Connemaratråden

Idag har det blivit ridtur på båda ponnyhästarna. Vad roligt det är att få trava!

Gittan har fått fullstor sjukhage nu. Så hon var mycket nöjd. Tänk det fanns ju lite gräs och ogräs i den del som var avstängd förut. Nr 2 fick stå i den lilla bredvid Gittan ett tag medans jag gjorde klart det sista i stallet och de var så söta tillsammans. De hälsade på varandra och Gittan började sedan slicka på den nya och gjorde riktiga sto-tjut.
Det kan nog bli bra det där om det visar sig att Gittan håller som ridhäst i vår.
Ibland undrar man om de känner att de är samma. Gittan är ju till råga på allt någon slags gammelmoster till den nya.

Vi har försökt träna för den nya tränaren i torsdags, uppladdningen har varit en matte som varit hemma med huvudvärk. Stress säger läkaren. Jag har dessutom lyckats klämma mig i en dörr (igen) så pekfingret på vänsterhanden ärhelt svullet, ömt och stelt. Själva träningen gick inte lika bra som senast men ändå helt ok. Fick några övningar och massa bra tips vad jag ska träna på egen hand. Nästa vecka ska jag rida för tränaren både fredag och lördag.

Har förhoppning och mål att komma ut och tävla igen nästa år. Målet är godkänd procent i LA. Det är dock några år sen vi var ute så vi börjar rida lite LC-LB. Hat kollat snabbt på tävlingsterminen och det ser ut som att vi kanske satsar på LA i augusti beroende på vad som händer.

Jag gillar verkligen att stå i nya stallet, motivationen och inspirationen har gått från obefintlig till enorm.

Så en presentation av den nya prinsessan.

photo.php

Hon heter Axtorna Wise Melody, född 2010. c 154 cm i dagsläget.
E: Frederiksminde Hazy Match U: Lady Rosscon ue: I Love You Melody

Gittans mm (Abbeyleix Flora) är Melodys mmfm, så Gittan är någon slags gammelmoster (eller så).

I helgen har jag ridit ut på Melody för första gången, och det gick som en dans. Vi "hoppade" till och med över ett minidike. Båda gångerna hade vi sällskap av äldre hästar i stallet som fick agera draghjälp.

Skritturerna med Gittan har också gått bra, mer skritt än passage både igår och idag. Idag var vi ute i 25 minuter, och det var helt OK lugn skritt fram till vår vändpunkt, halva vägen hem var också godkänt, medan Gittan under resten av turen tränade på passage.

Senast ändrad:
Vi red ett riktigt skitpass i måndags. Igår jobbade jag en timme extra, var trött, frusen och stel i axlarna. Funderade på att strunta i att rida men bestämde mig för att hålla planen. På med dressyrsadeln och mantra Kyra för mig själv. Värmde upp noggrant och konsekvent. Bland annat måste jag få honom att svara snabbare på hjälperna så det låg lite i fokus. Sen red vi de där sabla skänkelvikningarna och därefter den nya övningen i förvänd galopp vi fick med oss från träningen förra veckan. Jag ska inte påstå att det var klockrent, men känslan var riktigt bra och enligt min påhejjare såg det bra ut också. Han filmade lite men jag har inte sett klippet än. Sååå värt att trotsa allt gnället för ett bra pass! Känner mig hur pepp som helst för att rida idag!

Lilla prinsessan träffade massören igår. Och uppförde sig som allt annat än en prinsessa.

Till slut kunde det iaf konstateras att hon är mycket spänd, öm och orörlig i ryggen och orörlig i bäckenet.

Mer kläder, arnika och massage står på schemat.
Men det känns sådär eftersom hon ju inte gjort något än som borde skapa sådana spänningar i ryggen :(

Kommer nog kräva mycket underhåll att hålla henne mjuk och smidig. Och pengar...

Lilla prinsessan träffade massören igår. Och uppförde sig som allt annat än en prinsessa.

Till slut kunde det iaf konstateras att hon är mycket spänd, öm och orörlig i ryggen och orörlig i bäckenet.

Mer kläder, arnika och massage står på schemat.
Men det känns sådär eftersom hon ju inte gjort något än som borde skapa sådana spänningar i ryggen :(

Kommer nog kräva mycket underhåll att hålla henne mjuk och smidig. Och pengar...

Ajdå. Har hon träffat vet någon gång?

Tänker på stackars Marvin här inne, var också sådär superspänd i typ hela ryggen vad jag förstått det som.

Idag har båda ponnyhästarna fått motion. Gittans skrittur blev utökad till c 30 min. Längsta hittills, och om det fortsätter vara kallt i morgon är nog vallarna tillräckligt frusna för oss att skritta där imorgon. Jippiiii :bump: lite omväxling mot grusvägen och asfalten.

Med Melody blev det en tur på vallarna, mest skritt, men också lite trav, och sedan en liten sväng in i skogen så hon fick klättra lite. Vi hade sällskap av gamlingen från lösdriften, en 25 årig ung arab, vilket var skönt. Melody gick först i skogen och det är inget fel på framåtbjudningen, men som sagt var, skönt med lite sällskap än så länge.
Hon stod även hyffsat still när jag skulle sitta upp. Ett steg i taget, men sakta åt rätt håll.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 499
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 878
Senast: EZMK
·
Svar
106
· Visningar
7 245
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka