Chinese Creasted

Sv: Chinese Creasted

Fan till och med jag vet varför pudlar klipptes med bollar.

dom var appoterande fågelhundar (tror jag).
Hade dom all pälskvar vart det för tungt o simma men raka man allt vart det för kallt och dom vart trötta direkt. Så då spara man på framkroppen så hjärtat hålls varmt iaf sen bollar på bakroppen vart flythjälp.

Nu är jag ej hundra men detta har jag läst mig till kommer säker nån o rättar mig.

:love: Vad du är duktig :D

Fast bollarna var till för att skydda lederna.. inte för flythjälp ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Chinese Creasted

jo man rakade pudlarna med bollar får att hålla varmt där det behövs ex vid ben och hjärta!

Sen rakar man ju inte någon av ovanstående raser (pudel/löwchen portugisk vattenhund / bichon etc) ner på skinnet och det tycker jag är en jädra skillnad faktiskt.

Sen är min åsikt om kineser att de ofta har väldigt mkt rädslor och är väldigt osäkra överlag. Baserat på den översjö med kineser som avlats fram här. Och innan ni hoppar på mig om att MIN minsann inte är så är detta min åsikt och den baseras på vad jag sett ex som ringsekreterare i utställningsringen och på ett antal individer. Finns betydligt säkrare hundar i min mening.
 
Sv: Chinese Creasted

Och innan ni hoppar på mig om att MIN minsann inte är så är detta min åsikt och den baseras på vad jag sett ex som ringsekreterare i utställningsringen och på ett antal individer. Finns betydligt säkrare hundar i min mening.

:bow: :bow:
 
Sv: Chinese Creasted

Jo detta är vad som sägs men då tänkte man nog fel eftersom en blöt hårboll innebär en lång tids avkylning efter det att hunden kommit upp på land.
PL
 
Sv: Chinese Creasted

Faktum kvarstår att anledningen till klippningen var att hunden skulle kunna röra sig snabbare och friare
i vattnet och då klipptes pälsen på stora delar av kroppen och svansen, men runt
bröstkorg och leder lämnades pälsen kvar för att skydda mot det kalla vattnet.
Ett band i färg knöts ofta i huvudhåret för att jägaren lätt skulle känna igen
sin hund i vattnet.
 
Sv: Chinese Creasted

Som jag skrev så vet jag det men det är ju inte detsamma som att det var rätt tänkt.
Sen är det väldigt länge sen pudeln användes som apportör så historien behöver inte vara helt sann.
PL
 
Sv: Chinese Creasted

OM du läser forumreglerna så ser du tycligt att det inte är tillåtet att hänvisa till andra forum eller diskutera dessa. Det är ej heller tillåtet att länka vidare till andra siter i exempelt du beskriver. Tanken med Bukefalos är att man ska kunna få svar på sin fråga här, inte behöva klicka sig vidare. Länkar ska endast användas för vidare fördjupning.

För övrigt är jag inte direkt ny som moderator. Jag har haft hand om hundforumet i flera år tidigare och var dessa första moderator.

Mvh moderator Jadzia
 
Sv: Chinese Creasted

*kl*
Det är länge sedan utställningar bara handlade om att visa upp sin hund för att få en bedömning av hur den uppfyllde rasstandarden, nu handlar det också om att putsa och trixa. Och det gäller alla raser, oavsett varifrån det kommer eller vilket syfte de från början kom till för. Man kan ha åsikter om vad rasföreningen arbetar för och vad uppfödarna avlar för, och framför allt vad utställningarna ska premiera, men det känns lite fel att klaga på en specifik ras utifrån det, dessutom var det inte vad TS frågade efter. Vi vet inte om h*n tänker ställa sin hund eller inte, kanske vet h*n det inte själv än.

Det beror väl på hundägaren varför man är där?
När jag är på utställning så ser jag precis vilka som är där för att showa och visa upp sig och snacka och vilka som är där som "bara" vill ha en bedömning på sin hund.
 
Sv: Chinese Creasted

Är det inte så att man fixar till alla hundar på ett eller annat sätt. Finns inte många hundar som inte klipps, trimmas eller rakas. T ex pudel, Bishon Frise mm. Klippas, trimmas eller rakas har väl ingen större betydelse. Inte många raser som har sin naturliga "frisyr" Eller rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Chinese Creasted

Det är klart att hundägaren kan ha olika orsaker till att ställa ut. Men det hindrar ju inte att själva utställningsvärlden fått en annan attityd än den var från början, och vill man ha sin hund bedömd (oavsett orsak) är det ju den man får tampas med.
 
Sv: Chinese Creasted

jo jag funderar på det.. Men beror väl på, tänkt testa o se hur de är iaf:)
 
Sv: Chinese Creasted

Okej, då kanske du ändå tycker att diskussionen om utställningar är relevant, jag tyckte den började komma lite väl långt från frågeställningen.
 
Sv: Chinese Creasted

njae, tycker det är lite långt åt skogen med. Är intresserad av att höra om rasen, att man klipper, grejar och frissan djur inför utställningar vet jag redan;)
 
Sv: Chinese Creasted

njae, tycker det är lite långt åt skogen med. Är intresserad av att höra om rasen, att man klipper, grejar och frissan djur inför utställningar vet jag redan;)


Jag kan lova dig att är det så du skaffar en liten "kines" antingen med eller utan päls kommer du inte tt ångra dig. Mina bägga har lyckats charma sådana människor som är "hundhatare". Som jag skrivit innan så är det en liten clown man lever med.
Jag var först inne på att skaffa en naken men tyckte det verkade nästan mer jobb med de än de pälsade så nu har jag två puffar. Visst nu när de bägge är i fällnings perioden så blir det en del tovor men de går ganska lätt att få ut de när de precis har badat och trokat lite grann så jag tycker inte det är så jobbigt med pälsen. Badar de ca 1 till 2 gånger i veckan och borstar och kammar igenom deras pälsar då.
 
Sv: Chinese Creasted

Badar dom 2ggr i veckan?

varför så ofta??
Jag tvättar av mina hundar max 2ggr per år om ens det och dom är fortfarande fina i päls o.s.v.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 684
Senast: linnsan
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp