantastiskt jäkla roligt! Kommer definitivt försöka åka på riks fler gånger. TACK TACK TACK till alla er som peppat mig att ställa upp!
Jag åkte dit på söndagen också, fast utan Gedion då, för att kika på de andra klasserna samt hjälpa @Kjerulfia med sin fining (och liiiite lite med hopp om att typ inga andra gamla ponnyer skulle vara där så Gedion hade chans på veteranpriset, det gick dock till Mindy Might RC1466 som fick 98788=40 poäng och guld).
@Pancakes: GRATTIS! och så kul att ni hade roligt. En utställning SKA vara rolig (har sett alldeles för många som tar det på för stort allvar, visa ord är att det är samma älskade häst man åker hem med som man åkte dit med).
Utställning blir man som allt annat bättre på med övning
Jättebra jobbat! (Och ja, gul är en utmärkt färg! )
@Kjerulfia Åh, tråkigt när det blir så. Hoppas passet igår gick bra i alla fall!
Galoppen gick okej! Galopp i båda varven och rätt sådan!
Sedan var hon lite väl lugn men vi gjorde allt