Chinese Creasted

Sv: Chinese Creasted

Badar dom 2ggr i veckan?

varför så ofta??
Jag tvättar av mina hundar max 2ggr per år om ens det och dom är fortfarande fina i päls o.s.v.

Har du sett en puff som varit i skogen och sprungit??
En sådan hund ha näst intill hela skogen med sig hem. Det räcker jag går min "byarunda" så sitter det en massa björkgrenar in snurrade i pälsen.
Min ena är vit och efter en skogsrunda så det enda som är vitt på henne är en smal rand längs ryggraden sedan är hon grå. Det är nu på vintern som hon badar så pass ofta när det är blött och lerigt ute.
Jag vill helst inte kamma eller borsta deras pälsar när den är torr
(det sliter på den) är de inte "för smutsiga" så räcker det med spraybalsam i pälsen. Det är mycket lättare att reda ut tovorna när de är lite blöta så det är också en anledning till varför de badar "så" ofta.
De har en fäll period från de är ca 6-8 månader till de är ca 18 månader och då tovar sig pälsen bara men tittar på den:crazy:
 
Sv: Chinese Creasted

Fan till och med jag vet varför pudlar klipptes med bollar.

dom var appoterande fågelhundar (tror jag).
Hade dom all pälskvar vart det för tungt o simma men raka man allt vart det för kallt och dom vart trötta direkt. Så då spara man på framkroppen så hjärtat hålls varmt iaf sen bollar på bakroppen vart flythjälp.

Nu är jag ej hundra men detta har jag läst mig till kommer säker nån o rättar mig.

Jag har hört det samma. Man hade toffs på huvudet och svansen för att hunden skulle synas i vattnet.
 
Sv: Chinese Creasted

Off topic!

Oh, du är här också. Svarade dig på vovve.net ang. magar och foder iallafall :D

Om du har msn så kan vi ta det där?
 
Sv: Chinese Creasted

Jag rakar min pudel på nos och tassar även om jag inet ställer ut honom längre. Det gör jag för hans eget bästa och för att hålal det renare på tassarna så att han slipper sin klåda. Han har aldrig haft problem ed hårsöckar som blir infmammerade som någon skrev att dem får om man rakar dem. De har ju lite päls kvar och man rakar dem inte helt kala.
 
Sv: Chinese Creasted

Off topic!

Oh, du är här också. Svarade dig på vovve.net ang. magar och foder iallafall :D

Om du har msn så kan vi ta det där?

menar du mig???? Vad då off topic? hahha. Gick jag ifrån tråden? :o
 
Sv: Chinese Creasted

Men det är ju stor skillnad på pälsen på en rottweiler och en puff också. Visst kanske det är opraktiskt att behöva bada hunden ofta, eller borsta oftare, men det handlar ju om eget intresse. Gillar man att pyssla med sånt så varför inte? När vi hade schäfer och tibetansk terrier fick vi ju borsta terriern oftare, för att det behövdes och inget annat. När vi tröttnade klippte vi henne, mindre jobb och inte led hon för det. Men hur mycket pälsvård som krävs är också viktigt att ta hänsyn till när man väljer ras, och det är kanske inte så smart att ha vissa pälstyper om man har intresse av vissa aktiviteter.
 
Sv: Chinese Creasted

Men du rakar din med trimmer inställd på typ snagg eller så? Nakenhundar hyvlar man oftast...
 
Sv: Chinese Creasted

okej. jo det verkar vara mer med en naken, men va ju lite den jag fastna för:angel:
 
Sv: Chinese Creasted

säger detsamma. Står nästan överallt 1ggr per vecka med kineserna att dom ska badas så två den här tiden på året när det serut som det gör tycker jag låter vettigt.
Har ju min långhåriga schäfer, får spola av honom VARJE dag nu det sista.. Han är helt lerig av att vara ute i stallet. Dock har jag inte i schampoo mer än en gång i månaden kanske..
 
Sv: Chinese Creasted

De nakna är för den delen lätta att bada. Bara trycka ner i diskhon och på med kranen :devil: I alla fall syrrans lilla, den stora ryms inte där (men han är ju lite extra stor). De gillar att bada, och kan t.o.m basta lite när de får. Och så går det snabbt att torka av dem efteråt då de har så lite päls. Den pälsen de har får man i och för sig borsta.
 
Sv: Chinese Creasted

Om du nu köper en liten "kines" kan jag till 99% garanter att du inte kommer att ångra dig och du kommer att få många goda skratt av henne/honom det kan jag lova dig :-)
Lycka till hur du än gör OM det blir en liten hund får du lova att sätta in bilder sedan:D
 
Sv: Chinese Creasted

Tanken med Bukefalos är att man ska kunna få svar på sin fråga här, inte behöva klicka sig vidare. Länkar ska endast användas för vidare fördjupning.
Mvh moderator Jadzia


Har följt diskussionerna på detta forum ganska länge och det finns en anledning till att man länkar; fördjupning och kunskap om "kinesen" går inte att få här.
Allt för ofta blir man som "kinesägare" eller tilltänkt sådan sågad utan att få några egentliga svar.
Länkning till specialforum är väl ypperligt om man är intresserad, där står allt gällande rasen både för och nackdelar, är inte det fördjupning? då både uppfödare och folk som levt och lever med rasen ger råd och upplysningar.

Vad som också är viktigt att säga i denna diskussion är att den nakna varianten INTE är något vi avlat fram i nutid för våra egna behov, (hoppas jag får citera cc clubs hemsida).

" Nakenhundens historia går tillbaka till förhistorisk tid. För flera tusen år sedan uppstod en mutation i Afrika, en hårlös hund som fått namnet Canis Africanis. Dessa hundar användes i avel och blev grunden till olika hårlösa raser. Nakenhunden är alltså inte ett modernt påfund. I en forntid kom hårlösa hundar från Afrika till Kina. Därifrån kom de till Amerika och England. Det finns ingen dokumentation om kinesen i Amerika från denna tid.

Redan under Han-Dynastin 200 f Kr - 200 e Kr hade Mandarinerna uppfödning av hårlösa hundar. Bland Aztekerna tillbads de hårlösa hundarna då de ansågs ha magisk och helande kraft på astmatiska och reumatiska sjukdomar.

Chinese Crested är alltså en mycket gammal ras och inte ett resultat av moderna tiders avel."



STOLT matte till två helt unerbara nakenkineser :love: /Linda
 
Sv: Chinese Creasted

Det du skriver är bara en av flera teorier o dessutom skriver du fel, Canis Africanis är den afrikanska urhunden o är inte naken!
Teorin säger att nakenhunden skulle härstamma från dessa, dvs en muterad Canis Africanis.
PL
 
Sv: Chinese Creasted

so what. nakenhundarna har överlevt, tror ju inte dom satt och virkade klänningar till hundarna på den tiden.
inte hyvlade dom heller
 
Sv: Chinese Creasted

hehe jodå en kines blir de nog allt:) fast inte än på ett tag, måste ha en fast inkomst först, nu studerar jag ju så har precis råd med en hund. Men sen blir de andra bullar av:D
 
Sv: Chinese Creasted

Vi har hemma en nakenfis =) En tik på 2 år.

Låt mig presentera "Bönan"
3970084.jpg


Nöjdare med denna tjej och framför allt rasen kan kag inte vara. Livlig ras man allid ha skoj med. Sån personlig ras och framför allt vackra. Badar henne 1 gång i veckan, putsar till henne och smötjer in henne och hon sitter i tvättstället och njuter =) Rätt ställnining på tänderna som är mkt bra =)

Nu sitter vi bara med spänning och väntar på att hon ska löpa =)

Lycka till och hoppas du bestämmer dig för en nakenfis =) Eller en puff
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 384
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 684
Senast: linnsan
·
R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 532
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 30
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp