Connemaratråden

Nu är det bekräftat. Grisarna har hittat hit. Det är bara hoppas att bönderna hinner skjuta dem... och att grisen inte hittar fågelrestaurangen och eken i vår trädgård.
Så i fortsättningen blir det nog pannlampa vid mörkerridning, även om jag inte gillar det egentligen. Måste bara hitta ett bra sätt att sätta fast batteriet...

Nu är det bekräftat. Grisarna har hittat hit. Det är bara hoppas att bönderna hinner skjuta dem... och att grisen inte hittar fågelrestaurangen och eken i vår trädgård.
Så i fortsättningen blir det nog pannlampa vid mörkerridning, även om jag inte gillar det egentligen. Måste bara hitta ett bra sätt att sätta fast batteriet...

Testa en pannlampa med inbyggt batteri dvs inget batteripack i nacken. Jag har ett par sådana och min finska borrare var imponerade av hur bra de var :D

Testa en pannlampa med inbyggt batteri dvs inget batteripack i nacken. Jag har ett par sådana och min finska borrare var imponerade av hur bra de var :D

Ja, men nu fick jag ju en superlampa med separat batteri på dagen när vi firade att min mor blev mindre efter 9 månader. Jag kommenterade då att det kan ju bli lite svårt att få plats med batteriet på ett bra ställe, och givarna blev ganska besvikna så jag kände att jag får testa mig fram. Det platsar i en ficka, men jag vet inte om fickorna fixar mer än skritt...

Ja, men nu fick jag ju en superlampa med separat batteri på dagen när vi firade att min mor blev mindre efter 9 månader. Jag kommenterade då att det kan ju bli lite svårt att få plats med batteriet på ett bra ställe, och givarna blev ganska besvikna så jag kände att jag får testa mig fram. Det platsar i en ficka, men jag vet inte om fickorna fixar mer än skritt...

Aj då. Någon form av mobiltelefonväska med kardborreband kanske? En sådan man fäster runt armen?

*kl*.

Jag har börjat fundera en del på det här med tillgången till ridhus osv.
Ni som inte har det, kan ni hålla igång era hästar hela vintern även vad gäller dressyrarbetet?
Hur löser ni det? har ni en paddock som är ridbar hela vintern, i sådana fall hur håller ni den ridbar? Tränar ni dressyr ute i skogen även på vardagkvällar när det är bäcksvart ute som nu?

Jag har tillgång till ridhus och paddock i dagsläget men urusla utevägar och inte så mycket sällskap i stallet då det bara är jag och hon som har stallet som står där. Nu börjar jag igen fundera på att flytta tillbaka till det första stallet jag och Tingeling stod i när jag först köpte henne, och det är för att jag verkligen uppskattade sällskapet av dottern i den familjen. På det stället finns det inget ridhus men en paddock som jag vet, i alla fall var den då, inte är så ridbar på vintern dels för att den fryser och sen så skottades den inte så om man red där när det var snö så fick man rida upp spår själv som man sen fick hålla sig till och det tog även lång tid på våren innan den hade tinat.
I övrigt så är allt väldigt trevligt där och det finns bättre ridvägar där än där jag står nu....

Men jag som är en dressyrtönt ut i fingerspetsarna och med mitt rörelsehinder så behöver jag kunna rida speciellt på vintern när min kropp ändå vill strejka extra mycket och då behöver sjukgymnastiken som ridningen innebär.

Hur hade ni tänkt? Och som sagt, om ni inte har ridhus själva idag, hur håller ni igång hästarna på denna tråkiga period av året?

Jag har ju aldrig tidigare haft varken ridhus eller ridbana utan bara ridit i skogen. Nu har vi ridhus men ingen ridbana. Det är lyxigt!

Har dock aldrig upplevt det som något direkt problem, jag är bra på att hitta stället att kunna trava/galoppera lite på och gillar att underlaget varierar året runt när man rider ute. Men jag har heller aldrig saknat att rida på volt (inte nu heller med ridhus), jag tycker det är svårt och det räcker egentligen för mig att rida runt, runt när jag rider för tränaren.

Det enda jag känner är ett megaplus med ridhuset är att när det är supertråkigt underlag (fruset och här i Skåne är det ju aldrig fin snö) så känns det bra att låta hästkroppen röra sig på säkert underlag. Det känns schyst mot hästen att kunna låta den röra sig obehindrat liksom. Men det är sällan det är så superdåligt underlag precis överallt (även om Skåne såklart är överrepresenterat med lera/minus blandat stor del av vintern) att jag känner att det är ett måste. Dåliga utevägar tycker jag är betydligt värre!

Jag har inte kunnat hålla igång fullt ut någon vinter utan ridhus. Dressyrarbetet har stått helt stilla, uteritterna har mest varit i skritt där det inte är knöggligt, isigt eller djup snö och skare. Har man tur är det fin snö ett litet tag så man kan trava eller galoppera ett par meter men mer än så har det inte blivit. Jag älskar att ha ridhus! Jag slipper allt vad gäller dåligt underlag, regn och vind (det är döplatt här och blåsigt som satan) om jag vill. Samtidigt finns det inget som hindrar att rida ute ändå.

Brukar köra vintern på halvfart men den här ska jag försöka komma iväg en dag i veckan. Först tömkörning på egen hand och sen för instruktör.

Som jag misstänkte och kommer ihåg från när jag stod i det stallet förra gången med andra ord. Jag vet ju att det finns en anledning till att jag vill ha ridhus nära...
Då hade vi möjlighet att åka iväg någon dag i veckan men det blev ändå inte att jag gjorde det och jag är rädd för att jag inte skulle göra det nu heller...

I övrigt trivs vi ju så himla bra men jag känner själv hur min kropp börjar ta stryk av att ta in och ut hästar ur leriga hagar som sen är hårda och knöggliga (och med mina balanssvårigheter är det ju verkligen inte lätt). Så jag har börjat titta mig om efter stall där alla in och utsläpp alla dagar i veckan ingår och inte bara på vardagar, plus att möjligheten till att på sikt kunna köpa mockning också kommer vara intressant....

Men som sagt, jag får nog dessvärre lägga till att ridhus måste finnas på min lista för att jag ska kunna rida det halvår jag faktiskt behöver ridningen som allra mest....

För det är kanske inte hållbart om man tex saltar och underhåller en paddock? Den kanske inte håller för ridning då i alla fall?

Hej!

Inte connieägare längre men har inget ridhus. Vi rider året om ute, ibland funkar ridbanan annars har vi sandvägar som oftast sköts rätt bra (travarna kör på dom) så där går att rida om det inte är blötis. Jag har inte haft ridhus på så många år och trivs bäst ute faktiskt. Vi har ridhus på granngården om det verkligen skulle behövas men jag är väldigt sällan där.

/Lavinia

Som jag misstänkte och kommer ihåg från när jag stod i det stallet förra gången med andra ord. Jag vet ju att det finns en anledning till att jag vill ha ridhus nära...
Då hade vi möjlighet att åka iväg någon dag i veckan men det blev ändå inte att jag gjorde det och jag är rädd för att jag inte skulle göra det nu heller...

I övrigt trivs vi ju så himla bra men jag känner själv hur min kropp börjar ta stryk av att ta in och ut hästar ur leriga hagar som sen är hårda och knöggliga (och med mina balanssvårigheter är det ju verkligen inte lätt). Så jag har börjat titta mig om efter stall där alla in och utsläpp alla dagar i veckan ingår och inte bara på vardagar, plus att möjligheten till att på sikt kunna köpa mockning också kommer vara intressant....

Men som sagt, jag får nog dessvärre lägga till att ridhus måste finnas på min lista för att jag ska kunna rida det halvår jag faktiskt behöver ridningen som allra mest....

För det är kanske inte hållbart om man tex saltar och underhåller en paddock? Den kanske inte håller för ridning då i alla fall?

Gummiflis tycker jag är okej men det hjälper ju inte vid regn och snålblåst.

Men vid regn och snålblåst kan man ju låta henne vila om det är så, det är ju inte såååå många dagar per år som det är så illa att man känner att inte ens regnkläderna räcker... :)

Gummiflis är det underlaget jag varit inne på att det måste vara i paddock för att man ska kunna nyttja den så mycket som möjligt över hela året - men jag vet inte om de är så sugna på att byta ut sin botten tyvärr...

Idag har vi haft en mycket bra ponnydag.

Lastträningen av Gittan slutade med att hon knallade in själv och jag kunde stänga bakom henne. Efter vår katastrofala lastning när vi skulle hem från Ultuna i augusti var det skönt att få bekräftat att hon faktiskt vet vad hon ska göra, men när hon blir stressad så "stänger hon av" liksom och verkar glömma att det inte är någon konstigt med att gå in i den där lådan. Kombinationen hungrig ponny och mat längst fram var oslagbart.

Melody hade ridhusträning. Första gången för oss. Så hon lastades (gick bara rätt på) och vi åkte upp. Red i c 20 minuter och promenerade hem sedan. Bra miljöträning på hemvägen. Vi mötte stora och små bilar samt en barnvagn. Gissa vad som var läskigast? Jo barnvagnen....

Imorgon åker vi på årets sista AE-träning sen är det uppehåll ända till februari :cry:

Nästa söndag ska vi på toleransträning och sen ska vi lära oss lastning utan husse. Tänkte vänta tills vi inte har annat vi ska åka på ifall det blir krångel :angel:

Pratade med kliniken precis, och nu får Gittan börja trava :bump: . Lite granna, sakta igångsättning.
Gissa om det blir en lycklig ponnyhäst i kväll eller imorgon (beroende på underlaget). Och till helgen blir det ihopsläpp med kompis och stor hage. En ännu lyckligare ponnyhäst lagom till jul.
4 månader i sjukhage av olika storlek och skritt (passage) som enda motion är ingen höjdare om man är en connemara som vill jobba och galoppera.

X träffade massören idag men nu är det dags för det tyngre artilleriet så jag ska boka tid hos equtiterapeut på klinik.

Är det inte bra med ryggen på henne? Jagär fortfarande lite orolig för zimbas rygg eftersom han inte tillåter att man klämmer på den. Hade ute vet som vaccinera förra veckan och hon tittade på honom och tyckte att jag var orolig i onödan för hon tyckte bara att han verkade "kittlig" O_o tänkte ta ut både massör och tandläkare efter helgerna.

Liknande trådar

Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 499
Senast: WildHorse
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 877
Senast: EZMK
·
Svar
106
· Visningar
7 244
Senast: miumiu
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
677
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka